/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Pedofili
Fra : Iskold


Dato : 10-09-03 12:21

Hej Kloge hoveder

Sad igår i diskuterede pedofili...

Hvis en pige på 15 år går i seng med en 14 årig dreng, er pigen så
pedofil...?
Eller hvor går grænsen aldersmæssigt, før det er pedofili...?

Der var rimlig stor tilslutning til at pigen teoratisk er pedofil, men
aldrig vil blive dømt, men hvor går gransen?

henrik



 
 
Per Christoffersen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 10-09-03 12:29


"Iskold" <hep@image.dk> wrote in message
news:MOD7b.70097$Kb2.3167000@news010.worldonline.dk...
> Hej Kloge hoveder
>
> Sad igår i diskuterede pedofili...
>
> Hvis en pige på 15 år går i seng med en 14 årig dreng, er pigen så
> pedofil...?
> Eller hvor går grænsen aldersmæssigt, før det er pedofili...?

Om man er pædofil eller ej er ikke et juridisk spørgsmål. Ordet indgår
simpelthen ikke i lovgivningen.

I dette tilfælde er den relevante tekst straffeloven:
§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel
indtil 8 år.

Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden
forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan
straffen stige til fængsel indtil 12 år.

Generelt er der ikke sindelags- eller sindsstemningskontrol i lovgivningen,
men kun forbud mod konkrete handlinger.
Altså: Det er ikke noget forbud mod at være pædofil, - kun et forbud mod
nogen af de handlinger som kan være udsprunget af ens pædofili.

/Per



Bertel Lund Hansen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-09-03 13:31

Per Christoffersen skrev:

>I dette tilfælde er den relevante tekst straffeloven:
>§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel
>indtil 8 år.

Ja, men mig bekendt kører man ikke de store kanoner frem hvis
personerne er næsten jævnaldrende. Er det ikke rigtigt?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 10-09-03 13:55


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:v96ulvsaajgi0tsdrscbimltdgknuftga7@news.stofanet.dk...
> Per Christoffersen skrev:
>
> >I dette tilfælde er den relevante tekst straffeloven:
> >§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel
> >indtil 8 år.
>
> Ja, men mig bekendt kører man ikke de store kanoner frem hvis
> personerne er næsten jævnaldrende. Er det ikke rigtigt?

Det ved jeg faktisk ikke, men du har sikkert ret.

/per



rAnders (10-09-2003)
Kommentar
Fra : rAnders


Dato : 10-09-03 14:05


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:v96ulvsaajgi0tsdrscbimltdgknuftga7@news.stofanet.dk...
> Per Christoffersen skrev:
>
> >I dette tilfælde er den relevante tekst straffeloven:
> >§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel
> >indtil 8 år.
>
> Ja, men mig bekendt kører man ikke de store kanoner frem hvis
> personerne er næsten jævnaldrende. Er det ikke rigtigt?
>

Loven ser ellers ret klar ud, der står: straffes med fængsel indtil 8 år.
Det kan vel kun tolkes som at fængelsstraf er minimum under alle
omstændigheder. Men straffen kan jo være betinget.
Men umiddelbart tager loven altså ikke hensyn til 'forvolders' alder.
Man kan jo også undre sig om to 14 årige begge ville blive dømt hvis de gik
i seng sammen.!!??
Der burde i lovteksten stå:
§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, KAN straffes med
fængsel
indtil 8 år.
Altså en vurderings sag, men sådan må det vel også være.

rAnders.



Karina og Christian (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 10-09-03 14:13

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message
news:3f5f217f$0$29953$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[klip]
> Loven ser ellers ret klar ud, der står: straffes med fængsel indtil 8 år.
> Det kan vel kun tolkes som at fængelsstraf er minimum under alle
> omstændigheder. Men straffen kan jo være betinget.
> Men umiddelbart tager loven altså ikke hensyn til 'forvolders' alder.
> Man kan jo også undre sig om to 14 årige begge ville blive dømt hvis de
gik
> i seng sammen.!!??

Det tror jeg nu ikke, "man" kan undre sig vældig længe over. Den kriminelle
lavalder er 15 år

I øvrigt fremgår det af den kommenerede straffelov, speciel del, 6.
omarbejdede udgave, at der i de her omhandlede sager er praksis for, at der
gives tiltalefrafald i sager, hvor aldersdifferencen ikke er stor.

Med venlig hilsen
Karina



bem (10-09-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 10-09-03 14:27

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
news:3f5f2344$0$17052

> Det tror jeg nu ikke, "man" kan undre sig vældig længe over. Den
kriminelle
> lavalder er 15 år

Ja, men *det* kan man så undre sig over

/Bo


rAnders (10-09-2003)
Kommentar
Fra : rAnders


Dato : 10-09-03 23:32


"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5f2344$0$17052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message
> news:3f5f217f$0$29953$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [klip]
> > Loven ser ellers ret klar ud, der står: straffes med fængsel indtil 8
år.
> > Det kan vel kun tolkes som at fængelsstraf er minimum under alle
> > omstændigheder. Men straffen kan jo være betinget.
> > Men umiddelbart tager loven altså ikke hensyn til 'forvolders' alder.
> > Man kan jo også undre sig om to 14 årige begge ville blive dømt hvis de
> gik
> > i seng sammen.!!??
>
> Det tror jeg nu ikke, "man" kan undre sig vældig længe over. Den
kriminelle
> lavalder er 15 år
>
Klart, overså jeg lige i 'farten'

rAnders.



Bertel Lund Hansen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-09-03 14:47

rAnders skrev:

>Der burde i lovteksten stå:
>§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, KAN straffes med
>fængsel indtil 8 år.

Nej, det burde der ikke. Du har ikke forstået hvad "indtil 8"
betyder. Det betyder "fra 0 og opefter indtil 8"

>Altså en vurderings sag, men sådan må det vel også være.

Alle strafudmålinger i dansk ret er vurderingsspørgsmål.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

rAnders (10-09-2003)
Kommentar
Fra : rAnders


Dato : 10-09-03 23:31


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:0kaulvcltpv1umg0eaav8o8dh8naslivoj@news.stofanet.dk...
> rAnders skrev:
>
> >Der burde i lovteksten stå:
> >§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, KAN straffes med
> >fængsel indtil 8 år.
>
> Nej, det burde der ikke. Du har ikke forstået hvad "indtil 8"
> betyder. Det betyder "fra 0 og opefter indtil 8"
>
Hvis man straffes så kan det jo ikke være 0 års fængsel, så er det ingen
straf.
Om det så er et år eller 1 måned eller 1 dag er ligegyldigt.
Så formuleringen i loven er stadig forkert. Da du endda er enig med mig i at
alle straffesager og strafudmåling er en vurderings sag så skal der altså
tilføjes et KAN i teksten.
Prøv at læse hvad der står og ikke hvad du vil tolke som der står.


rAnders.


rAnders.



Bertel Lund Hansen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-09-03 23:49

rAnders skrev:

>> Nej, det burde der ikke. Du har ikke forstået hvad "indtil 8"
>> betyder. Det betyder "fra 0 og opefter indtil 8"

>Hvis man straffes så kan det jo ikke være 0 års fængsel, så er det ingen
>straf.

Hvis loven blev som du foreslog, kan man gå fri selv om man
bliver kendt skyldig i samleje med en mindreårig. Det er da vist
heller ingen straf.

>Så formuleringen i loven er stadig forkert.

Loven giver de muligheder som du ønsker, blot med en anden
formulering.

>Da du endda er enig med mig i at alle straffesager og strafudmåling
>er en vurderings sag

Vi er enige om at det (som ved al anden straf) skal være
vurderingssager. Du er ikke klar over at det allerede *er*
vurderingssager.

>Prøv at læse hvad der står og ikke hvad du vil tolke som der står.

Se, det var et godt råd.

Og så kan der vist ikke koges mere jura på den pølsepind.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Storgaard (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 10-09-03 23:51

"rAnders" skrev:

> Hvis man straffes så kan det jo ikke være 0 års fængsel, så er det ingen
> straf.
> Om det så er et år eller 1 måned eller 1 dag er ligegyldigt.
> Så formuleringen i loven er stadig forkert. Da du endda er enig med mig i at
> alle straffesager og strafudmåling er en vurderings sag så skal der altså
> tilføjes et KAN i teksten.

Bestemmelsen står naturligvis ikke alene. Læs fx. retsplejeloven §§ 721-722.

/kristian


Reino Andersen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 10-09-03 15:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, men mig bekendt kører man ikke de store kanoner frem hvis
> personerne er næsten jævnaldrende. Er det ikke rigtigt?

Jo - Justitsministeriet har i en bekendtgørelse givet statsadvokaterne
adgang til at frafalde påtale i den situation, hvor den unge part er fyldt
14 år og den ældre part er under 18 år.

--
Reino



Jakob Andersen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 10-09-03 14:06

> Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden
> forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan
> straffen stige til fængsel indtil 12 år.

De fleste børn har været under 12 år


Jakob
(Kunne ikke lade være)



Chano Andersen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 10-09-03 14:48

Jakob Andersen wrote:
> De fleste børn har været under 12 år

Ifølge FN's børnekonvention så dækker betegnelsen "barn" alle
personer under 18 år.

Med hensyn til lovens formulering menes der sikkert på gerningstidspunktet
og ikke generalt.

- Chano Andersen



Karina og Christian (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 10-09-03 14:56

"Jakob Andersen" <basse_baf@hotmail.dk> wrote in message
news:dlF7b.21434$os2.296484@news2.e.nsc.no...
[klip]
> > Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden
> > forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan
> > straffen stige til fængsel indtil 12 år.
>
> De fleste børn har været under 12 år

Som du sikkert ved, skal stk. 2 læses i sammenhæng med stk. 1.

> (Kunne ikke lade være)

Selvfølgelig kunne du det - du gjorde det bare ikke.

Med venlig hilsen
Karina



Carsten Finn Rasmuss~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 10-09-03 15:15

Jakob Andersen wrote:
>
> De fleste børn har været under 12 år
>
>
> Jakob
> (Kunne ikke lade være)

Det har de fleste voksne vel også.....
(Kunne heller ikke lade være)

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Tim Christensen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 11-09-03 21:24

Jakob Andersen wrote:
>> Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden
>>forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan
>>straffen stige til fængsel indtil 12 år.
>
>
> De fleste børn har været under 12 år
>
Kan du bevise det? jeg er overbevidst om at de fleste børn er under 12

Mvh

Tim


Iskold (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Iskold


Dato : 10-09-03 14:17


"Iskold" <hep@image.dk> wrote in message
news:MOD7b.70097$Kb2.3167000@news010.worldonline.dk...
> Hej Kloge hoveder
>
>> Der var rimlig stor tilslutning til at pigen teoratisk er pedofil, men
> aldrig vil blive dømt, men hvor går gransen?
>
Tja loven er jo meget klar......

Men hvor gammel (ung) er den yngste, der er blevet dømt, eller med andre
ord, er der nogle drenge/piger på 15 år der har været iseng med en på 14 år,
blevet dømt, og hvor langt tid fik de...?

henrik



Morten DH (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Morten DH


Dato : 10-09-03 16:33

"Iskold" <hep@image.dk> skrev i en meddelelse
news:MOD7b.70097$Kb2.3167000@news010.worldonline.dk...
> Hvis en pige på 15 år går i seng med en 14 årig dreng, er pigen så
> pedofil...?
> Eller hvor går grænsen aldersmæssigt, før det er pedofili...?

Som det er nævnt andetsteds i tråden, så er pædofili ikke et juridisk term;
men en "medicinsk" betegnelse for det at "have en sygelig trang til sex med
børn, der ikke er kommet i puberteten" - altså er det puberteten som
bestemmer (omend den grænse er meget flydende).

Loven er mere specifik, nemlig 15år - omend særlige
omstændigheder/tilhørsforhold personerne imellem, kan rykke denne grænse
helt op til 21 år... Jf. straffenlovens kap. 24



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste