OT: Hvilket VCS system skal man bruge
Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 08-09-03 14:56

Hejsa

Dette er lidt off-topic, men relaterer dog til programmering. Jeg er på
udkik efter et Version Control System (VCS) som afløser til vores gamle
Microsoft VSS [skod] (det kræver nok ikke så meget), men hvad er bedst -
vuderet både på pris og kvalitet.

Det skal bruges sammen med ant/NetBeans, gerne så det er relativt nemt
at lave nye releases, bugfixes etc... sideløbende med vidreudvikling.

Henvisninger til tests etc. er meget velkomne.

Med venlig hilsen

Søren Berg Glasius

Fra : Brian Matzon

Dato : 09-09-03 05:59

Søren Berg Glasius wrote:
> [...]
> udkik efter et Version Control System (VCS) som afløser til vores gamle
> Microsoft VSS [skod] (det kræver nok ikke så meget), men hvad er bedst -
*Meget* langt hen af vejen CVS (http://www.cvshome.org/). Stabilt og
biligt. Dog ikke så fancy som andre VCS systemer (så som perforce).
Alternativt kig på Subversion som er "afløseren" for CVS. Er dog ikke
"færdig" udviklet endnu... (http://subversion.tigris.org/)

> Det skal bruges sammen med ant/NetBeans, gerne så det er relativt nemt
> at lave nye releases, bugfixes etc... sideløbende med vidreudvikling.
CVS virker perfekt sammen med næsten alt på markedet.

/Brian Matzon

Fra : Jan Agermose

Dato : 09-09-03 14:18

bruger også selv cvs, men har hørt meget godt om subversion:
subversion.tigris.org

Jan Agermose

Fra : Robert Larsen

Dato : 09-09-03 19:19

Jan Agermose wrote:
> bruger også selv cvs, men har hørt meget godt om subversion:
> subversion.tigris.org
>
> Jan Agermose
>

> "Brian Matzon" <brian@matzon.dk> wrote in message

Jeg har brugt CVS et par år og det har været ret udemærket men nu er jeg
gået over til Subversion som bare er uendeligt meget bedre. CVS har den
"fejl" at det ikke har atomiske commits, dvs. at hvis du begynder et
commit og noget går galt, så er halvdelen nået til serveren og den anden
halvdel er der ikke. Så compiler skidtet ikke når den næste henter
medmindre du når at sende resten. Et andet problem med CVS er at
directories ikke versions styres så det er meget svært at styre
omdøbning og sletning af filer.
Mht. om Subversion er "færdigt" så siger folkene bag at de har hostet
Subversion med Subversion i over et år uden problemer så det er vel
rimelig stabilt. Jeg har heller ikke oplevet problemer i det halve år
jeg har brugt det.
Der er mange andre grunde til at bruge Subversion i stedet for CVS men
de står næsten alle sammen på subversion.tigris.org.
Udover CVS og Subversion er der også Bitkeeper og Perforce (og mange
andre), men de koster....en hel del endda så dem vil jeg ikke selv
overveje til privat brug (jeg bruger Perforce på arbejdet og er ikke
videre imponeret).

VH Robert

Fra : Morten

Dato : 09-09-03 20:38

> [...]
> andre), men de koster....en hel del endda så dem vil jeg ikke selv
> overveje til privat brug (jeg bruger Perforce på arbejdet og er ikke

Jeg bruger ClearCase på arbejdet og er a-b-s-o-l-u-t ikke imponeret.
Jeg har derimod kun gode erfaringer med CVS og en passende grafisk
klient (SmartCVS er rigtig god). Subversion ser særdeles imponerende
ud, og den vil jeg begynde at bruge i den nærmeste fremtid.

Morten

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 10-09-03 18:43

Morten wrote:

> Jeg bruger ClearCase på arbejdet og er a-b-s-o-l-u-t ikke imponeret.

Jeg bruger også clearcase på arbejdet, så af ren nysgerrighed kunne jge
godt tænke mig at vide hvad dit/jeres clear case problemer er

mvh
henrik

Fra : Morten

Dato : 11-09-03 12:04

Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> wrote in message news:<3f5f6125$0$32531$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Jeg bruger også clearcase på arbejdet, så af ren nysgerrighed kunne jge
> godt tænke mig at vide hvad dit/jeres clear case problemer er

Vi kører ClearCase multisite. Synkroniseringen er dårlig og resulterer
implicit i fejl ved simple opgaver så som label/merge.

Det er besværligt at arbejde med flere VOB's, det at skulle oprette
labels flere steder er et irritationsmoment.

Symlinks virker som en halvhjertet implementation.

Det er en unødvendig besværlighed at skulle arbejde med mastership.

Alt i alt, er problemerne sikkert forankret i multisite, som alternativ
kunne de da i det mindste udvikle protokollen så den skalerede over
netværk.

Vi kan heller ikke få CC til at foretage ellers trivielle opgaver som
at skrive label/dato i en fil der er en del af ens branch.

Jeg har faktisk ikke noget område jeg vil fremhæve CC frem for CVS,
bortset fra versionering af directories.

Mvh Morten

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-09-03 21:22

> [...]
> udkik efter et Version Control System (VCS) som afløser til vores gamle
> Microsoft VSS [skod] (det kræver nok ikke så meget), men hvad er bedst -

Jeg bruger både SourceSafe og CVS.
CVS er bedre til:
- Integration med Netbeans
- Til at blive repareret manuelt hvis der går koks i databasen/repositoriet
- Måske til at scripte (jeg har ikke prøvet at scripte SourceSafe).
SourceSafe er bedre til:
- At give overblik over hvad der ligger i databasen/repositoriet
- At omdøbe filer og mapper
- At share fra et projekt til et andet
- Vise sidste ændringer for et projekt (changelog). Man kan scripte sig ud
af problemet i CVS.
- Til access over langsomme forbindelser (VPN over internettet) hvis der
ikke er et CVS server program kørende. Med et CVS server program er de cirka
lige gode over min 1Mb/256kb forbindelse.
- Er mere intuitiv i funktionerne
- Måske til at branche et projekt (jeg har ikke prøvet at branche i CVS)

Som CVS klient har jeg prøvet JBuilder, WinCVS, TortoiseCVS, Netbeans. Jeg
synes bedst om TortoiseCVS og dernæst JBuilder, da de er bedst til at vise
hvilke ændringer man har lavet når man committer.

Niels Dybdahl