Gåsebiller
Fra : Malene P

Dato : 11-09-03 20:40

Hjæælp. Mine forældre har fået besøg af noget, der vist er gåsebiller/larver
i deres ellers så flotte græsplæne. Der rives og regeres og ledes desperat
efter brugbare løsninger. Alt fra ny jord, gifte og nogle dyre små rovmider
har være overvejet. Men hvad mener i, de skal gøre?

mvh
Malene P

Fra : Mars

Dato : 11-09-03 21:11

En af mine kammerater har også fået disse bæster. Han blev rådet til at
bruge nematoder af en plante skole !!

jeg ved ikke om det dur..

Mvh

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-09-03 22:16

On Thu, 11 Sep 2003 22:10:47 +0200, "Mars" <no@name.com> wrote:

>En af mine kammerater har også fået disse bæster. Han blev rådet til at
>bruge nematoder af en plante skole !!
>
>jeg ved ikke om det dur..

Nematoder er effektive - men dyre. Og det er så absolut på det sidste
med at bruge dem. Efter uge 37 ekspederes ikke flere ordrer på nematoder
mod gåsebillelarver. Det er ved at være for koldt.

Og nematoder kan heller ikke bruges før fra omkring starten af august.

Noget helt andet er at selv om man skulle få taget livet af larverne, så
er græsset sandsynligvis stadig dødt - og så er man stort set lige vidt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 12-09-03 16:58

For 1½ år siden hørte jeg om et sommerhusområde der var meget plaget af
gåsebiller. Nu forlyder det derudefra, at der ikke er noget at gøre - ud
over at håbe på at gåsebillerne finder andre græsgange.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-09-03 20:45

On Fri, 12 Sep 2003 17:57:44 +0200, Bente Holm Nielsen
<bentehn@vip.cybercity.dk> wrote:

>For 1½ år siden hørte jeg om et sommerhusområde der var meget plaget af
>gåsebiller. Nu forlyder det derudefra, at der ikke er noget at gøre - ud
>over at håbe på at gåsebillerne finder andre græsgange.

Her i mit lokalområde er det i år gået voldsomt ud over et par
golfbaner. Det påstås at nogle af dem er begyndt at få lagt lerjord ud.
Det er nemlig især på sandjord at gåsebiller trives.

Men at få nyt jord på er jo en større operation.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-09-03 21:10

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> Det er nemlig især på sandjord at gåsebiller trives.
>
> Men at få nyt jord på er jo en større operation.

Det er vel ikke så svært at vande det ud, evt. lave vællingen i en
blandemaskine?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-03 08:23

On Fri, 12 Sep 2003 22:10:29 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det er vel ikke så svært at vande det ud, evt. lave vællingen i en
>blandemaskine?

Næh, det kunne man sikkert - men jeg tror man får meeeget lange arme af
det
Der skal formentlig i hvert fald et lag på 10-20 cm på før det hjælper
noget.

http://www.gartneriet.dk