Hjælp
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-04-01 10:27

Jeg har fået drivhus!

Er det korrekt, at det giver en varmefordel hvis man graver sig lidt ned i
jorden inde i huset (jordvarme 7 grader). Skal man da isolere ud mod
kanterne?

Er det en fordel at lave nordvæggen sort? (tidligere opvarmning).

Hvad er ideel frihøjde ude ved væggen, jeg skal især have tomat og agurk.?

Hvilket vandingsanlæg giver størst sikkerhed ved en uges fravær i
højsæsonen?

Er der nogen i nærheden af Esbjerg, der har noget glas til overs?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-01 11:01

On Sun, 8 Apr 2001 11:27:01 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har fået drivhus!

Tillykke

>Er det en fordel at lave nordvæggen sort? (tidligere opvarmning).

Nej, det er bedre med glas så der kan komme lys til planterne fra alle
sider. Hvis det står op ad en mur så er det nok bedre at sætte noget
reflekterende op på væggen, så det alligevel giver lys til planterne
fra alle sider.

>Hvad er ideel frihøjde ude ved væggen, jeg skal især have tomat og agurk.?

Den ideelle højde er så man kan gå oprejst uden at slå hovedet, også
helt ude ved siderne. Omkring 2 meter.

>Hvilket vandingsanlæg giver størst sikkerhed ved en uges fravær i
>højsæsonen?

Drypvanding. Men sørg for at se anlægget ordentligt efter inden
ferien, drypslangerne kan godt stoppe til.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 08-04-01 21:24

Tillykke med huset
Ekstra gratis frihøjde fås ved at plante i halmballer. Som ballerne
nedbrydes og synker sammen i sommerens løb får du 25-30 cm ekstra højde til
planterne. Man skal blot huske ind imellem at give dem ekstra snor
Ydermere får du god startvarme til rødderne

Venlig hilsen
Astrid Vest

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

Fra : soeren.maagaard@skol~

Dato : 08-04-01 21:54

Hvor land tid skal der gå, før jeg kan begynde at sætte noget i jorden
(hvorunder der er halmballer)??

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-04-01 00:35

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Jeg har fået drivhus!
>
> Er det korrekt, at det giver en varmefordel hvis man graver sig lidt ned i
> jorden inde i huset (jordvarme 7 grader).

Ja, det giver bedre højde inde i huset uden at det bliver mere storm udsat.

> Skal man da isolere ud mod
> kanterne?

Det er en god ide, da der er en temperatur forskel imellem jorden i drivhuset
og uden for.

> Er det en fordel at lave nordvæggen sort? (tidligere opvarmning).

Nej, den skal helst være af glas.

> Hvad er ideel frihøjde ude ved væggen, jeg skal især have tomat og agurk.?

nej ikke hos private.

> Er der nogen i nærheden af Esbjerg, der har noget glas til overs?

Nej, det er altid bedst med nyt glas, med minder at de er samme størrelse