Andet multimedie
bentjuul 3670
Rastrert tekst i Indesign
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-03 08:03

Jeg har laget et Indesign 2.0 dokument som skal sendes til trykker i som
pdf. Jeg har fått tilbakemelding om at teksten på pdf'en kommer ut rastrert
når den blir forsøkt trykket. Jeg har brukt både "export" funkjsonen til
Indesign og kjørt filen gjennom Acrobat Distiller, men teksten er rastrert
for det.

Hva kan jeg gjøre for å finne ut hva som er galt?

Lene

Fra : Villy Erichsen

Dato : 10-09-03 15:59

In article <3f5eccb7$1@news.broadpark.no>, Lene Carlsen wrote:

> [...]
> for det.
>
> Hva kan jeg gjøre for å finne ut hva som er galt?

Marker "Tekst som sort" når du printer din Postscript fil.
Er teksten i blandingsfarve - bliver den altid rastereret.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Digit

Dato : 10-09-03 19:39

d. 10 sep 2003 postulerede Villy Erichsen i

> Marker "Tekst som sort" når du printer din Postscript fil.
> Er teksten i blandingsfarve - bliver den altid rastereret.

Hvaså hvis det er nødvendigt med 4f-sort?

--
/Digit

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-09-03 14:11

In article <Xns93F2D16A0AE83noemailx@194.255.237.231>, Digit
<no@email.xx> wrote:

> d. 10 sep 2003 postulerede Villy Erichsen i

> Hvaså hvis det er nødvendigt med 4f-sort?
Marker "Tekst som sort" når du printer din Postscript fil.
Så bliver den kun sort.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Digit

Dato : 11-09-03 17:32

d. 11 sep 2003 postulerede Villy Erichsen i

> Marker "Tekst som sort" når du printer din Postscript fil.
> Så bliver den kun sort.

Ja, det er jeg klar over. Du misforstod måske mit spørgsmål.
På min arbejdsplads arbejder vi med 4-farve sort når visse
betingelser er opfyldt. Dette er eks. alt over 30 pt. typo og
sorte (000X) elementer på mørk baggrund. For de uvidende
bevirker dette at baggrunden ikke svagt »skinner« igennem som
ellers ville have været tilfældet. Vi bruger mange slags 4F-sort
kombinationer men den hyppigst brugte er 6011X.

Du skrev følgende:
>Er teksten i blandingsfarve - bliver den altid rastereret.

Hvis dette er tilfældet (og vi går ud fra at en »rasterisering«
er en skidt ting[1]), hvordan løser man så en problemstilling
der kræver 4F-sort?

[1] En »rasterisering« er en naturlig del af trykprocessen. Hvis
trykkeriet har behov for at skalere medfører dette ikke normalt
aliasering (jeg går ud fra at det er dette problem Lene Carlsens
trykkeri får) af tryksagen.

--
/Digit

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-09-03 19:04

In article <Xns93F3BBD44B484noemailx@194.255.237.194>, Digit
<no@email.xx> wrote:

> [...]
> ellers ville have været tilfældet. Vi bruger mange slags 4F-sort
> kombinationer men den hyppigst brugte er 6011X.

Altå 60% cyan, 1% magenta, 1% gul og 100% sort.
Dette giver en dybsort farve - hvor rastereringen ikke er synlig på
grund af den 100% sorte.

> Hvis dette er tilfældet (og vi går ud fra at en »rasterisering«
> er en skidt ting[1]), hvordan løser man så en problemstilling
> der kræver 4F-sort?

Det behøver ikke at være en skidt ting. (er en nødvendig ting)
Man kunne vælge 99% sort og 99% cyan - det giver en meget dybsort tekst
- og der bliver slået "hul" i baggrunden.
De 99% er så tæt på 100% at der ikke SES nogen rastereffekt.

> [...]
> trykkeriet har behov for at skalere medfører dette ikke normalt
> aliasering (jeg går ud fra at det er dette problem Lene Carlsens

Jeg gætter på at problemet er farven der er valg ikke består af 100% i
nogle af farverne - så får man som regel en tydelig rastereffekt i
skriften. Det er uheldigt - særligt i små skrifttyper hvor skriften så
bliver "ulden".

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen