Prisen på en dykkertur
Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-09-03 18:03

Jeg har lige fået en invitation fra et dykkercenter om at deltage
i en 2 dyks tur til Kanonvraget ved Saltholm (12m) og
Vindmøllerne (8m). Prisen er 450,-

Vi var med klubben ved Kanonvraget sidste uge ,
samlet pris pr. mand for benzin til båd og kørsel : 60,-
og det ville ikke have kostet ekstra for 1 eller 2 dyk mere.

Hvorfor er der nogen som betaler 390,- kr. ( 650 %) for meget ?
Hvem er i, som gør det ?

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-09-03 18:41

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og det ville ikke have kostet ekstra for 1 eller 2 dyk mere.
> Hvorfor er der nogen som betaler 390,- kr. ( 650 %) for meget ?

Hvad med et stranddyk ved Lynetten eller ved Strandmøllekroen for 285 Kr ?

Allan Hansen

Fra : Lakken

Dato : 10-09-03 18:46

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> wrote in message news:3f5f597d$0>
Hvorfor er der nogen som betaler 390,- kr. ( 650 %) for meget ?
> Hvem er i, som gør det ?

Jeg giver gerne 400kr. for en arrangeret dykkertur. Jeg vil nemlig ikke være
med i en klub, da det forpligter og jeg har ikke tid...
I stedet betaler jeg mig fra det og nyder at møde op i dykkercenteret(Deep
Blue i Århus) Der er nemlig taget hånd om det hele. Transport i minibus, til
Grenå eller Frederikshavn, flaskerne er pakket og jeg behøver ikke rører en
finger, udover at dykke. Og når turen er færdig kan jeg tage lige hjem.
Sidste år var jeg med i en klub og det var et besvær uden lige. Der er meget
administration ved at arrangere en tur. Alt fra aftaler med skipper,
koordinering af kørsel i egne biler, transport af udstyr o.lign. Så med mit
behov på 4-6 gode dyk i sommerhalvåret passer, den kommercielle del af
branchen, mig det fint.

Mvh
Lakken

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-09-03 19:14

"Lakken" <fake@lakkenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mit
> behov på 4-6 gode dyk i sommerhalvåret passer, den kommercielle del af

Vi har en RIB båd i klubben, den står altid klar.
Vi mødes kl 9:00 i klubben, Kl 10:00 er vi ved havnen,
alle giver en hånd med båden og kl 10:30 er vi på vej.
Kl 11:00 er vi vraget, vi dykker til kl ca 13:00 sejler hjem og
hiver båden op, kører hjem til Roskilde hvor vi er ved 15:00
tiden, så bruger vi 15 minutter på at vaske og tanke båden,
så den er klar til dagen efter. Hvis jeg har travlt netop den dag
så er det iorden at jeg kører lige hjem, næste gang er det måske
en af de andre der skal hurtigt afsted

I løbet af ugen tager jeg i klubben til klubaften
og fylder samtidig min flaske.

Jeg har brugt måske 30 minutter mere end dig og sparet 350-400 kr. .
Det giver en besparelse på mindst 8.000 - 10.000 på årsbasis,
selv når jeg trækker et årskontingent på 1.000 kr fra.

Selv med kun 4 dyk om året er der penge at hente, uden at
det behøver at være mere besværligt.

Desuden bestemmer vi selv hvor og hvornår og hvordan vi vil dykke,

Jeg synes, du snyder dig selv.

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-09-03 19:21

> [...]
være
> med i en klub, da det forpligter og jeg har ikke tid...

Hvilke pligter er det, udover at betale kontingent ?

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 11-09-03 09:26

> være
>
> Hvilke pligter er det, udover at betale kontingent ?

Typisk har man vedligeholdelsesdage i klubberne (hvor det er de samme 5 som
møder op). Og det forventes jo at man selv slæber sin flaske til og fra
båden, der skal udpeges en dykkerleder på turen, nogen skal hjælper med at
feje gulve i klubhuset.....

Mennesker er blot forskellige, nogle foretrækker at betale sig fra alt
besværet og andre vil gerne yde en lille indsats og så slippe billigere. Som
aktivt klubmedlem har jeg det fint med, at nogle vælger centerløsningen, de
har truffet et valg som jeg respektere - Jeg gider iøvrigt ikke knokle i en
klub, hvor der er for mange der kører på frihjul.....

Ligeledes anbefaler jeg potentielle elever at overveje, om klublivet er
noget for dem eller de foretrækker centerdykning - Jeg gider nemlig ikke
knokle ulønnet (hvilket også er unfair over for centrene) med uddannelse for
nogen som blot er interesseret i et billigt certifikat og så ser vi dem
ellers aldrig i klubben efter de har fået deres plastic...

Jeg ser dybest set ikke klubberne og centrene som konkurrenter, der skal
bekrige hinanden (hvilket der til tider er tendens til). De henvender sig
til 2 ret forskellige målgrupper. Flyselskaberne kalder vist Business- og
turistklasse....

Mvh.
Jørgen

PS jeg fortrækker helt klart centermodellen når ferien går til de varmere
himmelstrøg....

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-09-03 12:17

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> båden, der skal udpeges en dykkerleder på turen, nogen skal hjælper med at

I Roskilde Frømandsklub er der ingen der har pligter, men en række
mennesker vælger at yde en indsats for klubben fordi de har lyst.

> [...]
en
> klub, hvor der er for mange der kører på frihjul.....

Hvis folk har gjort et aktivt valg og ved hvad de vælger fra/til
så er det også iorden med mig, men jeg frygter at nogen slet ikke
kender til alternativet. Nogle er startet i et dykkercenter, med at tage
et certifikat og kommer så der fremover, uden at erkende, at der
findes alternativer. Dem kunne jeg godt tænke mig at vise
at der findes andre måder og muligheder.

> [...]
> nogen som blot er interesseret i et billigt certifikat og så ser vi dem
> ellers aldrig i klubben efter de har fået deres plastic...

De nye medlemmers motiver for at tage et certifikat hos os,
er mig egentlig underordnet, når bare de gerne vil lære at dykke på
den rigtige måde (vores måde). Undervejs i uddannelsesforløbet viser
vi dem, hvad rigtig dykning er, og dem som er værd at samle
på, skal nok blive hængende.

> [...]
> til 2 ret forskellige målgrupper. Flyselskaberne kalder vist Business- og

Businessclass er det der hvor man betaler 3000 kr ekstra for
at få et glas champagne og fri peanuts ?

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 12-09-03 07:25

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I Roskilde Frømandsklub er der ingen der har pligter, men en række
> mennesker vælger at yde en indsats for klubben fordi de har lyst.

Det må da være herligt med en masse materiel som ikke kræve en løbende
arbejdsindsats for at fungere Nogen ser det som en sur pligt at bruge en
fri aften på rode med noget gammelt klubudstyr og andre ser det som en
chance for en friaften uden kone og børn, hvor man kan få en øl med gutterne
samtidig med man lige fikser noget udstyr.....

> [...]
> findes alternativer. Dem kunne jeg godt tænke mig at vise
> at der findes andre måder og muligheder.

Jeg syntes da at det er en ganske fin idé at markedsføre klubdykning - Vi
får hvert år flere medlemmer i VSK fra dykkercentre, fordi de gerne vil være
medlem i en klub, med hvad deraf følger....

> [...]
> den rigtige måde (vores måde). Undervejs i uddannelsesforløbet viser
> vi dem, hvad rigtig dykning er, og dem som er værd at samle

Det er da fint at du gerne vil bruge tid på at uddanne folk som ikke har den
store interesse i at fortsætte i klubben, måske er det ikke så udtalt i
Roskilde - Vi oplevere flere som kommer med den indgangsvinkel: "Jeg vil til
at dykke i mine ferier sydpå, er det billigere at få et certifikat hos jer
end i et dykkercenter??" -

> Businessclass er det der hvor man betaler 3000 kr ekstra for
> at få et glas champagne og fri peanuts ?

Ja eller et dykkercenter, hvor man møder lørdag morgen, hvor bilen er pakket
med flasker og en bådfører som tager sig af alt det praktiske......

Mvh

Jørgen
Vedbæksportsdykkerklub har dagsture til vragene i Øresund for 40 kr. pr.
tur... Se mere på www.vskdyk.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-09-03 11:28

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det må da være herligt med en masse materiel som ikke kræve en løbende
> arbejdsindsats for at fungere

Jeg skrev vist ikke noget om at det ikke krævede en indsats,
kun at det ikke var nødvendigt at gøre det til en pligt.

