hvor meget kan en foreløbig vurdering vari~
Fra : Jacob Scherrebeck

Dato : 09-09-03 16:24

Hej

jeg har lige idag modtaget en foreløbig vurdering for en HONDA cm 400 t jeg
har kig på. Den foreløbige afgift er sat til 10531 kr, men hvad kan jeg
risikere at komme til at betale endeligt???? Snakker vi et par hundrede
eller kan det lige pludseligt blive flere tusinde kroner dyrere?

Regards

J.S

Fra : Richard

Dato : 09-09-03 16:34

Jacob Scherrebeck wrote:
> [...]
> risikere at komme til at betale endeligt???? Snakker vi et par hundrede
> eller kan det lige pludseligt blive flere tusinde kroner dyrere?

Der er vist ingen regler for, hvor meget den endelige vurdering kan
afvige - hvis den afviger.

Men der er heller ingen grænser for, hvor meget du selv må og kan skrabe
sammen af dokumentation for at forsøge at opnå den vurdering, du selv
finder rimelig. Så klø på med at samle data, billeder og priser ind

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : perjuhlc

Dato : 09-09-03 18:07

Hej Jacob

Jeg mener du er rimelig "safe". Der er div. sider på nettet hvor
du kan se foreløbig vurdering og endelig vurdering.

F.eks. http://www.folmersmc.dk/

http://www.toldogskat.dk/

Vær lige opmærksom på forskellen mellem:

"Afgiftspligtigværdi" og "Afgift", for ellers bliver du overrasket.

Afgift er det du skal betale og den er typisk 3 gange større.

Dokumentation er OK, hvis det taler til at afgiften bliver UNDER
den foreløbige. Det er min erfaring at en "normal" pris i Tyskland
plus DK afgift stort set giver normal salgspris i DK.

Det er jo smart set fra Told og Skat's synspunkt for så er der kun
en besparelse at henter på den rene købspris, som pga. en afgift
på omkring 80% jo må udgøre ca. 20% af cyklens slutpris på danske
plader. Så man kan kun "spare" på de 20%.

Det du har givet for cyklen påvirker IKKE afgiftens størrelse.

Jeg mener der har været nogle sager hvor der har været store
afvigelser mellem foreløbig og endelig afgift. Og det må T&S
ikke, for hvad er den foreløbige vurdering så værd.

Det kræver jo så at de oplysninger der ligger til grund for
den foreløbige er korrekt.

MVH Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Richard

Dato : 10-09-03 20:10

perjuhlc wrote:

> Dokumentation er OK, hvis det taler til at afgiften bliver UNDER
> den foreløbige. Det er min erfaring at en "normal" pris i Tyskland
> plus DK afgift stort set giver normal salgspris i DK.

Ha, mon ikke handlen koncentrerer sig om netop de cykler, der har en
relativt lavere brugtpris i D, så køber opnår en besparelse? Fraset de
cykler, der ikke kan skaffes i DK pgs. krav til stand eller slet og ret
ikke findes her.

> Jeg mener der har været nogle sager hvor der har været store
> afvigelser mellem foreløbig og endelig afgift. Og det må T&S
> ikke, for hvad er den foreløbige vurdering så værd.

Mon ikke T&S forbeholder sig ret til at tage selv gruelig meget fejl? -
papiret (vurderingsansøgningsskemaet her) er jo taknemmeligt

Fra : perjuhlc

Dato : 09-09-03 18:25

Hej igen

Jg faldt lige over følgende:

"En god tommelfingerregel på afgiften er mellem 61-63% af
gennemsnitsprisen for en tilsvarende cyklen i DK".

(Der er formentlig handelspris på plader der er tale om)

MVH Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 07-09-03 21:44

Jacob Scherrebeck <playmyjackson@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> risikere at komme til at betale endeligt???? Snakker vi et par hundrede
> eller kan det lige pludseligt blive flere tusinde kroner dyrere?

Frygt ikke at det bliver dyrere - Dét kræver en usædvanlig god stand på en
nyere model. Som oftest kommer der en check tilbage!

For nyligt har man forsøgt at automatisere syns&skøns-arbejdet ved at lade
bilinspektionen vurdere om køretøjet er i almen stand; men hvis man er
utifreds med dennes udkomme kan man komme til en ordinær vurdering ved T&S.
Og dér gælder det som Pade skriver: Forbered dig på en solid argumentation,
herunder dokumentaion for hvad prislejet generelt er på og hvilke afvigelser
i forhold til std. standen, der måtte forekomme på din model!
Men forvent ikke noget svar på stedet og irriter dig derfor ikke over
skønsmandens markante udglattende svar og optræden: For at undgå at skulle
slide sig selv op, endsige at bruge hele syns/skøns-sessionen (der samles en
stak køretøjer af gangen) på udmattende diskussioner med folk der måtte have
forkøbt sig, bruger man samme trick som domstolene: "domsafgivelse" et
stykke
tid efter"!

--
Armand.
(der engang kørte en vurderingsmand så træt, at han halvsur snerrede: "De

Fra : Richard

Dato : 10-09-03 20:17

Armand wrote:

> (der engang kørte en vurderingsmand så træt, at han halvsur snerrede: "De
> skader skal T&S vel ikke betale? Du har forhåbentligt ikke købt modellen til
> en pris som ny-værdig ?!" )

Netop, nogenlunde sådan en svada fik også en nybagt Aprilia Pegaso-ejer,
der fremstillede sin efter min GB, da han halede en stak fakturaer frem
vedr. reparationer, han havde fået foretaget herhjemme, inden cyklen
kunne synes

Og mon ikke forskellen på de enkelte vurderingsmænds skøn over, i
hvilken udstrækning tekniske og kosmetiske mangler på en fremstillet mc
vil/skal blive udbedret, giver en stor del af de forskelle, bvi
indimellem ser i vurdering af to tilsyneladende ens cykler?

Fra : Mogens Dammand

Dato : 09-09-03 22:13

> [...]
> risikere at komme til at betale endeligt???? Snakker vi et par hundrede
> eller kan det lige pludseligt blive flere tusinde kroner dyrere?

Ja, jeg må vel sige at være en af de uheldige, som måtte af med ekstra til
T&S.
Købte en Transalp og betalte godt 27k i foreløbig afgift, og fik en ekstra
regning på 1500,- ikke det store udsving, men alligevel

Mogens
Som trods alt er meget glad for sin TA årg. 89'