problem med position (CSS)
Fra : Jan Skov

Dato : 09-09-03 09:21

Hej
Jeg har rodet med at få lavet nogle nyhedsbokse på mit web, hvor der skal
stå en række i hver side.
Eneste forskel er kun farverne på boksen og så float (right/left).

Alligevel står den i højre side næsten oppe ved top margin..
Siden det står på: www.jsc.dk/index.htm

Skriv gerne hvilken opløsning I kører med - jeg har testet med flere, men
med samme resultat.. ;(

/JSC

Her er CSS til den det er galt med:

#frontvestbyen
{
float : left;
width : 150px;
height : 100px;
font-family: Tahoma;
font-size: 10px;
color : white;
img-border : none;
position : absolute;
top : 410 px;
right: 30px;
background-color : #FFD5C5;
padding : 5px 5px 5px 5px
}

Her er CSS til boksen der står i venstre side, men den er placeret som den
skal..

#frontmolholm
{
float : left;
width : 150px;
height : 90px;
font-family: Tahoma;
font-size: 10px;
img-border : none;
position : absolute;
top : 410px;
left: 30px;
background-color : #FEFFC5;
padding : 5px 5px 5px 5px
}

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-03 13:07

Jan Skov skrev:

> [...]
> (right/left).
>
> Alligevel står den i højre side næsten oppe ved top margin..

De to bokse står lige højt oppe i såvel Mozilla som IE.

Men dine floats bliver overridet af position: absolute; - man
bruger enten position eller float, ikke begge dele.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Skov

Dato : 09-09-03 13:34

> De to bokse står lige højt oppe i såvel Mozilla som IE.
>
> Men dine floats bliver overridet af position: absolute; - man
> bruger enten position eller float, ikke begge dele.

Okay, det er en smutter.. Men nu har jeg fjernet float, men uden resultat..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-03 13:55

Jan Skov skrev:

> Okay, det er en smutter.. Men nu har jeg fjernet float, men
> uden resultat..

Ikke så mærkeligt - da float som nævnt før blot blev overridet af
position.

Men jeg forstår stadig ikke din fejlbeskrivelse. Du skriver:

| Alligevel står den i højre side næsten oppe ved top margin..

De to sidekolonner står præcis lige højt i mine browsere.

Til gengæld står boksen "vestbyen" næsten helt oven i "østbyen".
Vestbyen har ikke angivet noget i top - så de 30 pixels den er nede
tages fra noget andet (måske right - kan ikke lige gennemskue det).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Skov

Dato : 09-09-03 14:05

> [...]
> Vestbyen har ikke angivet noget i top - så de 30 pixels den er nede
> tages fra noget andet (måske right - kan ikke lige gennemskue det).

Vestbyen skal stå i højre side - i samme 'højde' som Mølholm gør i venstre
side.
De to classes er også ens bortset fra farve og hvilken side de skal stå i
(right/left),
derfor forstår jeg ikke helt hvorfor Vestybyen pludselig står helt oppe i
toppen - og
dækker over de andre bydele.

Vestbyen har angivet 410px i top...

/JSC
www.jsc.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-03 15:42

Jan Skov skrev:

> Vestbyen har angivet 410px i top...

Nej - det har den ikke. Du har glemt at angive enheden, dermed er
den ikke gyldig.

Du bør i øvrigt validere såvel html som css - der er en del fejl i
det. Start med at rette din dokumenttype; sprogkoden til sidst skal
*altid* være EN - det angiver hvilket sprog
dokumenttypedefinitionen er skrevet på, ikke det sprog der benyttes
i indholdet på siden.

Altså:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//DA">

rettes til =>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Skov

Dato : 09-09-03 16:33

> [...]
> *altid* være EN - det angiver hvilket sprog
> dokumenttypedefinitionen er skrevet på, ikke det sprog der benyttes

Så er den rettet - må have slettet px på et tidspunkt.. Men nu fungerer det
i hvert fald!
Har rettet DA til EN

Tak for hjælpen Jens

Mvh