Jeg er åbenbart part i en sag som jeg aldr~
Fra : Andy

Dato : 08-09-03 09:37

Jeg modtog idag et brev fra USA, hvor der står at jeg er part i en sag imod
Western Union, og at der er indgået forlig. Jeg sendte i 1991 et par
hundrede dollars til USA med Western Union.

Der står dog også at jeg aktivt skal framelde mig, hvis jeg ikke ønsker at
være part i sagen. Hvis jeg ikke gør dette, så er jeg ansvarlig overfor evt.
dom eller forlig.

Jeg har scannet papirerne(kun bmp desværre):
http://www.wu.dyndns.dk/wu1.bmp
http://www.wu.dyndns.dk/wu2.bmp
http://www.wu.dyndns.dk/wu3.bmp
http://www.wu.dyndns.dk/wu4.bmp

Kan det virkelig være korrekt at jeg kan være økonomisk ansvarlig i en
amerikansk retssag, når jeg aldrig aktivt har hafte interesse i den sag,
eller har henvendt mig?

Kan jeg bare ignorere henvendelsen, eller er jeg tvungen til at reagere?

Andy

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-09-03 10:46

Andy wrote:

> Jeg modtog idag et brev fra USA, hvor der står at jeg er part i en
> sag imod Western Union, og at der er indgået forlig. Jeg sendte i
> 1991 et par hundrede dollars til USA med Western Union.

Hvis det for dig kun drejer sig om en overførsel i 1991, har
bekendtgørelsen vel ikke noget med dig at gøre, jvf. overskriften:

| Til: Alle personer, som benyttede Wextern Union (R), Orlandi Valuta
| (TM) eller Tex Mex (R) til at overføre penge fra de Forenede Stater
| til et andet land eller statstomtråde, eller fra et andet land eller
| statsområde til de Forenede Stater mellem den 1. januar 1995 og den
| 31. december 2002.

Her nævnes jo kun perioden 1. januar 1995 - 31. december 2002.

Men underligt brev - det er det...

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-03 12:59

Anders Thorsen Holm skrev:

>Men underligt brev - det er det...

Mon ikke de har sendt ud til revl og krat fordi de er bange for
at blive sagsøgt for milliarder af dollars hvis der er en der
ikke fik besked?

--
Bertel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-09-03 13:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mon ikke de har sendt ud til revl og krat fordi de er bange for
> at blive sagsøgt for milliarder af dollars hvis der er en der
> ikke fik besked?

Det kunne tænkes.

Fra : Andy

Dato : 08-09-03 14:28

> Hvis det for dig kun drejer sig om en overførsel i 1991, har
> bekendtgørelsen vel ikke noget med dig at gøre, jvf. overskriften:

UPS! Sorry, jeg mente selvfølgelig ikke 1991, men 2001! Derfor er jeg
omfattet af dette hersens søgsmål.

Andy

Fra : Andy

Dato : 08-09-03 14:28

> [...]
> Western Union, og at der er indgået forlig. Jeg sendte i 1991 et par
> hundrede dollars til USA med Western Union.

Rettelse:
Det var 2001 og ikke 1991!

Andy

Fra : rAnders

Dato : 08-09-03 22:43

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller har henvendt mig?
>
> Kan jeg bare ignorere henvendelsen, eller er jeg tvungen til at reagere?

Nææ, det værste der kan ske er at forligsgruppen afviser forliget og en
dommer bestemmer at sagsomkostningerne skal betales af forligsgruppen og
dertil hørende undergrupper.
Hvis du er medlem af en sådan skal du altså betale sagsomkostningerne. Hvis
du ikke gør det kan du kræves udleveret til U.S.A
Eller måske har jeg bare misforstået det hele ?
Måske skal du bare ingnorere det og nægte du kender noget til sagen eller
har modtaget noget brev i såfald ovenstående skulle blive en realitet.
Jeg tvivler stærkt på at nogen kan indrage en anden person i en retsag
sålænge de ikke er sagsøgte.
Jeg kan f.eks ikke indrage min nabo som sagsøger uden hans aktive tilsagn,
og det er vel det denne sag handler om.

rAnders.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-09-03 08:33

In <3f5cf7d7$0$16873$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "rAnders" <rand@hotmail.com> writes:

> [...]

>Hvis du er medlem af en sådan skal du altså betale sagsomkostningerne. Hvis
>du ikke gør det kan du kræves udleveret til U.S.A

Danmark udleverer ikke personer til USA pga. civile soegsmaal.
Faktisk har Danmark aldrig udleveret nogle til USA endnu, men mulighed
findes, hvis man er mistaenk for terror (og ellers ikke).

/Martin

Fra : Andy

Dato : 09-09-03 12:37

> Danmark udleverer ikke personer til USA pga. civile soegsmaal.
> Faktisk har Danmark aldrig udleveret nogle til USA endnu, men mulighed
> findes, hvis man er mistaenk for terror (og ellers ikke).

