/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
udskiftning af kobling
Fra : Jake


Dato : 10-09-03 08:57

Jeg er efterhånden blevet træt af at min kobling er begyndt at glide.

Spørgsmålet er om det bare er koblingspladerne jeg skal skifte?
Kan de købes uoriginalt?
I så fald hvor?
Hvad koster de?

Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på når jeg skifter dem?

/Jake



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 09:06

> Jeg er efterhånden blevet træt af at min kobling er begyndt at glide.
>
> Spørgsmålet er om det bare er koblingspladerne jeg skal skifte?
> Kan de købes uoriginalt?
> I så fald hvor?
> Hvad koster de?

Hej Jake

Nye koblingsplader koster mellem 300 og 800kr alt efter model. Der intet der
taler for at købe dem originalt, og de kan fås uorginalt til alle modeller.
Du skal også bruge en ny pakning til koblingsdækslet. Til nogle typer
kobling skal du også bruge en møtrik eller en plade der skal deformeres ved
montering, og derfor er engangs ting.

Hvis metalskiverne ikke er misfarvet kan de fint genbruges. Hvis de er blå
bør de udmåles om de er skæve, og ved skævhed skal de skiftes. Du måler om
de er skæve ved at lægge dem på en glasplade og se om du kan tykke et tyndt
søgerblad under.

Motoren skal drænes for olie først, og til et olieskifte skal du bruge olie,
oliefilter, pakning til bundproppen, og måske en ny o-ring til
oliefilterdækslet, hvis du har sådan et.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Bjørn S (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 10-09-03 09:14

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Nye koblingsplader koster mellem 300 og 800kr alt efter model. Der intet der
> taler for at købe dem originalt, og de kan fås uorginalt til alle modeller.
> Du skal også bruge en ny pakning til koblingsdækslet. Til nogle typer
> kobling skal du også bruge en møtrik eller en plade der skal deformeres ved
> montering, og derfor er engangs ting.

Sidst men ikke mindst, trykfjæderne !
Hvis du har en værkstedshåndbog hvor den ubelastede længde står angivet,
er de nemme at måle, og forhåbentlig ikke så dyre. MC Nøglen er en god
ting, alternativt www.louis.de

--
/Bjørn


Carsten (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 10-09-03 09:56

Bjørn S wrote:

> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> > Nye koblingsplader koster mellem 300 og 800kr alt efter model. Der intet
der
> > taler for at købe dem originalt, og de kan fås uorginalt til alle modeller.
> > Du skal også bruge en ny pakning til koblingsdækslet. Til nogle typer
> > kobling skal du også bruge en møtrik eller en plade der skal deformeres ved
> > montering, og derfor er engangs ting.

> Sidst men ikke mindst, trykfjæderne !
> Hvis du har en værkstedshåndbog hvor den ubelastede længde står angivet,
> er de nemme at måle, og forhåbentlig ikke så dyre. MC Nøglen er en god
> ting, alternativt www.louis.de

Bemærk også at en af koblingspladerne sandsynligvis ikke er mage til de
andre (sådan er det på f.eks. en CBR 600). Denne plade skal sidde samme
sted som den gamle tilsvarende. Jeg husker ikke helt om det er inderst
eller yderst. Bemærk dig hvilken orden de gamle sidder i når du tager dem
ud.

Carsten



Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 10:10

> Bemærk også at en af koblingspladerne sandsynligvis ikke er mage til
> de andre (sådan er det på f.eks. en CBR 600).

Hej Carsten

På en XJ 600 er alle 8 koblingsplader ens. På en CBR 600 F2 og F3 er den 9.
ende rigtig nok ikke så stor som de andre, og den skal sidde yderst sammen
med en tynd metal ring.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jake (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 10-09-03 09:18

> Hej Jake

Hej Bager

> Nye koblingsplader koster mellem 300 og 800kr alt efter model. Der intet
der
> taler for at købe dem originalt, og de kan fås uorginalt til alle
modeller.
> Du skal også bruge en ny pakning til koblingsdækslet. Til nogle typer
> kobling skal du også bruge en møtrik eller en plade der skal deformeres
ved
> montering, og derfor er engangs ting.

