Lærketræ som husbeklædning.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-09-03 11:04

Hej.

Jeg har subj. 1 på 2 "brædder".
Jeg synes at de har "slået" sig kraftigt grundet udtørring (tror jeg).
Er der nogen der har erfaringer med om det er typisk for sibirisk lærk.
Det er jo så hårdt at det er umuligt at rette ud.

Hvis der er interesse kan jeg smide et par billeder på nettet af det.
Skal beklædningstræ ikke være helt tørt før det skæres op?

Mvh

Jesper.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-03 12:48

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev

> Skal beklædningstræ ikke være helt tørt før det skæres op?

Teoretisk set burde det være sådan. I praksis giver det desværre problemer
med flækket træ inden opskæring.
De revner, der opstår ved udtørring, er som regel uden betydning ved
fuldtømmer, men det er en skidt ting ved brædder.

Derfor skæres træ relativt friskt og lagres i spænd (store stakke med strøer
mellem de enkelte lag brædder), indtil det er tørt og brugsklart.

Når brædderne på dit hus har slået sig, tyder det på, at de ikke har været
lagret længe nok eller ikke har været ordentligt overdækket under lagring.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-09-03 13:44

Jesper Hansen wrote:
> [...]
> (tror jeg). Er der nogen der har erfaringer med om det er
> typisk for sibirisk lærk. Det er jo så hårdt at det er umuligt

Har du husket at 'vende dem rigtigt'? En gammel tømrer har
fortalt mig at det er ikke ligegyldigt hvilken side der vender
ud. Det er noget med at den side der er nærmest kernen skal vende
ind mod bygningen (eller også er det omvendt). Dette skulle
modvirke at træet slog sig. (Det var godtnok ikke lærk, men
fyr/gran).
Bare en tanke..

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-09-03 17:29

Carsten Finn Rasmussen skrev i

> [...]
> ind mod bygningen (eller også er det omvendt). Dette skulle
> modvirke at træet slog sig. (Det var godtnok ikke lærk, men

Så vidt jeg husker skal kernesiden vende udad, se
http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_2-1.html afsnit B,
Reparationsprincipper.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-09-03 07:09

Erik Olsen wrote:
> Carsten Finn Rasmussen skrev i

> Så vidt jeg husker skal kernesiden vende udad, se
> http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_2-1.html afsnit B,
> Reparationsprincipper.

I min situation var det (i den forbindelse) fuldstændigt ligegyldigt
da brædderne allerede havde slået sig da de blev sat op. Og da det er så
hårdt træ som det er, er det i praksis umuligt at rette det ud.

Mvh

Jesper