> [...]
til
> at dykke i mine ferier sydpå, er det billigere at få et certifikat hos jer

Vi lægger selvfølgelig vægt på at det er en klub, med hvad dertil hører.
Men vi afviser ingen, som ønsker at lære at dykke, de må hellere lære
det hos os, og så bruge det andre steder, end omvendt.
Men som jeg skrev, når vi først har vist dem hvad klubdykning er,
så hænger de som regel på med hud og hår. Der er vist ikke
mange klubuddannede, som dykker aktivt i Danmark med
diverse dykkercentre.

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 12-09-03 13:56

> Vi lægger selvfølgelig vægt på at det er en klub, med hvad dertil hører.
> Men vi afviser ingen, som ønsker at lære at dykke, de må hellere lære
> det hos os, og så bruge det andre steder, end omvendt.

Hvis folk klart signalere at de ikke interessere sig for klublivet, så
syntes jeg at de hellere skal vælge den kommercielle uddannelsesvej, så de
ikke optager en plads for en "potentiel klubdykker".

> Men som jeg skrev, når vi først har vist dem hvad klubdykning er,
> så hænger de som regel på med hud og hår. Der er vist ikke
> mange klubuddannede, som dykker aktivt i Danmark med
> diverse dykkercentre.

Hvis vi får 2 aktive dykkere ud at et hold på 8 så har det været et godt
uddannelseshold - På årsbasis får vi faktisk flere aktive ind i vores klub
fra dykkercentre og andre klubber. Uden den store markedsføring. Det kan
anbefales alle klubber at tage åbent imod dykkere med certifikater fra andre
uddannelsessystemer. Vi har sat kravet til AOW niveau og så laver vi et
tjekuddyk med alle uanset navnet på deres certifikat...

Mvh.

Jørgen
***
Ny klubreklame: VSK gennemfører mere end 80 ture på årsbasis, enten fra
kutter eller RIB

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-09-03 09:39

> [...]
> uddannelsessystemer. Vi har sat kravet til AOW niveau og så laver vi et
> tjekuddyk med alle uanset navnet på deres certifikat...

ikke for at prale men i øjeblikket ser det ud til at vi har lavet 6 ud af 6
med årets hold. Men ellers her vi oplevet det samme 2-3 fra hvert hold
hænger på mere end 3 år. Men jeg tror det skyldes den generelle
"zapper" mentalitet der er i samfundet, man skal lige prøve og så
bliver det kedeligt og så skal man prøve nået nyt, rapelling eller
offshore boat racing.

Jeg tror også, at klubberne fremover vil stå sig godt ved, i langt højere
grad, at optage "frafaldne" center-dykkere.

Søren Arnvig

Fra : Campione

Dato : 15-09-03 11:56

> [...]
> båden, der skal udpeges en dykkerleder på turen, nogen skal hjælper med at

Hvad er de dersens "vedligeholdelsesdage" for noget?

Har vi sådan nogle :)

/Steen

Fra : JSC

Dato : 15-09-03 12:16

"Campione" <morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er de dersens "vedligeholdelsesdage" for noget?
>
> Har vi sådan nogle :)
>
> /Steen

Jeps og sidst var der ikke kolde øl og sodavand i baren, hvilket havde en
katastrofal indflydelse på omsætningen. Så selvom du hverken kan betjene en
fejlekost eller en skruetrækker så kan du sørge for at baren er fyldt

Vi ses
Jørgen

Fra : Henning

Dato : 10-09-03 19:23

On Wed, 10 Sep 2003 19:02:34 +0200, "Søren Arnvig"
<venator@get2net.dk> wrote:

>Jeg har lige fået en invitation fra et dykkercenter om at deltage
>i en 2 dyks tur til Kanonvraget ved Saltholm (12m) og
>Vindmøllerne (8m). Prisen er 450,-

Hvorhenne på Vindmøllerne er der 8 meter? Har kun oplevet ca3.5 meter
og ned til 5.5meter, hvor der var gravet ud. Jeg troede for øvrigt,
der var dykkerforbud på Vindmøllerne (jeg formoder vi taler om dem ud
for Amagerværket?)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 11-09-03 18:21

Hej Søren

Jeg forstår godt din forargelse, hvis jeg må kalde det sådan jeg er selv
skiftet fra dykkercenter til klub.

