Isolering af varmemåler i lejlighed.?
Fra : all4you.dk

Dato : 09-09-03 13:33

Hvordan isolerer min en Clorius måler på en radiator, så den ikke registrer
(fordamper) solvarme.?

Jeg har flyttet i lejlighed for første gang og har fået et større chok med
afregning af varme.
Det er dem der sidder på radiatoren og bliver aflæst 1 gang om året.

Jeg har fundet ud af at det er fordelingsmålere og deres aflæsning bruges
til at fordele regningen fra varmeværket på alle lejlighederne.

Jeg har kørt uden gardiner (og det var åbenbart dumt), men da jeg mener at
det ikke kan være rigtigt at man skal skjule sig bag sorte gardiner for at
måleren ikke læser noget man ikke har forbrugt (solvarmen) er jeg
interesseret i om der skulle være nogen der har løst dette problem, så jeg
ikke behøver at opfinde den dybe tallerken en gang til.

Skal man vikle sort tape, eventuelt Alu-tape omkring måleren, skal man pakke
den ind i flaminco eller hvad er der af gode råd..?

Jeg vil gerne betale for den varme jeg forbruger MEN jeg vil ikke betale
mere bare fordi jeg ikke lukker mig inde bag skodder.

Alle råd modtages med glæde.

Jan

Fra : N/A

Dato : 09-09-03 14:50

Fra : all4you.dk

Dato : 09-09-03 14:50

"MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "all4you.dk" <langholm@all4you.dk> wrote in message
> registrer
> [snip]
> [snap]
>
> Hej!
> Prøv at tale med dine naboer, om hvordan de isolerer deres målere. Så kan
du
> jo gøre det på samme måde. Hvis du "isolerer" dine målere, og de andre
ikke
> gør, snyder du de andre.
> Venlig hilsen
> Michael

Jeg snyder ingen, jeg vil IKKE betale for solvarme.
Jeg flyttede ind den 1-5 og der blev læst målere af.
Årsregnskabet var den 31-6 og i den periode har jeg ikke haft radiatorer
åbnet over hovedet, tværtimod så har solen bagt ind så jeg har måttet have
åbne vinduer for at lave gennemtræk og det har kostet mig 891 kr. - for
ingenting. Hvis andre vil betale det og har råd til det, så er det fint med
mig, jeg har bare ikke.
Så¨der er ikke tale om at snyde nogen, bare betale det som jeg forbuger. Det
skrev jeg også i første indlæg.
....jeg fatter slet ikke den form for målig er tilladt.

Så jeg er stadig interesseret i hvis noger har et triks.!

Jan

Fra : Jakob

Dato : 09-09-03 15:41

> [...]
> åbne vinduer for at lave gennemtræk og det har kostet mig 891 kr. - for

Har Du ikke brugt noget varmt vand? Eller bliver det ikke afregnet?

Jakob

Fra : all4you.dk

Dato : 09-09-03 20:17

"Jakob" <griffel@GNLPFTHmail.dk> skrev i en meddelelse

> Har Du ikke brugt noget varmt vand? Eller bliver det ikke afregnet?
>
> Jakob

Jo selvfølgelig har jeg det og der er også faste udgifter til det ene og det
andet, men det beløb jeg nævnter er ren og skær målinger fra disse målere,
siddende på disse kolde radiatorer.....

Jan

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 09-09-03 20:14

"all4you.dk" skrev:
> [...]
> tværtimod så har solen bagt ind så jeg har måttet
> have åbne vinduer for at lave gennemtræk og det
> har kostet mig 891 kr. - for ingenting. [..]

Normalt betaler man også for varmt vand ved siden af radiatormålerne, ud fra
nogle vedtagne fordelingsnøgler, samt nogle yderligere udligningsfaktorer
hvor dem i de mellemliggende lejligheder giver et tilskud dem i
yderlejlighederne for den varme de afleverer.

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : //zigge

Dato : 09-09-03 18:57

"all4you.dk" <langholm@all4you.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan isolerer min en Clorius måler på en radiator, så den ikke
registrer
> (fordamper) solvarme.?

Hvis du sætter en aluminiumsbakke, som dem der anvendes til leverporstej
over din måler, så vil den reflektere næsten al varmestrålingen fra sol
indfaldet. Men jeg er ikke sikker på om den istedet for så ikke også isolere
din måler ind imod radiatoren så den bare bliver ekstra varm?
Det sikreste er at indkapsle den luft og tryktæt. På den måde kan den ikke
fordampe, men det er vis også snyd med måleren.
Har du prøvet at kontakte varmeselskabet for at få en forklaring?

Mvh
//zigge

Fra : all4you.dk

Dato : 09-09-03 20:28

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordampe, men det er vis også snyd med måleren.
> Har du prøvet at kontakte varmeselskabet for at få en forklaring?

Ja jeg har kontaktet varmeselskabet og også det firma der aflæser målerne.
Der er intet skjult nogen steder, jeg nægter bare at betale for solenergi -
dertil er vi vist ikke kommet endnu.

Målerselskabet siger at de bare aflæser målerne og ellers sender tallene
videre.
Varmeværket siger at det er en almindelig brugt form for måling og at der
sker en fordampning ved solvarme.
Udlejer siger at de bare får tallene fra måleraflæserne og fordeler
regningen fra varmeværket ud fra disse tal.

Ingen stiller åbenbart spørgsmål ved det urimelige i at dem der bor på
solsiden betaler mere i varme end dem på skyggeside og dette på trods af at
de bruger mindre.

Jeg vil i hvert fald ikke betale for noget jeg ikke får og ca. 450,-. om
måneden synes de fleste vist er urimelig for 0-forbrug.

Jeg gør.

Det med at sætte staniol omkring måleren vil jeg tro giver den modsatte
effekt. Staniol holder vel på varmen. Ja - jeg ved det ikke, men mon ikke
der dukker nogen op der gør, hvis de er så udbredt som de åbenbart er, så er
jeg vel ikke den eneste der har opdaget at solen stjæler fra pungen.

Der skal vel nærmest noget omkring måleren som IKKE optager varme og som
skal beklædes med noget der skyder varme. Jeg har tænkt på et stykke
flamíngo som det der er i kasser og passe et stykke til og så på oversiden
noget alu til at skyde det varme der kommer ovenfra.

Det er ikke rimeligt at man skal sætte skodder for vinduerne...!

Jan

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 09-09-03 21:23

> [...]
> flamíngo som det der er i kasser og passe et stykke til og så på oversiden
> noget alu til at skyde det varme der kommer ovenfra.

Prøv at tage et kig på meteologistationerne. De skærmer deres
temperaturfølere af mod solen! Det er et rør med en slags "hvide skodder",
der altså skærmer af mod solen, men lader luften passere (næsten) frit
igennem.

Måske du kan forsøge med noget lignende?

mvh

Ole

Fra : all4you.dk

Dato : 10-09-03 20:32

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> igennem.
>
> Måske du kan forsøge med noget lignende?

Tak for foreslaget. Jeg har godt set disse målerstationer.

Og det er netop et "skod-system" jeg søger, men kan nok ikke bruge
meterologisk instituts model. Der er jo ikke megen vind i stuerne. Men
lameller til at afskærme er fin nok.

Det undre mig utroligt meget at der ikke er en eller anden der siger sådan
her gør du, da denne type målere åbenbart sidder i snart enhver lejlighed og
når man kan regne ud at alle har samme problem. Men måske er folk der bor
til leje ikke klar over at de betaler for noget de ikke får.

Jan

Fra : Felix

Dato : 10-09-03 22:30

On Wed, 10 Sep 2003 21:31:38 +0200, all4you.dk wrote:

> [...]
>når man kan regne ud at alle har samme problem. Men måske er folk der bor
>til leje ikke klar over at de betaler for noget de ikke får.

Hvis alle har samme problem, så *er* der ikke noget problem, idet
målingerne bruges til fordelingsnøglen.

Alle de gamle målere fordamper vædske, uanset hvor varmen kommer
fra. Så fordelingstallene er ens for alle. Kommer der direkte
sollys på måleren, kan du afskærme for det.

Ellers kan du indpakke måleren hermetisk, så fordampningen
standser når den indespærrede luft er mættet med damp.

I fyringssæsonen er den øverste del af radiatoren den varmeste.
Flyt måleren lidt ned mellem aflæsningerne.

Hvis montøren ikke har justeret måleren korrekt, kan du v.h.a. en
papirclips, der er formet som et lille 7-tal i enden, selv rette
fejlen. Den stikkes op i bunden af måleren, lige bag forpladen.

Det er også skide uretfærdigt når jag betaler en timebillet til
bussen. Jeg skal kun trasporteres få km., og andre kan køre 30 km
til samme pris.

Tør øjnene og tag en kiks.

Fra : Morten DH

Dato : 10-09-03 16:05

"all4you.dk" <langholm@all4you.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan isolerer min en Clorius måler på en radiator, så den ikke
registrer
> (fordamper) solvarme.?

Jeg skal nedtage nogle radiatorer med den type måler på, min aflæser sagde
jeg noterede hvornår jeg tog dem ned, fjernede plomben og lukkede rørende
til med tape og stillede dem i køleskabet til næste aflæsning.

Konklusion: det er noget med at holde målerne kolde og evt. forhindre
fordampning

Fra : all4you.dk

Dato : 10-09-03 20:27

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til med tape og stillede dem i køleskabet til næste aflæsning.
>
> Konklusion: det er noget med at holde målerne kolde og evt. forhindre

At nedkøle dem er nok ovre i den mere skumle "boldgade", men kan
selvfølgelig lade sig gøre, men jeg var tilfreds med an eller anden
anordning der kunne forhindre sollyset i at forbrænde. Jeg har i mellemtiden
fundet ud af at de målere der sidder er an gammel type og at der findes
elektroniske målere, der netop tager hensyn til solfordampning. De måler
henholdsvis stuetemperatur og radiatortemparatur og laver så en eller anden
beregning ud fra forskellen. Men det er nok ikke nemt at få ejeren til at
udskifte alle målere i huset og dog for jeg kan ikke acceptere at betale for
solvarme. Jer vil prøve, men er stadig interesseret hvis der er nogen der
har fundet en løsning til at afskærme solen på den "gamle" målere.!

Jan

Fra : Claus Rubæk Jultved.

Dato : 12-09-03 17:16

Hej

Kan man ikke ankøle måleren med dens eget princip - fordampningsvarme? Hvad
hvis man monterer en lille beholder med vand (eller andet?) under måleren,
og fører et stykke let stof (eller vat måske?) fra beholderen op omkring
måleren?

Så må dit solskin da få det yderste, fugtige, stof til at fordampe vandet og
derved afkøle måleren?

Jeg har aldrig haft disse målere så ovenstående er et rent skud.....

Med venlig hilsen
Claus.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-09-03 09:59

all4you.dk wrote:
> Hvordan isolerer min en Clorius måler på en radiator, så den
> ikke registrer (fordamper) solvarme.?

-snip-

> Jeg vil gerne betale for den varme jeg forbruger MEN jeg vil
> ikke betale mere bare fordi jeg ikke lukker mig inde bag
> skodder.

Jeg tror at du overvurderer egenfordampningens betydning, og jeg
vil prøve at begrunde hvorfor.

Alle fordampningsmålere har en egenfordampning forårsaget af
rumtemperaturen. Denne er dog forsvindende lille i forhold til
den fordampning der forsages af radiatoren. De er konstrueret
således at varmen ledes til vædsken via en varmeplade der er i
direkte kontakt med radiatoren. Det er således hovedsagelig
overfladetemperaturen på radiatoren der er bestemmende for
fordampningen og ikke rumtemperaturen. Hvis du sammenligner dit
sommerforbrug med skyggelejlighed, tror jeg forskellen er mindre
end du forventer.

Hvis du bor på solsiden vil du uden tvivl have en større
egenfordampning i sommerperioden end de har på skyggesiden. Men
jeg tror at det udligner sig i løbet af året. Når fyringssæsonen
starter vil du drage fordel af den større solopvarmning, og
dermed lavere radiatortemperatur. Lejlighederne på skyggesiden
skal bruge mere radiatorvarme for at holde samme rumtemperatur.
De vil hurtigt indhente dit merforbrug.

Du skriver at aflæsningen benyttes til at danne en
fordelingsnøgle til fordeling af varmeudgifterne. Jeg synes
derfor ikke at det giver nogen mening at omsætte en enkelt måneds
aflæsning direkte til kroner og ører. Det er årsaflæsningen og
forskellen mellem de enkelte lejemål der har betydning for
varmeregningen.

Der kan være andre forhold der har indflydelse på varmeforbruget;
endelejligheder med nordvendte gavle, stue/første sal m.v. Hvis
forskellene er urimelige kan de indregnes i fordelingsnøglen. Har
du kontaktet afdelingsbestyrelsen og hørt deres
holdning/forklaring?

Jeg ville være forsigtig med at foretage 'indgreb' på
varmemålerne. Det kan let blive tolket som et forsøg på snyderi.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser