Mads Lie
Fra : Jens

Dato : 08-09-03 13:15

Hej

Jeg lige spørge ( Mads eller en anden ) om det er en god tid, at flytte mine
små ædelgran 70 cm nu eller skal jeg vente.

Det er angående sagen :
(Ny cykelsti)

>Jeg skal ved samme lejlighed flytte 15 stk. ædelgran (der er 3 år gamle)
ind
>hvor vores nuværende græsplæne er, (græsset flytter jeg selvfølgelig) skal
>de flyttes på samme måde som fyrretræerne?

Når de kun er tre år gamle kan de nemmere flyttes - og graner sætter
ikke så slemme rødder som fyr gør. Men det er stadig en fordel at
rodstikke dem.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 15:48

"Jens" <dixenxxx@post10.tele.dk> skrev

> [...]

> Når de kun er tre år gamle kan de nemmere flyttes - og graner sætter
> ikke så slemme rødder som fyr gør. Men det er stadig en fordel at

Du bør nok vente en måned eller to, hvis det er muligt. Det er så koldere,
træernes vandbehov er mindre og de klarer bedre flytningen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-03 16:21

On Mon, 8 Sep 2003 14:14:55 +0200, "Jens" <dixenxxx@post10.tele.dk>
wrote:

>Jeg lige spørge ( Mads eller en anden ) om det er en god tid, at flytte mine
>små ædelgran 70 cm nu eller skal jeg vente.

Hvis der er kommet tilstrækkeligt med regn, så kan det godt lade sig
gøre. Det tror jeg dog ikke der er. Heroppe er jorden stadig ret tør i
hvert fald.

Men hvis du har mod på at vande det hele godt igennem, så kan du godt
flytte dem nu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens

Dato : 09-09-03 16:56

Mads Lie Jensen skrev:
> Men hvis du har mod på at vande det hele godt igennem, så kan du godt
> flytte dem nu.

Hej igen. tak for svaret, jeg venter lige lidt, det hele er klar til
flytningen.

Ribe Amt har flyttet fyrrende, med en gravko ( grabbe ), det ser ud til at
lykkedes.
VH Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-03 18:53

On Tue, 9 Sep 2003 17:56:07 +0200, "Jens" <dixenxxx@post10.tele.dk>
wrote:

>Hej igen. tak for svaret, jeg venter lige lidt, det hele er klar til
>flytningen.
>
>Ribe Amt har flyttet fyrrende, med en gravko ( grabbe ), det ser ud til at
>lykkedes.

Tjoo.. bare husk på at nåletræer de hænger ikke med løvet hvis de
mangler vand, sådan som et løvtræ gør. Så hvis ikke man passer på,
vander godt osv. så risikerer man at nåletræet pludselig dør alligevel.
Fordi det har været tøret ud et par uger i forvejen.

http://www.gartneriet.dk