/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Turbo ??? er det kun 4 taktere, eller kan ~
Fra : Moller


Dato : 12-09-03 17:03

Heysa,
Sad lige og lurede på de flotte Mr. Turbo kit... ser jo godt ud med
250hk på en Bandit 1200, og 400hk på en ZX-12r ... og minsanten om de ikke
har til en GPZ 500 :)

Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og kan
man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer osv..
modtages med glæde :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S, som ønsker sig et Mr. Turbo kit til sommer :)



 
 
Rune Larsen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 12-09-03 17:45

Moller wrote:

> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og kan
> man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer
> osv.. modtages med glæde :)

Det kan man, og det gøres på ganske samme måde som på en 4-takter.
Du kan jo bare købe dig en turbo og gå igang med at svejse manifold'er

--
/Rune

Moller (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-09-03 18:36


"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:GKm8b.70865$Kb2.3265024@news010.worldonline.dk...
> Moller wrote:
>
> > Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og
kan
> > man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer
> > osv.. modtages med glæde :)
>
> Det kan man, og det gøres på ganske samme måde som på en 4-takter.
> Du kan jo bare købe dig en turbo og gå igang med at svejse manifold'er

Jam jam, jeg tænker nu mere på Expansionspotten ???? hvordan løser man
det, da den er jo en af de vigtigste dele på en 2 takter til dens kræfter
??? og har du nogen links til generelle sider om hvordan en Turbo funker ???
og hva der skal til det ???

VH
Lars Molnit


>
> --
> /Rune



Rune Larsen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 12-09-03 20:18

Moller wrote:


> Jam jam, jeg tænker nu mere på Expansionspotten ????

Ja, dem fantaserer jeg osse (ofte) om..

> hvordan løser man
> det, da den er jo en af de vigtigste dele på en 2 takter til dens kræfter
> ??? og har du nogen links til generelle sider om hvordan en Turbo funker
> ??? og hva der skal til det ???

Man sætter bare turboen _efter_ ekspansionskammeret, men før dæmperen. Så
har man stadig resonans i hele syetemet, nu foregår det hele bare under 0.7
bars overtryk.

Generelt om turbo, mener jeg www.powerpage.dk forklarer en masse gode ting.
Hvis jeg husker forkert må du lige prøve google en gang, men det er
ihvertfald en god dansk side med alt muligt forskelligt tunings-halløj.

--
/Rune

KubikH (12-09-2003)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 12-09-03 22:51


"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:jZo8b.70953$Kb2.3268707@news010.worldonline.dk...
>
> Man sætter bare turboen _efter_ ekspansionskammeret, men før dæmperen. Så
> har man stadig resonans i hele syetemet, nu foregår det hele bare under
0.7
> bars overtryk.
>
> /Rune
Hej Rune
Lyder besnærende, men hvordan vil du opretholde overtrykket ??????
Indtil stemplet lukker udstødsporten ( det er den sidste port der lukkes),
er der rig mulighed for at gassen bare smutter ret igennem
ekspansionskammer,
turbo og lyddæmper.
Selvfølgelig hæver du modtrykket i udstødningen, men virker jo samtidigt
direkte den anden vej
Den eneste mulighed er en ventil i udstødningen.
Hvis man fikser det, er man meget mere frit stillet mht. porttider,
skadeligt rum i krumtaphus.
Når engang jeg har fået styr på mine andre 6 - 7 projekter, skulle jeg måske
se om jeg kan finde mine noter om den BSA jeg engang byggede om til totakt
med styrede ventiler
Mvh
Niels



Rune Larsen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 13-09-03 11:10

KubikH wrote:

> Lyder besnærende, men hvordan vil du opretholde overtrykket ??????
> Indtil stemplet lukker udstødsporten ( det er den sidste port der lukkes),
> er der rig mulighed for at gassen bare smutter ret igennem
> ekspansionskammer,
> turbo og lyddæmper.

Yes, det er der ikke ret meget at gøre ved på en 2-takter. Turbo'en sidder
dog stadig en smule i vejen for at gassen bare kan fise af, men det er
klart der er et stort tab igennem udstødningsporten.

> Selvfølgelig hæver du modtrykket i udstødningen, men virker jo samtidigt
> direkte den anden vej
> Den eneste mulighed er en ventil i udstødningen.

Så har man jo bygget sin 2-takter om til en 4-takter. Det er noget pjat.

