/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Virus slettet en masse - gendannelse?
Fra : Atcox


Dato : 08-09-03 13:47

Jeg sidder i den ærgelige situation at en virus/orm el. har været inde
og slette en masse på en computer. Jeg ved desværre ikke hvad
det er for en, men det er blevet muligt for mig at boote op i dos
vha. en cd-rom.

Spørgsmålet er så: Kan disse filer gendannes?
Jeg får ud fra at den bare har slettet dem normalt, og ikke overskrevet
dem flere gange el. Så nu vil jeg bare vente med at installere andet,
da det kan komme til at ligge 'ovenpå' de slettede filer.

Nogen som har nogen gode råd?



 
 
Atcox (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Atcox


Dato : 08-09-03 16:11

> Nogen som har nogen gode råd?
>
Og så skal det være en ting som virker fra dos, da en masse
windowsfiler og er slettede :(



Rasmus Bøg Hansen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 08-09-03 23:42

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> writes:

>> Nogen som har nogen gode råd?
>>
> Og så skal det være en ting som virker fra dos, da en masse
> windowsfiler og er slettede :(

Jeg ville nok geninstallere operativsystemet og gendanne data fra en
sikkerhedskopi.

ALternativt var der vist engang et DOS-værktøj, der hed
undelete. Muligvis findes der nyere og mere moderne programmer, der
kan noget tilsvarende...

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Jacob Sparre Anderse~ (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Sparre Anderse~


Dato : 08-09-03 20:24

Atcox skrev:

> Og så skal det være en ting som virker fra dos, da en masse
> windowsfiler og er slettede :(

Jeg mener at DOS 6 havde en `undelete`-kommando.

Jacob
--
Wie "Tippfehler !?" Mein Modem hat doch Fehlerkorrektur...


Asbjorn Hojmark (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 08-09-03 18:58

On Mon, 8 Sep 2003 14:47:28 +0200, "Atcox" <aatcox@hotmail.com>
wrote:

> Jeg sidder i den ærgelige situation at en virus/orm el. har været
> inde og slette en masse på en computer.

Lad være med at forsøge at genopbygge. Slet i stedet hele skidtet
og begynd forfra. Det er den eneste chance du har for at være
rimeligt sikker på, at du har fået det hele med, altså også fået
fjernet alt, du ikke er interesseret i.

> Nogen som har nogen gode råd?

"Nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure".

-A
--
http://www.hojmark.org/

Atcox (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Atcox


Dato : 08-09-03 19:16

> Lad være med at forsøge at genopbygge. Slet i stedet hele skidtet
> og begynd forfra. Det er den eneste chance du har for at være
> rimeligt sikker på, at du har fået det hele med, altså også fået
> fjernet alt, du ikke er interesseret i.

Yep, det er også planen. Min tidligere formulering var dog ikke helt
præcis. Jeg vil bare have en masse dokumenter pillet ud, før jeg
formaterer, og derefter sørger for at have lukket de gængse huller
og kører AV når jeg igen skal have min bærbare på nettet uden
for vores lille LAN... :(

Så det jeg søger er sådan set et program jeg kan smide på en boot cd
el. og som i DOS kan fiske mine dokumenter ud før en formatering.
Findes sådan noget, eller skal jeg gøre noget andet?
Det drejer sig om et par års arbejde, dvs. for meget til at jeg kan fiske
dem ud et ad gangen, el.

Alle kommentarer påskønnes!



Peter Mogensen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 08-09-03 21:02

Atcox wrote:
> Yep, det er også planen. Min tidligere formulering var dog ikke helt
> præcis. Jeg vil bare have en masse dokumenter pillet ud, før jeg
> formaterer,
[...]
>
> Alle kommentarer påskønnes!


Find dig en flink, rutineret Linux-bruger i nærheden med lidt tid
tilovers. Tag din harddisk med over til ham og sæt den i hans maskine.
Lad ham finde evt. rester af dine filer og give dig dem med hjem i et
sikkert format.
På den måde undgår du også at der hænger virus ved, og du evt. smitter
en ny installation.

Peter



Elmo Jensen (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Elmo Jensen


Dato : 09-09-03 07:44

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bjigla$3an$1@news.net.uni-c.dk...

> Findes sådan noget, eller skal jeg gøre noget andet?
> Det drejer sig om et par års arbejde, dvs. for meget til at jeg kan fiske
> dem ud et ad gangen, el.

Jeg har et gammelt DOS-program ved navn StupenDOS ver. 1.61 som lyder til at
være noget ala det du har brug for.

Du kan tagge filer direkte på fil/drev oversigter og det er både muse og/eller
tastaturstyret.

Hvis interesseret så smid mig en email, så svarer jeg retur med programmet
vedhæftet. Det fylder i udpakket stand 90kb for programmet og 27kb for .doc
filen, så det kan snilt ligge på en boot-disk.

Mvh. Elmo


Christian (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 08-09-03 19:26

Sæt harddisken som slave på en pc (win2000) - der har antivirus (opdateret)
installeret. Når drevet er installeret - evt efter en genstart - så scan for
virus.

Kan du ikke se dine eftertragtede filer endnu - så brug easy recovery til at
scanne efter dem og gendan. Et nemt og effektivt program.

Undgå at installere noget på den gl. disk.

Christian



--
Please remowe the _abc before replying


"Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote in message
news:bjhte4$pm8$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg sidder i den ærgelige situation at en virus/orm el. har været inde
> og slette en masse på en computer. Jeg ved desværre ikke hvad
> det er for en, men det er blevet muligt for mig at boote op i dos
> vha. en cd-rom.
>
> Spørgsmålet er så: Kan disse filer gendannes?
> Jeg får ud fra at den bare har slettet dem normalt, og ikke overskrevet
> dem flere gange el. Så nu vil jeg bare vente med at installere andet,
> da det kan komme til at ligge 'ovenpå' de slettede filer.
>
> Nogen som har nogen gode råd?
>
>



Atcox (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Atcox


Dato : 08-09-03 20:12

> Sæt harddisken som slave på en pc (win2000) - der har antivirus
(opdateret)
> installeret. Når drevet er installeret - evt efter en genstart - så scan
for
> virus.

Hmm..jeg formulerede mig slet ikke godt nok...
Det drejer sig om en gammel thinkpad bærbar, så bare for at komme ned til
harddisken skal jeg splitte tastatur, skærm mm. ad...

Men ellers tak, det var min umiddelbare tanke :)



Peter Mogensen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 08-09-03 21:03

Atcox wrote:
> Hmm..jeg formulerede mig slet ikke godt nok...
> Det drejer sig om en gammel thinkpad bærbar, så bare for at komme ned til
> harddisken skal jeg splitte tastatur, skærm mm. ad...
>
> Men ellers tak, det var min umiddelbare tanke :)

Åh ... well... hvis du kan få den ud, så har jeg udstyret til at sætte
den til en alm. PC (har selv et par 2.5" diske). Jeg bor i Odense.

Peter



Allan Olesen (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 09-09-03 07:25

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote:

>Det drejer sig om en gammel thinkpad bærbar, så bare for at komme ned til
>harddisken skal jeg splitte tastatur, skærm mm. ad...

Sikker? Begge mine baerbare har skuffer til harddisken. Men hvis
man ikke ved det, opdager man det ikke saa let.

Du har forresten vist ikke skrevet, om det drejer sig om FAT16,
FAT32 eller NTFS.

Jeg har i oevrigt ogsaa en adaptor fra 3 1/2" til 2 1/2", du kan
laane.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Atcox (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Atcox


Dato : 09-09-03 16:07

> Sikker? Begge mine baerbare har skuffer til harddisken. Men hvis
> man ikke ved det, opdager man det ikke saa let.

Desværre, ja. Her er en instruktion til installation af ny HD..
http://www.thinkpads.com/380.htm
Det er en temmeligt omfattende operation :(



Svend Olaf Mikkelsen (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 09-09-03 17:46

On Tue, 9 Sep 2003 17:06:54 +0200, "Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote:

>> Sikker? Begge mine baerbare har skuffer til harddisken. Men hvis
>> man ikke ved det, opdager man det ikke saa let.
>
>Desværre, ja. Her er en instruktion til installation af ny HD..
>http://www.thinkpads.com/380.htm
>Det er en temmeligt omfattende operation :(

Der kunne være nogen muligheder for at transportere disken via en
ledning. Hvor stor er disken? (Ikke at jeg sikkert har nogen konkrete
forslag hertil).
--
Svend Olaf

Kasper Dupont (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 09-09-03 20:30

Svend Olaf Mikkelsen wrote:
>
> Der kunne være nogen muligheder for at transportere disken via en
> ledning. Hvor stor er disken? (Ikke at jeg sikkert har nogen konkrete
> forslag hertil).

Hvis man har 100mbit ethernet er det nemt at gøre med en Linux boot
disk og nc kommandoen.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
Their business was zero and it was shrinking.

Sune (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 09-09-03 00:51

On Mon, 8 Sep 2003 14:47:28 +0200, "Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote:

>Nogen som har nogen gode råd?

Ja! Du glemte vist at fortælle noget vigtigt.
Hvilken slags filer er det der er blevet slettet?
Kun Windows system filerne?

Så kan du jo blot sætte harddisken i en anden PC og redde data derfra.

Mvh
Sune

Atcox (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Atcox


Dato : 09-09-03 16:37

Hej igen.

Takker for alle de godr forslag, og især dem som tilbød mig at lånde
diverse udstyr.

Jeg vurderede dog efter grundig overvejelse at mine gamle dokumenter
ikke var det værd at skulle kopiere et par stykker ad gangen på en
diskette og formaterede.

Det viser sig dog at Easy recovery stadigt kan finde en del efter
formateringen.
Dog kræver programmet en anden parition at kunne lægge tingende på,
dog kan trial-versionen kun vise hvilke filer det er muligt at få tilbage..



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste