Batteri væske
Fra : Jens Nielsen

Dato : 08-04-01 11:23

Jeg skal fylde mit batteri op med væske og jeg har en flaske demiraliseret
vand stående - er dét det samme som destilleret vand (iflg. min manual skal
jeg bruge destilleret vand)?+

På forhånd tak.

mvh
Jens

Fra : Allan Bjerregaard

Dato : 08-04-01 12:17

Jeg bruger demineraliseret vand til mit batteri. Der står på flasken, at det
kan anvendes til bl.a. efterfyldning af akkumulatorer.

Demineraliseret vand er ikke sterilt. Hvis du skal ha' renset kontaktlinser
dur det ikke. Det mener jeg er forskellen på destilleret og demineraliseret
vand, men til batteribrug er det også fuldstændig ligegyldigt, om vandet er
sterilt. Det vigtige er, at det ikke er kalkholdigt. Derfor er jeg helt
overbevist om, at demineraliseret vand er ok at bruge.

Jeg bøjer mig gerne for en go' forklaring, der tilsidesætter ovenstående,
men indtil da ....)

Venlig hilsen
Allan

Jens Nielsen <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : DJ

Dato : 08-04-01 20:22

Destilleret vand er vand som er kogt og derefter inddampet. På den måde får
man 99,9999% (eller cirka deromkring) rent vand.
Demineraliseret vand er blevet afsaltet og ikke kogt. Med den metode bliver
vandet ikke så rent, men rent nok til batterier. Det kan måske forkorte
batterilivet en lille bitte smule, men der er mange andre ting som har
stører betydning for levetiden.

M.v.h. Dorte (der ikke ville foreslå folk at bruge destilleret vand til
kontaktlinser)
Virago XV250 (som er til salg til fordel for en 535)

Fra : Jens U

Dato : 08-04-01 22:02

DJ skrev ...
> [...]
>vandet ikke så rent, men rent nok til batterier. Det kan måske forkorte
>batterilivet en lille bitte smule, men der er mange andre ting som har

Jeg kan kun tilføje, demineraliseret vand er kemisk renset for alle blivende hårdheder,
klorider så som kalk.

>M.v.h. Dorte (der ikke ville foreslå folk at bruge destilleret vand til
>kontaktlinser)
Tja, så store kontaktlinser har jeg ikke selv om jeg bruger 1800 M3 i døgnet.

>Virago XV250 (som er til salg til fordel for en 535)
Mmm..... Dragstar/Wildstar er da feder, prøvede dem selv ved "Test under broen"

Hov, hvem råber skabs V..... køre :-|
selv om jeg godt kunne tænke mig at køre derfra på en FJR 1300,
hvis det ikke lige var prisen.
--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Armand

Dato : 08-04-01 22:57

Jens U <reveredk@studmc.dkX> skrev i en

> ......................selv om jeg bruger 1800 M3 i døgnet.

Kraftværks kedelpasser???

--
Armand.

Fra : Jens U

Dato : 09-04-01 23:39

Armand skrev...

>Jens U skrev...

>Kraftværks kedelpasser???
>
>--
>Armand.

You got the point

100 m3 koster ca. 6 kr at producere, prøv at kikke på flaskerne fra Borum
med demineraliseret vand i supermarkedet næste gang.
Jeg kan kun sige at den emballage må være meget dyr

Fra : Armand

Dato : 10-04-01 11:54

> Armand skrev...

> You got the point

Nu jeg så har fat i en kender:
På kraftværkerne benyttes udtrykket "deionat"! Er det blot et andet ord
for at destillerer, eller dækker det en anden (elektro-) teknisk
metode??

--
Armand. (smedesvend og kraftværksbygger)

Fra : Jens U

Dato : 10-04-01 21:19

Armand skrev ...

> [...]
>På kraftværkerne benyttes udtrykket "deionat"! Er det blot et andet ord
>for at destillerer, eller dækker det en anden (elektro-) teknisk

For ikke at tråden skal være helt OT, jeg køre mc til og fra arbejde

Hvis "" skal beskrive at du ikke ved om det er stavet rigtigt, så er det nok rigtigt
men tyde det ???
For vi ikke skal blive for meget fysik,
mener jeg med min svagt hjerneskade påbegynde Alzheimer,
at huske det enlige er kedelvand de mener, demineraliseret vand med kemikalier tilsat,
men jeg kan da godt tjekke litteraturen,
for som tidligere beskrevet har jeg ikke klæbehjerne.

Ligefrem at bruge destilleret vand til kedler er vel som at købe flybrændstof til sin Skoda
kemien vil ikke passe sammen
>--
>Armand. (smedesvend og kraftværksbygger)

hvorfor bliver jeg lige nu meget nervøs!!!!!!

Fra : Armand

Dato : 11-04-01 01:30

> Armand skrev ...

> Hvis "" skal beskrive at du ikke ved om det er stavet rigtigt, så er
> det nok rigtigt men tyde det ???

Jeg manglede snarere et kolon forinden anførselstegnene, for jeg er
sikker nok i retskrivningen. En bindestreg ville nok have gjort ordet
mere læselig: de-ionat!
På Skærbækværket er der et par udtag med følgende skiltetekst:
"Deionatvand, må ikke indtages!", hvorfra jeg har tildraget mig denne
betegnelse af damp-kedelvandet.

> [...]
> men jeg kan da godt tjekke litteraturen,
> for som tidligere beskrevet har jeg ikke klæbehjerne.

Gider du lige?
Det er jo kedelvand; men hvorfor denne tekniske betegnelse?

> Ligefrem at bruge destilleret vand til kedler er vel som at købe
> flybrændstof til sin Skoda kemien vil ikke passe sammen

Vel ikke til dampkedler, hvor mineralindholdet ellers vil sætte sig
sædvanligvis mest ubelejlige sted :-/

> hvorfor bliver jeg lige nu meget nervøs!!!!!!

Men, såvel Skærbækværkets nye blok, som diverse akkumuleringstanke rundt
omkring (også "din"?), står da endnu

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 11-04-01 07:42

> [...]
> På Skærbækværket er der et par udtag med følgende skiltetekst:
> "Deionatvand, må ikke indtages!", hvorfra jeg har tildraget mig

Jeg tror at betegnelsen deionatvand er en "forkortelse" af
de-ioniseret-vand, hvilket er det samme som demineraliseret vand. Kært
barn har mange navne

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 11-04-01 11:17

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> skrev i en

> Jeg tror at betegnelsen deionatvand er en "forkortelse" af
> de-ioniseret-vand, hvilket er det samme som demineraliseret vand.

- - - og ikke en alternativ elektro-teknisk metode???

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-04-01 15:45

Allan Bojesen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror at betegnelsen deionatvand er en "forkortelse" af
> de-ioniseret-vand, hvilket er det samme som demineraliseret vand. Kært

Salt er (så vidt jeg husker fra kemiundervisningen) ionbindinger, så det
kunne jo være at de-ioniseret betyder afsaltet (nok alle slags salte, ikke
kun NaCl).
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 00:20

Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en

> [...]
det
> kunne jo være at de-ioniseret betyder afsaltet (nok alle slags salte,

Oh hermed blev det så tid til en: "Ahaaaaa!"

--
Armand (meget klogere)