> Når engang jeg har fået styr på mine andre 6 - 7 projekter, skulle jeg
> måske se om jeg kan finde mine noter om den BSA jeg engang byggede om til
> totakt med styrede ventiler

Det lyder spændende. Er der beregninger af scavenging-ratio og hele
molevitten med?

--
/Rune

Hans Joergensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-09-03 22:17

Rune Larsen wrote:
> Så har man jo bygget sin 2-takter om til en 4-takter. Det er noget pjat.

Det har man da ikke ... det er stadig en 2takter ..

// Hans
--
Russer MC (Ural/Dnepr 750cc med sidevogn) købes for rimelig pris!

Rune Larsen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 13-09-03 23:23

Hans Joergensen wrote:

> Det har man da ikke ... det er stadig en 2takter ..

Ja, men det er noget fis med alle de der ventiler. Det piller alt det sjove
ud af en to-takter. Hvad bliver det næste? Bundtræk?

--
/Rune

Steen Gruby (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-09-03 00:02

On Sun, 14 Sep 2003 00:22:31 +0200, Rune Larsen
<rune.larsen@tiscali.dk> wrote:

Hej Hans.
>
>Ja, men det er noget fis med alle de der ventiler. Det piller alt det sjove
>ud af en to-takter. Hvad bliver det næste? Bundtræk?

Nej, ingen røg

Skrevet af en der kører fabriks Turbo (XN85)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hans Joergensen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 14-09-03 10:10

Rune Larsen wrote:
> Ja, men det er noget fis med alle de der ventiler. Det piller alt det sjove
> ud af en to-takter. Hvad bliver det næste? Bundtræk?

Det samme kan man vel sige om reedventiler ... ? drejeventiler er
vel for så vidt sjovere ...

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Hekto (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-09-03 10:26

In article <slrnbm8c43.1sq.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Det samme kan man vel sige om reedventiler ... ? drejeventiler er
> vel for så vidt sjovere ...
>
Ja! Tilbage til rødderne! Vi vil have stempelstyrede 2T'ere! ;0P
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 14-09-03 11:06

Hekto wrote:
> Ja! Tilbage til rødderne! Vi vil have stempelstyrede 2T'ere! ;0P

Nej ...

// Hans, der nu gerne vil ha' nogle bedre reeds .. men det må vente.
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Pwh (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 14-09-03 19:42

Hekto wrote:
> In article <slrnbm8c43.1sq.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
> says...
>> Det samme kan man vel sige om reedventiler ... ? drejeventiler er
>> vel for så vidt sjovere ...
>>
> Ja! Tilbage til rødderne! Vi vil have stempelstyrede 2T'ere! ;0P

Jamen jeg har da en puch Maxi du gerne må købe

/Jens



Hekto (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-09-03 19:50

In article <3f64b693$0$97261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Pwh
says...
> Jamen jeg har da en puch Maxi du gerne må købe
>
Se lige billederne fra Søhøjlandet jeg er ved at lægge på DFM! Der er
en dobbeltstemplet PUCH 250cc racer! Det er en røs een, med en lang
sølv-metallic tank, og kåbe.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 14-09-03 20:04

Hekto wrote:

> Se lige billederne fra Søhøjlandet jeg er ved at lægge på DFM! Der er
> en dobbeltstemplet PUCH 250cc racer! Det er en røs een, med en lang
> sølv-metallic tank, og kåbe.

Pfft. Min 250'er har da osse to stempler. Okay den er ikke røs, men den har
både tank og kåbe...

--
/Rune

Hekto (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-09-03 20:31

In article <DY29b.71622$Kb2.3348361@news010.worldonline.dk>, Rune
Larsen says...
> Pfft. Min 250'er har da osse to stempler. Okay den er ikke røs, men den har
> både tank og kåbe...
>
PFFFTTT! selv!
Uvidende stakkel! ... Det er på samme søle, og 'hængslet' så de giver
usymetriske styretider for udstødning og skylning. ;0D

(nå ja! - bera dofi nam valer ne slagfejl!)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 15-09-03 12:50

Hekto wrote:

> PFFFTTT! selv!
> Uvidende stakkel! ... Det er på samme søle, og 'hængslet' så de giver
> usymetriske styretider for udstødning og skylning. ;0D

*he* - jeg kendte den faktisk godt, men jeg ku bare ikke dy mig alligevel.

