Middagsret med kartoffelmos?
Fra : Brian Riget

Dato : 08-09-03 16:07

Hejsa

Jeg skal om et stykke tid at svigerforældrene på besøg og min svigerfar er
bare helt vild med kartoffelmos. Men hvad søren skal nu lave til
kartoffelmos, så svigermor også synes det er god middag (dvs. ingen røde
pølser eller frikadeller). Hun skulle gerne synes, at jeg ikke bare opper
over, hvor gærdet er lavest. Hvordan kan jeg kombinere disse 2 ønsker bedst?

Mvh,

Brain

Fra : Madamme

Dato : 08-09-03 16:11

"Brian Riget" <Riget@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pølser eller frikadeller). Hun skulle gerne synes, at jeg ikke bare opper
> over, hvor gærdet er lavest. Hvordan kan jeg kombinere disse 2 ønsker

En rigtig god gang brændende kærlighed eller en gullash?
Eller bagt kartoffelmos til en god bøf?

Hilsen Madamme

Fra : Else Holm

Dato : 08-09-03 16:41

"Madamme" <Madamme@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Riget" <Riget@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> En rigtig god gang brændende kærlighed eller en gullash?
> Eller bagt kartoffelmos til en god bøf?
>
> Hilsen Madamme

Eller svinehjerter skåret i mundrette stykker, svitses sammen med løg,
mel drysses på og røres rundt, kogende vand hældes på sammen
med 2-3 æbler skåret i mindre stykker, et par laurbærblade, kulør +
salt og peber. Det skal koge mindst 1 times tid. Det smager
pragtfuldt!

--
Else

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-09-03 16:10

"Brian Riget" <Riget@tiscali.dk> writes:

> [...]
> over, hvor gærdet er lavest. Hvordan kan jeg kombinere disse 2 ønsker bedst?

I sidste uge komponerede jeg en lille ret, som var helt perfekt med
kartoffelmos.

Du tager et stykke oksekød eller oksetern eller noget i den retning og
skærer dem i tern eller strimler. Et stort løg svitses i lidt
margarine, kødet svitses med og der kommes nogle skivede champignoner
i også. Skær et par tomater i tern og kom dem i gryden til det andet.
Hæld lidt salt ved.

Hæld det hele i en stegeso sammen med en halv flaske rødvin, et
laurbærblad og en par enebær. Sæt det i ovnen ved 100 grader en to-tre
timer. Når det er færdigt hældes sovsen i gryden igen og jævnes let.
Hældes sammen med "fyldet" og serveres med kartoffelmos.

Det var i hvert fald et hit ved vores spisebord, og køber man oksekød
på tilbud er det også billigt, og det er i særdeleshed nemt!

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Padmé Amidala

Dato : 08-09-03 22:59

Du laver en lækker steg eller nogle gode bøffer, samt noget andet tilbehør
og laver kartoffelmos til. Mosen kommer du i små ovnfaste portionsskåle og
gratinerer dem i ovnen indtil de er gyldne..

Håber du får tilfredsstillet dem alle.

VH
Padmé

Fra : Rullen

Dato : 08-09-03 17:28

Jeg vil anbefale millionbøf. Med laurbærblade og lidt boullionterning og
måske lidt gele i retten smager den godt og er meget anderledes end
spaghettikødsovs og meget nem at lave.

Mvh
Karsten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-09-03 17:49

> [...]
>
> Jeg skal om et stykke tid at svigerforældrene på besøg og min svigerfar er
> bare helt vild med kartoffelmos. Men hvad søren skal nu lave til

Koteletter i fad eller en sammenkogt ret.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-09-03 18:03

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Koteletter i fad eller en sammenkogt ret.

Og nu går jeg ud og laver kartoffelmos til den marinerede lammekølle med
rosmarin, som Brugsen har på tilbud til 69,95 for 1,8 kg.
Uhmmm!

Hilsen Inger

Fra : Camain

Dato : 08-09-03 18:10

Kyllingebryst fyldt med en skive skinke samt lidt cheddar ost.
Vendes i æg/mælk og rasp, steges på en pande og kan evt. holdes lune i ovnen
til maden skal på bordet.

Venlig hilsen

Jesper B.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-09-03 18:40

"Brian Riget" <Riget@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> over, hvor gærdet er lavest. Hvordan kan jeg kombinere disse 2 ønsker bedst?

