Andet multimedie
bentjuul 3670
PhotoShop filter tip
Fra : Storm

Dato : 13-09-03 14:17

Jeg skal lave nogle ændringer og tilføjelser til et årstal lavet med
filtereffekt i Illustrator eller Photoshop. Skaberen husker hverken font
eller fremgangsmåde.

<http://home19.inet.tele.dk/storms/aarstal.tif>

Fonten har jeg fundet frem men da jeg ikke er filterekspert har jeg
siddet længe og prøvet uden held for at opnå en bare nogenlunde
lignende filtereffekt. Er det bedste udganspunkt en outline?

<http://home19.inet.tele.dk/storms/aarstal.eps>

Er der nogle tip til hvad der mon er gjort for at opnå effekten?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 13-09-03 22:12

Storm skrev:

> <http://home19.inet.tele.dk/storms/aarstal.eps>
>
> Er der nogle tip til hvad der mon er gjort for at opnå effekten?

Ikke herfra på nuværende tidspunkt, men hvordan ser originalfonten ud
(eller hvad hedder den?). Jeg kan nemlig ikke åbne ovenstående *.eps.
Illustrator siger at den er i et ukendt format.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 14-09-03 17:52

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Ikke herfra på nuværende tidspunkt, men hvordan ser originalfonten ud
> (eller hvad hedder den?). Jeg kan nemlig ikke åbne ovenstående *.eps.
> Illustrator siger at den er i et ukendt format.

Tak Madsen, nu havde jeg faktisk slettet mit indlæg igen, tænkte at det
bør jeg nok selv sidde og lege med, men vejret har indbudt til andet

Tip eller råd modtager jeg meget gerne. Fonten er en Freestyle Script,
jeg havde gemt eps'en så pc'er skulle kunne åbne den i 8-bit tif, nu har
jeg prøvet at gemme i Illustrator.ai og zippe den:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/aarstal.zip>
som jeg gerne ville have givet samme effekt som:
<http://home19.inet.tele.dk/storms/aarstal.tif>

Man skulle da kunne bruge effekter på vektor grafik... men jeg kan ikke
få det til at spille. Først har jeg forsøgt med Effect - Inner glow til
jeg nogenlunde har tegningen, derefter forsøger jeg ar finde "texturen",
tror du det er galt?
Det kan være noget af en udfordring at lave noget efter som ingen
ved/husker hvordan er lavet.

--
Venlig hilsen Nina Stormf

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-09-03 20:44

Storm skrev:

> Tak Madsen, nu havde jeg faktisk slettet mit indlæg igen [..]

Nå for hulen. Det er så ulempen ved at have sin egen newsserver for
det resulterede i at jeg ikke var klar over at dit indlæg var blevet
slettet igen.

> [...]
> Inner glow til jeg nogenlunde har tegningen, derefter forsøger jeg
> ar finde "texturen", tror du det er galt?

Næ, man kan godt lave noget som kommer nogenlunde i nærheden vha.
Inner Glow, men at få det til at ramme helt præcist, kan jeg ikke.
De der streger rundt om teksten kan jeg heller ikke gennemskue.
Det var derfor at jeg spurgte om fonten, for det kunne jo være at
originalfonten havde de streger, men det har den jo så ikke.

> Det kan være noget af en udfordring at lave noget efter som ingen
> ved/husker hvordan er lavet.

Ja og det undrer mig da også at vedkommende som har lavet det har
glemt fremgangsmåden totalt. Det kan jo være alt fra et plugin som
lige præcis laver den effekt ved et enkelt klik på en knap til en
kombination af et hav af Photoshops indbyggede effekter, hvis det
da i det hele taget et lavet i Photoshop.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 14-09-03 20:55

> [...]

> Nå for hulen. Det er så ulempen ved at have sin egen newsserver for
> det resulterede i at jeg ikke var klar over at dit indlæg var blevet

Ja, det gør så ikke noget, jeg var bare kørt fast i det.

> Næ, man kan godt lave noget som kommer nogenlunde i nærheden vha.
> Inner Glow, men at få det til at ramme helt præcist, kan jeg ikke.
> De der streger rundt om teksten kan jeg heller ikke gennemskue.

Præcis det samme her. Jeg har lavet noget brugbart fra Illustrator med
Inner glow og stroke og derefter strammet lidt op i kontrasten i
PhotoShop, til sidst tilbage i Illustrator og Filter - Sketch - Graphic
Pen.

> [...]
> kombination af et hav af Photoshops indbyggede effekter, hvis det
> da i det hele taget et lavet i Photoshop.

Jeg tror lige præcis det er her med den færdige effekt hunden ligger
begravet. Den maskine det lå på eksisterer nemlig ikke mere.
Nu har jeg noteret min fremgangsmåde, så kan det være jeg finder en måde
at få de løse "skitsestreger" med på.
Ihvertfald tak for udvist interesse.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-09-03 21:07

Storm skrev:

> Nu har jeg noteret min fremgangsmåde, så kan det være jeg finder
> en måde at få de løse "skitsestreger" med på.

Kan det tænkes at de blot er tegnet manuelt med penselværktøjet, eller
lignende? Jeg har udelukkende (uden held) siddet og spekuleret over et
effektfilter som resulterer i sådan en effekt, men egentlig så kan de
vel lige så godt være blevet lavet manuelt.

> Ihvertfald tak for udvist interesse.

Det var så lidt.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 14-09-03 21:44

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> effektfilter som resulterer i sådan en effekt, men egentlig så kan de
> vel lige så godt være blevet lavet manuelt.

Så tror jeg næppe man ville glemme det, så ville det vist dæmre
når man sad med det igen - jeg spurgte faktisk om det måske var
lavet manuelt, men nej, "Charcoal" filteret blev nævnt, men
det synes jeg slet ikke giver noget i den retning.
Hvis man derimod har siddet og forsøgt en masse uden
at gemme effekterne i lag, så kan man nok helt glemme
hvad man egentlig har gjort.
Moralen er nok at det er en god ide (et must) i produktion at
gemme sine lag-filer hvad enten det er i PhotoShop eller Illustrator.
Og så altså tilføje effekterne så de kan aflæses i lagene.
Hvis det er "Unica-kunst" er det selvfølgelig noget andet

--
Venlig hilsen Nina