Mac vs. PC - nostalgi
Fra : Hammerhead

Dato : 08-04-01 12:44

Følgende tekst er farfattet af undertegnede og er gravet frem fra mine
POL-arkiver - fra 1997... men jeg synes stadig meget af det jeg skrev
for snart 4 år siden stadig passer..??

***

Message
From: Peter Bjørn Perlsø
Subject: Macbruger på PC-linkmøde...
To: max

Cc: pg

Tjo, det er sandt nok - jeg har lige været til et non-stop PC-domineret
linkmøde (jeg var eneste Mac-ejer til stede), og slap fra det i god
behold (på trods af den fysiologiske tortur det indebærer at holde sit
legeme i vågen tilstand i over 30 timer). Men efter de seneste nyheder
om Apple og Microsoft har jeg kraftigt overvejet køb af en PC-maskine.
Dels pga. Microrosoft's nyindkøbte indflydelse i Apple, og dermed
Mac'en, og del pga. min trang til at eje gode spil. Heldigvis kommer det
ikke videre end til tankerne - bl.a. af følgende grunde:

Grunde til at bruge Mac fremfor PC (det er tilladt at huske og lære af
disse punkter)

* PC'ere skal genstarte for at skifte IP-adresser, eller for at kunne
bruge netværk, hvis netværksdrivere ikke er loadet: Mange af de
PC'ejere, som var til linkaftenen måtte genstarte for at gøre deres
netværk aktive.

* IRQ'er, DMA'er, AUTOEXEC.BAT og CONFIG.SYS - tilhører stadig kun
PC'en: Der var en af PC'erne, som nægtede at spille lyd i Quake, men
hvor lyden virkede fint i andre spil, såsom Dune II. Fire timers bejsen
med IRQ'er, DMA'er og div. bootfiler på PC'en gav intet resultat, og
denne uheldige PC'ejer måtte forfinde sig med at hans PC ikke ville give
ham lyd.

* Alt for bred hardware-platform (hvilket giver flere problemer ved
kompatibilitet, end valgmuligheder giver glæde for tegnebogen): En anden
PCbruger, navnlig en ejer af en Pentium Pro 200-baseret maskine, havde
glemt sin mus (i alt fald havde han ingen med sig). Min ven Janus, som
holdt linkmødet, sagde at han havde en PS/2 mus han kunne låne, men det
måtte PPro-ejen afslå, da han ikke havde en PS/2 port, og hvis han
skulle kunne bruge musen via et PS/2 udvidelseskort, ville han ikke
havde plads til sit netværkskort. Og han havde ingen adaptor, der kunne
få en PS/2 mus til at køre på en standard PC 9-bens seriel port. (der
blev dog senere skaffet en adaptor til ham)

* Gode gamle Windows 95:
....ligger stadig ikke på højde med Mac'en, når det kommer til
brugervenlighed og produktivitet. Nok har Mac'en sine crashes og
manglende Preemptiv Multitasking, men for at bruge en Windows
95-installeret PC, skal man kende til DOS, File Manager og sidst men
ikke mindst, selve Windows, for at kunne bruge systemet effektivt (selve
Windows nødvendiggør viden om brug af hundredevis af .DLL-filer og
Registry-databasen). (dette er selvfølgelig eksklusive den hardwareviden
man bør besidde for at gøre en til en rigtig rutineret PC-bruger).
Yderligere har mange forsøgspersoner bedømt Mac OS hhv. Windows 95 som
at være af samme stabilitet.

* Windows har elendig farvesynkronisering.
Grafiske professionelle har udtalt sig om at den farvesynkronisering man
i dag finder på PC'en er lige så primitiv som den man så på Mac'en i
starten af 90'erne, og så er den ikke engang gratis leveret med
styresystemet Windows, som ColorSync jo er med Mac OS. Intet under at
ca. 60% af alle etablerede grafiske professionelle og DtP-producenter
verden over vælger Mac - for farvesynkronisering er et vigtig element i
arbejdet på at opnå et perfekt resultat.

* DOS er stadig byggestenen:
Windows 95 booter fra DOS, og det siger vist alt. PC-brugerne lider
stadig under (omend i mindre grad) problemerne med
hukommelsesopdelingen, som herskede under DOS (i ved det med
Conventional, Expanded/Upper og Xtended hukommelsespartitioner...).
Yderligere, så falder Windows 95 tilbage til DOS, ved fejl - hvis
registrationdatabasen bliver korrupt, mister man alle sine lange
filnavne; yderligere må to filer på harddisken ikke have de første 8
bogstaver af deres navn til fælles - det kan DOS, og dermed WIndows 95 -
ikke klare. Og igen - opstår der en GEneral Protection Fault (GPT), da
vil WIndows 95 ofte gå ud i DOS, hvis den da ikke fryser maskinen helt.

* Microsoft og Intel i ryggen... - og i fjæset?
Microsoft og Intel er primært ansvarlige for PC'en, som vi ser den i
dag. Begge firmaer er gigantiske koncerner med omsætninger for tocifrede
milliardbeløb hvert år. Men disse firmaer er også i
monopolmyndighedernes søgelys - og ikke uden grund, da de begge har
substantielle dele af deres respektive markeder domineret med deres
produkter. Afhængigt af synspunktet kan man både sige at disse fakta
taler for positive og negative tendenser.

Men faktum er også, at disse firmaer ikke er kommet hvor de er i dag,
ved at være flinke, man har med benhårde metoder forsøgt at underminere
deres konkurrenters evne til at producere gode (innovative og
konkurrencedygtige produkter); bl.a. ved at få aktuelle produkter ud af
huset meget hurtigt:

Jfr. Microsoft's pludselige kovending i deres Net-strategi - i sommeren
1995 var MSN MS's konkurrent til internettet - i December bestemte B.
Gates pludselig at Internettet var fremtiden, og at Microsoft nok skulle
lave nogle gode programmer til alle de stakkels netbrugere, der ikke
havde ordentlig software at surfe med (selvom Netscape 1.1N på det
tidspunkt var en perle af en browser, samt at Netscape 2 var godt i gang
med at introducere nye egenskaber til browsermarkedet). Yderligere, så
har Microsoft også i adskillige tilfælde forsøgt, med et vist held, at
opkøbe nøglepersonnel hos konkurrerende firmaer for fuldstændig profane
summer (bl.a. Borland, Oracle, Symantec og selvfølgelig Apple).

Kigger man også grundigt Microsoft's historie i sømmene finder man, at
deres antal af innovative produkter ligger meget nært nul. Microsoft er
kommet frem til deres position i dag, ved at overtage markeder, som
andre har bygget med hårdt arbejde.

Men; Når man skal have noget ud af døren hurtigt, sker det ofte at mange
ting bliver glemt, eller at der er mangel på kvalitetskontrol, hvilket
betyder bugs og dårlige egenskaber. Folk som ser frem til gode produkter
bliver skuffede; folk som regner med at firmaer i kraft af deres
størrelse kan "opføre sig ordentligt" på markedet, føler sig trådt over
tæerne af en kæmpe.

Bl.a. derfor ser man så mange Microsoft-kritiske/hadende sider på
internettet i dag.

* Spillene er mange - med det koster også!
På PC er der som sagt en overflod af spil, hvoraf mange nok aldrig vil
se dagens lys på Mac'en. Dette er alene en god grund til at vælge PC
frem for Mac. Men hvis man virkelig skulle udnytte det antal spil, som
er til stede på PC'en, skal man enten have røven fuld af penge (og være
dum nok til at bruge dem alle, for at sige det mildt), eller ty til køb
af piratsoftware. De fleste er kun i stand til at bruge den sidste
løsning.

Så såfremt en PC-brugere kommer til jer med den påstand at Mac'en er
dårlig, pga. det simple faktum at der er meget færre spil tilstede på
denne platform, så har i fuld ret til at kalde dem softwarepirater, hvis
de ikke kan fremvise emballage og manualer for i hvert falde en håndfuld
spiltitler de har "købt" til deres PC.

Og det er et faktum at mange PC-brugere (generelt) tyr til
piratkopiering. I MacUser's undersøgelse mht. til brug af pirateret
software, afsløredes det at over 50% af Mac-brugere, har et
softwarebibliotek, hvoraf halvdelen eller derover var opnået på illegal
vis.

Faktisk kender jeg kun een PC-bruger, som har betalt ærligt og redeligt
for at sin software - og det er min 80-årige morfar!

*

Tillæg og rettelser udbedes!

Yderlige håber jeg ikke at i ser dette som en hjernetom tirade mod alt
hvad der ikke direkte har noget at gøre med ordet "Mac", men som en
fact-baseret artikel, som prøver at vise at der faktisk er en grund til
at der i dag er over 30 mio. Mac-brugere.

Venlig hilsen,
Peter

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 08-04-01 14:26

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> ikke klare. Og igen - opstår der en GEneral Protection Fault (GPT), da
> vil WIndows 95 ofte gå ud i DOS, hvis den da ikke fryser maskinen helt.

Ikke helt....DOS er grundbyggestenen for Windows 3.1, 95, 98 og ME men
ikke for Windows 2000 og XP der er baseret på OS/2
--
Jesper Oersted
"If you pick up the criminel code, it doesn't say anything about the

Fra : Hammerhead

Dato : 08-04-01 15:05

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Ikke helt....DOS er grundbyggestenen for Windows 3.1, 95, 98 og ME men
> ikke for Windows 2000 og XP der er baseret på OS/2

Øh ... OS/2?

Nogen har vist haft lange fingre... :)

--
- Peter - titancity.com

At tabe ansigt er en ædel sag, som vel kan frelse klodens folk en dag
og være taberen til evig hæder, hvor taaber kun vil se hans nederlag.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-01 16:05

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Ikke helt....DOS er grundbyggestenen for Windows 3.1, 95, 98 og ME men
> ikke for Windows 2000 og XP der er baseret på OS/2

NT, 2000 og XP har base i VMS, ikke i OS/2.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 16:07

> [...]

> bruge netværk, hvis netværksdrivere ikke er loadet: Mange af de
> PC'ejere, som var til linkaftenen måtte genstarte for at gøre deres

Dette gælder for Win9x-arkitekturen. Win2k har ikke dette problem og her
kan man uden problemer tildele flere IP-adresser til samme netkort.
Vældigt smart!

Win9x (og Win2k) har også den fordel, at hver netværkskort (el. modem)
kan have sin egen IP-opsætning, hvilket er temmeligt smart, når man har
modem og lokalnet samtidigt.

> [...]
> med IRQ'er, DMA'er og div. bootfiler på PC'en gav intet resultat, og
> denne uheldige PC'ejer måtte forfinde sig med at hans PC ikke ville give

I dag er det vist fortid.

> [...]
> få en PS/2 mus til at køre på en standard PC 9-bens seriel port. (der
> blev dog senere skaffet en adaptor til ham)

Hvad nu hvis du havde glemt din ADB-mus? Du kunne næppe lige låne en af
sidemanden, da seriel- og PS2-mus ikke virker så godt på Mac'en...

> [...]
> man bør besidde for at gøre en til en rigtig rutineret PC-bruger).
> Yderligere har mange forsøgspersoner bedømt Mac OS hhv. Windows 95 som

Mht. multitasking tror jeg nok, at vi Mac-brugere skal holde lav profil!
Ihvertfald indtil Mac OS X er blevet standarden!

Win95 var et udemærket forsøg fra Microsoft og i forhold til Windows
3.11 var det et kvantespring for PC-verdenen. De er dog kommet noget
videre nu og Win2k er både teknisk og brugermæssigt klart bedre.

> [...]
> verden over vælger Mac - for farvesynkronisering er et vigtig element i
> arbejdet på at opnå et perfekt resultat.

Til grafisk brug er der KUN Mac! Dette er vist nok også det eneste sted,
hvor Mac'en er Windows fuldstændigt overlegen.

> [...]
> ikke klare. Og igen - opstår der en GEneral Protection Fault (GPT), da
> vil WIndows 95 ofte gå ud i DOS, hvis den da ikke fryser maskinen helt.

Win2k...

[snip]

> Bl.a. derfor ser man så mange Microsoft-kritiske/hadende sider på
> internettet i dag.

Enig mht. MS.

[snip]

> Faktisk kender jeg kun een PC-bruger, som har betalt ærligt og redeligt
> for at sin software - og det er min 80-årige morfar!

Faktum er, at det er et temmeligt stort argument for at købe en PC'er
med Windows. Det er de færreste, som vil smide 5-6000 kr. efter Office
2000 der jo er "nødvendig" i dag.

> Tillæg og rettelser udbedes!

Er sket!

> [...]
> fact-baseret artikel, som prøver at vise at der faktisk er en grund til
> at der i dag er over 30 mio. Mac-brugere.

Det er da en god ide at snakke om, hvad det egentlig er, som gør Mac'en
til vores foretrukne computer, når nu der er billigere og hurtigere
alternativer på markedet.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-04-01 16:28

In article <1erk0yu.xvvyimhbd9lN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Win2k har ikke dette problem og her kan man uden problemer tildele
> flere IP-adresser til samme netkort.

Det kan man da også i Win98.

--
MVH
Martin Edlich (12)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 16:46

> Det kan man da også i Win98.

Ja, det er jo rigtigt. I Win2k er der bare en GUI til det.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-04-01 17:28

In article <1erk40a.14x51s8aqk3mN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> I Win2k er der bare en GUI til det.

OK, der er ikke meget GUI over regedit, men til gængæld er MS'
online-hjælp god nok til at en Win-analfabet som mig kan finde ud af det.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 19:00

> OK, der er ikke meget GUI over regedit, men til gængæld er MS'
> online-hjælp god nok til at en Win-analfabet som mig kan finde ud af det.

Fakta er ihvertfald, at Windows kan, men Mac OS kan ikke!

--
René

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 08-04-01 19:29

rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) writes:

[flere IP adresser på eet netkort]
> Fakta er ihvertfald, at Windows kan, men Mac OS kan ikke!

RTFM!

http://www.google.com/mac?q=Open+Transport+multihoming

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 21:36

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) writes:
>
> [flere IP adresser på eet netkort]
>
> RTFM!
>
> http://www.google.com/mac?q=Open+Transport+multihoming

Det ved jeg godt, men Apple har jo ikke lavet nogen GUI til det. Med
IPNetRouter kan man gøre det, men det er jo ikke en del af systemet.

--
René

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 08-04-01 22:13

http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n30337

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 16:56

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n30337

Det var faktisk nemmere end jeg havde regnet med, men hvis jeg skal være
en rigtig kværulant, så har de jo faktisk _ikke_ en GUI

--
René

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 10-04-01 17:09

> Det var faktisk nemmere end jeg havde regnet med, men hvis jeg skal være
> en rigtig kværulant, så har de jo faktisk _ikke_ en GUI

Frem med AppleScript

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-04-01 17:41

In article <1erntlp.jccgvk15pfqedN%rfn@altavista.net>,
> [...]

> Det var faktisk nemmere end jeg havde regnet med, men hvis jeg skal være
> en rigtig kværulant, så har de jo faktisk _ikke_ en GUI

Spurgte du nu faktisk efter en GUI? Næh...

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 18:03

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Spurgte du nu faktisk efter en GUI? Næh...

Oprindeligt gik det vist på, at Win2k havde en GUI til dette; at jeg så
skrev, at Mac OS ikke _kunne_ gøre dette, så burde jeg allerede der
havde skrevet, at Mac OS ikke havde en lignende _GUI_. Funktionaliteten
er der, men Apple har ikke gjort det muligt for hvem som helst at
aktivere den.

....inden du kommer efter mig, så er det selvfølgelig heller i hvem som
helst, der har behov for flere IP-adresser til én maskine, men det ville
da være rart med en IP-adreses til hver netværks-enhed.

--
René

Fra : Hammerhead

Dato : 09-04-01 12:47

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det ved jeg godt, men Apple har jo ikke lavet nogen GUI til det. Med
> IPNetRouter kan man gøre det, men det er jo ikke en del af systemet.

