Bol Dor forgaffel!! HÅRD!!
Fra : Tiljevang-Nielsen

Dato : 11-09-03 21:32

Min fede Bol Dor 900ccm F2 årg. 82 Kører som en drøm (på Prøveplader )

Men forgaflen er hård som stål. Og når jeg holder for rødtlys, kan jeg hæve
cyklen ca. 5 cm op.
Det lyder måske ikke af meget, men den gør det ikke af sig selv. Hvis jeg
kører hen over en kant
af to lag asfalt, går forgaflen ikke ned så meget som 1mm. Det er
naturligvis ikke til at leve med,
så hva f..... gør jeg her? Skal jeg prøve at lukke noget af luften ud? Ny
olie? Kan det være fjederne
som bare er færdige? Rystelserne går ud over kåben, og ikke mindst mine
hænder og arme..

Er der i øvrigt "anti dive" på denne model? Og kan det i så fald være det
der er i stykker... HJÆLP!!

Nede ved venstre forhjul er der en slags drejeskive med 1-2-3-4 på. Den er
drejet hen på 4. Hva pokker
er det??

INSTRUKTIONSBOG ØNSKES!!!

M.v.h.

LANI.
Fakse, SydSjællangs smørhul nr. 1

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 12-09-03 07:02

Hej!

> Er der i øvrigt "anti dive" på denne model? Og kan det i så fald være det
> der er i stykker... HJÆLP!!

Nej sansynelig vis ikke MEN det kan være groet til i skidt.
Min gamle CBX 750 har et lignende system (måske det samme) Da jeg fik den
for nogle år siden, skiftede jeg olie i benene og på bunden, var det et tykt
lag slam, der lukkede hullerne i systemet.

> Nede ved venstre forhjul er der en slags drejeskive med 1-2-3-4 på. Den er
> drejet hen på 4. Hva pokker
> er det??

Det er antidive systemet.

> INSTRUKTIONSBOG ØNSKES!!!

Send en mail, så scanner jeg siderne til dig.

--
Hilsen

Kurt Kristiansen

http://home1.stofanet.dk/dk/
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Armand

Dato : 12-09-03 19:02

> [...]

I enhver affjedring er der to funktioner: Affjedringen og dæmpningen!
Hvis ikke at der var nogen dæmpning ville dæk og fjeder suplere hinanden og
kunne hoppe afsted over asfalten som en anden bold der dribles af en spændt
arm!

Som du umiddelbart beskriver forholdene (hård, men 5 cm sammenpresset blot
du sidder i sædet), tyder det dels på at fjederen kunne være lidt slap i
koderne og evt. mangler luftunderstøtning (hvis der ér luft ifyldt er der
således ikke grund til at slippe noget ud!) . OBS: fyld ikke mere end
omkring ½ Bar i, og vær opmærksom på at trykket stiger lynhurtigt p.g.a. det
minimale volumen inde i teleskopet. Og dels lyder det som dæmpningen (=under
teleskopernes bevægelse) er absolut for hård!

Mnjaaarh :-/
Det er justeringes-skruen(!) på antidive (herefter benævnt "AD" af
mig) -systemet !

Kig efter på forskellen i ophænget af venstre hhv. højre bremsecaliber og
opdag at den venstre caliber er mere løst monteret og tillige støtter sig op
af en dingenot på teleskopets bagside - Dét er AD-ventilen, som aktiveres
når den løst monterede caliber trækkes med af skiven når der bremses!!

> ....en VF1000F2 med samme system, og der bertyder tallene følgende:
> 1 = Soft
> 2 = Standard
> 3 = Firm
> 4 = Extra firm
> Prøv dig frem det gør en stor forskel

- - - - - Og start endelig med 1'eren :-|

Diagnosticér forøvrigt lige en gang mere: Er det altid, og ikke kun under
brug af bremsen, at forgaflen er så hård?
Som beskrevet ovenfor virker AD'en ved at lukke ned for en kanal i
dæmper-systemet når der bremses, og dét medfører en stenhård forgaffel. Så
hvis det kun er under nedbremsning er det ganske naturligt - især når din AD
er justeret til #4!!
Det ér også tænkeligt at systemet hænger og derved konstant er blokeret i
AD- tilstand, hvilket naturligvis vil have alvorlige indvirkninger på
teleskopets arbejde! Kig derfor efter om du kan se om caliberen bevæger sig
og påvirker anti-dive ventilen når du bremser hårdt og bevæger 900'eren
frem/tilbage!?

Som også nævnt andetsteds kan fejlen ligge i et tilslammet system -
Adskillese og grundig rengøring er den eneste vej ud af dét problem, og som
Bager skriver vil man ved samme lejlighed få inspiceret den indvendige
mekanik, hvilket vel nok kan være påkrævet på den langtfra ny motorcykel!!

Endelig kan en tidligere udskiftning af forgaffelolien, til en for tyk
kvalitet være det der gør teleskopets dæmpning permanent hård - Eneste
diagnosticeren deromkring er at aftappe olien og påfylde nyt i kendt/korrekt
viskositet (som din forhandler kan oplyse/sælge dig)!!

Summa summarum:
Alt i alt er der tunge argumenter for at fuld-servicere teleskoperne, men
umiddelbart kan du forsøge om en AD-justering til #1 og smøring +
motionering af en given hængende caliber/AD-ventil kan gøre noget akut ved
sagen!

Ryg på!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-09-03 07:35

> Men forgaflen er hård som stål. Og når jeg holder for rødtlys, kan
> jeg hæve cyklen ca. 5 cm op.

Hej Lani

Jeg ville starte med at adskille gaflen, rense den i gennem, og se om der er
dele der bør skiftes ud. Her tænker jeg primært på de teflon belangte
glideringe som slides. Der kan samle sig skidt i bunden, som kan være svært
eller umuligt at få ud ved at alm olieskifte. mål fjederen efter og se om
den er udskiftningsmoden. Hvis den sætter sig 5 cm tror jeg godt du kan
begynde at se dig om efter et par nye forgaffelfjedre. De koster lidt over
en plov, og det er penge der er godt givet ud.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Morten

Dato : 12-09-03 09:17

"Tiljevang-Nielsen" <tiljevang-nielsen@fakse.dk> wrote in message
> Min fede Bol Dor 900ccm F2 årg. 82 Kører som en drøm (på Prøveplader )
>
> Nede ved venstre forhjul er der en slags drejeskive med 1-2-3-4 på. Den er
> [...]

Hej

Jeg har selv en VF1000F2 med samme system, og der bertyder tallene følgende:

MortenO