Kan man det?
Fra : Casper Nielsen

Dato : 11-09-03 20:58

Kære Mactivister

Jeg har påtaget mig ansvaret for at opgradere en PowerMac G4 MMD med
harddisk, firewire PCI-kort (det indbyggede er defekt) samt RAM.
Normalt beskæftiger jeg mig med PC'er (må man godt sige PC i dette forum?
hvor jeg har helt styr på hvad man må, og hvad man ikke må. Men jeg har
aldrig lagt hænder på en Mac før nu.

Jeg har besluttet mig for at prøve med følgende:

Harddisk:
Western Digital Caviar speciel WD2500JB 250GB
8MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100

FireWire:
StarKing pci-fw3010
http://www.starkingtech.com/@PRDCT/PCI-Cards.htm
(bemærk X og MAC ikoner i bunden af siden)

RAM:
DDR-SDRAM PC2700
Samsung 512MB 184pins / 64bit(72bit) / 6ns / 1. Parts
M368L6423CTL-CB3

Kan man det?

På forhånd tak
Casper Nielsen, Næstved

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-03 15:33

Hej Casper

Kig i din mailbox... Jeg har sendt dig en længere mail men bl.a. alternative
forslag m.v.
mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-09-03 15:47

> Hej Casper
>
> Kig i din mailbox... Jeg har sendt dig en længere mail men bl.a. alternative
> forslag m.v.

Casper Erik er IKKE OS X ekspert.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-03 16:58

Hej Jesper

Nej, men jeg er til gengæld noget mere hardware ekspert end de fleste her i
gruppen - dig inklusive! - Og da du jo i sagens natur ikke aner en kæft om, hvad
jeg har skrevet, så burde du egentlig blande dig udenom. - Og så kan jeg i øvrigt
ikke se, hvad OS X kommer den her sag ved, da der reelt spørges til noget konkret
hardware

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-09-03 17:14

> [...]
> kan jeg i øvrigt ikke se, hvad OS X kommer den her sag ved, da der reelt

Meningen med Usenet er at man svarer i gruppen, så andre også får glæde
af det.

Når du svarer privat kan Carsten Nielsen jo ikke få verificeret det du
skriver.

Længere er den ikke.

Du citerer som sædvaneligt forkert, hvilket er imponerende af en gammel
usenet haj som dig !!!!! Desuden skal man rewrappe dit svar som
sædvaneligt, fordi du ikke er i stand til at sætte din news klient
korrekt op.

Carsten er med garanti i sikre hænder med dig som rådgiver ?! NOT

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Casper Nielsen

Dato : 12-09-03 23:19

"[2900] Jesper Haaber Gylling" skrev bl.a.

> Carsten er med garanti i sikre hænder med dig som rådgiver ?! NOT

Nu er jeg ikke vant til at færdes i denne gruppe, men det lyder godt nok som
der er nogen som ikke er bedste venner...
Jeg fik et meget venligt og informativt svar fra Erik Richard Sørensen, og
1000 tak for det, men om det skal offentliggøres vil jeg lade være op til
Erik.

Og så hedder jeg altså Casper! (Carsten Nielsen er en meget berygtet
svindler i dk.marked.privat.edb)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-09-03 08:44

Casper Nielsen <casine_SPAM_MIG_EJ@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Erik.
>
> Og så hedder jeg altså Casper! (Carsten Nielsen er en meget berygtet

Sorry Casper. Erik ved ufattelig meget om de ældre Mac OS'er, men har
har imidlertid også mange udokumenterede påstande, som ikke skal komme
en ukyndig Mac bruger til ulempe.

Måske du skulle stille dine spøgsmål på mediamac.dk også.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 13:41

> Nej, men jeg er til gengæld noget mere hardware ekspert end de fleste her i
> gruppen

LOL! Du er sgu' ufrivillig sjov Erik

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-09-03 17:17

> [...]

> Normalt beskæftiger jeg mig med PC'er (må man godt sige PC i dette forum?
> hvor jeg har helt styr på hvad man må, og hvad man ikke må. Men jeg har

En gang skal jo være den første.

> [...]
>
> RAM:
> DDR-SDRAM PC2700
> Samsung 512MB 184pins / 64bit(72bit) / 6ns / 1. Parts

Kan du ikke være lidt mere specifik med hvilken G4 det præcist er ? Du
kan se alle info i Apple System Profiler i æblemenuen i øverste venstre
hjørne.

Kører den OS X ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Casper Nielsen

Dato : 12-09-03 23:34

> [...]

> Kan du ikke være lidt mere specifik med hvilken G4 det præcist er ? Du
> kan se alle info i Apple System Profiler i æblemenuen i øverste venstre

Jeg har ikke maskinen hos mig endnu.
Det eneste jeg ved er at det er en G4 fra 2002 og hedder "Power Mac G4
Mirrored Drive Door". Den kører med OS 10.2.6

Jeg bestilte stumperne her til formiddag, og endte med den førnævnte
harddisk, 512mb Kingston pc2700 ram, og et firewire pci kort fra ST-Lab (som
sikkert ikke virker til Mac, men som er tilpas billigt til at ryge i min pc
i så fald) Går noget galt kan jeg vel bare gøre krav på min 14 dages
returret. I må meget gerne melde ud hvilke chancer jeg har for succes, og
hvis det har interesse, skal jeg nok berette om resultatet.

Casper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 13:41

Casper Nielsen <casine_SPAM_MIG_EJ@stofanet.dk> wrote:

> Jeg har ikke maskinen hos mig endnu.
> Det eneste jeg ved er at det er en G4 fra 2002 og hedder "Power Mac G4
> Mirrored Drive Door". Den kører med OS 10.2.6

Det er jo nok denne her:
http://www.ac-scanmac.dk/apple_museum/2002/G4_pro_x2/specs.html

> [...]
> returret. I må meget gerne melde ud hvilke chancer jeg har for succes, og
> hvis det har interesse, skal jeg nok berette om resultatet.

Meld gerne tilbage! Jeg har tidl. prøvet at få en WD harddisk til at
spille i min Mac. Jeg fik det aldrig til at virke og har derfor aldrig
købt produkter fra WD siden. Seagate Barracuda har jeg dog brugt i stor
stil. Men som du selv skriver er firewire kortet dog nok det der er mest
tvivlsomt.