--
/Rune

Hekto (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-09-03 17:53

In article <YHh9b.71722$Kb2.3371096@news010.worldonline.dk>, Rune
Larsen says...
> *he* - jeg kendte den faktisk godt, men jeg ku bare ikke dy mig alligevel.
>
Det anede mig, at du bare var ude med riven!!! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Pwh (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 14-09-03 19:41

Rune Larsen wrote:
> Hans Joergensen wrote:
>
>> Det har man da ikke ... det er stadig en 2takter ..
>
> Ja, men det er noget fis med alle de der ventiler. Det piller alt det
> sjove ud af en to-takter. Hvad bliver det næste? Bundtræk?

Sådan noget må du ikke engang skrive for sjov ;)

/Jens



Hans Joergensen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 14-09-03 19:49

Pwh wrote:
>> sjove ud af en to-takter. Hvad bliver det næste? Bundtræk?
> Sådan noget må du ikke engang skrive for sjov ;)

Hør, var vi ikke blevet enige om at det dér bundtræk ikke findes, og
at det i virkligheden bare er noget 4taggerne havde fundet på for at
spille smarte ... ?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Pwh (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 15-09-03 19:25

Hans Joergensen wrote:
> Pwh wrote:
>>> sjove ud af en to-takter. Hvad bliver det næste? Bundtræk?
>> Sådan noget må du ikke engang skrive for sjov ;)
>
> Hør, var vi ikke blevet enige om at det dér bundtræk ikke findes, og
> at det i virkligheden bare er noget 4taggerne havde fundet på for at
> spille smarte ... ?
>
> // Hans

I virkeligheden er det vel et spørgsmål om definition,
KR-1'en har da et fint bundtræk fra 8000rpm

/Jens



Hekto (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-09-03 19:36

In article <3f66040c$0$32430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Pwh
says...
> I virkeligheden er det vel et spørgsmål om definition,
> KR-1'en har da et fint bundtræk fra 8000rpm
>
Det brugbare område er fra 8.000 til 11.500, og så må man da sige at
den har et fint bundtræk, ikke? ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Pwh (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 15-09-03 21:04

Hekto wrote:
> In article <3f66040c$0$32430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Pwh
> says...
>> I virkeligheden er det vel et spørgsmål om definition,
>> KR-1'en har da et fint bundtræk fra 8000rpm
>>
> Det brugbare område er fra 8.000 til 11.500, og så må man da sige at
> den har et fint bundtræk, ikke? ;0)

Jeg klager skam heller ikke, den er vel udstyret med en gearkasse
af en eller anden grund og faktisk synes jeg at den trækker fint
fra 6500rpm hvor KIPS'en begynder at åbne.

/Jens



TA (25-09-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 25-09-03 01:38


"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> wrote in message
news:jZo8b.70953$Kb2.3268707@news010.worldonline.dk...
> Moller wrote:
>
> > hvordan løser man
> > det, da den er jo en af de vigtigste dele på en 2 takter til dens
kræfter
> > ??? og har du nogen links til generelle sider om hvordan en Turbo funker
> > ??? og hva der skal til det ???
>
> Man sætter bare turboen _efter_ ekspansionskammeret, men før dæmperen. Så
> har man stadig resonans i hele syetemet, nu foregår det hele bare under
0.7
> bars overtryk.

Uden at have større kendskab til 2-taktere, tvivler jeg dog på det vil
virke. Turboen drives overvejende af heden i udstødningsgassen og optager
energi fra denne når gassen ekspanderer i turbinen. Ved ekspansionen falder
gassens temperatur. Man får derfor næppe meget ud af at montere turboen
_efter_ ekspansionskammeret, hvor gassen _er_ ekspanderet. På turbo-motorer
ses turboen ofte anbragt helt tæt på cylindrene via en simpel manifold.

--
TA



Hans Joergensen (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 25-09-03 08:34

TA wrote:
> Uden at have større kendskab til 2-taktere, tvivler jeg dog på det vil
> virke. Turboen drives overvejende af heden i udstødningsgassen og optager
> energi fra denne når gassen ekspanderer i turbinen. Ved ekspansionen falder
> gassens temperatur. Man får derfor næppe meget ud af at montere turboen
> _efter_ ekspansionskammeret, hvor gassen _er_ ekspanderet. På turbo-motorer
> ses turboen ofte anbragt helt tæt på cylindrene via en simpel manifold.

<http://www.kawasakitriplesworldwide.com/triples/gallery/turbo_polarias_dragbike/turbocharged_twostroke_polaris_motorcycle.htm>

Og for dem der vil ha' den kortere..
http://shor.ter.dk/327737174

Jeg tror godt det kan virke, men jeg tror til gengæld også det er
totalt besværligt at styre ;)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

TA (27-09-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 27-09-03 01:24


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnbn56j4.ioe.haj@enterprise-server.dk...
>
<http://www.kawasakitriplesworldwide.com/triples/gallery/turbo_polarias_drag
bike/turbocharged_twostroke_polaris_motorcycle.htm>
>

Ja ok, sikke et monstrum

> Jeg tror godt det kan virke, men jeg tror til gengæld også det er
> totalt besværligt at styre ;)

"Tror"? Virker konstruktionen i linket ikke da? Gad vide hvordan
effektforøgelsen er fordelt mellem turbo og ekspansionskammer? Såfremt begge
er aktive omkring samme RPM kunne det nok give nogle interessante
køreegenskaber ...

--
TA



KubikH (12-09-2003)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 12-09-03 20:36


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3f61ed87$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og kan
> man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer
osv..
> modtages med glæde :)
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S, som ønsker sig et Mr. Turbo kit til sommer :)
>
LARS BO MOLNIT!!
Har du drukket af natpotten ??

En totakter der skyller:
Frisk gas strømmer ind i cylle, og skubber forbrændingsprodukter ud af
udstødsporten.
Lige før udstødsport lukker, returnerer trykbølgen fra ekspansionskammeret,
og skubber en lille smule gasblanding retur fra udstødsrør ind i cylle.

Du tryklader nu cylinderen med en turbo.
Der sker nøjagtigt det samme som før, men den ekstra gasmængde du fordre
cyllen med, vil da hellere videre ud gennem udstødsporten!!
Trykbølgen fra ekspansionskammeret er jo afhængig af lydens hastighed i
gassen, og den vokser jo slet ikke i forhold til trykladningen.

Skal vi være nøjeregnende, stiger modtrykket generelt pga større mængde
Trykbølgens hastighed falder pga. lavere temperatur ( mere friskgas i
udstødningen)

Hvis det skal virke, skal du have en udstødsventil, der kan lukke
udstødsporten, så du kan lukke cyllen af og tryklade den.

Jeg har engang lavet sådan en toktakter, af en gl. BSA
Inspirationen kom fra en artikel om en englænder der havde bygget en Triumph
650 om til totakt, med styrede udstødsventiler.
Den var for øvrigt trykladet med en Rootes kompressor VILLLLDT.

Forresten .......................... Hvad med Graham Bell ??

Mvh
Niels



Hekto (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-09-03 23:50

In article <bjt77o$15sn$1@news.cybercity.dk>, KubikH says...
>
>
> En totakter der skyller:
> Frisk gas strømmer ind i cylle, og skubber forbrændingsprodukter ud af
> udstødsporten.
> Lige før udstødsport lukker, returnerer trykbølgen fra ekspansionskammeret,
> og skubber en lille smule gasblanding retur fra udstødsrør ind i cylle.

Der skal vist skralle og friløb på den turbo!
>
> Du tryklader nu cylinderen med en turbo.
> Der sker nøjagtigt det samme som før, men den ekstra gasmængde du fordre
> cyllen med, vil da hellere videre ud gennem udstødsporten!!
> Trykbølgen fra ekspansionskammeret er jo afhængig af lydens hastighed i
> gassen, og den vokser jo slet ikke i forhold til trykladningen.
>
> Skal vi være nøjeregnende, stiger modtrykket generelt pga større mængde
> Trykbølgens hastighed falder pga. lavere temperatur ( mere friskgas i
> udstødningen)
>
> Hvis det skal virke, skal du have en udstødsventil, der kan lukke
> udstødsporten, så du kan lukke cyllen af og tryklade den.

