Andet multimedie
bentjuul 3670
Resize
Fra : Michael

Dato : 09-09-03 22:54

Hej alle sammen
Jeg har et spørgsmål om der er en mulighed for at gøre flere billeder
mindre på en gang,
for når jeg skal lave billeder til min hjemmeside sidder jeg og tager et
billed af gangen for at gøre det mindre så det ikke fylder så meget, så det
vil lette arbejdet hvis man f.eks kunne markere flere på en gang. Jeg har
PSP 7,02 og acdsee
håber at der er nogen der har en løsning på mit problem

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Bente Christensen

Dato : 10-09-03 06:10

Lav en action og batch den.

Gå i view->show actions->
vælg "record" på actionpaletten->gå i image->image size og sæt
opløsning->luk billed
og gem den i den mappe hvor de skal ligge->tryk på den røde stop knap
i actionpaletten

gå i file->automate->batch
vælg den folder hvor du har de billeder der skal laves om->vælg den mappe
hvor
billederne skal ligge->tryk "ok"

there u go :)

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 10-09-03 12:31

"Bente Christensen" <bc@mediegrafik.dk> skrev i en meddelelse

> Lav en action og batch den.

Der kan ikke laves "actions" i PSP (Paint Shop Pro, og ikke Photoshop!).

Mit forslag:
PSP i version 7 er ret dårlig til at optimere billeder til webbrug (i hvert
fald når det gælder jpg. Billederne bliver uanset at man vælger noget andet
altid gemt i 300 dpi - En ting som heldigvis er rettet i version 8!) Næ, så
syntes jeg du skal downloade det gratis program "Irfanview"
(http://www.irfanview.com) - Det kan gøre hvad du ønsker. Fremgangsmåden er
næsten identisk med den Bente beskrev til Photoshop.

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-09-03 12:50

"Michael Alø-Nielsen" <m-alo@hotpop.com> wrote in message
> [...]
andet
> altid gemt i 300 dpi - En ting som heldigvis er rettet i version 8!)

DPI angivelse er fuldstændig ligegyldig til webbrug. Det er den faktiske
størrelse i pixels der er interessant.
Så med mindre PSP har problemer med det, er der ikke rigtig noget problem.

/Per

Fra : emj

Dato : 10-09-03 13:16

On Wed, 10 Sep 2003 13:30:34 +0200, "Michael Alø-Nielsen"
<m-alo@hotpop.com> wrote:

>PSP i version 7 er ret dårlig til at optimere billeder til webbrug (i hvert
>fald når det gælder jpg. Billederne bliver uanset at man vælger noget andet
>altid gemt i 300 dpi -

Sikke noget forbandet sludder at lukke ud.
PSP7 er glimrende til såvel at resize, som til at optimere et billede
til webbrug. Det er endda et et rigtig stærkt program til formålet.

Dit vrøvl om DPI i den forbindelse viser da også, at du ikke aner,
hvad du snakker om.
Hilsen emj

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 10-09-03 13:48

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til webbrug. Det er endda et et rigtig stærkt program til formålet.
>
> Dit vrøvl om DPI i den forbindelse viser da også, at du ikke aner,

DPI eller ej, prøv lige at gøre mig den tjeneste at oprette et billede i
PSP7 og gemme det som jpg.
(Indstillingerne for opløsningen er ligegyldig).
Åben herefter billedet i Irfanview og vælg i menuen: Image-->Resize/Resample
Ligegyldigt hvilken opløsning billedet er oprettet i PSP7 med, vil DPI
indstillingen i Irfanview (De ved måske heller ikke hvad de taler om?) være
300 DPI. Gemmes billedet herefter fra Irfanview (sæt f.eks.
DPI-indstillingen ned til 72) vil filstørrelsen være betydeligt mindre uden
at der er synlig forskel i kvaliteten på skærmen.
Det er meget muligt jeg ikke ved hvad jeg taler om, men det er et faktum at
Irfanview laver filstørrelsen mindre end PSP7 kan...
Jeg har også haft diskussionen med JASC, men de fattede heller ikke hvad jeg
mente, selvom PSP8 altså ikke har samme "begrænsning".
Ligegyldigt hvad du eller andre siger, er det et ubestrideligt faktum at jeg
kan "komprimere" filstørrelsen længere ned med Irfanview end jeg kan med
PSP7. Og det kan godt være at DPI-indstillingen kun har betydning ved
udskrift, men den har altså åbenbart også en betydning for filstørrelsen?!??

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : emj

Dato : 10-09-03 14:28

On Wed, 10 Sep 2003 14:47:36 +0200, "Michael Alø-Nielsen"
<m-alo@hotpop.com> wrote:

>DPI eller ej, prøv lige at gøre mig den tjeneste at oprette et billede i
>PSP7 og gemme det som jpg.
>(Indstillingerne for opløsningen er ligegyldig).

Ja, så har jeg såmænd installeret min gamle PSP 7.04, for at være
sikker på, at jeg ikke løb med løs snak.

> [...]
>indstillingen i Irfanview (De ved måske heller ikke hvad de taler om?) være

PSP har default en på 72 og Irfanview har default på 300 og det kan i
begge programmer selvfølgelig ændres lige så tosset man vil uden at
det påvirker filstørrelsen eller billedkvalitet overhovedet.

>Gemmes billedet herefter fra Irfanview (sæt f.eks.
>DPI-indstillingen ned til 72) vil filstørrelsen være betydeligt mindre uden
>at der er synlig forskel i kvaliteten på skærmen.

Det er fløjtende ligegyldigt for kvalitet og størrelse af billedet, om
der er valgt 300 eller 5000000 som default i DPI

>Det er meget muligt jeg ikke ved hvad jeg taler om, men det er et faktum at
>Irfanview laver filstørrelsen mindre end PSP7 kan...

Hvad hulen skal man bruge det til? Der er da grænser for, hvor meget
man bør komprimere en jpg-fil,

>Jeg har også haft diskussionen med JASC, men de fattede heller ikke hvad jeg
>mente, selvom PSP8 altså ikke har samme "begrænsning".

Jeg forstår godt, at JASC rystede fortvivlet på hovedet
Der er ingen begrænsning i PSP 7.04 overhovedet eller forskel mellem
PSP7.04 og PSP8 i den ting. I Begge versioner bestemmer man selv i
File/preference/Unit hvad man vil have som default resoulotion
Det har stadig intet at gøre med filstørrelsen, hvad du har valgt.

>Ligegyldigt hvad du eller andre siger, er det et ubestrideligt faktum at jeg
>kan "komprimere" filstørrelsen længere ned med Irfanview end jeg kan med
>PSP7.

Du får det næsten til at lyde, som om det er en fordel at komprimere
mest muligt

>Og det kan godt være at DPI-indstillingen kun har betydning ved
>udskrift, men den har altså åbenbart også en betydning for filstørrelsen?!??

DPI har ikke en tøddel at gøre med filstørrelsen overhovedet, uanset
at du som den eneste i verden hævder noget andet
Hilsen emj

Fra : Nils F.

Dato : 10-09-03 16:32

Mindst mulig filstørrelse (til en acceptabel kvalitet) anses for en dyd i
webdesignverdenen, for brugere har ikke lyst til at vente på, at browseren
henter grafiske detaljer, de alligevel ikke kan se på skærmen.

Fra : emj

Dato : 10-09-03 16:35

On Wed, 10 Sep 2003 17:31:49 +0200, "Nils F." <udsendt@hotmail.com>
wrote:

>Mindst mulig filstørrelse (til en acceptabel kvalitet) anses for en dyd i
>webdesignverdenen,

Det er ikke lykkedes for mig at komprimere en jpgfil hårdere i
Ifanview end i PSP 7.04, hvor der kan komprimeres langt ud over det
seværdige.
Hilsen emj

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 11-09-03 07:53

> Ja, så har jeg såmænd installeret min gamle PSP 7.04, for at være
> sikker på, at jeg ikke løb med løs snak.