Men jeg skal nok regne med aldrig at kunne rejse til USA igen, uden at blive
tilbageholdt?!

Der røg mit arbejde!

Andy

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-09-03 12:44

In <3f5dbb3e$0$24727$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> writes:

>Men jeg skal nok regne med aldrig at kunne rejse til USA igen, uden at blive
>tilbageholdt?!

>Der røg mit arbejde!

Vroevl.

/Martin

Fra : Andy

Dato : 09-09-03 14:59

Der står bla. i brevet:
--------
C. Afgifter og omkostninger. Sagsøgte har indvilliget i at betale
omkostningerne forbundet med bekendtgørelsen og forligets behandling. Hvis
forligsforslaget godkendes af retten, vil gruppeadvokaten anmode retten om
en erstatning for honorarer og udgifter med et beløb på højst 2,25 millioner
dollars. Sagsøgte har indvilliget i at betale dette beløb under forbehold af
rettens godkendelse. Hvis forliget godkendes af retten, vil medlemmerne i
forligsgruppen ikke være ansvarlige for honorar og udgifter indgået af
gruppens advokat. Advokatens honorarer og udgifter blev fastlagt ved
forhandling, først efter at parterne havde forhandlet sig frem til og
godkendt ydelserne til forligsgruppen.
-----------

Jeg tolker det som om 'forligsgruppen' som jeg jo åbenbart er en del af imod
min vilje og uden min aktive deltagelse, er ansvarlig for advokatens honorar
og udgifter.

Dvs. uden nogen sinde at have indgået en aftale, endsige vidst at der var en
retssag kan jeg altså være skyldig 2,25 millioner dollars, minus hvad de
andre i gruppen kan skrabe sammen.

Med mindre selvfølgelig at jeg fluks sender to breve hvor jeg anmoder om at
blive meldt ud, og vedlægger mit fulde navn, nuværende adresse og
underskrift. Jeg aner ikke hvor de breve ender, og hvilke informationer
bliver offentligt tilgængelige...

Andy

Fra : Devast8or, work

Dato : 10-09-03 15:19

> [...]
en
> retssag kan jeg altså være skyldig 2,25 millioner dollars, minus hvad de

Der står "Sagsøgte har indvilliget i at betale dette beløb...". Du er ikke
sagsøgte, det er de fire firmaer nævnt i brevet.

Devast8or

Fra : rAnders

Dato : 11-09-03 00:35

"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> en
>
> Der står "Sagsøgte har indvilliget i at betale dette beløb...". Du er ikke
> sagsøgte, det er de fire firmaer nævnt i brevet.

Jo men det er jo kun hvis foligsgruppen acceptere forliget med firmaet, hvis
ikke skal den vel betale omkostningerne til sagen. Eller også forstår jeg
ikke misæren.

rAnders.

Fra : Devast8or, work

Dato : 11-09-03 08:12

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> ikke skal den vel betale omkostningerne til sagen. Eller også forstår jeg

Ja, det kan være du har ret i at forligsgruppen (som Andy åbenbart er en del
af uden at vide det) skal betale sagsomkostninger + advokatsalær hvis ikke
sagen går som de vil - det kunne jeg ikke helt se ud fra det af brevet jeg
så på, men det er vist meget normalt at det kører sådan, ikke?

Men de 2,25 millioner dollars er kun et beløb der kommer på tale hvis
sagsøgte (de fire firmaer) skal til lommerne. Det var det jeg mente :)

Devast8or

Fra : rAnders

Dato : 11-09-03 00:37

> Men jeg skal nok regne med aldrig at kunne rejse til USA igen, uden at
blive
> tilbageholdt?!
>
> Der røg mit arbejde!

Nej, selvfølgelig vil du ikke blive retsforfulgt. Som sagt: man kan ikke
tvinge nogen til at deltage i et søgsmål uden deres aktive accept.

rAnders.

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-09-03 09:22

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote:

>Som sagt: man kan ikke
>tvinge nogen til at deltage i et søgsmål uden deres aktive accept.

Baserer du det paa konkret viden om amerikansk lovgivning?

Jeg kender ikke juraen bag, men jeg er foer stoedt paa disse
opt-out class actions. Det ser ud til at vaere yderst normalt
derovre, og man maa jo antage, at det dermed er en gyldig
fremgangsmaade.

Proev at soege paa "opt-out class actions" paa Google.
Allerfoerste link indeholder ikke meget jura, men det naevnes
dog, at der ifoelge loven er en tidlig opt-out periode, foer
resultatet af sagen er kendt.

Jeg har dog ogsaa flere steder set, at de ufrivilligt indbudte
deltagere er bekymrede for, at deltagelse afskaerer dem fra at
rejse egne krav over for sagsoegte, hvorimod jeg ikke har set
bekymring over eventuelle omkostninger ved at tabe. Om dette
skyldes, at der ikke er omkostninger ved at tabe sagen, skal jeg
ikke kunne sige.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Andy