data mellem 2 VB aplikationer
Fra : Joachim Boll, Inmedi~

Dato : 12-09-03 07:08

Jeg skal have udvekslet nogle data mellem 2 VB aplikationer, er der en smart
måde at gøre det på?

det skal gå rimelig hurtigt så jeg kan ikke skrive data i en fil, og
derefter hente dem fra den anden aplikation

mv

Joachim Boll

Fra : Jesper

Dato : 12-09-03 09:34

"Joachim Boll, Inmedico A/S" <joachim@inmedico.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det skal gå rimelig hurtigt så jeg kan ikke skrive data i en fil, og
> derefter hente dem fra den anden aplikation

Enten via DDE link eller via winsock som localhost.
Læs i din hjælpefil.

Jesper.

Fra : Troels Thomsen

Dato : 15-09-03 10:53

> det skal gå rimelig hurtigt så jeg kan ikke skrive data i en fil, og
> derefter hente dem fra den anden aplikation

Mon ikke du kan lave en dll, hvori modtager applikationen sætter en callback
funktion. Således kan afsender applikationen kalde en metode i dll'en, og
dll'en kalder vha callback "pointeren" den rette funktion i modtager
applikationen. ??
Jeg har hørt at call backs i vb kan drille, søg grundigt på google først.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-09-03 12:22

Troels Thomsen skrev:
> [...]
> funktion. Således kan afsender applikationen kalde en metode i dll'en, og
> dll'en kalder vha callback "pointeren" den rette funktion i modtager

Hvis man laver en ActiveX DLL, er det muligt at gøre noget i den retning i
rent VB 6, men der er så mange ulemper, at det nok ikke er en gangbar
løsning.

Det er også muligt at lave en ActiveX EXE, som man kan kalde og som kan
returnere data i kaldet eller via selv-definerede events, men der er flere
ulemper ved løsningen.

Hvis man prøver på at lave call-back til eget program, for på den måde at
kunne oprette tråde (er i særdeleshed muligt i VB 5, er begrænset muligt i
VB 6), vil man kunne komme ud for at tråden "hopper over" og begynder at
eksekvere det program, som oprindelig initierede kaldet til ActiveX
EXE-filen. Det burde ikke være muligt, men det ER det altså. Nu har man to
tråde som eksekverer det samme program i samme memory-space. AV-AV-AV! Det
skal lige siges at det sker "ikke særlig tit", så det er næsten umuligt at
teste sig ud af situationen.

> Jeg har hørt at call backs i vb kan drille, søg grundigt på google først.

Hvis man prøvet på den slags, kan meget kan drille i VB 5/6. Muligheden for
at debugge programmer, er f.eks. én af de ting, som man automatisk må give
afkald på hvis man benytter dens slags.

Men okay. Meget muligt, hvis man har tålmodighed til at læse grundigt på
emnet og prøve sig lidt (læs: meget) frem.

-------
Tomas

Fra : Jesper

Dato : 15-09-03 22:43

> Men okay. Meget muligt, hvis man har tålmodighed til at læse grundigt på
> emnet og prøve sig lidt (læs: meget) frem.
>
> -------
> Tomas

Hmmm.. Kan ikke rigtigt se hvor i vil hen med den gang snak om dll osv.

Manden spurgte bare om overførsel af nogle data fra 1 vb app til en anden,
uden at skulle gemme
dem i en fil.

Prøv at læse om DDE. Bruger det selv til at sende data ud af mit program, så
andre kan lave addons til mit prog.

Jesper.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-09-03 23:05

Jesper skrev:
> Prøv at læse om DDE. Bruger det selv til at sende data ud af mit program,

> andre kan lave addons til mit prog.

Jeg troede i min naivitet at DDE var ved at være en død sild, men jeg kan se
at der på MS's hjemmeside ligger eksempler på brugen af DDE som er dateret
til slutningen af 2002, og der står at Windows 95, 98, NT og XP understøtter
DDE- Pudsigt nok er Windows 2000 ikke med på lige den liste - nok en
forglemmelse... ?

Et sted at starte kunne være "INFO: How to Use DDE in Visual Basic to
Communicate with Other Windows Programs":
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;189498

-------
Tomas

Fra : Troels Thomsen

Dato : 16-09-03 07:02

> Hmmm.. Kan ikke rigtigt se hvor i vil hen med den gang snak om dll osv.

Et sp om udgangspunkt.

Jeg _har_ en dll der laver callbacks op i mit vb6 program.
(Det gør den når der sker noget med et stykke hardware)

Det vil være ret nemt at lade et kald fra et andet vp program udløse den
selv samme callback.

For Joachim må sp være, hvad er hurtigst / mest robust / mest
fremtids-sikret / kompatibelt / debug venligt / etc.

Det må han så selv vurdere ......

mvh Troels