Hvordan afregnes løn som selvstændig?
Fra : Christina og Søren

Dato : 12-09-03 10:35

Hej

Hvis man er selvstændig (1-mands firma) og sælger sig selv på
konsulentbasis, hvordan skal man så afregne løn mht. skat. Jeg formoder man
skal betale firmaskat (ca. 30% mener jeg det er) af den oprindelige løn, men
hvordan giver jeg så mig selv løn, og skal jeg så efterfølgende betale
personskat (eller andet) af dét?

Hvis der samtidig er f.eks. kørselsfradrag, hvordan skal dette så regnes ind
i dét?

På forhånd tak.

Hilsen Søren

Fra : Dan

Dato : 12-09-03 11:12

> [...]
men
> hvordan giver jeg så mig selv løn, og skal jeg så efterfølgende betale

Som indehaver af en personlig dreven enkeltmandsvirksomhed får du ikke
løn, som sådan, da overskuddet af din virksomhed medregnes i din personlige
indkomst.
Du kan dog komme ind under en såkaldt virksomhedsskatteordning (snak med
din revisor), hvor du kan nøjes med at betale 30% af den del af overskuddet,
som du lader står i virksomheden.

Den del af overskuddet, som du hæver af virksomheden til privatforbrug
(ikke løn, men hævning) skal du selvfølgelig betale personlig skat af.

Dvs., du kommer altså ikke til at betale skat 2 gange af overskuddet,
først 30% og dernæst personlig skat.
Du betaler alt efter hævningen - HVIS du altså er med i en
virksomhedsskatteordning - ellers bliver det hele beskattet som personlig
indkomst.

> Hvis der samtidig er f.eks. kørselsfradrag, hvordan skal dette så regnes
ind
> i dét?

Hmmm, kørselsfradrag????
Et kørselsfradrag er jo et ligningsmæssigt fradrag....

Mener du ikke kørselsgodtgørelse, når du kører rundt til dine kunder i
egen bil???
Hvis du mener det sidste, så har du jo ret til at få udbetalt skattefri
kørselsgodtgørelse fra virksomheden, men det kræver dokumentation i form af
et kørselsregnskab!
Igen: Kontakt din revisor.

mvh.,
Dan