Spirituskørsel på (træde)cykel, mistes kør~
Fra : Jesper B Nielsen

Dato : 09-09-03 07:56

Mister man kortet hvis man bliver taget for spirituskørsel på (træde)cykel?
Ikke fordi vi er nogen der er blevet det. Men vi har brug for lidt
dokumentation i en lille intern dyst.
Med andre ord jeg siger man gør han siger man ikke gør og der er en pilsner
på højkant. Så kan man jo teste hvem der havde ret på vej hjem.

Mvh.
Jesper
Hornet 900 '03

Fra : Anders Bystrup

Dato : 09-09-03 08:00

> Mister man kortet hvis man bliver taget for spirituskørsel på (træde)cykel?

Lidt google'ing afslører:

http://www2.db.dk/bundfald/Promillek%C3%B8rsel.htm

Mvh Anders

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-09-03 08:08

> Mister man kortet hvis man bliver taget for spirituskørsel på
(træde)cykel?

Fra netjurist:

Kan man blive straffet for spirituskørsel, hvis man kører fuld på cykel?
Man kan blive straffet for spirituskørsel, hvis man kører fuld på cykel og
ikke kan føre cyklen på betryggende måde. Bøden er 250 kr. første gang. De
fleste af disse bøder udskrives til en person, der er skyld i et
færdselsuheld.

Kan man miste kørekortet, hvis man kører fuld på cykel?
Man kan ikke miste kørekortet, bare fordi man kører fuld på cykel.

Og min bror der er betjent bekræfter dette.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-09-03 09:04

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Fra netjurist:
>
> Kan man miste kørekortet, hvis man kører fuld på cykel?
> Man kan ikke miste kørekortet, bare fordi man kører fuld på cykel.

Ikke direkte som følge af kørsel på cykel, men hvis man bliver taget et
vist antal gange indenfor et ikke nærmere defineret tidsrum *kan* man
frakendes kørekortet som forebyggende foranstaltning, da det antages at
man *altid* er for beruset til at føre motordrevet køretøj - jeg har
ikke nogen konkret kendelse/dom at ligge til grund.

> Og min bror der er betjent bekræfter dette.

Prøv at få ham til at grave lidt mere i paragrafferne....
--
Hilsen
Brian Sørup

Fra : Jens Didriksen

Dato : 09-09-03 11:54

> Kan man miste kørekortet, hvis man kører fuld på cykel?
> Man kan ikke miste kørekortet, bare fordi man kører fuld på cykel.

Jeg TROR at jurister generelt vil vurderer at man kun bør fratages
kørekortet hvis man fører et køretøj hvortil der kræves førebevis - hvilket
ikke er tilfældet med cykel. Men hvad så med knallert???

Jura er noget mærkeligt noget, så....?

Didrik
- der er holdt op med at cykle efter den dag hvor han faldt af pedalerne og
ramte stangen...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-09-03 12:46

Jens Didriksen wrote:
> kørekortet hvis man fører et køretøj hvortil der kræves førebevis - hvilket
> ikke er tilfældet med cykel. Men hvad så med knallert???

Knallert kræver ikke kørekort hvis man er over 18.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-09-03 14:28

> Knallert kræver ikke kørekort hvis man er over 18.

Og det kræver strengt taget heller ikke knallertkort selv om man kun er 16.
Politiet spørger ihvertfald aldrig efter det. De er kun interesseret i om
man har en forsikring.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper B Nielsen

Dato : 09-09-03 09:04

Tak for svarene, selvom det kostede mig en pilsner

Mvh
Jesper
Hornet 900 '03