Hvad med en god stroganoff, som egentlig ikke er svær at lave, men dog
tager lang tid?

Fx.:
Grofthakket løg svitses i olie/margarine
Skært strimlet kalvekød brunes i gryden
Tilsæt en teskefuld paprika eller 2 og en spiseskefuld tomatpuré
samt lidt portvin
Top op med vand, smid en boullionterning i og lad det småkoge i mindst
en time (kødet skal være rigtig rigtig mørt - hvis du bruger oksekød, så
mindst 1,5 time)
Pas på det ikke koger tørt...
Tilsæt en håndfuld champignoner og 21 cocktailpølser
Spæd op med fløde og mælk
Jævn suppedasen med majsjævning i koldt vand
Drik en øl
Brun nogle baconstrimler og knæk dem i småstykker - disse smides i
gryden lige inden servering.

Det er guf.

Mvh. JIB

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-09-03 20:32

> [...]

> pølser eller frikadeller). Hun skulle gerne synes, at jeg ikke bare opper
> over, hvor gærdet er lavest. Hvordan kan jeg kombinere disse 2 ønsker

Kartoffelmos bliver særligt god, hvis man blander med finthakkede
hasselnødder, putter i et ildfast fad og bager den i ovn, til den er gylden
på toppen.

Smager dejligt, hvis det serveres noget vildtagtigt til - noget kraftigt
smagende. Eksempelvis oksekød.

Mvh. Lisbeth

Fra : Felix

Dato : 08-09-03 22:25

On Mon, 8 Sep 2003 21:32:12 +0200, Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
>på toppen.
>Smager dejligt, hvis det serveres noget vildtagtigt til - noget kraftigt

Tak for tippet, det skal prøves.

Ellers smager det godt med at komme lidt knoldselleri i.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-09-03 10:20

Brian> Hejsa
Brian> Jeg skal om et stykke tid at svigerforældrene på besøg og min svigerfar er
Brian> bare helt vild med kartoffelmos. Men hvad søren skal nu lave til
Brian> kartoffelmos, så svigermor også synes det er god middag (dvs. ingen røde
Brian> pølser eller frikadeller). Hun skulle gerne synes, at jeg ikke bare opper
Brian> over, hvor gærdet er lavest. Hvordan kan jeg kombinere disse 2 ønsker bedst?

Shepards Pie

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Henrik Engel

Dato : 09-09-03 11:33

Hvad med plankebøffer eller planke laks.

En egetræes planke smørres grundigt i olivenolie og på denne
lægges en grundigt afbrunet bøf eller laksebøf eller hakkebøf og
med en sprøjtepose eller med en ske pakkes kødet ind i
kartoffelmos, gerne rørt med nødder eller valdnødder eller
peberfrugt og hvidløg eller lign.

Det hele sættes i ovnen ved høj varme og vermluft til mosen er
gylden og kødet er fast ved tryk på det.

Planker og tallerkener smukt forarbejdet og tallerkenerne kan
snildt bruges som et mindre fad også kan købes hos

http://www.bilenberg.com/

Det kan kraftigt anbefales, det er en meget udbredt tradition på
Bornholm som dog også findes i resten af landet men i sparsomme
mængder.

Serveres dette med en salat og eventuelt gulerødder der lige
akkurat har kogt i to minutter i små stave og derfeter er puttet
kolde i en cremefariche som er rørt med sennep så har du en
gudespise.

Henrik Engel

----------------------
www.FamilienEngels.net

Fra : dulle

Dato : 09-09-03 11:24

Eller lav: enebærgryde med bagt kartoffelmos (som tidligere beskrevet m.
nødder i).
Opskriften er på: Karolines køkken.dk
Det smager bare guf.

Dulle

Fra : Vittrup

Dato : 10-09-03 07:30

Lav en god kartoffelmos-lasagne!!!

Brug kartoffelmos i stedet for lasagneplader og lav en god kødsovs der ikke
er alt for "våd". Afslut med revet ost oven på det øverste lag.

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Brian Riget

Dato : 11-09-03 20:12

Tak for alle de gode forslag

Nu skal jeg jo gang med den store udvælgelse og det bliver ikke nemt, da
mange af forslagene lyder fantastiske gode.
Kan specielt gode lide Jørn Ibsens opskrift, hvor man skal "Drik en øl"

Brian