Okay så skal jeg forsøge at skære ud i pap hvad jeg mener

Jeg opretter en fil i PSP7 med indstillingen 72 DPI og gemmer den som jpg
Okay? Så langt så godt!
Åbner jeg den fil i Irfanview (uden at gøre noget ved den overhovedet) står
indstillingen i Irfanview til 300 DPI.

Jeg laver samme nummer med PSP8: Opretter en fil med indstillingen 72 DPI og
gemmer som jpg.
Åbner jeg denne fil i Irfanview (uden at gøre noget ved den overhovedet)
står indstillingen i Irfanview til 72 DPI
(Som den efter min mening da også burde!)

Ovenstående siger mig at der er et problem med PSP7...!

Jeg gider ikke gå ind i en længere diskussion om DPI, for det har været
gjort før, men uanset hvad billedet så ellers skal bruges til så er faktum
det at PSP7 altid gemmer mine jpg-filer i 300 DPI uanset hvad jeg ellers har
sat den til (Hvis jeg har gemt i 72 DPI er indstillingen i Irfanview 300
DPI, har jeg gemt i 150 DPI, er den 300 DPI, har jeg gemt i 300 DPI er den
300 DPI...).
PSP8 derimod kan jeg indstille til at gemme i præcis de værdier jeg ønsker,
og når jeg så åbner dem i Irfanview er indstillingen præcis som forventet
(hvis jeg har gemt i 72 DPI, så er den 72 DPI, hvis jeg har gemt i 150 DPI,
så er den 150 DPI, hvis jeg har gemt i 300 DPI, så er den 300 DPI...)

Jeg håber det var klart nok?

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 11-09-03 08:47

> [...]

> begge programmer selvfølgelig ændres lige så tosset man vil uden at
> det påvirker filstørrelsen eller billedkvalitet overhovedet.

Det påvirker i DEN grad filstørrelsen at ændre DPI indstillingen i
Irfanview.

> Det er fløjtende ligegyldigt for kvalitet og størrelse af billedet, om
> der er valgt 300 eller 5000000 som default i DPI

Nej... Filstørrelsen bliver mindre ved lavere DPI indstilling i Irfanview.

> Hvad hulen skal man bruge det til? Der er da grænser for, hvor meget
> man bør komprimere en jpg-fil,

Ikke alle bruger bredbåndsforbindelser, og så har filstørrelserne stor
betydning!

> [...]
> File/preference/Unit hvad man vil have som default resoulotion
> Det har stadig intet at gøre med filstørrelsen, hvad du har valgt.

Ja, bortset fra at ligegyldigt hvilken indstilling jeg vælger i PSP7, vil
DPI altid vise 300 når jeg åbner den i Irfanview!
Det er IKKE tilfældet med PSP8 og Irfanview...!

> Du får det næsten til at lyde, som om det er en fordel at komprimere
> mest muligt

Det er det også (sålænge det ikke går mærkbart ud over kvaliteten (Her taler
jeg selvfølgelig kun om billeder til webbrug!))

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-09-03 09:20

"Michael Alø-Nielsen" <m-alo@hotpop.com> wrote in message
> "emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det påvirker i DEN grad filstørrelsen at ændre DPI indstillingen i
> Irfanview.

Det kan altså ikke være korrekt.
Det kan kun være korrekt, hvis ændringen af DPI samtidig medfører en
resampling, altså fjernelse/tilføjelse af pixels.
Hvad siger pixelstørrelsen i de to tilfælde (før - efter Irfanview)?

/Per

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 11-09-03 12:03

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resampling, altså fjernelse/tilføjelse af pixels.
> Hvad siger pixelstørrelsen i de to tilfælde (før - efter Irfanview)?

Min uforbeholdne undskyldning for min vedvarende påståelighed...
Du (og emj) har selvfølgelig ret i dette tilfælde...
Der var lige en "markering" (Resample/Resize) jeg blev ved med at overse.

....Men det ændrer ikke på min påstand om PSP7-fejlen.

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-09-03 13:01

"Michael Alø-Nielsen" <m-alo@hotpop.com> wrote in message
> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Min uforbeholdne undskyldning for min vedvarende påståelighed...

Alt forladt.

> Du (og emj) har selvfølgelig ret i dette tilfælde...
> Der var lige en "markering" (Resample/Resize) jeg blev ved med at overse.
>
> ...Men det ændrer ikke på min påstand om PSP7-fejlen.

Jeg kender ikke PSP, så det vil jeg ikke mene noget om. Jeg har bare sagt,
at det ikke har nogen betydning for billeder til webbrug.

/Per

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 11-09-03 08:52

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår godt, at JASC rystede fortvivlet på hovedet

Ligegyldigt om JASC forstod mig eller ej, så har de i hvert fald fået rettet
"fejlen" i PSP8...

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-09-03 19:01

<m-alo@hotpop.com> wrote:

>prøv lige at gøre mig den tjeneste at oprette et billede i
>PSP7 og gemme det som jpg.

Det er smartest at vælge File | Export | JPG Optimizer. Det giver den
bedste kontrol med kompressionen.

>Åben herefter billedet i Irfanview og vælg i menuen: Image-->Resize/Resample

Det har ikke noget med jpg-kompression at gøre ...

>Ligegyldigt hvilken opløsning billedet er oprettet i PSP7 med, vil DPI
>indstillingen i Irfanview (De ved måske heller ikke hvad de taler om?) være
>300 DPI.

Hvis billedet ikke skal printes, men kun ses på skærm er dpi
ligegyldig. Den er helt uden betydning for kvalitet og filstørrelse.
Her er alene pixels*pixels af interesse, og så altså kompression.

>Gemmes billedet herefter fra Irfanview (sæt f.eks.
>DPI-indstillingen ned til 72) vil filstørrelsen være betydeligt mindre

Ja, det tror jeg gerne. Men det har intet at gøre med dpi, men med at
du har komprimeret billedet en gang til.

>uden at der er synlig forskel i kvaliteten på skærmen.

Forringelsen er der alligevel. Hvis du er tilfreds med kvaliteten,
kunne du lige så godt have komprimeret tilsvarende hårdere fra
starten, i f.eks. psp.

> [...]
>kan "komprimere" filstørrelsen længere ned med Irfanview end jeg kan med

Det kan ikke være rigtigt. PSP kan komprimere et billede til
ukendelighed, hvis det er det man vil.

>Og det kan godt være at DPI-indstillingen kun har betydning ved
>udskrift, men den har altså åbenbart også en betydning for filstørrelsen?!??

Nej! Se f.eks.
http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml
Du kan også overbevise dig om det ved at gemme samme ukomprimerede
original i to versioner med hver sin ppi. Hvis alle andre
indstillinger er uændrede (især skal du undgå at resize) vil
filstørrelsen være ens.

Teoretisk kan det tænkes, at Irfan View komprimerer en smule bedre end
PSP. De bruger nok ikke samme algoritme. Men jeg tror det ikke og
forskellen vil under alle omstændigheder være meget lille.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 11-09-03 12:11

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det tror jeg gerne. Men det har intet at gøre med dpi, men med at
> du har komprimeret billedet en gang til.

Præcis! Beklager min påståelighed.
Se evt. mit svar til Per Christoffersen:

--
/Michael.
http://www.m-alo.dk

Fra : Bo Overgaard

Dato : 13-09-03 15:03

Hej Michael

Du skulle overveje http://www.imagemagick.org/ det er gratis og veldigt godt
til dit formål og så kan man bruge komandolinien igen...

mvh
Bo Overgaard