Slåen
Fra : Roar Hinrichsen

Dato : 09-09-03 19:05

Er der nogen der har en opskrift på slåen saft??

Mvh Roar Hinrichsen

Fra : D. R. Sijm

Dato : 10-09-03 08:18

"Roar Hinrichsen" <henriksen@danbonet.dk> wrote in message
> Er der nogen der har en opskrift på slåen saft??
>
> Mvh Roar Hinrichsen

Husk slåen skal have frost før de har nogen smagsmæssis værdi (Pluk dem bare
og læg dem så i fryseren).
Slåen har jeg selv kun brugt til at lave likør af - men hvis du vil have
saft af dem, kan du jo bruge en saftkoger (ved større portioner) eller mase
dem i stykker med din kartoffelmoser i en gryde og lade dem løbe saften af
på gammeldags maner´gennem et tyndt stykke stof.(f.ex. bundet fast på ørerne
af en gryde, hvis du ikke har et decideret saft-stativ).

mvh

Dyveke

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 11-09-03 12:19

Roar Hinrichsen <henriksen@danbonet.dk> skrev:
>Er der nogen der har en opskrift på slåen saft??
>
>Mvh Roar Hinrichsen

-- Jeg har netop købt en gammel bog der hedder Frugt til hverdag
og fest. Den er udgivet i 1950. Her følger opskriften :
Når de vilde slåen har fået frost, kan de med fordel anvendes til
saft, da denne er meget fin og velsmagende til læskedrikke.
Bærrene skylles og gives et opkog i så meget vand, at de dækkes.
Der må gerne omrøres, så bærrene brister. De henstår til næste
dag, hvor saften hældes fra, koges op og atter hældes over
bærrene. Dette gentages efter 1 døgns forløb. Bærrene kommes så i
saftpose, og den afløbne saft tilsættes 400-500 g sukker pr.
liter, koges, skummes og fyldes på flasker. Uden sukkertilsætning
kan saften opbevares ved pasteurisering eller tilsætning af
konserveringsmiddel.

Det var den ordrette gengivelse fra bogen, det giver nok sig selv,
at tage fryseren til hjælp i dag. Jeg har selv prøvet at fryse
usødet hyldebærsaft i isterningposer.
Håber du kan bruge opskriften
Lisbeth

Fra : Roar Hinrichsen