Vinteropbevaring: Hvornår kan vejsalt fore~
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-09-03 13:06

Jeg har googlet lidt og fundet ud af følgende:

> I perioden 01. oktober - 15. april er saltspredere, sneplove og andet
rydningsmateriel
> i beredskab - klar til omgående udrykning.

Men bedyder dette at omvendt, at vejsalt ikke kan forekomme uden for denne
peroide. Hvis dette er tilfældet, så er ovenstående datoer vel ret
velovervejede mht. hvornår motorcyklen sættes til vinterobevring.

Er der nogle der kan be- eller afkræfte disse datore for hvornår vejsaltning
kan forekomme?

( Kilde:
http://www.ringamt.dk/Internet/RingAmtP1.nsf/0/AAD86789B3117EC641256A5C004EB1D2?Open )

Mvh.
Jesper

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-09-03 14:26

Hold øje med www.vintertrafik.dk

Og så plejer folk herinde og at være gode til lige at give en melding, når
de første saltbøsser bliver spottet.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-09-03 14:36

> Er der nogle der kan be- eller afkræfte disse datore for hvornår
vejsaltning
> kan forekomme?

Bemærk at efteråret først lige er begyndt...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-09-03 15:08

Henrik Steen Larsen wrote:

> Bemærk at efteråret først lige er begyndt...

Ja, jeg regner da med (håber på) en måned endnu. Er det urealistisk, hvis
man gerne vil passe på sin "nye" mc?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500R

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-09-03 16:09

> Ja, jeg regner da med (håber på) en måned endnu. Er det urealistisk, hvis
> man gerne vil passe på sin "nye" mc?

Sålænge vejret "kun" er dårligt kan du køre indtil du ikke gider mere. Det
bliver først lidt suspekt, når saltvognene kommer på banen.

Det kan så være en god ide, at øge mængden af rengøring, hvis du gerne vil
holde din cykel pæn.

Fra : Armand

Dato : 10-09-03 21:05

Jacob Larsen <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en

> Ja, jeg regner da med (håber på) en måned endnu. Er det urealistisk, hvis
> man gerne vil passe på sin "nye" mc?

Hvor ny er GS'eren nu egentlig, og er den et show-objekt der ikke tåler det
mindste?

Sandsynligheden for at den er købt brugt (hvorved man ikke aner hvor meget
(forårs/efterårs-) salt at tidligere ejer har udsat den for), samt en
almindelig fornuftig transport-maskine, er rimelig stor i mine øjne. Og
hvorfor ikke erkende at det ér et transportmiddel og ikke en 400.000 kr's
show-off model at man har og derfor holde den kørende lige til kanten af
sæson'en istedet for at tilnærme sig en Ducati-sæson (á kun 5-6 mdrs.
effektiv kørsel)!?
Lige nu er der tørre overskyede dage med op til 20 grader at køre i - Hvis
man skal afvente samme klima i foråret skal man vente til maj eller senere

Traditionelt er vinteropstaldende motorcyklister blevet så desperate i
midten af februar at de trækker modellen frem d. 1. marts uanset vejr og
føre - Det er da noget mere fornuftigt at forlænge sæson'en på denne side af
jul !!
I et tørt forår (som i år) kan der ligge salt på gader og veje længe efter
sidste saltspredning, hvorfor selv april kan være salt-belastende - På denne
side af vinteren er der ingen salt førend man hører om det første bekæmpede
nattefrost, og i bedste fald kan dét hænde at strække sig langt ind i
December

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-09-03 22:50

> Hvor ny er GS'eren nu egentlig, og er den et show-objekt der ikke
> tåler det mindste?

Nej, gu er den ej, men det er jo ingen grund til at mishandle den. Når jeg
hører folk begynder at trække deres skuder i land (eller mc'er i skuret),
bliver man jo nødt til at spørge

> [...]
> meget (forårs/efterårs-) salt at tidligere ejer har udsat den for),
> samt en almindelig fornuftig transport-maskine, er rimelig stor i

Man kan jo bare se om den er rusten eller ej. Sværere er det vel ikke?

> [...]
> kørende lige til kanten af sæson'en istedet for at tilnærme sig en
> Ducati-sæson (á kun 5-6 mdrs. effektiv kørsel)!?

Fordi prisen på ens mc, jo er en afspejling af ens økonomiske forhold. Hvis
jeg tjente nok til en ny 400.000 kr's mc om måneden ville jeg sgu køre på
den når jeg havde lyst, men på min SU skal jeg faktisk spare en hel del op
for at købe en ny GS'er (lidt på spidsen, men alligevel).

> Lige nu er der tørre overskyede dage med op til 20 grader at køre i -
> Hvis man skal afvente samme klima i foråret skal man vente til maj
> eller senere

Jeg kører også stadig.

> [...]
> midten af februar at de trækker modellen frem d. 1. marts uanset vejr
> og føre - Det er da noget mere fornuftigt at forlænge sæson'en på

Ja, enig. Man skal dog kun forlænge den så længe det er sjovt.

> [...]
> man hører om det første bekæmpede nattefrost, og i bedste fald kan
> dét hænde at strække sig langt ind i December

Men lige pludselig ligger man alligevel og roder rundt på jorden. Det gider
jeg egentlig ikke igen, så så lang bliver sæsonnen ikke. Jeg fatter i det
hele taget ikke, nogen gider køre mc om vinteren. Hvis man ikke kan køre
stærkt, kan man lige så godt arbejde i stedet for, så man har lidt penge til
en større mc til foråret.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500R

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-09-03 10:16

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> stærkt, kan man lige så godt arbejde i stedet for, så man har lidt penge til

Hvad hvis nu man skal bruge MC'en for at komme på arbejde?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : anders majland

Dato : 12-09-03 15:30

> Hvis man ikke kan køre stærkt, kan man lige så godt arbejde i stedet
for

Der er nu en del der kører mc uden nødvendigvis at køre stærkt. f.eks
det meste af "cruiser" og "offroad" segmenterne ...

Hvis du kun har mc for at køre stærkt, så drop den danske nummerplade og
kom ud og køre på en bane istedet....

/A

Fra : Jacob Larsen

Dato : 13-09-03 22:21

anders majland wrote:

> Der er nu en del der kører mc uden nødvendigvis at køre stærkt. f.eks
> det meste af "cruiser" og "offroad" segmenterne ...

Jah... Off-rødderne kan nu godt finde på at køre stærkt. Det er bare et spg,
om lokation, da de gør det på skovstier og lignende. De når måske ikke de
samme hastigheder som racerne, men i forhold til omgivelserne kan det være
lige så farligt.

De fleste cruiser-folkene kører rigtigt nok pænt, men hvor stor en del af
mc'isterne er det egentlig?

> Hvis du kun har mc for at køre stærkt, så drop den danske nummerplade
> og kom ud og køre på en bane istedet....

Min formulerering var nok også lidt for kraftig og jeg kan ikke sige,
hvordan du definerer ordet "stærkt". Om vinteren kører jeg f.eks. ret
forsigtigt, da jeg ikke vil ned og ligge (dvs. væsentligt under
hastighedsgrænserne). Dette gør de fleste nok. Om sommeren kører folk
selvfølgelig stærkere end om vinteren og derfor kan jeg tillade mig at
klassifikere dette som stærkt. Hvis vi skal diskutere dette seriøst (og
generelt) skal der nogle tal på bordet.

Min GS'er er jo heller ikke den vildeste mc, så der er jo en naturlig grænse
for for vildt jeg kan køre. Jeg kører efter forholdene og vil helst ikke
give indtryk af andet.

Med det antal SV'ere og Fazere (+ de mere vilde racer-maskiner) der sælges i
DK, vil jeg påstå at der er mange mc'ister, der kører mc for at køre stærkt.
Sådan en maskine køber man ikke for at køre 80. I så fald vil jeg gerne
bytte lige over med min, for det kan den også klare. Der er noget mere
imponatoreffekt overfor pigerne med sådan een

Desuden: Der er en STOR forskel på at køre stækt og på at køre råddent. Den
forskel husker de fleste mc'ister heldigvis på når de er ude og køre.
--
mvh. Jacob Larsen - der godt ved den lille sidebemærkning lød af mere, end
det var tænkt som!

Fra : Bjørn S

Dato : 10-09-03 23:46

> sæson'en istedet for at tilnærme sig en Ducati-sæson (á kun 5-6 mdrs.
> effektiv kørsel)!?

How how do...... pas på hvor du stikker !
- men det kunne jo være du sigtet til dem som ikke har råd til at have
plader på længere
- og at det så er en rigtig sviner at køre rundt med i regnvejr er også sin
sag, den orginale bagskærm er ikke god til at holde sølen fra baglygte m.m.

--
/Bjørn - Ducati 900 S, prøvekørt 7.januar, på vejen fra 15.marts til det
ikke er sjovt mere kua kulde

Fra : TheHobbit

Dato : 12-09-03 15:02

OT: GS500R

Til Jacob Larsen.

Har du billeder på dfmc.dk eller andet sted på nettet af din GS500R - jeg
har aldrig set den model og kan ikke finde noget info på den?!?

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Jacob Larsen wrote:

> Ja, jeg regner da med (håber på) en måned endnu. Er det urealistisk,
> hvis man gerne vil passe på sin "nye" mc?

mvh. Jacob Larsen - GS500R

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Jacob Larsen

Dato : 13-09-03 21:29

> OT: GS500R
>
> Til Jacob Larsen.
>
> Har du billeder på dfmc.dk eller andet sted på nettet af din GS500R -
> jeg har aldrig set den model og kan ikke finde noget info på den?!?

Det er en joke (og en provokation til anti-GS-folket . Derfor sætter jeg
altid et efter jeg har skrevet det. Jeg tror jeg vil holde op med at
skrive R'et nu, da jeg ikke vil spilde folks tid.

Jeg håber ikke, du selv har spildt for meget tid på at lede efter modellen
og er blevet lidt irriteret nu. I så fald undskylder jeg

Man kan dog bygge sin egen. Her er et par gode links til at få lidt
inspiration.

http://bikepics.com/pictures/018954/
http://bikepics.com/pictures/050436/
http://www.gstwin.com/gallery/view_photo.php?set_albumName=member_bikes&id=abh
http://www.gstwin.com/gallery/view_photo.php?set_albumName=member_bikes&id=ady
--
mvh. Jacob Larsen - der dog ikke har modificeret sin egen. Jeg vil hellere
spare op til en større.

Fra : Richard

Dato : 10-09-03 20:04

Jesper Pedersen wrote:

> Er der nogle der kan be- eller afkræfte disse datore for hvornår vejsaltning
> kan forekomme?

Det var dog et - omend velment - deprimerende emne! Sommerheden har
først lige lagt sig, bønderne er tidligt færdige med markarbejdet, så
det er nu, den anden højsæson starter

Bortset fra det, ikke to efterår er ens; sidste år begyndte de at salte
allerede omkring 1. nov; forrige år kunne vi køre helt ind i starten af
dec. uden salt (nordsjælland). Siden 1997, hvor jeg begyndte at køre mc
igen, har jeg da været ude at køre - på tørre veje uden salt i mere end
7-8 grader varmt vejr - langt ind i november i de fleste år.

Så det skulle vi sandelig også gerne i år

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-09-03 22:05

> Det var dog et - omend velment - deprimerende emne! Sommerheden har
> først lige lagt sig, bønderne er tidligt færdige med markarbejdet, så
> det er nu, den anden højsæson starter

Højsæson er nok så meget sagt.
Jeg var da ude at køre idag, flot vejr, solen skinnede, det var kun lettere
overskyet, vindstille, men behageligt køligt, så man kunne holde ud at have
MC-tøjet på. Sådan nogle dage må der gerne være mange flere af i resten af
måneden..

> Siden 1997, hvor jeg begyndte at køre mc
> igen, har jeg da været ude at køre - på tørre veje uden salt i mere
> end 7-8 grader varmt vejr - langt ind i november i de fleste år.
> Så det skulle vi sandelig også gerne i år

Ja, det giver jo mindst 2 måneder endnu, før det er slut.
Jeg er dog ikke afhængig af min MC til daglig transport mere, men har den
kun for at køre hyggeture, eller har nogle ærinder længere end 1 km væk fra
min bopæl. Og når det begynder at blive frostvejr, så gider jeg ikke mere,
og så bliver den sat i hi til næste år.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-09-03 13:11

> Men bedyder dette at omvendt, at vejsalt ikke kan forekomme uden for
> denne peroide.

Det tror jeg ikke. I denne periode er de blot klar til omgående udrykning.
Uden for perioden kan de stadig rykke ud hvis det er nødvendigt, det tager
bare lidt længere tid.

--
signing off.. Martin Sørensen