Der er ikke så mange dykkersteder i nærheden af hvor jeg bor. "Mit"
dykkercenter har ingen båd, eller rettere den bliver ikke brugt, så
dykningen foregå på de samme skodsteder.

Da jeg skiftede havde jeg en 30-40 dyk og jeg var efterhånden træt af at
dykke på de samme skodsteder, og så skulle betale for det (120 kr. så vidt
jeg husker). Når man har dykket 4 gange det samme sted, maxdybden er 18
meter eller mindre, man kører i egen bil og dykker med eget udstyr, så kan
jeg ikke se at man skal betale for en divemaster i en varebil. Så skal man
oven i købet stå og vente 1,5 time på dykkercentret på at at eleverne og
begynderne får fumlet sig færdige. Man risikerer endda at få en urutineret
som makker, så hovedparten af ens opmærksomhed er rettet mod vedkommende
under dykket.

Det sjove var jo så, at når man efter at have droppet centret og tog afsted
på egen hånd. Så mødte man jo centrets folk på skodstederne og vi gjorde jo
som vi gjorde før, men nu skulle vi så ikke betale for det.

Det som Lakken beskriver synes jeg lyder fair nok. Han får da en ydelse for
det han betaler. Dyr eller ej, så har han jo ret i at han slipper for noget
arbejde i en klub og dermed må betale mere. Jeg synes ikke man skal
undervurdere hvor stort et arbejde der bliver gjort for at holde klub og
materiel gående. I vores klub har vi da i hvert fald jævnligt diskussioner
om folk yder nok og det altid er de samme der skal trække læsset.

Man kan garanteret komme med en klub på tur, selv om man ikke er medlem. Men
det er jo ikke alle klubber der er lige så servicemindede som
dykkercentrene.

"Mit" dykkercenter har så jævnligt ture til Norge og Sverige. Og jeg synes
da egentligt at prisen er fair nok. Man fik noget for pengene og mit indtryk
var at centret ikke tjente alverden på selve turen, men centret gjorde
selvfølgelig en hel del for at få solgt kurser og specialities. Her tjener
de en masse penge på næsten intet arbejde.

Mvh
Michael Jensen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-09-03 00:29

"Michael Ove Jensen" <michael.ove@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søren
>
> Jeg forstår godt din forargelse, hvis jeg må kalde det sådan jeg er selv
> skiftet fra dykkercenter til klub.

Jeg er ikke forarget, blot slagen med undren.
Hvis et center tager f.eks. 250 kr for en 2 dyks tur , incl luft
så er det da til at forstå, men 450,- ?!?!

Hvis vi kunne invitere bare en "centerdykker" med på vores
ture, så kunne vi snildt få dækket benzin og en omgang øl
bagefter. Men det er der nok ikke nogen der vil give når
vi nu bare er almindelige klubdykkere ?

> [...]
jo
> som vi gjorde før, men nu skulle vi så ikke betale for det.

Ja, det er sjovt ikke.
Er der lidt kejserens nye klæder i det her ?

> Man kan garanteret komme med en klub på tur, selv om man ikke er medlem.
Men
> det er jo ikke alle klubber der er lige så servicemindede som
> dykkercentrene.

Hos os skal man selv bære sine flasker fra bilen og ned til båden.

> [...]
> selvfølgelig en hel del for at få solgt kurser og specialities. Her tjener
> de en masse penge på næsten intet arbejde.

Vi har en dykkertur med klubben til Lysekil hvert år i August.
3 dages dykning (4 båd dyk + 1 natdyk) , med kost og overnatning
i campinghytte med varmt bad og toilet. 600-700 kr alt incl .
(Men du skal hjælpe med opvasken)

Hvad mon et center tager for den samme tur ?

Søren Arnvig

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 12-09-03 14:56

> Men
>
> Hos os skal man selv bære sine flasker fra bilen og ned til båden.

Søren nu fordrejer du det lidt.
For det første er der mange CMAS-klubber der ser skævt til PADI-dykkere
og for det andet er dykkerklubberne ikke lige lagt an på at tage ukendte
dykkere med ud. De skal lige kigges lidt an først.

> [...]
> i campinghytte med varmt bad og toilet. 600-700 kr alt incl .
> (Men du skal hjælpe med opvasken)
>
> Hvad mon et center tager for den samme tur ?

Det er sgu da alt for dyrt! Jeg kan da arrangere det billigere. Så skal I
godt nok også bo i telt.
Nej mit budskab er at du skal ikke sammenligne æbler og pærer. Og derfor
skal du være opmærksom på hvad det er du betaler for (og betaler dig fra!)
Hvis du skal på sådan en tur er der altså en del arbejde med at købe ind,
pakke båd(e) og kompressor, købe benzin/olie til diverse motorer, bestille
færgebilletter, leje hytter, holde styr på betalinger og regning og så kunne
jeg altså ikke lige finde på flere ting, men der er sikkert flere.
Dertil kommer at Dykkercentret har betalt for sit grej, skal afregne moms,
aflønne medarbejdere. (Klubben har sandsynligvis fået en stor del af sit
grej med sponsor- eller kommunal støtte.)
Bortset fra det fjollede i at betale for stranddykkene synes jeg at
betalingen for de relle ture er fair nok.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-09-03 16:47

> Søren nu fordrejer du det lidt.

Nej , det skal man altså !

> For det første er der mange CMAS-klubber der ser skævt til PADI-dykkere
> og for det andet er dykkerklubberne ikke lige lagt an på at tage ukendte
> dykkere med ud. De skal lige kigges lidt an først.

Det er vist normal procedure alle steder. Enten er der en som
siger god for dig eller også kommer du lige med på et check-ud dyk.

Jeg har ikke haft en eneste forespørgsel fra PADI, NASE eller NAUI
dykkere de sidste 2 år, om de kunne komme med på en af vores ture,
for at snuse til klublivet. Måske har de fået at vide hjemmefra at de
skal holde sig fra klubberne ?

Problemet med at klubberne "ser skævt til" de kommercielt
uddannede dykkere er ofte et sikkerheds spørgsmål.

et eksempel:

Vi lå ved et vrag ca. 12 m dybde. En fremmed dykkerbåd
kommer til stedet. med et antal dykkere.
Jeg ved ikke hvor de kom fra eller hvilken uddannelse de havde
men de var helt sikkert ikke fra en klub under DSF.
De gør sig klar og hopper i vandet, alle på en gang. En så ud til at
være under 12 år, en dykkede solo, en havde ingen bcd eller anden
synlig vest på sammen med en gummitørdagt. ingen havde liner på.
Der var ingen synlig dykkerledelse eller hjælpedykker.
Så er det vi bliver lidt bekymrede i klubben. Men vi tager gerne folk
med på vores præmisser (ligesom dykkercentrene gør).

> [...]
kunne
> jeg altså ikke lige finde på flere ting, men der er sikkert flere.

Jeps, men alle giver et nap med, til det fælles bedste og vi har
det hyggeligt undervejs.

> [...]
> Bortset fra det fjollede i at betale for stranddykkene synes jeg at
> betalingen for de relle ture er fair nok.

Jamen , jeg er ikke imod dykkercentre eller betaling for ture,
Jeg kender flere glimrende centre, med nogen meget kompetente
medarbejdere (som også er noget billigere end det tidligere eksempel)
Jeg vil bare gerne forstå hvorfor nogen betaler 6-7 gange mere end
os andre.

Måske ved de ikke at det kan gøres billigere.
Måske er de bange for at henvende sig i en klub.
Måske har de bare penge nok.

Jeg ser her på NG, at en gerne vil være fri for al besværet og holder
sig til dykkercentrene. To andre som har taget skridtet og kvittet de
dyre ture, til fordel for det selvarrangerede.

Betyder det at 2 ud af 3 stopper med de kommercielle ture
når de har fået en vis rutine ?

Søren Arnvig

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 14-09-03 15:08

> [...]
> Så er det vi bliver lidt bekymrede i klubben. Men vi tager gerne folk
> med på vores præmisser (ligesom dykkercentrene gør).

Bortset fra vedkommende under 12 år, så synes jeg jo netop det lyder som en
klubtur med en CMAS klub

> Jeps, men alle giver et nap med, til det fælles bedste og vi har
> det hyggeligt undervejs.

Sådan har vi det også hos os MEN nogle prioriterer anderledes.

> Betyder det at 2 ud af 3 stopper med de kommercielle ture
> når de har fået en vis rutine ?

Der er jeg bange for at du rammer hovedet på sømmet.

I min by tror jeg det er sådan at hvis man ikke går professionelt videre i
PADI-systemet, så dropper man ud eller bruger kun certifikatet til
feriedykning.
Jeg ved der bliver uddannet mange her i byen (mindst 100 om året - nogle år
mere end det dobbelte). Hvis man ser på hvor mange ture der blive afholdt af
centrene, så er det faktisk få i forhold til hvor mange der bliver uddannet
og er blevet uddannet.

Hvis vi i klubben kunne uddanne ligeså mange hvert år og beholde ligeså stor
en procentdel som vi gør nu, ville vi være en mega klub med 3-4 flot
udstyrede dykkerskibe, som hver weekend lå på 4 forskellige positioner i
landet - ja for så vidt også i Sverige og Norge.

Desværre får vi ganske få henvendelser fra dem der er certificeret på
dykkercenter. Jeg tror ikke dykkecentrene taler dårligt om klubberne, så jeg
tror det er mentaliteten hos dykkerne der gør at de ikke har lyst til
klublivet. Ellers ville de jo nok finde os.

Jeg synes at man skal være opmærksom på at når en PADI-dykker har besluttet
sig for at blive medlem er han/hun meget motiveret for klublivet. Modsat
uddanner vi dykkere hvert år, som aldrig kommer i klubben mere.

Så synes jeg at man skal være opmærksom på at mange piger ikke er
interesseret i at rode med olieindsmurte fingre i en motor der ikke makker
ret (det er jeg nu for øvrigt heller ikke). Der skal derfor skabes en
holdning til at man sagtens kan deltage i klublivet på lige fod med mænnerne
uden at være macho-dykker der selv har konstrueret og samlet sit udstyr -
hvis du fanger mit billede.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-09-03 17:34

> Bortset fra vedkommende under 12 år, så synes jeg jo netop det lyder som
en
> klubtur med en CMAS klub

Hvilken klub kan det mon være ?

<snip>

> [...]
mænnerne
> uden at være macho-dykker der selv har konstrueret og samlet sit udstyr -

Det er ikke et problem vi kender . Hos os bliver man kun smurt ind i olie,
hvis man selv gider, uanset køn, hudfarve, religion eller seksuel observans.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-09-03 16:31

> [...]
> Så er det vi bliver lidt bekymrede i klubben. Men vi tager gerne folk
> med på vores præmisser (ligesom dykkercentrene gør).

Og? Du ved jo ikke noget ud over det du har set! Det kunne jo være at de
bare gjorder tingene på en anden måde og dykkede efter et andet regelsæt end
du er vant til. Før du kritisere den måde de "andre" gjorde det på du også
lige snakke med for at finde ud af hvorfor de dykker på den måde og ikke gør
det på samme måde som du gør det.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-09-03 17:41

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige snakke med for at finde ud af hvorfor de dykker på den måde og ikke

Jeg kritiserer ikke. Jeg beskriver hvad jeg ser og fremhæver det der
bekymrer mig, fordi det er så forskelligt, fra det jeg opfatter som rigtigt.
Måske er deres måde den rigtige, jeg kan bare ikke argumentere
logisk/fornuftigt for den måde, at gøre tingene på.

Måske kan du ?

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-09-03 21:20

> [...]
> Måske er deres måde den rigtige, jeg kan bare ikke argumentere
> logisk/fornuftigt for den måde, at gøre tingene på.

Næ det kan jeg ikke jeg har jo ikke oplevet det. Jeg tror også jeg ville
have fokuseret på nogle andre ting end at de ikke overholdte nogle regler.
Jeg ville nok nærmere se på hvordan de klarede det praktiske og hvor sikre
de var i det de gjorde. Nogle vil kunne dykke solo, andre ikke, nogle kan
klare sig uden BC og andre ikke osv. Det er klart at hvis man skal lave
regler der skal dække alle og alle situationer går det ikke at dykke solo,
uden vest osv. Men det betyder ikke at alle ikke kan klare sig uden at følge
de "sikre" regler.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 11-09-03 20:50

Jeg startede selv i et dykkercenter, da jeg efter endt uddannelse (PADI)ikke
havde råd til at investere i alt udstyret (jeg var studerende). Her var
dykning i et center en bekvemmelig måde at komme ud at dykke på.
Men lidt efter lidt bliver man altså træt af at hele tiden skulle leje
udstyr og, betale 200kr for et stranddyk, hvor man i øvrigt selv skal
organisere transporten. Ude ved dykker stedet peger divemasteren ud på
vandet og siger "det er der ude- værsgo at dyk". Det er simpelthen for
åndsvagt.
Jeg startede derfor i en klub, og har ikke fortrudt det.
Det skal dog siges, at det ikke var helt nemt at finde en klub, der
accepterer PADI certifikater, så det kan måske også have noget at gøre med
at mange dykker i centrene. Desuden, kan der stadig godt være en lidt
overlegen attitude fra CMAS-dykkerene, hvilket ikke hjælper på
integrationen.

--
Med Venlig Hilsen

Asger Nybo Larsen

Fra : N/A

Dato : 12-09-03 06:19

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-09-03 06:19

> At man har ondt i r.... gør dog. Jeg ville selv såmen
> gerne betale 1000 for et fedt dyk, og vi har vel alle

For 1000 kr sender jeg dig gerne en mail når vi skal ud og dykke nogle af
vores fede dyk. Du skal nok regne med 15-20000 om måneden i sæsonen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus

Dato : 12-09-03 07:17

Inspireret af tråden her vil jeg gerne spørge om der i nærheden af Helsingør
er en klub der kan anbefales for mig (og min 12-årige søn). Vi er begge PADI
AOW har ca. 60 loggede dyk og har vores eget grej.
"Vores" center laver først bådture til marts!

Med venlig hilsen

Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-09-03 07:05

> [...]
PADI
> AOW har ca. 60 loggede dyk og har vores eget grej.
> "Vores" center laver først bådture til marts!

Du skal altid være velkommen hos os http://www.havbasserne.dk vi dykker året
rundt og tager tit ud fra Helsingør. Det bliver dog nok et problem med din
søn da vi (og de fleste andre CMAS klubber) har en alders grænse på 16 år
for dykkere. Grænsen er fordi man på klubture skal kunne klare sig selv og
være backup for sin makker og derfor skal være fysisk og psykisk klar til
det. Vi har ikke en "Divemaster" der følger med og kan tage over hvis der
kommer problemer. At "far" så tager sin søn med på nogle lægtvands dyk er
der ingen der ser skævt til.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus

Dato : 12-09-03 11:16

Tak for svaret, hvor går grænsen for lægtvandsdyk?

Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-09-03 11:20

> Tak for svaret, hvor går grænsen for lægtvandsdyk?

Vi har ingen regler om det, min vurdering er max 10 meter og gode forhold,
strandyk, Johannes L. og den slags. De fleste af de dyk vi arrangere er
vragdyk i dybden 25-40 meter.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : JSC

Dato : 12-09-03 14:01

"Claus" <ckastenskoc@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
PADI
> AOW har ca. 60 loggede dyk og har vores eget grej.
> "Vores" center laver først bådture til marts!

Hej Claus

Du skal også være velkommen i Vedbæk (www.vskdyk.dk) - Der vil nok også være
lidt problemer med din søn pga. alderen. Vi har ganske enkelt ikke erfaring
med børnedykning, så det kræver nok en snak med vore
uddannelses/sikkerhedsansvarlige.

Vi satser på at få en ungdomsafdeling i gang i løbet af vinteren
(snorkeldykning)

Mvh.
Jørgen

Fra : Henning

Dato : 12-09-03 16:05

On Fri, 12 Sep 2003 08:17:02 +0200, "Claus" <ckastenskoc@hotmail.com>
wrote:

>Inspireret af tråden her vil jeg gerne spørge om der i nærheden af Helsingør
>er en klub der kan anbefales for mig (og min 12-årige søn). Vi er begge PADI
>AOW har ca. 60 loggede dyk og har vores eget grej.

Undskyld min uvidenhed, men hvordan faen bliver en 12-årig
Advanced-dykker? Jeg troede grænse hos PADI lå på 15 år? Er han meget
stor (rent fysisk) af sin alder, eller er det normalt?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Morten Saabye

Dato : 12-09-03 16:21

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Undskyld min uvidenhed, men hvordan faen bliver en 12-årig
> Advanced-dykker? Jeg troede grænse hos PADI lå på 15 år? Er han meget
> stor (rent fysisk) af sin alder, eller er det normalt?

Han bliver junior advanced dykker - indtil han fylder 15 år. Derefter
"voksen" AOW..

God weekend

/Morten Saabye

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-09-03 16:39

> Han bliver junior advanced dykker - indtil han fylder 15 år. Derefter
> "voksen" AOW..

Og hvad er så en Junior advanced dykker? det samme som en AOW bare yngre
eller er der andre krav? Hvad er forskellen imellem AOW og JAOW?

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-09-03 17:06

Den sædvanlige forskel. Junior må ikke være makker med andre junior, makker
skal være "normal alder / certificieret" OWD, AOWD, Rescue osv osv.
Junior Advanced må heller ikke dykke dybere end 21 meter, uanset "normal
makkers" certificerings grad.

JZC

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-09-03 06:50

> Jeg har lige fået en invitation fra et dykkercenter om at deltage
> i en 2 dyks tur til Kanonvraget ved Saltholm (12m) og
> Vindmøllerne (8m). Prisen er 450,-

Jeg skal til rødehavet i næste måned og der kommer jeg til at betale 400 kr
per dyk, men det er selvfølgelig og inkl. mad, drikke, båd og ikke mindst en
flyvetur. Så 225 kr/dyk lyder i mine øre meget voldsomt hvis der ikke er en
helt fantastisk services ombord på båden. (mad, drikke, gogopiger og den
slags)

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-09-03 14:07

JSC skrev i Message-ID: <3f61c231$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jørgen
> ***
> Ny klubreklame: VSK gennemfører mere end 80 ture på årsbasis, enten fra
> kutter eller RIB

Det er såmænd fint nok med den reklame, men gider du ikke bruge en
signaturadskiller*, så bliver den automatisk filtreret fra når andre
svarer på dit indlæg (lige så vel som min gør)?

Så ville denne gruppe være lidt mindre belastet af unødigt
båndbreddespild. På forhånd tak.

(Så mangler vi bare at få folk til at lade være med at topposte!)

* Den består af:
--
(Ny linie, streg, streg, mellemrum, ny linie)

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : jhyden

Dato : 14-09-03 19:33

> (Så mangler vi bare at få folk til at lade være med at topposte!)

Hvad betyder det? Forklaring til ikke-nørder ønskes!

Johnny Hydén.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning

Dato : 14-09-03 19:46

On Sun, 14 Sep 2003 18:32:55 GMT, "jhyden" <jhyden.news@kandu.dk>
wrote:

>Hvad betyder det? Forklaring til ikke-nørder ønskes!

Mon ikke der refereres til "news-etiketten", hvor man skriver
nedenunder det der svares på?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-09-03 18:46

Johnny Christensen skrev i Message-ID: <bjsqs6$oso$1@sunsite.dk>:

> Den sædvanlige forskel. Junior må ikke være makker med andre junior,

Man kan undre sig over dette.

PADI indrømmer hermed at den der dykker med den junior-certificerede
makker ikke er til megen hjælp i en nødssituation, hvormed den anden
dykker effektivt dykker solo.

<Suk>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-09-03 18:56

Situationen er ikke så meget forskelligt fra grundkursus elev / instruktør
forholdet. En hvis grad uligevægt i kapasiteterne er til stede
_hver_eneste_gang vi vælger at springe i vandet. Uanset om man tør indrømme
det eller ej.

JZC
Solodykker, nogen gange samtidig med makker.

">

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-09-03 19:05

Johnny Christensen skrev i Message-ID: <bjt199$ng3$1@sunsite.dk>:

> Situationen er ikke så meget forskelligt fra grundkursus elev / instruktør
> forholdet.

Ikke på grundkurset, korrekt.

Derfor mener jeg også der bør være en divemaster med.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-09-03 20:03

Henning skrev i Message-ID:
<0nd9mvokrijlk3je7bfb4ehb9dfg226p10@4ax.com>:

> Mon ikke der refereres til "news-etiketten", hvor man skriver
> nedenunder det der svares på?
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Præcis.

Executive summary:

Man svarer under det man citerer og sletter de citater som ikke er
nødvendige. Det gør det lettere at læse.

Man kunne argumentere for at jeg skulle slette mine egne kommentarer
(det efter >>>>) - og måske endda Johnnys (efter >>), men jeg synes de i
dette tilfælde er med til at bringe konteksten frem.