PostDK: opbevaring af ens underskrift
Fra : Familien Nielsen

Dato : 12-09-03 23:38

Jeg modtog i dag en pakke med PostDK. Ved modtagelsen skulle jeg kvittere -
det foregår nu om dage på en elektronisk PDA-lignende tingest....hvor jeg
skriver direkte på skærmen men en kuglepen-lignende sag.

I dén forbindelse spurgte postbudet mig, om jeg vil give samtykke til, at
PostDK opbevarer min underskrift elektronisk i 6 mdr.

Da jeg spurgte ham, hvad formålet var, var svaret:

"Det er noget, vi SKAL spørge om. Og hvis du går ind på www.post.dk, så kan
du også følge dine pakker med track and trace- derinde kan vi så opbevare
din underskrift til internt brug."

Øøøøh - ok. Logisk og informativt. Jeg sagde derefter pænt tak - men burde
nok have boret mere i det...for jeg fatter ikke, hvad han spurgte for, og
hvad formålet var/er.

Er der nogen, der kender til, hvad de bruger det til? Og burde de ikke være
bedre klædt på til at informere folk, nu når de spørger dem, om de vil give
samtykke?

mvh. Nielsen

Fra : Nikolaj H. Stenberg

Dato : 12-09-03 23:41

> [...]
være
> bedre klædt på til at informere folk, nu når de spørger dem, om de vil

Nu kender jeg ikke til PostDanmarks konkrete system, men jeg ved at en
afsender der benytter sig af UPS kan se modtagers underskrift på sin
computer. Ganske smart.

/ Nikolaj

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-09-03 05:53

On Sat, 13 Sep 2003 00:38:01 +0200, "Familien Nielsen"
<mrnielsen@mail[removethis].dk> wrote:

> [...]
>
>I dén forbindelse spurgte postbudet mig, om jeg vil give samtykke til, at
>PostDK opbevarer min underskrift elektronisk i 6 mdr.

Det der har de sjovt nok ikke spurgt mig om på noget som helst tidpunkt
når at de har været her forbi med pakker.
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 13-09-03 07:19

"Familien Nielsen" skrev

> I dén forbindelse spurgte postbudet mig, om jeg vil give samtykke til, at
> PostDK opbevarer min underskrift elektronisk i 6 mdr.

Et noget mærkeligt spørgsmål, de bliver jo nødt til at opbevare
kvitteringen, indtil reklamationsperioden for en forsvundet pakke er
udløbet.
En papirunderskrift bliver jo også opbevaret, og jeg har da aldrig været ude
for, at nogen har spurgt om hvor længe de må gemme "min" kvittering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kolonorma

Dato : 13-09-03 14:09

De der PDA-underskrifter hvor meget er de værd juridisk? Jeg har prøvet dem
et par gange men det bliver kun til et par underlige streger på skærmen!
Ikke noget der bare tilnærmelsesvis ligner min "ægte" underskrift...!

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-09-03 19:09

"Kolonorma" <migogliva4everbestfriends@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> et par gange men det bliver kun til et par underlige streger på skærmen!
> Ikke noget der bare tilnærmelsesvis ligner min "ægte" underskrift...!

De er ligeså meget værd som de gamle kuglepen-på-papir-underskrifter - om
han så bad dig underskrive med sprittusch på toiletpapir, ville din
underskrift være gældende.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-09-03 14:36

"Familien Nielsen" <mrnielsen@mail[removethis].dk> wrote in

> Er der nogen, der kender til, hvad de bruger det til? Og burde
> de ikke være bedre klædt på til at informere folk, nu når de
> spørger dem, om de vil give samtykke?

De viser den på deres T&T side sammen med informationerne om hvordan
pakken er rejst gennem systemet. Alle der har eller kan gætte sig til
T&T nummeret (stregkodenummeret) på pakken kan se hvornår du har
modtaget den og se den underskrift du gav.
Meningen er formentlig at de så nemt kan vise hvem der har kvitteret
for at have modtaget pakken uden at skulle bruge en masse papir.

Jeg har aldrig oplevet at de har spurgt om jeg ville give dem lov til
at opbevare underskriften.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898