Overskridelse af tidsfrister - begrænse de~
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 12-09-03 10:06

Hej Gruppe

Sagen kort forklaret: Byggefirmaet har en totalentrepise på ombyging af
vores hus med alt hvad dette indebærer.
De er nu nået så langt at det kun er malerarbejdet der mangler, men dette er
3 ugers arbejde!, de har hyret et malerfirma til arbejdet, dette malerfirma
har i denne uge IKKE været her på adressen mere end maks. 10 timer totalt,
men de har spurgt om lov til at komme i weekenden, dette har jeg dog
indviligtet i for at få huset færdigt, kan jeg forlange at byggefirmaet
hyrer en anden maler eller i det mindste er her 37 pr. uge da de overskrider
den aftale tidsfrist med 3-4 uger?
Gældende regler for tilbuddet er AB92 samt gældende enterprise regler

Mvh

Claus

Fra : Rune Wold

Dato : 12-09-03 16:01

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
[klip]

> kan jeg forlange at byggefirmaet hyrer en anden maler eller i det mindste
> er her 37 pr. uge da de overskrider den aftale tidsfrist med 3-4 uger?

Nej, du kan ikke kræve, at din medkontrahent, gør andet, end det han er
pligtig til ift. jeres aftale.
Det betyder, at du må gøre sædvanlige misligholdelsesbeføjelser
gældende, hvis det kan antages, at forlængelse på de 3-4 uger
overhovedet er misligholdelse.
Hvis der er tale om misligholdelse ifa. forsinkelse, har du dog næppe
hævebeføjelsen, se AB 92 § 40 (væsentlig forsinkelse, betydelige ulemper).
I tilfælde af misligholdelse ifa. forsinkelse, er entreprenøren erst.
ansvarlig for dit økonomiske tab (hvad er det?).

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);