De lege ferenda
Fra : henrikk

Dato : 10-09-03 13:21

Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt på
det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-09-03 13:29

"henrikk" skrev:

> Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt på
> det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

"efter en kommende lov, d.v.s. en retssætning, som ikke kan forventes lagt
til grund af de retsudøvende myndigheder, men som kunne tænkes gennemført i
fremtiden.[...]"
Juridisk Ordbog, 11. udg.

/kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 10-09-03 13:30

"henrikk" <hku@tiscali.dk> wrote in message

> Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt

> det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

I International privatret - er der overhovedet nogen, der læser den bog?
)

De lege ferenda betyder noget i retning af, hvordan gældende ret burde være;
altså ikke som loven er nu, men som man kunne tænke sig, retten (eller en
given lov) kunne/burde være i fremtiden.

I modsætning hertil er de lege lata, som betyder efter gældende ret.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : bem

Dato : 10-09-03 13:31

"henrikk" <hku@tiscali.dk> wrote in message

> Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt

> det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

Det er en betegnelse for, hvordan retstilstanden *burde* være i modsætning
til, hvordan den rent faktisk er. Dermed er du OT i denne gruppe

/Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 10-09-03 13:30

"henrikk" <hku@tiscali.dk> wrote in message

> Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt

> det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

Fra Juridisk Ordbog 11.udg.:

de lege ferenda: efter en kommende lov, d.v.s. en retssætning, som ikke kan
forventes lagt til grund af de retsudøvende, men som kunne tænkes gennemført
i fremtiden.

Mvh.
Jacob

Fra : Jonas Hansen

Dato : 10-09-03 13:41

"henrikk" <hku@tiscali.dk> wrote:

> Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt

> det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

Direkte oversat betyder det vist "fremtidens love" eller sådan noget. Ellers
bruges det vist om retspolitiske betragtninger.

Mvh
Jonas

Fra : Rune Wold

Dato : 10-09-03 13:42

henrikk wrote:

[klip]

> Hvad søren er det nu, "de lege ferenda" betyder? Jeg mener at have stødt på
> det i International Privatret, men kan ikke lige finde det i bogen...

Dit spørsmål er i princippet besvaret, men jeg tillader mig lige at
indføre følgende bemærkning i diskussionen.
Vil en de lege ferenda betragtning, således som denne defineres i
Juridisk ordbog, være off topic ift. fundatsen ?

Fundats:

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-03 14:05

Rune Wold wrote:
> Vil en de lege ferenda betragtning, således som denne
> defineres i
> Juridisk ordbog, være off topic ift. fundatsen ?

Fundatsen siger bl.a.:
3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.

"Juridiske emner", ikke "gældende lovgivning". Emnet vil uden
tvivl være "On Topic" i gruppen.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : bem

Dato : 10-09-03 14:23

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:3f5f21ae$0$29951>
Fundatsen siger bl.a.:
> 3. Fundats:
> Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
>
> "Juridiske emner", ikke "gældende lovgivning". Emnet vil uden
> tvivl være "On Topic" i gruppen.

Tjah, fundatsen siger også: " Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved
lovgivningen (ønskes ikke) ". Jeg mener vi befinder os i et grænseområde,
afhængigt af, om begrebet de lege ferenda mest defineres ved "fremtidig lov"
eller ved "som loven burde være". I sidste tilfælde, er vi efter min mening
ude over fundatsen, idet vi her er ovre i politik. Taler vi derimod om
fremtidige love, så er vi vel inden for fundatsen, i hvert tilfælde hvis der
er tale om love, som der er en sandsynlighed for bliver vedtaget inden for
en overskuelig årrække.

/Bo

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-03 14:37

bem wrote:
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message
> news:3f5f21ae$0$29951> Fundatsen siger bl.a.:

Med ovenstående mener jeg begrebet "lege ferenda".
Hvis indlæg mister deres juridiske relevans og får karakter af
'politik og propaganda' er jeg enig i, at det let kan blive off
topic. Som udgangspunkt må begreber som "fremtidig lovgivning" og
"tendens i fortolkning af nuværende lovgivning" stadig være
relevant at debattere i denne gruppe, og må siges at være dækket
af fundatsen.

> [...]
> i hvert tilfælde hvis der er tale om love, som der er en
> sandsynlighed for bliver vedtaget inden for en overskuelig

Som du selv nævner er det et grænseområde der hurtigt kan føre
til en masse politisk polimik.

Fra : O-V R:nen

Dato : 10-09-03 14:32

Rune Wold <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> writes:

> Vil en de lege ferenda betragtning, således som denne defineres i
> Juridisk ordbog, være off topic ift. fundatsen ?

Det der gælder vel mest hvis indlægget udelukkende består af de lege
ferenda- betragtninger. (Og hvis man kan bruge så fine udtryk så vil
der vel normalt være så meget substans i indlægget at ingen vil
reagere ;)