Akkumulator uden vand!!!!
Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-09-03 18:24

Hej D.F.M.

De sidste par dage synes jeg Hondaens startmotor har snurret en anelse
langsommere end vanligt, dog uden at der har været problemer med at starte.
Her til aften ville jeg lige checke akkumolatoren - og den var sq....
tørlagt!!!! Med meget god vilje kunne der lige anes en lille smule vand i
det ene hjørne når akkumolatoren blev holdt skrå.

Jeg fik hældt dem. vand på og sat lader til der startede med at lade med
1,5A, og efter en time ladede den med 0,25A. Af med laderen og akkumolatoren
tilbage i cyklen, og den starter som den plejer

Hvordan kunne den overhovedet starte uden vand?

Nå - jeg skal ud at kontrollere ladespændingen og se om det er problemet.

Allan Bojesen
CBR1000F - SC21

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-09-03 18:31

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

akkumolatoren
> tilbage i cyklen, og den starter som den plejer

Er det ik lige at tage pusten af batteriet, når man lader med 1,5A ? min
lader til MC, lader da kun med et par få hundrede mAh

> Allan Bojesen
> CBR1000F - SC21
Thomas

---
Garanteret virusfri med AGV!

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-09-03 18:40

Thomas Buus Andersen wrote:
> Er det ik lige at tage pusten af batteriet, når man lader med 1,5A ?
> min lader til MC, lader da kun med et par få hundrede mAh

Siger man ikke som tommerfingerregel at der må lades med en strøm der er 10%
af akkumolatorens kapacitet? der i dette tilfælde er 14Ah.

Anyone?

Allan Bojesen

Fra : Claus Skovbo

Dato : 09-09-03 19:01

Hej Gruppe !

Jo det er rigtig med 10 %, herved skader man ikke batteriet.

BMWenlig hilsen

Claus Skovbo R 90 S

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-09-03 18:55

> Siger man ikke som tommerfingerregel at der må lades med en strøm der
> er 10% af akkumolatorens kapacitet? der i dette tilfælde er 14Ah.

Jo, 1.5A er ikke for meget for sådan et batteri. Det lader jeg også selv
med.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-09-03 21:05

Præcis mine symtomer sidste gang mit laderelæ brændte af. Det ladede med
overspænding og kogte dermed batteriet. Få målt spændingen hurtigst muligt,
inden du brænder andet elektronik af........

Jeg hældte dog svovlsyre i mit batteri.
Hvis det er laderelæet, har Schnabel løsningen

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-09-03 21:49

On Tue, 9 Sep 2003 22:05:14 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Henrik.

>Præcis mine symtomer sidste gang mit laderelæ brændte af. Det ladede med
>overspænding og kogte dermed batteriet. Få målt spændingen hurtigst muligt,
>inden du brænder andet elektronik af........

Du har sikkert fat i årsagen
Hvis batteriet har været næsten tørt er det overvejende vandet der er
"kogt" af, og syren der er tilbage.
En gang vand på, og man kan håbe på at det har overlevet.
De ladeværdier der er givet ser helt normale ud, så det er jo blot at
håbe
Det med at måle spændingen er helt på sin plads.

>Jeg hældte dog svovlsyre i mit batteri.

En vægtfyldemåling afgør med rimelig sikkerhed hvad der skal hældes
på.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750