Gamle Mac'er i DR1!
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 11-09-03 09:12

Jeg følger ikke længere denne gruppe fast - men jeg har dog lige kigget
de seneste 200 artikler igennem uden at finde noget om emnet, så jeg
vover et øje!:
Så vidt jeg er orienteret, bringer DR1 udsendelsen 'Hvad er det værd' på
næste tirsdag kl. 1930 et indslag om (handelsværdien af?) "Gamle Mac'er"
- det lyder da interessant, ikk'?
(Men hold selv øje med programoversigten - jeg har oplysningen på 2.
hånd)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-09-03 08:43

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> - det lyder da interessant, ikk'?
> (Men hold selv øje med programoversigten - jeg har oplysningen på 2.

Den er go' nok. Det kommer i aften 1930! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 18-09-03 06:19

Hejsa

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> Den er go' nok. Det kommer i aften 1930! :)

Fik nogen set det? Evt optaget?

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : thomas tomcat

Dato : 18-09-03 15:58

> Fik nogen set det? Evt optaget?

Ikke optaget.

Det var kort, omkring 10 min, vil jeg tro.

Et par friske fyre, som havde de helt gamle. Den ældste fra før de hed
Macintosh. Den slags vidste jeg ikke meget om. Den havde kommando prompt. Så
fremviste han den første, som havde grafisk brugerflade. Hev et object i
papirkurven for åben skærm.

Skægt, men du er ikke gået glip af ret meget.

Det sjoveste var næsten, at TVstationen viste fra-ny-priserne, og så
fortalte de to gutter, at der sådan set ikke var nogen brugtpris ... for
ingen ville betale noget særligt. De havde selv fået dem ved at spørge folk,
som har dem stående i kældre og på lofter.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-03 16:30

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> Ikke optaget.
>
> Det var kort, omkring 10 min, vil jeg tro.

...øh? - for mig varede det nærmere 7 min. end 10...

> [...]
> fremviste han den første, som havde grafisk brugerflade. Hev et object i

Ja, den kørte faktisk en form for DOS. - Det er faktisk derfor, du stadig har
den indstilling på Mac, der har diskettedrev, så du kan formattere en diskette
i både alm. DOS (PC DOS) - ProDOS og Mac OS HFS, - og for større diske ala zip
og jaz også HFS+.

> Skægt, men du er ikke gået glip af ret meget.

Jeg synes også, det var ret sjov at se alle de gamle maskiner samlet - og så at
se, at de _virker_! - Generelt syntes jeg, at indslaget var alt for 'hårdt'
klippet, - så det virkede nærmest 'dias-agtigt'..., men OK, når man skal klippe
et firmas historie ned til så kort et indslag, må der jo nok "hugges en hæl og
klippes en tå"....

> [...]
> ingen ville betale noget særligt. De havde selv fået dem ved at spørge folk,
> som har dem stående i kældre og på lofter.

Det synes jeg så til gengæld ikke var særlig 'fair' af de to fyre at hævde4, at
der ingen værdi er i de gamle maskiner. Tværtimod er der nogle af modellerne,
der handles til ret høje priser. - En Apple Macintosh Portable i 100%
funktionsdygtig stand med alt i originalt opsætning - inkl. det oprindelige
blybatteri, har jeg set handlet til mere end $3000USd på nettet!! - En Lisa til
over $1000USd, - en Apple 512 til over $600USd, - en 20th Century Macintosh til
over $5800USd - brugt altså. Sidste år blev der solgt en 'ny' - altså en
maskine, der aldrig havde været taget ud af kassen, - den blev solgt for
_$25.800USd_!!

Men det er da rimeligt, at de par fyre ikke har de helt store penge at sætte i
sådant udstyr, så de 'snakkede godt for deres syge moster' for at få os til at
forære dem tingene. - Det er da også i orden, men så synes jeg det var bedre at
sige det lige ud istedet for at pakke det ind på den måde, - at de ret og slet
ikke har råd til at købe de ting, de mangler...

mvh. Erik Richard

PS. Hvis de læser det her, så har jeg da et par defekte skærme, de gerne må
hente - en Portrait + en 1710....

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 18-09-03 19:59

On Thu, 18 Sep 2003 17:30:21 +0200, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>sige det lige ud istedet for at pakke det ind på den måde, - at de ret og slet
>ikke har råd til at købe de ting, de mangler...

Apropos farirness,, så er det da et ubehageligt motiv at skyde i
skoene på nogen, der gør et stort arbejde for at bevare gamle Mac'er
for eftertiden. Det ser jo nærmest ud til, at du beskylder dem for at
gøre det for egen vindings skyld.

Du nævner fire maskiner der har værdi, men det samme gælder
naturligvis ikke en gulnet LC'er eller en lam Performa. Det eneste de
har i dag er en begrænset brugsværdi. Meget begrænset.

--
Christian