Ja, ellers vil turboen gribe temmelig forstyrrende ind i 'åndedrættet'.
>
> Jeg har engang lavet sådan en toktakter, af en gl. BSA
> Inspirationen kom fra en artikel om en englænder der havde bygget en Triumph
> 650 om til totakt, med styrede udstødsventiler.
> Den var for øvrigt trykladet med en Rootes kompressor VILLLLDT.
En herlig detalje!
>
> Forresten .......................... Hvad med Graham Bell ??
.... Med turbo?
>
> Mvh
> Niels
>
>
>

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Moller (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-09-03 07:27

> LARS BO MOLNIT!!
> Har du drukket af natpotten ??

hmmm, næ, men nok bivirkninger fra de 30grader i skyggen :) fuck jeg
glæder mig til at komme hjem til det danske vejr på onsdag :)

> Jeg har engang lavet sådan en toktakter, af en gl. BSA
> Inspirationen kom fra en artikel om en englænder der havde bygget en
Triumph
> 650 om til totakt, med styrede udstødsventiler.
> Den var for øvrigt trykladet med en Rootes kompressor VILLLLDT.

:) tænkte nok der måtte noget Valve, ventil et eller andet børge til end
bare at sætte en turbo på :)

> Forresten .......................... Hvad med Graham Bell ??

Læser den grundigt, nu da jeg har sprunget den tyske lorte udstødning i
luften, må jeg jo designe en helt ny, fra bunden af... og så finde en som
vil lave den for mig :) så kan jeg vel også hæve omdr. ca. 1000 på max
effect punktet, og hvis nu vi snakker om et TS250 stempel i, med 2
stempelringe, som sige at ku give 8000omdr. som maks, og så letning af
koblingen, osv... æv æv... tager sku laaaaaang tid det her :)

Nå, men ligenu står den på komplet renovering af afjedringen, og
fjernelse af så meget dødvægt som muligt :) da det jo gir langt bedre end de
heste vi kan finde i motoren... og så må jeg jo snart få kigget på den
GT-250 bagbremse + fodvilere :) så jeg kan få kabel til bagbremsen, i stedet
for det der stang, rulle, hiv skub system en eller anden skæv østtysker fik
ide'en til mens han drak polsk vodka :)


VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi... som ønsker sig en dremmel i julegave :)
Suzuki GSF 1200 S, som virkelig godt ku trænge til en turbo :) det
skulle give bedre sving egenskaber siger rygtet *host* :)
>
> Mvh
> Niels
>
>



Hans Joergensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-09-03 10:08

Moller wrote:
> Nå, men ligenu står den på komplet renovering af afjedringen, og
> fjernelse af så meget dødvægt som muligt :) da det jo gir langt bedre end de
> heste vi kan finde i motoren... og så må jeg jo snart få kigget på den
> GT-250 bagbremse + fodvilere :) så jeg kan få kabel til bagbremsen, i stedet
> for det der stang, rulle, hiv skub system en eller anden skæv østtysker fik
> ide'en til mens han drak polsk vodka :)

Du kan jo starte med at banke rust ...

Kig iøvrigt også her:
http://www.2stroke.cc/conv_div_div.html

Der står en masse om 2takt og turbo.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Moller (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-09-03 10:45

>
> Du kan jo starte med at banke rust ...

Er gjort :) tjek selv... :
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=351

VH
Lars Molnit

>
> Kig iøvrigt også her:
> http://www.2stroke.cc/conv_div_div.html
>
> Der står en masse om 2takt og turbo.

Uh, mums :) læser med glæde :)

VH
Lars Molnit



Jens Jacob Bager Jen~ (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-09-03 07:53

Moller wrote:
>> Du kan jo starte med at banke rust ...
>
> Er gjort :) tjek selv... :
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=351

Moller. Den er så grim Prøv at start med at pudse fælgene. Jeg pudsede
egerne på min MZ med en roterende stålbørste på en dremmel. Jeg skal love
for det er noget der virker! husk beskyttelsesbriller. Fælgen blev pudset
med en polerskive på en boremaskine, og uden at fedte med polervoksen (den
grove) Den er blevet meget flottere.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Tommy Fer (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 12-09-03 20:37


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3f61ed87$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Heysa,
> Sad lige og lurede på de flotte Mr. Turbo kit... ser jo godt ud med
> 250hk på en Bandit 1200, og 400hk på en ZX-12r ... og minsanten om de ikke
> har til en GPZ 500 :)
>

Hvad med det vigtige? VFR400R ???



> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og kan
> man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer
osv..
> modtages med glæde :)

Sidder lige og filosofere lidt over reedsventilens reaktion på overtrykket.
Selvfølgelig vil den åbne pga overtrykket, men når stemplet er på ved ned
igen, så vil der dannes endnu mere overtryk, og så skulle denn vel lukke
igen. Anyway, burde nemt kunne løses med en drejeventil løsning, eller
urtidens stempel styrede indtag....

Et andet problem bliver nok pakdåser imellem cylindrene på krumtappen, vil
de mon holde.

noget helt tredie.. 2 taggere plejer at være rimligt udpint mht liter
effekt. mon ikke man har et holdbarheds issue?

mvh Tommy Fer
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S, som ønsker sig et Mr. Turbo kit til sommer :)
>
>



Pwh (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 12-09-03 20:53

>
>> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem,
>> og kan man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links,
>> forklaringer osv.. modtages med glæde :)
>
>
> noget helt tredie.. 2 taggere plejer at være rimligt udpint mht liter
> effekt. mon ikke man har et holdbarheds issue?
>
> mvh Tommy Fer

Hvad mener du med udpint, min Kwak KR-1
har da kun en litereffekt på 240hk

/Jens



KubikH (12-09-2003)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 12-09-03 23:02


"Tommy Fer" <Fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:3f622075$0$24708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Sidder lige og filosofere lidt over reedsventilens reaktion på
overtrykket.
> Selvfølgelig vil den åbne pga overtrykket, men når stemplet er på ved ned
> igen, så vil der dannes endnu mere overtryk, og så skulle denn vel lukke
> igen. Anyway, burde nemt kunne løses med en drejeventil løsning, eller
> urtidens stempel styrede indtag....
>
> Et andet problem bliver nok pakdåser imellem cylindrene på krumtappen, vil
> de mon holde.

> mvh Tommy Fer

Hej Tommy
Reed ventiler mm er ikke noget problem, og stempelstyrede kan sagtens lukke
for indsugningen.
Pakdåserne kan også sagtens holde.
Problemet er at tryklade cyllen, når den sidste port der lukker er
udstødsporten.
En mulig løsning kunne være at lade skylleportene have længere duration og
lade dem lukke sidst.
Hvis nogen har en lillebitte turbo, eller helst kompressor, er jeg villigt
til at udføre forsøget meget hurtigt.
Mvh
Niels



Armand (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-09-03 08:51


KubikH <kallehauge@FJERNemail.dk> skrev i en
news:bjtfp2$1f2q$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvis nogen har en lillebitte turbo, eller helst kompressor, er jeg villigt
> til at udføre forsøget meget hurtigt.

Omkring turboen stiller jeg mig kritisk p.g.a. totaggerens behov for en
rimelig fri udstødning, og en turbo lever ligesåmeget på knaldet lige
udenfor topstykket, som luftmængden.
Turbo-udstyrede diesel-totaggere har til forskel ikke vendeskylning; men
derimod en kæmpe blæser der forsyner cylinderne med luft ved indsugning, og
den blæser kan derfor godt være turbo drevet/understøttet

Hvad angår kompressor, så er sagen en helt anden, derved at dét er afprøvet
med succes af DKW i mellemkrigstiden - Faktisk så succesfuldt at
kompressorer blev blacklistet i reglementet!!

--
Armand.





Hans Joergensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-09-03 10:13

KubikH wrote:
> Hvis nogen har en lillebitte turbo, eller helst kompressor, er jeg villigt
> til at udføre forsøget meget hurtigt.

Well, såfremt man holder sig i det små, og kun lader så meget at der
kommer et lille overtryk i krumtaphuset.
Så vil det jo alt andet lige give en bedre fyldningsgrad, og dermed en forøget
effekt.

// Hans, der skriver 'turboladet MZ' på todolisten... ;)
(Men der skal laves RusserMC først)
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Allan Jørgensen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 12-09-03 20:48


"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:3f61ed87$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Heysa,
> Sad lige og lurede på de flotte Mr. Turbo kit... ser jo godt ud med
> 250hk på en Bandit 1200, og 400hk på en ZX-12r ... og minsanten om de ikke
> har til en GPZ 500 :)
>
> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og kan
> man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer
osv..
> modtages med glæde :)

har der ikke været et link til en RD 350 T hvor turboen sad under sadlen?

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Allan Jørgensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 13-09-03 18:10


"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in
message news:upp8b.70962$Kb2.3270035@news010.worldonline.dk...
> har der ikke været et link til en RD 350 T hvor turboen sad under sadlen?

jo jo da med lidt søgning fandt jeg lige dette link, men det var i topboksen
turboen var http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209


Hans Joergensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-09-03 10:02

Moller wrote:
> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem, og kan
> man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links, forklaringer osv..
> modtages med glæde :)

<http://www.kawasakitriplesworldwide.com/triples/gallery/turbo_polarias_dragbike/turbocharged_twostroke_polaris_motorcycle.htm>

Eller, http://shor.ter.dk/315083989 for dem der hader lange links :)

Gad vide om sådan noget mon er særlig brugbart .. ? nu med hidsig
motor + turbotøven .. ;)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Hekto (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-09-03 22:14

In article <slrnbm5n7d.1sq.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Gad vide om sådan noget mon er særlig brugbart .. ? nu med hidsig
> motor + turbotøven .. ;)
>
Når man kører på Bonneville, er der jo kun een indstilling af spjældet
der duer!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-09-03 22:35

Hekto wrote:
>> Gad vide om sådan noget mon er særlig brugbart .. ? nu med hidsig
>> motor + turbotøven .. ;)
> Når man kører på Bonneville, er der jo kun een indstilling af spjældet
> der duer!

Yeb ... jeg bryder mig iøvrigt godt om udstødingen ... dejligt stort
kammer :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en professionel løsning"

Armand (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-09-03 20:16


Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
news:MPG.19cda721e8d5a399898bc@news.tele.dk...
> >
> Når man kører på Bonneville, er der jo kun een indstilling af spjældet
> der duer!

Jup!
Det er den stilling som laver styret om til et kakkelovns-rør!

--
Armand.



Oliver Bruchhaus (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 13-09-03 11:18

> Heysa,
> Sad lige og lurede på de flotte Mr. Turbo kit... ser jo godt ud
> med 250hk på en Bandit 1200, og 400hk på en ZX-12r ... og minsanten
> om de ikke har til en GPZ 500 :)
> Men så slog det mig , hvorfor var der ingen 2 taktere i mellem,
> og kan man i det hele taget få turbo til en 2 takter ??? links,
> forklaringer osv.. modtages med glæde :)
------------------------------------
Hmmm.....
Hvad så med en mc med old scool karbs....
Er der noget at gøre der, eller vil den bare blive fortvivlet over trykket
og drukne sig selv når den lader???



--
Med venlig hilsen:


--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--



Moller (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-09-03 11:17

> Hmmm.....
> Hvad så med en mc med old scool karbs....
> Er der noget at gøre der, eller vil den bare blive fortvivlet over trykket
> og drukne sig selv når den lader???

kig på www.mrturbo.com så vidt jeg kan se, har flere af dem kaburator
på... f.eks. bandit 1200, men det kan være jeg læser forkert :)

VH
Lars Molnit



Oliver Bruchhaus (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 13-09-03 11:19

> Hmmm.....
> Hvad så med en mc med old scool karbs....
> Er der noget at gøre der, eller vil den bare blive fortvivlet over
> trykket og drukne sig selv når den lader???
-------------------
Piiiiinligt!!!!
Læser lige med lidt længere oppe istedet... Det er også den helt rigtige
cykel der er snak om!



--
Med venlig hilsen:


--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--



Armand (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-09-03 21:08


Oliver Bruchhaus <hayabusa@tiscali.dk> skrev i en
news:33C8b.71225$Kb2.3281644@news010.worldonline.dk...
>
> Hmmm.....
> Hvad så med en mc med old scool karbs....
> Er der noget at gøre der, eller vil den bare blive fortvivlet over trykket
> og drukne sig selv når den lader???

Jeg havde for et par uger siden fornøjelsen af at kravle rundt på en Kawa
GPZ750 med originalt monteret turbo!
På dén pumper turbo'en blot løs ind i et solidt luftfilterhus af metal

Teknikken er den samme som omkring "Ram-air": Blot karbunaderne har
overtrykket såvel i venturien som svømmerhuset er tryk-ladningen neutral
overfor karbunaderne!

--
Armand.







Pwh (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 15-09-03 19:31

Armand wrote:
> Oliver Bruchhaus <hayabusa@tiscali.dk> skrev i en
> news:33C8b.71225$Kb2.3281644@news010.worldonline.dk...
>>
>> Hmmm.....
>> Hvad så med en mc med old scool karbs....
>> Er der noget at gøre der, eller vil den bare blive fortvivlet over
>> trykket og drukne sig selv når den lader???
>
> Jeg havde for et par uger siden fornøjelsen af at kravle rundt på en
> Kawa GPZ750 med originalt monteret turbo!

Var du ud og trille på den så kom med en beskrivelse.
Jeg var i tidernes morgen ved at købe sådan en fætter brugt,
jeg kan huske at ejeren havde seriøse problemer med at holde
forhjulet i jorden når han fyrede den af ude på striben.

/Jens (som købte en Ninja i stedet for)



Armand (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-09-03 22:31


Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f660569$0$32446$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > Oliver Bruchhaus <hayabusa@tiscali.dk> skrev i en
> > news:33C8b.71225$Kb2.3281644@news010.worldonline.dk...
> >>
> > Jeg havde for et par uger siden fornøjelsen af at kravle rundt på en
> > Kawa GPZ750 med originalt monteret turbo!
>
> Var du ud og trille på den så kom med en beskrivelse.

Nix!
Der kom blot én af slagsen kørende ind på pladsen ved klubben, og da den
blev parkeret var jeg som en høg over den for at se hvad&hvor

> Jeg var i tidernes morgen ved at købe sådan en fætter brugt,
> /Jens (som købte en Ninja i stedet for)

Lyder også fornuftigere!
Kawasaki havde tre modeller med tilnærmelsesvis samme præstationer på det
tidspunkt:
- Den ene var enden på udviklingen af Z1000'eren med 1100ccm og
indsprøjtning!
- Den anden en mindre motor men med turbo!
- Den senest udviklede lå midt imellem og klarede skærene v.h.a. vandkøling
og 16 ventiler!

Udover at det undrer mig at man ikke nåede at forsøge sig med indsprøjtning
på 750T, endsige sprang fra ideen generelt, var især vandkølingen jo
bevisligt vejen frem!!

--
Armand.
(110.000 km på GPZ900R)




Pwh (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 17-09-03 09:29

Armand wrote:
> Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
> news:3f660569$0$32446$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Armand wrote:
>>> Oliver Bruchhaus <hayabusa@tiscali.dk> skrev i en
>>> news:33C8b.71225$Kb2.3281644@news010.worldonline.dk...
>>>>
>>> Jeg havde for et par uger siden fornøjelsen af at kravle rundt på en
>>> Kawa GPZ750 med originalt monteret turbo!
>>
>> Var du ud og trille på den så kom med en beskrivelse.
>
> Nix!
> Der kom blot én af slagsen kørende ind på pladsen ved klubben, og da
> den blev parkeret var jeg som en høg over den for at se hvad&hvor

Ærgeligt, den kunne ellers nok have været sjov at trille en tur på ;)

>
>> Jeg var i tidernes morgen ved at købe sådan en fætter brugt,
>> /Jens (som købte en Ninja i stedet for)
>
> Lyder også fornuftigere!

Det var det nok, men det var nu primært fordi at manden skulle have for meget
for sin 750'er at det ikke blev den. Den blev så på mystisk vis 'stjålet' kort tid efter.
Der er ikke noget at sige til at kaskoforsikringer er så dyre.

> Kawasaki havde tre modeller med tilnærmelsesvis samme præstationer på
> det tidspunkt:
> - Den ene var enden på udviklingen af Z1000'eren med 1100ccm og
> indsprøjtning!

Sådan en var jeg også vildt forelsket i, men de brugte var for dyre
i forhold til at købe en spritny 900 Ninja.
Det var godt nok noget af en omvæltning at komme fra min gamle
Z1000 Z1R og over på Ninja'en. Den kunne jo styrer og bremse ;)
Men jeg kan huske at bundtrækket i forhold til min Z1000 skuffede lidt ;(

> Udover at det undrer mig at man ikke nåede at forsøge sig med
> indsprøjtning på 750T, endsige sprang fra ideen generelt, var især
> vandkølingen jo bevisligt vejen frem!!

Ja, en 750'er med turbo og uden vandkøling lyder ikke betryggende.

/Jens



Armand (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-03 17:27


Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f681bb9$0$32541$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > >
> > ......det undrer mig at man ikke nåede at forsøge sig med
> > indsprøjtning på 750T, endsige sprang fra ideen generelt, var især
> > vandkølingen jo bevisligt vejen frem!!
>
> Ja, en 750'er med turbo og uden vandkøling lyder ikke betryggende.

GPZ900R´s 750'er-lillesøster, som led under at være aalt for tung til den
beherskede ydelse, synes jeg lagde op til i&T; men det var jeg
tilsyneladende alene om!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste