/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny mc. Olie mm. (SV650S)
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 08-09-03 16:07

Hej gruppe

Jeg har lige købt en Suzuki SV650S fra 2000, og sidder nu og kigger på
www.louis.de . Den skal have lidt frisk motorolie og gaffelolie her til
vinter, det ville jeg meget gerne bestille samtidig med at jeg alligevel
skal have varer dernede fra.

I motorbasen står der flg.
Motorolie ved filterskift 2,1L SAE 10W40

Er det den bedste olie til SVeren, eller kan man med fordel købe en
fyldsyntetisk 5w-40 eller 10w-50 ?
Det er Delo jeg har kigget på.


Gaffelolie 489 CM3 SAE 15W (pro holm)

Pro holm øhh,, Er det korrekt oversat hvis jeg siger pr. gaffelben ?
Er 15W ikke sådan en forholdsvis tyk olie ? Det skal det måske være på sådan
en.
Så vidt jeg kan se laver Delo kun en der hedder SAE 10W-20, og det er en
delsyntetisk, så det må nok blive Castrol med varenr. 10038218 istedet.

Er der bedre alternativer, eller skal man holde sig til det anbefalede?



--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk - divvyen er til salg
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



 
 
Peter Graff (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter Graff


Dato : 08-09-03 19:49

Hej Kenn

Jeg har selv en SV 650 S fra 1999, Jeg kører på en castrol fuldsyntetisk
(hedder noget med RS) som er købt hos louis.
Med hensyn til forgaffelolie, køb nogle progressive fjedre(jeg har købt
White power til 1000 kr) og skift til en 20 W olie.Det virker.

MVH

Peter Graff

Hvis du vil spørge om andet, så mail mig.




Armand (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-09-03 17:56


Peter Graff <peter.graff@oncable.dk> skrev i en
news:bjiiag$qqa$1@sunsite.dk...
> Hej Kenn
>
> Jeg har selv en SV 650 S fra 1999, Jeg kører på en castrol fuldsyntetisk
> (hedder noget med RS) som er købt hos louis.

- - - - Og den er sluppet af med det klassiske SV-klonk ved indlægning af 1.
gear!?

--
Armand.



Mikkel Christensen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 10-09-03 08:38

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Peter Graff <peter.graff@oncable.dk> skrev i en
> news:bjiiag$qqa$1@sunsite.dk...
> > Hej Kenn
> >
> > Jeg har selv en SV 650 S fra 1999, Jeg kører på en castrol fuldsyntetisk
> > (hedder noget med RS) som er købt hos louis.
>
> - - - - Og den er sluppet af med det klassiske SV-klonk ved indlægning af 1.
> gear!?

Se det kunne jeg også godt være lidt interesseret i. Min ZXR siger nemlig også
høje lyde når 1. gear lægges i. Og eftersom der skal ny olie i til vinter
kunne det jo være interessant at eksperimentere.

Inden nogen råber traktor efter mig så gør jeg det selv:
Nogen: 'Traktor'
Mig: 'F*ck off'

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 08:55

>> - - - - Og den er sluppet af med det klassiske SV-klonk ved
>> indlægning af 1. gear!?
>
> Se det kunne jeg også godt være lidt interesseret i. Min ZXR siger
> nemlig også høje lyde når 1. gear lægges i. Og eftersom der skal ny
> olie i til vinter kunne det jo være interessant at eksperimentere.

Hej Mikkel og Kenn

Jeg ville ikke være bange for at anbefale Delo's 10W50 fuldsyntetiske olie
til hverken en SV 650 eller en ZXR 750. Louis har ved flere lejligheder
hintet at olien skulle være tappet hos Castrol, og olien liger til
forveksling Castols RS superbike 10W50 både i farve, lugt og viskositet.
Havdelen af klubben kører på den, og jeg har ikke hørt noget grimt om den.
Vi havde en der påstod at han fik koblingen til at glide da han påfyldte
Delo, men efter vi tappede den ½L olie der var fyldt for meget på, så
virkede koblingen igen.

Min CBR klonker næsten ikke når man lægger 1. gear ind ved klodstart. Jo,
hvis jeg pisker motoren op på 3-4.000rpm og sparker den i 1. gear, så skal
den nok give et KLONK! fra sig, men normalt når jeg dropper 1. gear ind ved
2300 rpm (ca.), så siger den næsten ingen ting.

Forgaflen reagerer meget på viskositets ændinger, og jeg ville holde mig
fast til fabrikkens tykkelse og mængde. Hvis man har prøvet den originale og
synes der er noget der skal finpudses, så har man noget at starte ud fra.
Hvis du synes den dykker meget, kan du prøve at hælde en anelse mere (10cl)
olie i benene. Det hjælper.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Mikkel Christensen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 10-09-03 09:44

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

> >> - - - - Og den er sluppet af med det klassiske SV-klonk ved
> >> indlægning af 1. gear!?
> >
> > Se det kunne jeg også godt være lidt interesseret i. Min ZXR siger
> > nemlig også høje lyde når 1. gear lægges i.
>
> Hej Mikkel og Kenn
>
> Jeg ville ikke være bange for at anbefale Delo's 10W50 fuldsyntetiske olie
> til hverken en SV 650 eller en ZXR 750.

Mojn Jens

Så ser det ud til at Louis får lov til at levere (motor)olie til
vinterudskiftningen.
Det bliver interessant at se om det rent faktisk kan hjælpe på 1. gears
knaldet. Min laver det typisk når motoren triller i tomgang, ved højere
omdrejninger er det ikke helt så slemt.

Min forgaffel virker heldigvis fint, så den vil jeg ikke rode med
Bagdæmperen derimod...

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

kenn@diversion.dk (10-09-2003)
Kommentar
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 10-09-03 16:49

"Jens Jacob Bager Jensen" skrev i meddelelsen
news:GRA7b.29$gH5.24@news.get2net.dk...

Hej Jens

> Jeg ville ikke være bange for at anbefale Delo's 10W50 fuldsyntetiske olie
> til hverken en SV 650 eller en ZXR 750. Louis har ved flere lejligheder
> hintet at olien skulle være tappet hos Castrol, og olien liger til
> forveksling Castols RS superbike 10W50 både i farve, lugt og viskositet.

Fint nok. Jeg har bestilt den, så det er bare mægtigt, hvad med smagen er
den også den samme


> Havdelen af klubben kører på den, og jeg har ikke hørt noget grimt om den.
> Vi havde en der påstod at han fik koblingen til at glide da han påfyldte
> Delo, men efter vi tappede den ½L olie der var fyldt for meget på, så
> virkede koblingen igen.

Ja, skidt sker. Det var ikke så smart, men så husker han at
dobbeltkontrollere næste gang.


> Min CBR klonker næsten ikke når man lægger 1. gear ind ved klodstart.

Heh, har endnu kun haft tre koldstarter på min


> Forgaflen reagerer meget på viskositets ændinger, og jeg ville holde mig
> fast til fabrikkens tykkelse og mængde. Hvis man har prøvet den originale
og
> synes der er noget der skal finpudses, så har man noget at starte ud fra.
> Hvis du synes den dykker meget, kan du prøve at hælde en anelse mere
(10cl)
> olie i benene. Det hjælper.

Det der forvirrer mig er at de foreskriver 489 CM3 SAE 15W pr. ben.
Den eneste jeg kan finde er Castrols med varenr. 10038218, men det er jo
"kun" en mineralsk olie, og jeg vil jo gerne være lidt god ved den.

Jeg forstår ikke helt tallene på Delos olie med varenr. 10038938 Det er en
delsyntetisk 10W-20, er den uegnet ?


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



Jens Jacob Bager Jen~ (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-09-03 17:35

> Det der forvirrer mig er at de foreskriver 489 CM3 SAE 15W
> en delsyntetisk 10W-20, er den uegnet ?

En 10W20 svarer til en 10W. Castrols mineralske forgaffelolie er rigeligt
fin. Hvis du gerne vil være god ved din forgaffel, så øger du
olieskiftefrekvensen i stedet for at bruge en dyrere olie. Hvis der er
foreskrevet 15W så er det 15W du skal bruge ikke noget andet. Man kan godt
ændre viskositeten på forgaffelolien med held, men man skal prøve den
originale først, før man begynder at lege.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)




Armand (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-09-03 17:00


Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
news:kkdsmn5gkl0.fsf@rrnord.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> > Peter Graff <peter.graff@oncable.dk> skrev i en
> > news:bjiiag$qqa$1@sunsite.dk...
> > > Hej Kenn
> > >
> > > Jeg har selv en SV 650 S fra 1999, Jeg kører på en castrol
> > > fuldsyntetisk (hedder noget med RS) som er købt hos louis.
> >
> > - - - - Og den er sluppet af med det klassiske SV-klonk ved indlægning
> > af 1. gear!?
>
> Se det kunne jeg også godt være lidt interesseret i. Min ZXR siger nemlig
> også høje lyde når 1. gear lægges i. Og eftersom der skal ny olie i til
vinter
> kunne det jo være interessant at eksperimentere.

Steen Gruby har netop idag anbefalet den fuldsyntetiske Q8 F1, omkring dén
diciplin, i en anden olie-tråd!!

> Inden nogen råber traktor efter mig så gør jeg det selv:
> Nogen: 'Traktor'
> Mig: 'F*ck off'

ZX(R) gearskift's foretages bedst ved fuld rulle og mere end 50% rpm!

--
Armand.
(nogle skifter gear, andre gearkasse)





Mikkel Christensen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 11-09-03 07:04

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
> news:kkdsmn5gkl0.fsf@rrnord.dk...
> >
> > Se det kunne jeg også godt være lidt interesseret i. Min ZXR siger nemlig
> > også høje lyde når 1. gear lægges i. Og eftersom der skal ny olie i til
> > vinter kunne det jo være interessant at eksperimentere.
>
> Steen Gruby har netop idag anbefalet den fuldsyntetiske Q8 F1, omkring dén
> diciplin, i en anden olie-tråd!!

Yep, jeg så det godt og noterede det på min lille gule seddel.

> > Inden nogen råber traktor efter mig så gør jeg det selv:
> > Nogen: 'Traktor'
> > Mig: 'F*ck off'
>
> ZX(R) gearskift's foretages bedst ved fuld rulle og mere end 50% rpm!

Er du vandvittig? Det er da først omkring de rpm den laver +100HK, så det
er meget sjovere at vente til 95% rpm

Men jeg vil da lige prøve at vippe gassen inden jeg smider 1. i, næste gang
jeg lægger fra land.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Armand (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-09-03 16:12


Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
news:kkd7k4fhneu.fsf@rrnord.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
>
> > Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
> > news:kkdsmn5gkl0.fsf@rrnord.dk...
> > >
> > > Inden nogen råber traktor efter mig så gør jeg det selv:
> > > Nogen: 'Traktor'..... Mig: 'F*ck off'
> >
> > ZX(R) gearskift's foretages bedst ved fuld rulle og mere end 50% rpm!
>
> Er du vandvittig? Det er da først omkring de rpm den laver +100HK, så det
> er meget sjovere at vente til 95% rpm
> Men jeg vil da lige prøve at vippe gassen inden jeg smider 1. i, næste
gang
> jeg lægger fra land.

Alm. gearskift's, talte jeg om og IKKE indlægning af 1. fra frigear!
Men et par ryk med gassen under udkoblet motor (som nævnt), kan godt hænde
at adskille koblings-pladerne fra hinanden!

--
Armand.





Mikkel Christensen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 12-09-03 07:02

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
> news:kkd7k4fhneu.fsf@rrnord.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> >
> > > Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
> > > news:kkdsmn5gkl0.fsf@rrnord.dk...
> > > >
> > > > Inden nogen råber traktor efter mig så gør jeg det selv:
> > > > Nogen: 'Traktor'..... Mig: 'F*ck off'
> > >
> > > ZX(R) gearskift's foretages bedst ved fuld rulle og mere end 50% rpm!
> >
> > Er du vandvittig? Det er da først omkring de rpm den laver +100HK, så det
> > er meget sjovere at vente til 95% rpm
> > Men jeg vil da lige prøve at vippe gassen inden jeg smider 1. i, næste
> > gang jeg lægger fra land.
>
> Alm. gearskift's, talte jeg om og IKKE indlægning af 1. fra frigear!

Okæh. Så fastholder jeg at det er bedst at vente til +95% rpm

> Men et par ryk med gassen under udkoblet motor (som nævnt), kan godt hænde
> at adskille koblings-pladerne fra hinanden!

Yep. Foreløbigt er det ikke muligt at fastslå noget ud fra eksperimenterne.
I morges sagde den (altså gearkassen) ikke noget, men om det er tilfældigt
eller det vitterligt drejer sig om en lidt morgentræg kobling er lidt svært
at sige noget om nu.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

RacerNiels (09-09-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 09-09-03 15:31

"kenn@diversion.dk" <kenn@nospam.dk> wrote in message
news:3f5c9b91$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er det den bedste olie til SVeren, eller kan man med fordel købe en
> fyldsyntetisk 5w-40 eller 10w-50 ?
> Det er Delo jeg har kigget på.

Delos topmodel er Castrol i billige flasker. Jeg plejer at købe ½-syntetisk,
men du kan vist rolig købe Delos fuldsyntetiske og hælde på. Skulle geden
begynde at køre dårligere af det kan du bare tappe det af igen - det koster
jo ikke så meget (husk at fylde nyt på


> Gaffelolie 489 CM3 SAE 15W (pro holm)
>
> Pro holm øhh,, Er det korrekt oversat hvis jeg siger pr. gaffelben ?
> Er 15W ikke sådan en forholdsvis tyk olie ? Det skal det måske være på
sådan
> en.
> Så vidt jeg kan se laver Delo kun en der hedder SAE 10W-20, og det er en
> delsyntetisk, så det må nok blive Castrol med varenr. 10038218 istedet.
>
> Er der bedre alternativer, eller skal man holde sig til det anbefalede?

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde noget i Owners Manual, men i værksteds
manualen står der noget med Suzuki G10 fork oil. Jeg har puttet Repsol
10w-20 i. De 20 kunne jeg godt ha undværet - jeg kigger bare på 10. Det kom
i ½-liters dunke, så istedet for at måle 491ml op hældte jeg bare det hele
i - det tager den ikke skade af.
Hvis du vil have den til at dykke mindre når du tager bremsen skal du putte
hårdere fjedre i. Hold lidt igen med den tykke olie og prøv fjedrene først.


Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk



kenn@diversion.dk (10-09-2003)
Kommentar
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 10-09-03 16:55

"RacerNiels" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
news:bjknu3$sl4$1@news.net.uni-c.dk...
> "kenn@diversion.dk" wrote in message
> news:3f5c9b91$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Delos topmodel er Castrol i billige flasker. Jeg plejer at købe
½-syntetisk,
> men du kan vist rolig købe Delos fuldsyntetiske og hælde på. Skulle geden
> begynde at køre dårligere af det kan du bare tappe det af igen - det
koster
> jo ikke så meget (husk at fylde nyt på

Jeg har bestilt Delos topmodel, og det tror jeg er et godt valg.


> Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde noget i Owners Manual, men i værksteds
> manualen står der noget med Suzuki G10 fork oil. Jeg har puttet Repsol
> 10w-20 i. De 20 kunne jeg godt ha undværet - jeg kigger bare på 10. Det
kom
> i ½-liters dunke, så istedet for at måle 491ml op hældte jeg bare det hele
> i - det tager den ikke skade af.

Dvs. at en 10W-20 skulle være ok at fylde på ?


> Hvis du vil have den til at dykke mindre når du tager bremsen skal du
putte
> hårdere fjedre i. Hold lidt igen med den tykke olie og prøv fjedrene
først.

Budgettet er lidt hårdt spændt op lige nu, så det med fjedrene må vente. Jeg
har ikke kørt mere end 500 Km på den endnu, og har derfor ikke kørt den til
grænsen og mærket ubehageligheder ved forgaflen.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste