Blod-offer og masai-kriger delkatesse
Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 10:03

Blod-offer og masai-kriger delkatesse

Dyrs brutalitet mod konkurerende artsfæller, er ret saglig, sådan at forstå
at der kun dræbes når det ikke kan undgås - målet er at jage fjenden væk.

Chimpanser lægger baghold for nabostammer og kan godt finde på kanibalistisk
madorgie , fordi de er dårlige jægere og kød har stor prestige.

Af sådant nedstammer begreberne helllig krig og blod-offer, som om guderne
glædes ved blødende fjender

"De kristne elsker livet som rovfuglen elsker lammet - sart, lemlestet,
blødende og døende", Nietzsche

Vampyr-myten har rod i bl.a. at blodsugende flagermus findes, men hos
masai-højlandskrigerstammer i Tanzania, Uganda og Kenya er det vigtigt
kosttilskud at kvæget årelades og man spiser blodet blandet med den næsten
lige så sunde kropsvæske, mælk..

På mit spørgsmål til dk.kultur.mad+drikke om hvad holder det hakkede
oksekød sammen i hamburger-fars solgt til hjemme-grilning, blev som svar
foreslået BLOD, der jo er LÆKKERT - men det tror jeg er et dårligt gæt.
Snarere kollagener og soya-extrakt, og evt lidt mel.

Blodpølse har lav rang, ligesom lever, hjerte, nyrer og andet "variety meat"
(indvolde). Blodpølse spiste vi i mit Frederiksberg-barndomshjem når der
skulle spares (meget mel sammen med blodet) og med sukker, kanel og
æblekompot kunne det gå an.

Men det er mærkeligt at blod ikke kan gøres lækkert i supper.

Jeg tror at ikke kun Jehovas Vidner har fordomme med blod. Biblens forbud er
måske beslægtet med anti-kanibalisme, der har rod i at hvis ikke man forbød
spisning af artsfæller, kunne sulte fattige få smag for landevejsrøveri
kombineret med spisning- af offeret, og præster har
nok fundet det klogt også at gøre blod til tabu, for brugen af sådan mad kan
vække vilddyret i nogle mennesker?

Hvis man satte blod til fars, skulle det nok stå på varedeklarationen. Og
det gør det aldrig. Hvad mon man bruger al svine- og okse-blod til på danske
slagterier? At lade tons af sundt protein gå tabt, ville være
absurd.Hundefoder?

Når halal-slagtning, skal blodet løbe af dyret - maden er offer til gud og
han kan ikke lide blod. Og kan ikke lide blodig vold mellem sine tilhængere.

Jesus rensede templet for offerdyr-salg (salg af høns til aflivning til
offer til Jehova - jeg tror at man også her lod blodet løbe af - men mon
ikke fattigfolk har fået lov at bruge det til at hindre sultedød - det er
let at lade det størkne og tørre så det kan holde sig længe. Som biokemiker
kan jeg ikke få øje på saglige grunde til at det ikke kan bringes frem til
velsmag - blodpølse er vist en nødløsning.

"Blod-rus" siger man rammer ræven når den dræber alle høns i hønsehuset.
Men den har blot reflekser for at dræbe hvad rører sig, dvs som kan true
den. Og i naturen dræber den kun den ene høne den jager og fanger - meni et
lukket hønsehus er den tvungen til at køre kål på alle.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 10-09-03 12:00

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:
> [...]
>kan jeg ikke få øje på saglige
>grunde til at det ikke kan bringes frem til
>velsmag - blodpølse er vist en nødløsning.

-- Det med blodet i de billige burgerbøffer er da rigtig nok. Jeg
kender èn der for nylig har været på rundvisning på et stort
kvægslagteri. De fik fortalt at det er det vi spiser når vi f.eks.
går på "restaurant Den Gyldne Måge" Det generer mig sådan set ikke
at vide, det er sikkert sundere at spise blod end fedt.
Lisbeth

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 10-09-03 12:00

Fra : Jesper

Dato : 10-09-03 15:47

der er rigtig mange af os som har den gode Bo Warming i vores kill filter så
hvis vi vil diskutere med ham kan i så ikke gøre det under den post som han
har lavet så slipper vi andre for din mange OT posts han sender

på forhånd tak
Jesper