Vedligehold af lejebolig
Fra : Uheldigsen

Dato : 10-09-03 17:25

Er det ikke korrekt, at man som lejer i et lejebolig (boligforening) betaler
ca. 10 % af huslejen til vedligehold. Hvis ja, skal disse penge så ikke
bruges til bl.a vedligehold af toilet, køkkenet o.l.
Hvis ovenstående er rigtig, så har jeg betalt ca. 80000 til vedligehold, men
har kun fået lavet vedligeholdsarbejde for ca. 10000.
Ungdomsbo i Esbjerg nægter at slippe nogle af pengene til vedligehold,
selvom mit toilet er faldefærdig. Køkkenet og visse døre trænger også til
udskiftning. Dette skyldtes hovedsageligt, at boligforeningen ved
nybygningen valgte de absolut billigste og dårligste materialer. Nu påstår
boligforeningen, at jeg har ødelagt alle disse ting; døre, skabe, vask,
toilet, bordplader osv. osv.
Men i virkeligheden er jeg en person som passer på mine ting, og derfor er
det da også lykkedes mig, at bevare boligforeningens discount materialer i
15 år. Og nu forlanger de, at jeg selv skal betale alt, hvis jeg ønsker
noget nyt.
Naturligvis vil jeg ikke restaurere lejligheden med nyt toilet og køkken, og
da slet ikke når jeg allerede har betalt en mindre formue til netop dette
formål. Så slutresultatet bliver sikkert, at jeg flytter. Med mindre du lige
har et godt tip til hvordan jeg kan "få skovlen under" boligforeningen.

Fra : D.u.n.k.

Dato : 10-09-03 17:59

Det handler ikke om at få skovlen under boligforeningen. Boligforeningen er
principielt blandt andet dig selv.
Mindst 1 gang årligt holdes generalforsamling, hvor det bliver besluttet
hvordan budgettet skal se ud. Det indebærer blandt andet en plan for
vedligeholdelsesarbejde etc. Så mød op på disse møder og tag del i
beslutningsprocessen.
Foreningstanken går ikke ud på, at der skal ydes noget særligt til netop din
lejlighed for netop den husleje du måtte have betalt.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Sigrun og Morten

Dato : 13-09-03 17:45

Det med de 10% er ikke korrekt
Hvis der er B-ordning afsættes der et beløb pr. m2 til indvbendig
vedligeholdelse, som i den sammenhæng er maling, hvidtning og tapesering.
Øvrige vedligeholdelsesarbejder, skal der også løbende hensættes til, men
det er ikke på samme måde noget, hvor du har krav på et bestemt beløb.

Hvis du mener at boligforeningen ikke opfylder sin vedligeholdelsespligt,
kan du klage til beboerklagenævnet i di9n kommune.

Med venlig hilsen
Sigrun Mønnike-Hald
www.sigrun.dk