520/530 kæde
Fra : Christian Knudsen

Dato : 10-09-03 21:56

Hej ng

Jeg skal snart til at skifte kæden på min FZR.
Jeg køre pt med en 530 kæde.
En 520 kæde er lettere, men også lidt dyrere. Kan det betale sig at smide en
520'er på (og hvor fåes de, så de kan holde til 100 hk - er det bare en std
kæde???). Tandhjulene går jeg ud fra koster nogenlunde det samme.
Skal man optimere sin mc et eller andet sted, synes jeg det virker som et
godt sted at starte. Det er jo uaffjedret vægt, og kæden skal jo skiftes
alligevel...

--
mvmch
christian

Fra : finn sander

Dato : 10-09-03 21:57

Jeg har i vinter ( læs maj) monteret en kvalitets 520 - mærke Enuma RXO med
alu bagtandhjul pris i tyskland ca. 1800kr, MEN den holder mindst lige så
langt som de normale "bonde-halmballe-transporter-kæder" der sælges til min
cykel ( 750 / 118 hk på baghjul ) køb en god og du har ingen problemmer.
FS

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 10-09-03 22:27

> [...]
> godt sted at starte. Det er jo uaffjedret vægt, og kæden skal jo skiftes

Min Ducati 748 er fra fabrikken udstyret med en 520 kæde og den aflevere
ifølge en Dynotestbænk knap 98 hk på baghjulet.

---
mvh
Dan Dethlefsen
Ducati 748 / MZ250ES
www.dethlefsens.dk

Fra : Poul Dam

Dato : 11-09-03 05:04

"D@n Dethlefsen" <dan@dethlefsens.dk> skrev i en meddelelse
> en
> std

Hej

Jeg har også mont. det på min. Den har kørt 13500 km med i år
uden synlig slid. Den har ifølge Poweer Meet 158 hk.

Hygge PD CBR1100

Fra : Brian Luckow

Dato : 11-09-03 05:37

> [...]
std
> kæde???). Tandhjulene går jeg ud fra koster nogenlunde det samme.

Husk på, at en 520 kæde findes i mange varianter, nogle er stærkere end
andre. F.eks. laver DID både en 520VL2 og 520VL4, den sidste er stærkere.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Morten Becker-Erikse~

Dato : 13-09-03 02:39

"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> wrote in message
> en
> std
>
> Husk på, at en 520 kæde findes i mange varianter, nogle er stærkere end
> andre. F.eks. laver DID både en 520VL2 og 520VL4, den sidste er stærkere.

Og de leverer minst 3 modeller til innenfor 520 dimmensjonen.

/MBE

Fra : Armand

Dato : 11-09-03 16:10

Christian Knudsen <s001400@student.dtu.dk> skrev i en
> [...]
> godt sted at starte. Det er jo uaffjedret vægt, og kæden skal jo skiftes

520'eren er smallere og behøver derfor ikke at være svagere - Det er
tandhjulene til gengæld!

Kán man overhovedet få et sæt kæde/tandhjul som 520'er til 600'eren??

Jeg vil mene at det er det gale sted at spare, ikke mindst ud fra
prisen/mulighederne :-|

--
Armand.

Fra : Morten Becker-Erikse~

Dato : 13-09-03 02:43

> [...]
> tandhjulene til gengæld!
>
> Kán man overhovedet få et sæt kæde/tandhjul som 520'er til 600'eren??

Det brukes standard på mange 600 og det brukes kun 520 i racing og det
gjelder 600, SS600, Super stok 1000 og Super Bike 1000.

> Jeg vil mene at det er det gale sted at spare, ikke mindst ud fra
> prisen/mulighederne :-|

Det er jeg uenig i. Kan man spare 1kg i roterende masse for noen
hundrelapper tilsvarer det sikkert 3 - 4 tusenlapper i motortrimming. Og det
finnes tusenvis at bevis på at 520 kan holde like lenge ved kjøp av
kvalitets kjede.

/MBE

Fra : Armand

Dato : 12-09-03 08:39

Morten Becker-Eriksen <mbe@c2i.net> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Det brukes standard på mange 600 og det brukes kun 520 i racing og det
> gjelder 600, SS600, Super stok 1000 og Super Bike 1000.

Men så er man ude hvor man ikke kan få sig en ordinær O-rings kæde til sin
daglig-maskine!

> Det er jeg uenig i. Kan man spare 1kg i roterende masse for noen
> hundrelapper tilsvarer det sikkert 3 - 4 tusenlapper i motortrimming.

Men man sparer ikke 1 kg ved at gå fra 3/8" bredde til 1/4" bredde (= 3,2
mm).
For kædens vedkommende er det i praksis kun ruller/nitter man sparer vægten
af, og for tandhjulets vedkommende vil gevinsten være større ved alene at gå
over til et alu-tabdhjul bagpå :-|

> finnes tusenvis at bevis på at 520 kan holde like lenge ved kjøp av
> kvalitets kjede.

Jow, Jow!

--
Armand.