Ejerlejlighed : Flytter fra hinanden..
Fra : B. Hansen

Dato : 11-09-03 08:07

Hej,

Min søster og hendes kæreste er gået fra hinanden, så nu er vi blevet lidt i
tvivl om hvad med gør med lejligheden osv..

De har en ejerlejlighed sammen - han ønsker at beholder den selv, og hun
skal selvfølgelig ud af den. Hvordan gør man det - og hvad skal man tænke
på? Ved ikke om det er en stort emne, men nogle gode råd modtages med
glæde...

Mvh B. Hansen

Fra : bem

Dato : 11-09-03 14:16

B. Hansen wrote:
> [...]
> hun skal selvfølgelig ud af den. Hvordan gør man det - og hvad skal
> man tænke på? Ved ikke om det er en stort emne, men nogle gode råd

Man får lejligheden vurderet af en ejendomsmægler, som beregner et
salgsprovenue (husk at der ikke skal indregnes mæglersalær når ejendommen
ikke skal sælges). Den, der bliver boende i ejendommen betaler derefter det
halve at provenuet kontant til den, der flytter.

/Bo

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-09-03 18:08

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in

> [...]
> ejendommen ikke skal sælges). Den, der bliver boende i ejendommen
> betaler derefter det halve at provenuet kontant til den, der flytter.

Det må da netop være salgsprovenuet med fradrag af mæglersalær, der skal
deles. Ellers bliver den ejer der overtager lejligheden forfordelt. Tænk
bare hvis vedkommende må sælge lejligheden efter kort tid.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Jens

Dato : 11-09-03 18:34

Poul Christensen <poulc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> deles. Ellers bliver den ejer der overtager lejligheden forfordelt. Tænk
> bare hvis vedkommende må sælge lejligheden efter kort tid.

Hvis man trak et mæglersalær fra, ville man indføre en fiktiv størrelse
i beregningen - salæret skal jo ikke falde, når lejligheden ikke skal
sælges. Udgiften til mæglersalæret er hverken aktuel eller forfalden,
derfor skal den ikke medregnes.

Hvis den der bliver boende tror på et snarligt salg, kan han jo blot
gennemføre et salg. Så er udgiften til salæret både aktuel og forfalden
- og medregnes.

Han kan ikke både blive boende i lejligheden og få betalt halvdelen af
en fremtidig salgsudgift.

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Peter G C

Dato : 14-09-03 19:38

In news:Xns93F3C3549AAB6poulcofirdk@130.226.1.34,
Poul Christensen <poulc@ofir.dk> typed:

[klip]

> [...]
> skal deles. Ellers bliver den ejer der overtager lejligheden
> forfordelt. Tænk bare hvis vedkommende må sælge lejligheden efter

Mæglersalær skal i henhold til praksis ikke fradrages.

Der skal selvfølgelig også ske 'salg' af lejligheden - dvs. der skal laves
skøde osv.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende