hasselnødder
Fra : Battlefield´s

Dato : 08-09-03 17:19

Hej
Måske nogle af jer kan hjælpe?
Vi har samlet adskillige hasselnødder op fra jorden, taget det grønne af og
skyllet dem i Atamonvand, derefter har vi hængt dem op i loftet i et net.
Men nu, ca. en uge efter, er der næsten ingen af dem der dur. Der er
ingenting i skallerne.
Hvad har vi gjort forkert? Er det fordi at det er nedfaldsnødder?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 21:24

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev

> [...]
> ingenting i skallerne.
> Hvad har vi gjort forkert? Er det fordi at det er nedfaldsnødder?

Sandsynligheden taler for, at hasselbuskene har kastet dem af den grund.
Vent til nødderne på buskene begynder at blive brune og tag så dem.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-09-03 21:33

"Battlefield´s" wrote:

> [...]
> ingenting i skallerne.
> Hvad har vi gjort forkert? Er det fordi at det er nedfaldsnødder?

Hvis der er noget i vejen med fosteret så vil moderen ofte få en abort inden
barnet
er fuldt udviklet. Tilsvaernde er det de tomme nødder, som modner først.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-09-03 17:08

"Battlefield´s" wrote:

> [...]
> skyllet dem i Atamonvand, derefter har vi hængt dem op i loftet i et net.
> Men nu, ca. en uge efter, er der næsten ingen af dem der dur. Der er

I skal stille nogen gamle gumistøvler under busken, så at de ikke kan vælte, og
med et lille hul i bunden så de ikke fyldes med vand, så triller alle nøderne
der ned, når de modner.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-09-03 17:52

Peter Ole Kvint wrote:

> I skal stille nogen gamle gumistøvler under busken, så at de
> ikke kan vælte, og med et lille hul i bunden så de ikke fyldes
> med vand, så triller alle nøderne der ned, når de modner.

Smiler anstrengt....
Jeg vil spå dig en stor fremtid i dk.snak.vittigheder....

Eet humoritisk indlæg (der også indeholder et svar på
spørgsmålet) er ok.

Nummer to indlæg har jeg meget svært ved at se det morsomme i.
Jeg synes det er lidt 'billigt' at gøre sig morsom over andres
tanketorsk. "Battlefield's" er formodentlig klar over, at de i
den situation ikke var 'de skarpeste knive i skuffen'. Det kan vi
alle komme ud for, når vi prøver noget nyt.

FUT: dk.admin.netikette,
hvor svar på dette vil lande.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Anita Christensen

Dato : 09-09-03 23:10

Hej Vibeke,

Jeg har haft et nøddetræ i mange år som jeg plantede for ca. 30 år siden.
Og der har været et godt udbytte i år. Jeg samler alle nødderne op ad
flere gange, kommer dem i en spand med koldt vand og evt. lidt
opvaskemiddel. De nødder der flyder ovenpå (ca. 1/3 del) er tomme skaller.
Resten vaskes og tørres. Dernæst bredder jeg nødderne ud i et lag (vigtigt
for holdbarheden) på nogle aviser/pap og lægger det ud oppe på loftet
eller klædeskabet. Lad nødderne ligge i nogle uger, til de er blevet mørke
og lagerfaste. Og så skal nødderne knækkes til jul. Resten af nødderne
kommes i fryseren, for ikke at harske.

Hilsen Anita

PS: De nødder man samler op med det grønne siddende på er mest de tomme
skaller.
God fornøjelse igen, for de næste nødder der blæses/rystes ned er med
indhold.
Og det ved musene også godt.