Louis vil have 76,95 euro for et sæt Lucas plader. Er det dyrt/billigt?
og kan det fåes billigere?

/Jake
XJ600 '88



Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 10:07

> Louis vil have 76,95 euro for et sæt Lucas plader. Er det
> dyrt/billigt? og kan det fåes billigere?

Hej Jake

Ahh, Du kører på en af de helt fede XJ 600

Jeg skal lige advare om at jeg er en kræmmertype, der ikke gerne giver
udsalgsprisen hvis der kan krejles yderligere. At spørge mig om et eller
andet er dyrt er et retorisk spørgsmål

Der er en der sælger en XJ 600 kobling i DBA til en fantasipris af 800kr. Du
kan jo prøve at tilbyde ham 400kr inkl. porto, og se hvad han siger. 800 kr
i DBA er alt for dyrt. Det kan jo desværre også være til en diversion.

MC Nøglen tager 636kr for en kobling, og LC-Racing giver konsekvent 10%
rabet på dele fra Max MC, så lidt over en plov er den relle pris.

www.E-bay.de kan også være din ven, men forsendelse og bankoverførselsgebyr
koster en del, så de skal ikke koste meget over 300kr før det ikke kan
betale sig.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 10:21

> Der er en der sælger en XJ 600 kobling i DBA til en fantasipris af
> 800kr. Du kan jo prøve at tilbyde ham 400kr inkl. porto, og se hvad
> han siger. 800 kr i DBA er alt for dyrt. Det kan jo desværre også
> være til en diversion.

Hey! Jeg ser nu at en diversion bruger samme kobling som en XJ 600, så den
der kobling i DBA skal bare lige presses lidt, så er det nok løsningen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jake (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 10-09-03 10:35

> Hej Jake
>
> Ahh, Du kører på en af de helt fede XJ 600

Hov!! inden du bliver flabet må jeg lige have lov at indskyde at den
kører forrygende på trods af at der snart står 72000 på klokken

/Jake



Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 10:46

>> Ahh, Du kører på en af de helt fede XJ 600
>
> Hov!! inden du bliver flabet må jeg lige have lov at indskyde at
> den kører forrygende på trods af at der snart står 72000 på klokken

Hej Jake

Jeg har selv kørt 45.000km på en. Min var bare ret slidt, og derfor er der
kommet en del historier ud af det.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



kenn@diversion.dk (10-09-2003)
Kommentar
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 10-09-03 17:54

"Jake" skrev i meddelelsen
news:3f5ed949$0$6713$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg er efterhånden blevet træt af at min kobling er begyndt at glide.
>
> Spørgsmålet er om det bare er koblingspladerne jeg skal skifte?

Sandsynligvis. Det var samme problem på min kammerats XJ600

> Kan de købes uoriginalt?

Ja

> I så fald hvor?

www.louis.de eller hos størstedelen af de danske mc forretninger (mc nøglen)

> Hvad koster de?

Ca. 600,- + pakning

> Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på når jeg skifter dem?

Ja, på denne model er det ikke nødvendigt at tappe olien af inden skift.
Operationen er ganske simpel, men kræver lidt hjælp fra kæresten/en ven/en
forbipasserende.

1. Stil den på sidestøttebenet

2. Løft den over støtteben og baghjul, således at den løfter forhjulet, og
kommer til at hælde længere mod venstre.

3. Læg ca. 10-15 cm klodser ind under forhjulet mens det stadig er løftet,
og sæt den ned på klodserne med hjulet. (Det er her du skal bruge lidt
hjælp).

4. Afmonter koblingskabel, og derefter sidedækslet ind til koblingen.

5. Skru skruerne v. koblingen ud, de er så lange at du ikke skal være bange
for fjedrene bagved.

6. Mål fjedrene. Er de blevet for korte skal de udskiftes.

7. Samling modsat rækkefølge. Og du skal have lidt hjælp igen, når mcen skal
ned fra klodserne. Husk at kontrollere frigang i koblingsgrebet (ca. 1 cm).

8. Kan du så se at komme ud og prøve din fine nye kobling

Hele denne operation er ganske nem, og er en glimrende ting at starte med
for en ikke fagkyndig. Hvis du bruger denne model kan det ikke gå helt galt.
Det tog ca. 45 min. på min kammerats, og det var inkl. rygepause, kaffepause
o.s.v.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



Armand (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-09-03 21:07


kenn@diversion.dk <kenn@nospam.dk> skrev i en
news:3f5f5730$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> på denne model er det ikke nødvendigt at tappe olien af inden skift.
> Operationen er ganske simpel, men kræver lidt hjælp fra kæresten/en ven/en
> forbipasserende.
> 1. Stil den på sidestøttebenet
> 2. Løft den over støtteben og baghjul,
> 3. Læg ca. 10-15 cm klodser ind under forhjulet ..................

Jeg har oplevet en gearkassereperation på en YZF750SP udført på samme måde,
blot temmeligt ufølsomt lagt på siden på en madras

> 4. Afmonter koblingskabel, og derefter sidedækslet ind til koblingen.

Strengt taget behøver kablet vel ikke at blive afmonteret!

> 6. Mål fjedrene. Er de blevet for korte skal de udskiftes.

6 b): mål koblingspladerne - Er de for tynde skal de skiftes!
6 c): vurdér stålpladerne: Er de skæve, eller misfarvede skal de skiftes!'
6 d): Affedt/finslib evt. stålpladerne!

> 7. Samling modsat rækkefølge. Og du skal have lidt hjælp igen, når mcen
> skal ned fra klodserne. Husk at kontrollere frigang i koblingsgrebet (ca.
1
> cm).

Måske en god ide at starte med dén kontrol inden man giver koblingen
skylden?

> Hele denne operation er ganske nem, og er en glimrende ting at starte med
> for en ikke fagkyndig.

Og derfor behøver man ikke bruge pengene på kobl.plader forinden; men blot
åbne og kontrollere (husk dog kobl.dæksel-pakning - Man kan ikke erstatte
den
mm-tykke pakning med flydende pakning! )

--
Armand.





Jake (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 10-09-03 22:24

> Måske en god ide at starte med dén kontrol inden man giver koblingen
> skylden?

Den kontrol er foretaget for længst

/Jake



Bjørn S (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 10-09-03 23:56


"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5f9685$0$6673$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Den kontrol er foretaget for længst

2 ting mere, sikkert overflødige, men vigtige, at koblingskabelet går og
glider som det skal(hvis mekanisk kobling), samt at det ikke er
olierelateret (oh no, not again), nogle olier "kan" medføre glidende
kobling, er den først begyndt at glide kan jo et koblingsskift og ny/anden
olie kurere.

På min NTV (mit hjærte er(/ligger) (gået) i tusen styker..dam di dam) er det
en kombination af koblingskabel og slidte trykfjædere som er fejlen.

--
/Bjørn



Jake (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 11-09-03 10:03

> 2 ting mere, sikkert overflødige, men vigtige, at koblingskabelet går og
> glider som det skal(hvis mekanisk kobling), samt at det ikke er
> olierelateret (oh no, not again), nogle olier "kan" medføre glidende
> kobling, er den først begyndt at glide kan jo et koblingsskift og ny/anden
> olie kurere.

Jeg kører på den dyre olie fra MC-mekanikeren.
Det er desuden et problem, der langsomt er blevet værre.

desuden stiller jeg mig lidt tvivlende overfor om olier kan ødelægge
koblingen (aaargh dont feed the trolls)

> På min NTV (mit hjærte er(/ligger) (gået) i tusen styker..dam di dam) er
det
> en kombination af koblingskabel og slidte trykfjædere som er fejlen.

Jeg har tænkt mig at skifte både plader og fjedre.


/Jake



Armand (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-09-03 15:45


Jake <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:3f5f9685$0$6673$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Måske en god ide at starte med dén kontrol inden man giver koblingen
> > skylden?
>
> Den kontrol er foretaget for længst

Ok!
Der er liige et enkelt mellemtrin:
Er der ikke en juster-mulighed ud over kablets egen? Jeg mener: Hvis kablet
ender ved forreste tandhjuls-dæksel fungerer koblingen v.h.a. en snekke, som
har en pinolskrue med kontramøtrik til at efterjustere koblingen(!) med!!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste