Lånshæftelse
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-09-03 21:57

A bor i hus, som er gået i arv. Huset er for længst afdraget og betalt.

B ønsker at bygge endnu et hus (som rækkehus) på grunden og får A's
tilladelse. Da A's hus jo er af ældre dato, kan der være lidt
fremtidstænkning på sigt at lave dør mellem husene og samle det til ét hjem,
så A måske en dag kan overtage de mere moderne faciliteter, hvis B skulle
flytte.

Men B flytter ud og C overtager det nye hus.

C kommer i økonomiske vanskeligheder, og A går med i lånet til det nye hus i
frygt for selv at miste sit hus.

Nu flere år efter, betaler både Aog C af på C's hus, til trods for at A nu
er på pension og C har en hjemmeboende søn med god økonomi.

A vil naturligvis nu ikke længere betale til C's hus, men C er kold.

Hvilke muligheder har A for at trække sig ud?

Jesper

Fra : Rune Wold

Dato : 09-09-03 22:11

Jesper Nielsen wrote:

[klip]

> C kommer i økonomiske vanskeligheder, og A går med i lånet til det nye hus i
> frygt for selv at miste sit hus.

Det er da noget af det dummeste A har gjort, idet der ingen mulighed er
for, at A mister sit hus eller sin grund, eftersom B's hus, hvis du
ellers har givet fyldestgørende oplysninger, og alt iøvrigt er gået
rigtigt til, er en selvstændig fast ejendom efter TL § 19.

[klip]

> Hvilke muligheder har A for at trække sig ud?

Han kan ikke trække sig ud af lånet som sådan, da han har forpligtet sig
selvstændigt over for långiver. Hvis han betaler lånet af, kan han gøre
et regreskrav gældende overfor C. Hvis C stadig er "kold", kan han
begære huset på tvangsauktion efter RPL's regler herom, og købe huset
billigt for herefter at smide C og hans nasserøv af en søn ud af huset.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-03 22:41

Rune Wold skrev:

> [...]
>begære huset på tvangsauktion efter RPL's regler herom, og købe huset
>billigt for herefter at smide C og hans nasserøv af en søn ud af huset.

Vil det sige at det kunne svare sig for ham at tage et banklån
for at betale huslånet ud og derefter kræve pengene af C?

Hvis det kom til en tvangsauktion, hvor lang tidsfrist kan man så
forvente inden sagen er afsluttet (huset solgt)?

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 10-09-03 06:23

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Vil det sige at det kunne svare sig for ham at tage et banklån
> for at betale huslånet ud og derefter kræve pengene af C?

Jeg ved hvad der økonomisk kan svare sig, men det er i hvert fald en
måde, hvorpå han kan anskaffe sig nabohuset.
Efter nærmere eftertanke må jeg dog tilstå, at det langt fra er sikkert,
at huslånet kan indfries når som helst, det vil fremgår af huslånets
indhold.
Men i den situation hvor det ikke kan indfries når som helst, kan han
bare fortsætte afbetalingen, han har stadig et regreskrav mod C.

[klip]

> Hvis det kom til en tvangsauktion, hvor lang tidsfrist kan man så
> forvente inden sagen er afsluttet (huset solgt)?

Det ved jeg ikke; den tid det tager at afholde en auktion.

/Rune Wold

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-03 07:11

Rune Wold skrev:

>Men i den situation hvor det ikke kan indfries når som helst, kan han
>bare fortsætte afbetalingen, han har stadig et regreskrav mod C.

Kan han egentlig ikke starte en regressag mod C nu?

Kommer det an på hvad der står i låneaftalen mellem dem?

--
Bertel