Vel gør de så. Find en gammel AppleShare server pakke og grav "Router"
frem. Værsgo' og spis.

--
=) - Peter - titancity.com

Freedom.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 16:56

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Vel gør de så. Find en gammel AppleShare server pakke og grav "Router"
> frem. Værsgo' og spis.

Ja, OK. Der er mulighed for det, men da ikke i et standard Mac OS
system!

Du er velkommen til at spise med, velbekommen!

--
René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 21:36

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> [...]

OpenTransport kan, men der er jo ingen GUI til det. Det kræver
IPNetRouter og det er jo ikke en del af systemet.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-04-01 22:21

In article <1erkg2u.1tf17z71wi1ubkN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> OpenTransport kan, men der er jo ingen GUI til det. Det kræver
> IPNetRouter og det er jo ikke en del af systemet.

http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n30337

Og SimpleText er dit GUI.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 16:56

> http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n30337
>
> Og SimpleText er dit GUI.

Ja, ja... Det er ikke en typisk "Apple-GUI" løsning, men OK, det KAN
lade sig gøre.

Så lærte jeg også noget i dag.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-04-01 19:55

In article <1erk8gq.z3c1d5gr9zfbN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Fakta er ihvertfald, at Windows kan, men Mac OS kan ikke!

Mac OS kan da sagtens have flere IP-adresser på et kort.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 21:36

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 21:36

> Mac OS kan da sagtens have flere IP-adresser på et kort.

Hvor indstiller jeg lige det? Og hvad med en IP-adresser til hver
netværksenhed?

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-04-01 22:23

In article <1erkg42.174scizcqt2meN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Og hvad med en IP-adresser til hver netværksenhed?

Det er faktisk understøttet også, men lige netop det kræver (SVJV)
IPNetRouter.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 16:56

> Det er faktisk understøttet også, men lige netop det kræver (SVJV)
> IPNetRouter.

OK.

--
René

Fra : Hammerhead

Dato : 09-04-01 12:47

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Fakta er ihvertfald, at Windows kan, men Mac OS kan ikke!

Hårh, hårh! Du skulle prøve Apple's gode gamle "Router", der fulgte med
AppleShare pakken. Den har kunnet i snart 10 år... :)

--
=) - Peter - titancity.com

Freedom.

Fra : Hammerhead

Dato : 08-04-01 18:45

> [...]

> Dette gælder for Win9x-arkitekturen. Win2k har ikke dette problem og her
> kan man uden problemer tildele flere IP-adresser til samme netkort.

Jep, for IP-adresser har man endelig fået fjernet genstartskravet. Men
ikke for resten af netværks-opsætningerne, hvilket iøvrigt virker ret
lemfeldigt.

> Win9x (og Win2k) har også den fordel, at hver netværkskort (el. modem)
> kan have sin egen IP-opsætning, hvilket er temmeligt smart, når man har
> modem og lokalnet samtidigt.

> I dag er det vist fortid.

IRQ-problemet er stadig til stede. Du render panden imod loftet på 16
IRQ'er.

> Hvad nu hvis du havde glemt din ADB-mus? Du kunne næppe lige låne en af
> sidemanden, da seriel- og PS2-mus ikke virker så godt på Mac'en...

Hvor ofte sker det at en Macbruger glemmer sin mus? :)

Well, pointen var at man på mac'en har haft 2 slagsmus (inkluderer vi
mac Plus, 512 og 128 da 3, da dissebrugte DB-9 seriel-mus) - Pc'en har
4.

> [...]
>
> Til grafisk brug er der KUN Mac! Dette er vist nok også det eneste sted,
> hvor Mac'en er Windows fuldstændigt overlegen.

Samt PostScript-rendering, hvor PC'er generalt laver flere fejl en
Mac'er.

> [snip]

> Faktum er, at det er et temmeligt stort argument for at købe en PC'er
> med Windows. Det er de færreste, som vil smide 5-6000 kr. efter Office
> 2000 der jo er "nødvendig" i dag.

Enig.

> Er sket!

Well, nu var det en gammelt tekst fra 1997... jeg vedligeholder den ikek
længere.. :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 19:21

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Jep, for IP-adresser har man endelig fået fjernet genstartskravet. Men
> ikke for resten af netværks-opsætningerne, hvilket iøvrigt virker ret
> lemfeldigt.

Nu har jeg ikke pillet helt vildt meget med netværk under Win2k, men man
kan da sagtens oprette opkaldsforbindelser, ændre i netværksprotokoller
osv. uden at skulle restarte. Hvad tænker du ellers på?

> IRQ-problemet er stadig til stede. Du render panden imod loftet på 16
> IRQ'er.

Problemet ligger og lurer ja, men det kommer sjældent frem.

> [...]

> Well, pointen var at man på mac'en har haft 2 slagsmus (inkluderer vi
> mac Plus, 512 og 128 da 3, da dissebrugte DB-9 seriel-mus) - Pc'en har

Hmmm... du leder virkeligt efter hvert eneste argument, hva'?

> Samt PostScript-rendering, hvor PC'er generalt laver flere fejl en
> Mac'er.

Men det virker nu meget godt under Win2k. Med WinNT har jeg haft de
bedste erfaringer med AdobePS driveren.

--
René

Fra : Hammerhead

Dato : 08-04-01 20:48

> [...]

> kan da sagtens oprette opkaldsforbindelser, ændre i netværksprotokoller
> osv. uden at skulle restarte. Hvad tænker du ellers på?

Skummelt på min og vennersnes PC'er det eneste i netværksopsætningen der
IKEK kræve genstart altså IP-adresserne?

> Problemet ligger og lurer ja, men det kommer sjældent frem.

Kan diskuteres...

> Hmmm... du leder virkeligt efter hvert eneste argument, hva'?

Nu kommenterede du min post...

--
=) - Peter - titancity.com

Freedom.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 21:36

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Skummelt på min og vennersnes PC'er det eneste i netværksopsætningen der
> IKEK kræve genstart altså IP-adresserne?

Det må jeg lige rode lidt med, for det kan da godt være mig, som er
forkert på den.

> Nu kommenterede du min post...

Ja, men er det ikke lidt langt ude at påstå at Mac'en er bedre, fordi
der kun er tre standarder for tilslutning af musen, fordi PC'ere har
fire?

Mac'en er bedre, det er bare ikke lige det bedste argument.

--
René

Fra : Hammerhead

Dato : 09-04-01 12:47

> [...]

> Ja, men er det ikke lidt langt ude at påstå at Mac'en er bedre, fordi
> der kun er tre standarder for tilslutning af musen, fordi PC'ere har

Det er blot en af de mange pukter Mac'en er bedre end PC'en på. Eller
traditionelt har været, da alt andet en USB nu er langsomt døende på
PC'en.

Som mit eksempel illustrerede var der ikek mangel på problemer med
Pc'erne - det har jeg ALDRIG oplevet på en Mac. ALDRIG i mine 10 år...

> Mac'en er bedre, det er bare ikke lige det bedste argument.

Det er en ud af mange - mange bække små...

--
=) - Peter - titancity.com

Freedom.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 16:56

> [...]

> Som mit eksempel illustrerede var der ikek mangel på problemer med
> Pc'erne - det har jeg ALDRIG oplevet på en Mac. ALDRIG i mine 10 år...

Hmm... ingen problemer med en Mac... nogensinde?!?

Du skriver forresten meget godt af en 10-årig at være

--
René

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 00:30

"Hammerhead" <root@NOSPAM.com> wrote in message

Men

netværksprotokoller

> Skummelt på min og vennersnes PC'er det eneste i netværksopsætningen
der
> IKEK kræve genstart altså IP-adresserne?

Sletning og tilføjelse af netværksprotokoller, sletning/tilføjelse af
netkort, ændring af subnet... intet med netværk kræver genstart på de 4
systemer med Win2000 jeg har kørende og iøvrigt heller ikke de
efterhånden 20-30 stykker jeg ellers har erfaringer med.

> Kan diskuteres...

Kan man så ikke tage med i diskussionen, at IRQ'er kan deles mellem
flere enheder?

Med 6 PCI-slots proppet med kort som U160 SCSI-controllere, Steinberg
ST24/96 lydkort, 2 netkort og FireWire-porte sammen med et AGP
grafikkort er jeg endnu ikke løbet tør for IRQ'er, så jeg tror næppe at
andre vil rende ind i den situation.

Hvor ofte glemmer en PC-bruger sin mus? Latterligt argument!

4?

Tænke, tænke... SUB-D 9, PS/2 og USB... hvad ellers?
Hvis du mener 5-pin DIN-stik til gamle keyboards har det intet med musen
at gøre.

SUB-D er en død sild og har været det ret længe.

> Det er blot en af de mange pukter Mac'en er bedre end PC'en på. Eller
> traditionelt har været, da alt andet en USB nu er langsomt døende på
> PC'en.

> Det er en ud af mange - mange bække små...

Puha det her vækker harme!

Har du/I overvejet de mange bække, der gør at Mac'en er håbløst
forældet? Behøver jeg nævne at det hovedsagligt drejer sig om manglende
multitasking, ussel stabilitet* og mangel på kompatabilitet?

Jeg må sige at jeg nyder at kunne skifte frem og tilbage mellem
programmer, der udfører opgaver, der kræver 100% CPU-kraft uden at
systemet går ned. Som jeg tidligere har nævnt tager renderinger af
videosekvenser i AfterEffects laaang tid, og i de mange timer har jeg
ikke lyst til at sidde stille og glo ud i luften. Hvis et program lægger
en bæ trækker Win2000 og NT heller ikke hele dit system ned, som jeg
desværre har erfaret ofte med MacOS.

* = (det er i hvert fald min erfaring uagtet hvilken Mac jeg bliver
præsenteret for og som tidligere nævnt også marketingbureauer, der blot
har lært at leve med det)

Jeg tror virkelig der er et behov for at indpode lidt viden om hvad der
sker indenfor Windows-verden. Det lader til at mange af denne gruppes
deltagere ikke aner ret meget om hvad de taler om, og de, der gør, taler
ikke negativt om Windows...

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 01:08

In article <9b5do5$ksj$1@sunsite.dk>,
"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Hvis et program lægger en bæ trækker Win2000 og NT heller ikke hele
> dit system ned, som jeg desværre har erfaret ofte med MacOS.

Der fortæller min erfaring mig så (desværre) at programmer som AutoCAD
og MathCAD gerne trækker NT 4 med sig i faldet.

> Jeg tror virkelig der er et behov for at indpode lidt viden om hvad der
> sker indenfor Windows-verden.

Tjoe, det er nok muligt, men det er altså ikke det denne gruppe er til.
Du er velkommen til at rette faktuelle fejlpåstande, men udbredelser om
Windows' virkemåde er der grupper nok til.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 13-04-01 01:28

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> writes:

> [...]
> sker indenfor Windows-verden. Det lader til at mange af denne gruppes
> deltagere ikke aner ret meget om hvad de taler om, og de, der gør, taler

Det vil nok være nemmere og mere udbytterigt at få overtalt alle
Windows 9x/Me brugerne til at skifte til Windows 2000. Den gruppe har
jo alligevel ikke investeret x 1000 kroner i hardware der aldrig vil
komme til at kører Windows.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-01 05:21

Hej Jesper K.

Det lyser langt væk fra dig, at du reelt intet som helst aner om, hverken
forskellene på Mac og PC'er og deres kvaliteter / mangel på kvaliteter er.

Før du begynder at diskutere facts omkring Macintosh, synes jeg, du burde
lære lidt om dem, - især at bruge dem og sætte dig ind i deres teknik.

Jesper Kollerup Jensen wrote:

> [...]
> ST24/96 lydkort, 2 netkort og FireWire-porte sammen med et AGP
> grafikkort er jeg endnu ikke løbet tør for IRQ'er, så jeg tror næppe at

Nej, med 6 PCI pladser gør du det nok ikke, men prøv så at sætte 100 stk.
tilsvarende i et netværk, så kan jeg garantere dig for, at resultaterne vil
blive særdeles meget anderledes!

> Hvor ofte glemmer en PC-bruger sin mus? Latterligt argument!

Overhovedet ikke! - Hvor længe er det siden, du har lært noget om PC? - Har
du nogensinde lært alle DOS kommandoerne? - for at kunne betjene selv de
simpleste opgaver på en gammel 8088-2, - eller er du så 'grøn' i faget, at
du først hoppede på vognen med 286 og 386 processorerne, - nå nej, der
skulle man jo også kunne DOS kommandoerne for at finde ind til filsystemet
-))!

> [...]
> at gøre.
>
> SUB-D er en død sild og har været det ret længe.

Nå, og hvad så med 5/4 EIC stikket det lille flade musestik, der var på de
første 8088-2 maskiner med musetilkobling, - hvad med DB-15 stikket på de
første IBM PS-2/10-3 maskiner, - og hvad med det flade DIN 4507 stik med de
udvendige kontakter, der blev brugt på de første Philips computere til
tilkobling af musen.

Véd du hvad Jesper, jeg startede i den branche her, højst sandsynlig før,
der i det hele taget var tænkt på din tilværelse. Jeg har været med siden
de første manuelle hulkort-skrivere og tapebaserede computere. Så det er
vist nok på tide, at du lærer lidt om computerhistorie, før du begynder at
blære dig på den måde, du her gør.

> [...]
> forældet? Behøver jeg nævne at det hovedsagligt drejer sig om manglende
> multitasking, ussel stabilitet* og mangel på kompatabilitet?

Ta' da og hold op Jesper. Din uvidenhed lyser langt væk. Hvorfor pokker
tror du egentlig, de fleste større grafiske virksomheder bruger Mac? - Er
det fordi, de er dårligere en PC'ere? - Tværtimod!

Det, du nævner som mangler, er typisk 'mangler' som kun få deciderede
Mac-brugere savner, men derimod kun for folk, der skifter fra wintel
platformen til Mac.

Og hvad stabiliteten angår, så er det jo direkte løgn, det du påstår. Og
mht. kompatibilityet, så vil jeg mene, at du taler mod bedre vidende. - Men
det er jo ikke første gang, man skal høre det fra en PC-bruger, der inttet
aner om Mac.

En af mine tyske Mac-bekendte har en ven, der er netværksadm. hos Volvo i
Tyskland, hvor de udelukkende 'endnu' bruger WinNT. De har _30_ mand ansat
til at styre det netværk, og de er jublende glade for, hvis netværket _kun_
bryder sammen 2 gange om dagen! Ulrich, som han hedder, spurgte sin ven om
hvorfor de så ikke skiftede til et Mac system... Hans vens eneste svar var:
"..Bist du wahnsinnig, - dann werden wir ja alle arbeitslos!" - Kalder du
det for stabilitet? - Det gør jeg ikke!

> [...]
> ikke lyst til at sidde stille og glo ud i luften. Hvis et program lægger
> en bæ trækker Win2000 og NT heller ikke hele dit system ned, som jeg

Jesper, det passer jo ikke. Der er flere her i byen, der afholder
kompetancegivende kurser i multimedia på et center, hvor de har både Mac'er
og PC'ere. Til 'det grove' bruger de HP 800mhz maskiner, men så snart, der
skal renderes, bliver råmaterialet overført til deres G4/400mhz Mac'er,
fordi renderingstiden kun er en brøkdel af, hvad den er på deres HP'ere. -
De bruger netop After Effects, Cult og Media100, - altså de tunge drenge i
multimediaprogrammer. Og du skal ikke bilde mig ind, at professionelle
undervisere og brugere vil gå fra noget bedre til noget dårligere hardware,
hvis din påstand altså er rigtig!

> * = (det er i hvert fald min erfaring uagtet hvilken Mac jeg bliver
> præsenteret for og som tidligere nævnt også marketingbureauer, der blot
> har lært at leve med det)

En hvilken som helst computer uanset platform vil gå ned, hvis den ikke
hele tiden holdes optimalt justeret. - Og det gælder ikke mindst for
Wintels!

> [...]
> sker indenfor Windows-verden. Det lader til at mange af denne gruppes
> deltagere ikke aner ret meget om hvad de taler om, og de, der gør, taler

Det gør du altså? - Rend og hop! - Alle dine dumsmarte udgydelser lugter
langt væk af uvidenhed _både_ på Wintel og Mac områderne. Men det er jo
desværre ikke første gang, vi skal høre sådanne blærede og arrogante
udtalelser fra en PC-fanatiker, og det bliver jo heller ikke sidste gang,
det sker. Så ta' og _lær_ noget, før du udtaler dig!

Mac er ikke fuldkommen, og det er Wintels så absolut heller ikke. Der
findes simpelthen ingen 'fuldkommen' computer! - Hvis der gjorde det, -
tjah, så ville du jo slet ikke have noget at brokke dig over.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Nisus Email, - A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 06:19

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
burde
> lære lidt om dem, - især at bruge dem og sætte dig ind i deres teknik.

Gerne. Det har jeg også i sinde, og mine udtalelser hidtil har blot
været besvarende, eller forklarende om man vil, for nogle påstande mod
Windows platformen hvor mine erfaringer siger det stik modsatte. Jeg
diskuterer bestemt ikke _facts_ omkring Mac, men blot erfaringer fra
nærtstående mennesker og undertegnedes egne.

Og kunne du så ikke slå "Quoted Printable" fra, så jeg er fri for at
sidde og lave indenteringer manuelt? Iøvrigt, et blik på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html ville heller ikke slå nogen
ihjel ligesom http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html er en
retningslinie du tydeligvis ikke kender forfærdeligt meget til.

< > > >

> [...]
stk.
> tilsvarende i et netværk, så kan jeg garantere dig for, at

100 maskiner i netværk? Eller 100 PCI-slots?

> Overhovedet ikke! - Hvor længe er det siden, du har lært noget om PC?

Jeg lærer noget hver dag (næsten). Hvad med dig? Hoppede du fra da
Windows blev lanceret?

> - Har du nogensinde lært alle DOS kommandoerne? - for at kunne betjene
> selv de simpleste opgaver på en gammel 8088-2

Det har aldrig været aktuelt i min situation og bliver det heller
aldrig, men hvordan kan du sammenkæde min alder med min kompetance - i
forbindelse med et argument om at glemme en mus?

> eller er du så 'grøn' i faget, at du først hoppede på vognen med 286
og 386
> processorerne, - nå nej, der skulle man jo også kunne DOS kommandoerne
> for at finde ind til filsystemet

Faktisk hoppede jeg på vognen mens 286 stadig var moderne og
ubeskriveligt kostbar. Men igen, hvordan kan det sammenkædes med
glemsomhed? Ja, jeg kender de relevante DOS-kommandoer, og har jeg brug
for at lære nye, er manualen jo glimragende til DOS.

> [...]
med de
> udvendige kontakter, der blev brugt på de første Philips computere til

Hvis du lige snapper ud af forsvars-/middelalderteknologi-stilling og
_læser_ hvad jeg skriver, så var det rent faktisk et _spørgsmål_ som du
godt nok har besvaret, men på en måde så det ser ud til at jeg
konstaterer at der aldrig har eksisteret andet.

> [...]
er
> vist nok på tide, at du lærer lidt om computerhistorie, før du

Det er meget muligt at du besidder en portion forældet viden, men det er
jo ikke noget der er aktuelt i dag. Så hvordan pokker det kan gøre mig
inkompetent at jeg ikke har studeret hardware fra tiden, hvor jeg stadig
havde travlt med at lære at kravle og gå - det er tåbeligt.

Al respekt for at du har dybe rødder, men at erklære mig inkompetent på
en så arrogant og ækel måde synes jeg er særdeles upassende!

> [...]

Er
> det fordi, de er dårligere en PC'ere? - Tværtimod!

Egentlig tror jeg det skyldes gamle tider, hvor Mac'en var stærkt
overlegen. Udfra min personlige erfaringer og flere Mac-brugeres
erfaringer efter at have oplevet Windows kan jeg stille udgyde en
påstand om, at den tid ikke er mere! Det er stadig kraftfulde maskiner
og de har været på forkant rent teknologisk i lange tider, og faktisk er
det først fra Win2000 at MacOS må se sig slået - eller tæt på. Jeg er
dog ikke i tvivl om at MacOS X vil bringe Mac i front igen, men pt. er
det i mine og mange andres øjne dødt løb.

> Det, du nævner som mangler, er typisk 'mangler' som kun få deciderede
> Mac-brugere savner, men derimod kun for folk, der skifter fra wintel
> platformen til Mac.

Er det så ikke et spørgsmål om at Mac-folket har vænnet sig til at
skulle sidde stille mens maskinen arbejder? Jeg ser det kun som en
fordel ved Windows, at det er muligt at arbejde med flere krævende
processer samtidigt. Ville du brokke dig over en release af MacOS hvor
Multitasking var implementeret? Jeg tror det næppe.

> [...]
vidende. - Men
> det er jo ikke første gang, man skal høre det fra en PC-bruger, der

Mht. stabilitet har denne gruppe også vist mig at Mac'en ikke ligefrem
er overdrevet stabil. Bevares, en Windowsmaskine går da også ned til
tider, men mange Mac-brugere kryber faktisk til korset og erkender at
Windows kører mere stabilt. Det viser mine egne erfaringer mig også, og
selvom mit kendskab til Mac ikke ligefrem er på et avanceret plan, vil
jeg da ikke mene at det skulle have nogen indflydelse på om jeg må bruge
Photoshop, Media100 og AfterEffects eller ej.

Mht. kompatibilitet har jeg kun få personlige erfaringer, men til
gengæld har jeg ofte hørt om problemer på det område. Mine egne
erfaringer er udskiftning af hardware for 120.000 kroner ved skift til
G4 - det er da et kompatibilitetsproblem, ikke? Desuden et par andre
småting uden signifikant betydning såsom et ældre netkort, et grafikkort
uden drivere til Mac osv. Der tales stadig om kompatibilitetsproblemer,
omend det er softwarebaseret.

> [...]
var:
> "..Bist du wahnsinnig, - dann werden wir ja alle arbeitslos!" - Kalder

På serverfronten er jeg ikke meget for Windows. her har Microsoft i
særdeleshed _meget_ at lære. Om en gut hos Volvo siger ét er jeg stort
set ligeglad med, men jeg skal da ikke udelade det som et argument. Jeg
tror man skal danne sig det billede du forsøgte at give i starten af dit
indlæg. Den grafiske branche er stadig kendetegnet ved Mac. Jeg må
indrømme at jeg kun har set én Mac-server udaf rigtigt mange servere ved
store virksomheder og webudbydere. UNIX er vist det mest kendetegnende
for serververden med alle dets variationer efterfulgt af NT.

Jeg taler ikke om Mac som servere, da jeg ikke har personlige erfaringer
hermed, og derfor ikke har belæg for at udtale mig om det. Dog har jeg
erfaring med UNIX og NT-servere, hvor jeg foretrækker NT/2000 til mindre
virksomheder og UNIX til store. UNIX kan naturligvis også bruges til de
mindre virksomheder, mee jeg har erfaret at det tager lang tid at
konfigurere fremfor en NT-baseret server

> [...]
HP'ere. -
> De bruger netop After Effects, Cult og Media100, - altså de tunge

Jeg tror liiige du skal kigge tilbage og _læse_ hvad jeg har skrevet.
Jeg nævner multitasking og ikke CPU-kraft. At disse kompetancegivende
centre ikke har ofret lidt ekstra på et Dual-system begriber jeg ikke,
men det er en helt anden diskussion. Indrømmet, Mac'en er kraftfuld, men
til en tilsvarende pris er det muligt at få et Intel-baseret Dual-system
der slår en Mac til samme pris i gulvet.

> Og du skal ikke bilde mig ind, at professionelle
> undervisere og brugere vil gå fra noget bedre til noget dårligere
hardware,
> hvis din påstand altså er rigtig!

Jeg har ikke nævnt godt eller dårligt hardware på noget tidspunkt. Jeg
har nævnt at Dual Intel-systemer er hurtigere end en Mac i samme
prisleje.

> En hvilken som helst computer uanset platform vil gå ned, hvis den
ikke
> hele tiden holdes optimalt justeret. - Og det gælder ikke mindst for
> Wintels!

Jeg rører ikke en finger for at optimere mit system. Udover "Scheduled
Tasks" der kører en defragmentering én gang ugentligt fordi det giver
lidt ekstra ydelse er vel ikke "optimal justering". Jeg vil igen gerne
fastslå at min maskine har kørt med diverse renderinger og andet
relativt krævende arbejde som MPEG-kompression osv. uden at gå ned en
eneste gang i over et år. Jeg slukker maskinen nogle gange hvis den står
i vejen eller jeg skal rode med noget indeni maskinen, men ellers kører
den dag og nat. Sidst den gik ned var min egen skyld, da jeg ville
stress-teste den mens jeg stadig kun havde en enkelt CPU, men efter
opgradering i December måned har den ikke crashet overhovedet. Den har
været helt nede og kysse gulvtæppet, men ikke noget kritisk, der ikke
kunne rettes op på for derefter at genstarte maskinen blidt og korrekt.

Hvad jeg har erfaret med Mac er, at den går ned _minimum_ 2 gange i
løbet af en arbejdsdag. Her er naturligvis kun tale om nogle få (5-6
stykker) konfigurationer, der muligvis er opsat af nogle tåber, der
kalder sig eksperter, men jeg har fået samme udtalelse fra flere
Marketingbureauer (der arbejder med reklamepruktion på relativt lavt
niveau).

Må jeg så lige udslynge et spørgsmål til dig:
Kender du overhovedet til Windows 2000?
Det tyder en del på at dine udtalelser er baseret på gamle
Windows-versioner, og dem har Microsoft så sandelig ikke været heldige
med. Med udgivelsen af Win2000 er der kommet nye boller på suppen. I
starten var der lidt problemer med at få "tøet bollerne op" hvad angår
drivere, men det er hurtigt blevet rettet op siden.

> Det gør du altså? - Rend og hop! - Alle dine dumsmarte udgydelser
lugter
> langt væk af uvidenhed _både_ på Wintel og Mac områderne.

Faktisk synes jeg uvidenheden omkring Windows er slående fra din side.
Muligvis er det ikke en korrekt opfattelse, men at du ikke kan nikke
genkendende til de argumenter jeg har fremvist og desuden kæmper med næb
og kløer for at forsvare Mac på dets svageste punkt, Multitasking, ved
at hævde "at de færreste Mac-bruger savner det". Den påstand vil jeg
gerne bestride i kraft af udtalelser fra en pæn portion Mac-brugere, der
savler over at kunne arbejde med noget andet mens AfterEffects renderer.
Det er blot et eksempel, men jeg vil give dig ret i at personer, der
ikke "optager" deres CPU i længere tid ad gangen ikke mærker noget til
manglen på Multitasking, men på DtP og grafik områderne er det jo ofte
set at et filter i Photoshop kan tage minutter eller timer ved store
plakater og lignende.

Desuden argumenterer du med "at det kun er Windows-brugere, der skifter
til Mac der savner det"... naturligvis gør de da det. Det er en af
Windows stærkeste siden i kampen mod Mac'en.

> [...]
sidste
> gang, det sker. Så ta' og _lær_ noget, før du udtaler dig!

Arrogante? Jeg kaster lys over landet ved at komme med velbegrundede
argumenter på en høflig og "nede på jorden" måde, hvorimod du farer op
og vifter med dine støvede hulkort og hævder at du ved bedst fordi du i
1981 sad ved en 8088... det er arrogant! Jeg har aldrig hævdet at jeg er
specielt erfaren indenfor Mac-verden, men jeg snakker ofte med mennesker
der _er_ og bruger selv platformen når jeg ikke kan komme udenom det.
Derfor synes jeg alligevel at mine erfaringer, om de så er second-hand
eller ej, er ganske brugbare og med til at udvide min horisont ved at
udbede argumenter fra Mac-brugere i flere forskellige situationer.

Dit indlæg kan ikke betragtes som argumentation for noget som helst, og
du roder rundt i hvad du selv siger... ærligt talt tager jeg dig ikke en
dyt seriøst også pga. dine mangelfulde og tvivlsomme udbrud og
beskyldninger.

Nej.

--
Hygge:
Jesper Kollerup Jensen

> mvh. Erik Richard
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
> Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
> Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> - Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
> - Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
> - Nisus Email, - A Revolution In Emailing - Visit:
<http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

OG SÅ FÅ FOR HELVEDE RETTET DEN SIGNATUR SOM OPFORDRET MANGE GANGE FØR!

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-04-01 07:19

Jesper Kollerup Jensen skrev:

> [...]
> overlegen. Udfra min personlige erfaringer og flere Mac-brugeres
> erfaringer efter at have oplevet Windows kan jeg stille udgyde en
En sådan påstand er altså grænseløst naiv!

Mac har aldrig bare været "bedre" end Windows, ligesom det modsatte
heller ikke er eller har været tilfældet. Hvert system har sine fordele
og sin ulemper. Hvordan man så vurderer fordele og ulemper i forhold til
hinanden afhænger af ens behov og værdier.

> Ville du brokke dig over en release af MacOS hvor Multitasking var
> implementeret?
Multitasking ér implementeret på MacOS for længe siden - der bruges bare
en anden metode, der i en del henseender ikke er så smart.

Og nej, jeg brokker mig ikke over den metode, der anvendes i MacOS X og
Windows - jeg synes, at det er fint. Men det betyder bare ikke særlig
meget for mig. (Jeg ved godt, at det gør det for andre).

For mig at se svarer hele denne multitasking- og teknik-diskussion til
en sammenligning af to computerspil, hvor udelukkende man diskuterer
grafikpræstation og ikke "game-play". (Og ja, grafikpræstation ér vigtig
i spil - og vigtigere for nogle end andre).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 09:44

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> wrote in message

> En sådan påstand er altså grænseløst naiv!

Nahr, det synes jeg nu ikke. Jeg hentyder til dengang hvor Mac var den
eneste løsning til grafik og DtP - sådan er det ikke længere.

> [...]
til
> hinanden afhænger af ens behov og værdier.

Mac'en HAR da været bedre engang. Såvidt jeg husker var Mac de første
maskiner med farveskærm og det skabte en revolution indenfor
grafikområdet. Det er vist bare noget jeg har hørt i en samtale, så det
er muligt at det er fejlbehæftet. Mac har senere været kendetegnet af
deres overlegenhed i processorkraft og stabilitet, men dengang havde jeg
endnu ikke bevæget mig ind på grafikområdet, så jeg husker det ikke fra
andet end tekst og samtaler. Jeg var i hvert fald overbevist om Mac'ens
styrker.

> Multitasking ér implementeret på MacOS for længe siden - der bruges
bare
> en anden metode, der i en del henseender ikke er så smart.

Jeg har læst side op og side ned om denne/disse typer multitasking, og
jeg fatter det stadig ikke. Hvordan pokker fungerer det? Jeg vil mene at
multitasking betyder at flere processer kan skændes om CPU-kraften, men
såvidt jeg har forstået er det ikke tilfældet med MacOS' måde at gøre
det på. Stadig har jeg ikke oplevet en Mac overleve et mailtjek samtidig
med rendering i AfterEffects...

> [...]
> Windows - jeg synes, at det er fint. Men det betyder bare ikke særlig
> meget for mig. (Jeg ved godt, at det gør det for andre).

Nu har jeg ikke præsteret at identificere denne gruppes deltagere hvad
angår deres brug af Mac, så hvad bruger du din Mac til? Sandt nok er det
sjældent at menigmand bruger sin CPU med 100% i længere tid, men der
_kan_ jo opstå situationer. Her vil det da være rart at have, for som
jeg har forstået det er denne mangelfulde multitasking tit årsagen til
systemcrash. Det er igen hear-say, så jeg er ikke sikker på rigtigheden.

> [...]
> grafikpræstation og ikke "game-play". (Og ja, grafikpræstation ér
vigtig
> i spil - og vigtigere for nogle end andre).

I mit tilfælde er det vigtigt at "spillet" kører hurtigt og aldrig går
ned. Jeg vil også gerne have flere spil kørende samtidig og udnytte dem
fuldt ud. Gameplay er også vigtigt, og jeg har fundet den ene type spil
jeg gider spille. Jeg prøver andre, men de er enten for kedelige eller
umulige at gennemføre. Jeg gider ikke bruge dage, uger eller måneder på
at komme igang med at spille, så jeg holder mig til den type spil jeg
kender.

Groft oversat er multitasking en vigtig detalje, som det fremgår af mine
tidligere indlæg. Desuden skal systemet ikke gå ned hvert andet øjeblik,
som sørgeligvis er min erfaring med Mac. Jeg bruger Mac til tider og
også en del Linux, men både Linux og Mac kræver måneders tilvænning.
Linux kræver at jeg læser manualen før jeg kan begynde at vænne mig til
det, så det er også ved at ryge i glemmebogen igen. Kort sagt holder jeg
mig til Windows indtil andre kan matche eller overgå de forventninger
jeg har til et OS, og det har ingen desværre præsteret endnu.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-04-01 10:30

Jesper Kollerup Jensen skrev:

> Nu har jeg ikke præsteret at identificere denne gruppes deltagere hvad
> angår deres brug af Mac, så hvad bruger du din Mac til?
Tekstbehandling, lyd & musik, programmering, internet (www, news og
mail), udformning af web-sider, grafik, lidt spil mm.

> Sandt nok er det sjældent at menigmand bruger sin CPU med 100% i længere
> tid, men der _kan_ jo opstå situationer. Her vil det da være rart at have,
Ja da. Min pointe er, at når man skal vurdere to OS'er, så kan man ikke
bare se på et enkelt punkt, men man må se på alle de punkter, der har
betydning *for den aktuelle bruger* - hvilket er ret forskelligt.

> for som jeg har forstået det er denne mangelfulde multitasking tit årsagen
> til systemcrash.
Det er forkert.

Men Mac'ens måde at multitaske på betyder desværre, at hvis et program
går ned, "låser" computeren som regel, og man må afslutte programmet
"hårdt" ("kill").

> I mit tilfælde er det vigtigt at "spillet" kører hurtigt og aldrig går
> ned.
Fint for dig. For mig er det vigtigste, at jeg synes, at spillet er
sjovt at spille. Sådan er vi så forskellige...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 11:09

> Tekstbehandling, lyd & musik, programmering, internet (www, news og
> mail), udformning af web-sider, grafik, lidt spil mm.

Okay, det forklarer så dit manglende savn af (bedre) multitasking...

> [...]
> bare se på et enkelt punkt, men man må se på alle de punkter, der har
> betydning *for den aktuelle bruger* - hvilket er ret forskelligt.

Stadig synes jeg dog ikke at det ville være til gene for menigmand om
der var en bedre form for multitasking. Men jo, det er op til den
enkelte at bedømme behovet. Hvordan Mac stadig bliver i videobranchen er
for mig en gåde, men det skyldes måske at andre firmaer træffer
beslutningerne for branchen...

> Det er forkert.

Men har du ikke oplevet dit system gå ned hvis du udfører for mange
samtidige processer? Nu bruger jeg ikke Mac'en på samme måde som du, så
jeg er faktisk clueless på det punkt.

> Men Mac'ens måde at multitaske på betyder desværre, at hvis et program
> går ned, "låser" computeren som regel, og man må afslutte programmet
> "hårdt" ("kill").

Jeg synes oftest det var tilfældet at når Mac'en døede, så virkede intet
andet end powerknappen. Et par gange har vi reddet lidt grafik med
Ctrl+Alt+Esc (mener jeg det er), men det er de få tilfælde.

Som jeg også skrev (denne gang citeret ordret):
"...Gameplay er også vigtigt, og jeg har fundet den ene type spil
jeg gider spille. Jeg prøver andre, men de er enten for kedelige eller
umulige at gennemføre..."

Så jo, det skal også være sjovt. Jeg synes ikke det er sjovt at bruge
lang tid på at komme igang med spillet.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 11:14

In article <9b6j5h$cig$1@sunsite.dk>,
"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Så jo, det skal også være sjovt. Jeg synes ikke det er sjovt at bruge
> lang tid på at komme igang med spillet.

Og hvis du udskifter "spillet" med "Operativsystemet", så har du en
begrundelse for hvorfor visse personer har valgt Mac'en som platform.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 11:59

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote in message

> Og hvis du udskifter "spillet" med "Operativsystemet", så har du en
> begrundelse for hvorfor visse personer har valgt Mac'en som platform.

Mener du seriøst at det, i Danmark, er hurtigere at komme igang med at
bruge en Mac?

Nå ja, der kan man bare se!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 12:21

In article <9b6m4o$sum$1@sunsite.dk>,
"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Mener du seriøst at det, i Danmark, er hurtigere at komme igang med at
> bruge en Mac?

Ja. Start med en ny Mac og en ny PC og se hvor lang tid der går inden
hvert af systemerne er oppe og køre og kan bruges af en "blank" bruger.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 12:46

> Ja. Start med en ny Mac og en ny PC og se hvor lang tid der går inden
> hvert af systemerne er oppe og køre og kan bruges af en "blank"
bruger.

Det kunne være sjovt at prøve, men hvor finder man 2 intetvidende?

Windows er langsomt til at installere, så det er lidt unfair at tage det
med. Jeg ved ikke hvordan situationen ser ud med Mac-installation rent
tidsmæssigt. Det jeg mente med hurtigere var mere hastigheden hvormed
ufarvede personer vænner sig til en brugerflade. Dårlig formulering
igen - beklager!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 21:36

In article <9b6osq$bm1$1@sunsite.dk>,
"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Det kunne være sjovt at prøve, men hvor finder man 2 intetvidende?

Uha, dem synes jeg at jeg støder på alt for ofte. Godt nok har de brugt
en computer i flere år, men det vælger de vist at ignorere.

> Windows er langsomt til at installere, så det er lidt unfair at tage det
> med.

Skal vi kun tage det med som er fair for Windows?

> Det jeg mente med hurtigere var mere hastigheden hvormed
> ufarvede personer vænner sig til en brugerflade. Dårlig formulering
> igen - beklager!

Jeg forstod skam udemærket hvad du mente, men for at det skal være fair
for begge systemer, skal der startes fra en jomfruelig computer med en
jomfruelig bruger.
De skal altså selv tilslutte maskinen og ekstraudstyr, installere
programmer og operativsystem og derefter lave et eller andet fornuftigt
på den.

Mit bud er at ham/hende med Mac'en er hurtigere i gang end ham/hende med
PC'en. Jeg synes også selv mit bud er velkvalificeret, da jeg har sat
folk i gang med at bruge begge systemer.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 14-04-01 01:18

> Uha, dem synes jeg at jeg støder på alt for ofte. Godt nok har de
brugt
> en computer i flere år, men det vælger de vist at ignorere.

Tjah, det kan jeg egentlig godt nikke genkendende til. Men med
"intetvidende" mener jeg "nogle der ikke har dannet sig en forestilling
om hvordan et OS skal fungere".

> Skal vi kun tage det med som er fair for Windows?

Næh, men da det var brugerfladen, der var debatemnet var det jeg mente,
at brugerne skulle udsættes for en brugerflade for første gang.

> [...]
> PC'en. Jeg synes også selv mit bud er velkvalificeret, da jeg har sat
> folk i gang med at bruge begge systemer.

Vil du bruge en iMac? Hvis ja, så er jeg enig i at det er lettere at
overskue hvor de forkellige dippedutter skal proppes hen, men de par
Mac'er jeg har været omme bagved er ligeså "forvirrende" som en PC.

Installationstiden har jeg ikke erfaring med på Mac-siden, men det
bliver snart aktuelt (når jeg finder et grafikkort).

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-01 15:19

Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Installationstiden har jeg ikke erfaring med på Mac-siden, men det
> bliver snart aktuelt (når jeg finder et grafikkort).

knap 10 minutter for at installere en komplet mac OS 9.1, på en
400-500MHz G3. Regn med omkring 15-20 minutter på din _5_ år gamle mac.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 14-04-01 21:59

"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> wrote in message

> knap 10 minutter for at installere en komplet mac OS 9.1, på en
> 400-500MHz G3. Regn med omkring 15-20 minutter på din _5_ år gamle
mac.

Det var skisme hurtigt.

Det er vel sådan en "restore-cd" eller lignende?
Apple styrer jo også hvilke ting der er på markedet, så der skal vel
heller ikke
undersøges så meget som på en PC.

Well... jeg vil da ikke trække i land - al magt til Mac installationen!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-01 22:24

Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Det er vel sådan en "restore-cd" eller lignende?

næh, det fulgte to CD'ere med til min seneste mac (iBook), en
installations-CD og en restore-CD og den første er rent faktísk den
hurtigste

> Apple styrer jo også hvilke ting der er på markedet, så der skal vel
> heller ikke undersøges så meget som på en PC.

korrekt, den undesrøger mac'ens id, og vælger en komplet installation ud
fra dette. Man kan også lave en custom-installation uden at dette tager
længere tid.
klasisk Mac OS håndtere drivere anderledes end andre systemer, en driver
til en enhed der ikke findes gør ingen skade. plug and play.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-01 15:41

Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Mener du seriøst at det, i Danmark, er hurtigere at komme igang med at
> bruge en Mac?

ja (selv om det ikke var mig du spurgete)

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-04-01 13:31

Jesper Kollerup Jensen skrev:

> Men har du ikke oplevet dit system gå ned hvis du udfører for mange
> samtidige processer?
Det har mere med hukommelsesstyringen at gøre end med Mac'ens måde at
multitaske på.

> Jeg synes oftest det var tilfældet at når Mac'en døede, så virkede intet
> andet end powerknappen. Et par gange har vi reddet lidt grafik med
> Ctrl+Alt+Esc (mener jeg det er), men det er de få tilfælde.
Det er meget forskelligt fra program til program. Hvis det er
systemrelateret, er der naturligvis også større risiko for, at det tager
hele systemet. Men igen har det mere med hukommelsesstyringen at gøre.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 10:37

In article <9b6e6b$is3$1@sunsite.dk>,
"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote:

> Gameplay er også vigtigt, og jeg har fundet den ene type spil
> jeg gider spille.

7-kabale og minestryger fås også til Mac

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 10:57

> 7-kabale og minestryger fås også til Mac

Baah!

--
Jesper

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 13-04-01 13:08

> [...]

> såvidt jeg har forstået er det ikke tilfældet med MacOS' måde at gøre
> det på. Stadig har jeg ikke oplevet en Mac overleve et mailtjek samtidig

Godt, så tager vi den lige en gang for alle: Under
kooperativmultitasking er det op til hver process at frigive cpu'en,
dvs, det er programmørens ansvar, at lave en løkke, der udfører lidt
beregninger, opdatere vinduer etc. og så siger til OS'et, give lidt
cpu kraft til nogle andre processer.

Jeg kender ikke AfterEffects, men det ville da ikke undre mig, om de
gar valgt ikke at give tid til baggrundsprocesser. Typisk kan kan
indstille det i indstillingerne.

I øvrigt er der ikke nogen speciel grund til at blive ved med at slå
på multitasking, det er en anerkendt mangel ved Mac OS 9 og ned
efter.

> [...]
> mig til Windows indtil andre kan matche eller overgå de forventninger
> jeg har til et OS, og det har ingen desværre præsteret endnu.

Tjah, for at en computer kan bruges af mig skal den minde om UNIX, så
enten skal jeg installere alle mulige besynderligheder for at
bastardisere Win2K til at ligne et ægte OS, eller også skal jeg gå
efter den ægte vare, enten i form af Solaris, Mac OS X eller Linux.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
All your OS are belong to unix.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 13-04-01 13:22

"Thomas Bjørn Andersen" <bjorn@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> dvs, det er programmørens ansvar, at lave en løkke, der udfører lidt
> beregninger, opdatere vinduer etc. og så siger til OS'et, give lidt

Jeg fik endelig et par links til sider, der beskrev det meget tydeligt.
Men tak for den forkortede danske version.

> Jeg kender ikke AfterEffects, men det ville da ikke undre mig, om de
> gar valgt ikke at give tid til baggrundsprocesser. Typisk kan kan
> indstille det i indstillingerne.

Det lader ikke til at det som standard er muligt at gøre ret meget under
en rendering, men jeg skal ikke kunne sige om man kan justere sig ud af
problemet.

> I øvrigt er der ikke nogen speciel grund til at blive ved med at slå
> på multitasking, det er en anerkendt mangel ved Mac OS 9 og ned
> efter.

Ja, men en sørgelig mangel.
Jeg bliver på min Windows-pind til nogen disker op med noget bedre der
måske også virker bedre mht. crossplatform.

> [...]
> bastardisere Win2K til at ligne et ægte OS, eller også skal jeg gå
> efter den ægte vare, enten i form af Solaris, Mac OS X eller Linux.

Bastardisering af Win2000 vil da stadig ikke give dig et miljø du kan
føle dig hjemme i. Du har ikke mulighed for at rette i en skid udover
hvad der er muligt med GUI'er... meget praktisk mod pilfingre, men ikke
særlig smart for brugere med specielle behov/krav. Øv øv...

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-01 12:54

> [...]

> ihjel ligesom http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html er en
> retningslinie du tydeligvis ikke kender forfærdeligt meget til.

hæ, hæ...

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-04-01 20:42

> [...]

> til Mac der savner det"... naturligvis gør de da det. Det er en af
> Windows stærkeste siden i kampen mod Mac'en.

De eneste mac brugere som ikke savner ordentlig multitasking, er dem,
som aldrig har prøvet et system, der havde det.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 14-04-01 21:53

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote in message

> De eneste mac brugere som ikke savner ordentlig multitasking, er dem,
> som aldrig har prøvet et system, der havde det.

Hørt!

Proffer burde ikke kunne leve uden?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-04-01 15:24

I artiklen <9b6j5h$cig$1@sunsite.dk> , "Jesper Kollerup Jensen"
<jesper@kollerup.dk> skrev:

> Jeg synes oftest det var tilfældet at når Mac'en døede, så virkede intet
> andet end powerknappen. Et par gange har vi reddet lidt grafik med
> Ctrl+Alt+Esc (mener jeg det er), men det er de få tilfælde.

Der har været den fejl i dansksprogede versioner af MacOS 8.x, at maskinen
frøs når man prøvede at dræbe et program. Det skulle være rettet i 9.x.

De der reklametyper (eller hvad de nu var) er de meget utålmodige? Der har
været problemer med stall i forbindelse med brug af DHCP og fornyelse af IP
lease.

Hvis du ikke kender ret mange nyttige Mac-links ude på det store net, så kan
jeg anbefale <http://www.macsurfer.com/>. Det kan meget vel give dig mere,
end at traske gennem den megen pludren af ADSL-kunder i dette forum.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 14-04-01 21:57

"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote in message
> [...]
maskinen
> frøs når man prøvede at dræbe et program. Det skulle være rettet i

Mine erfaringer ligger hovedsagligt i forbindelse med 9.1. Der var det
heller ikke
muligt at "redde" de andre programmer, da hele maskinen gik kold.

> [...]
har
> været problemer med stall i forbindelse med brug af DHCP og fornyelse

Øhm... det skal jeg ikke kunne sige, men 4 bureauer med 8-12 mand i
hver?
Alle havde vist de samme erfaringer.

> [...]
mere,
> end at traske gennem den megen pludren af ADSL-kunder i dette forum.

Hmm... den var faktisk morsom!
Jeg vil kigge på macsurfer næste gang jeg har et par timer/dage fri -
måske fra Tyrkiet
om en lille måned.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-04-01 09:45

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Der har været den fejl i dansksprogede versioner af MacOS 8.x, at maskinen
> frøs når man prøvede at dræbe et program.
Det virker nu fint hos mig (som regel) i dansk MacOS 8.5.1.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen