Lus og dykning
Fra : Jan Birk

Dato : 08-09-03 06:49

Kære gruppe,

Som forældre til 3 unger sker det undertiden at man tænker på lus . I
den forbindelse har jeg funderet over om disse små sataner kan overleve
under vandet og eventuelt hvor lang tid.

Jeg har ikke fundet nogen litteratur som beskriver emnet og familiens
læger ved heller ikke noget om lus' evne til at overleve under vandet.

Hvis f.eks. levende lus dør efter 30 minutter under vand, vil 3 ture i
svømmehallen med en uges mellemrum klare situationen, da æg vil klægges
i løbet af 8 dage og disse bliver kønsmodne efter endnu 8 dage.

Har gruppen nogle erfaringer/viden på området

/Jan Birk

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-09-03 10:07

Jan Birk <jb@hulen.biz> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JLU6b.9$iW6.3@news.get2net.dk...
> [...]
> i løbet af 8 dage og disse bliver kønsmodne efter endnu 8 dage.
> Har gruppen nogle erfaringer/viden på området

Heldigvis har mine børn ikke kunne tiltrække disse ( hvorimod hunden !!! ).
De effektive midler er "kraftig kemi", dybfrost og varme . Klorvand er nok
for "tyndt" eller også er lus gode til at holde vejret . Børn kommer man
ikke i fryseren, selvom tanken nogen gange er der. Ved varme taler man om 60
C i 2 timer for tekstiler men måske har 100 C i 10 min i saunaen effekt ?

Allan Hansen

Fra : Jan Birk

Dato : 08-09-03 20:24

> [...]
> C i 2 timer for tekstiler men måske har 100 C i 10 min i saunaen effekt ?

Jeg har fået mange gode forslag til at undgå lus'ene. (direkte mails)
Det er OK. Men det jeg efterspørger er om nogen kender til lusenes
standhaftighed under vand.

Beklager hvis jeg ikke har været beskrivende nok med mit spørgsmål!

Mvh

Jan

Fra : Lars K.

Dato : 09-09-03 13:44

> Jeg har fået mange gode forslag til at undgå lus'ene. (direkte mails)
> Det er OK. Men det jeg efterspørger er om nogen kender til lusenes
> standhaftighed under vand.

Hehe Det var sgu en smart tanke det med tre dyk og lusene var vær. Jeg har
forhørt mig hos en makker (biolog) men kan ville ikke klove for meget i det.
Han mente dog uden at sætte tid på at lus og andre små skabninger danner en
hinde omkring kroppen hvorved de har mulighed for at overleve noget tid
under vandet.

lars

ps: man kunne jo stille spørgsmålet i dk.natur

Fra : dpl

Dato : 09-09-03 16:47

Jan Birk wrote:
> Kære gruppe,
>
> Jeg har fået mange gode forslag til at undgå lus'ene. (direkte mails)
> Det er OK. Men det jeg efterspørger er om nogen kender til lusenes
> standhaftighed under vand.

Hej Jan!
Jeg tror desværre ikke du skal regne med at dykning har nogen videre
effekt på lus og andet småkravl. Uden at have belæg for det, mener jeg
at huske, at lus kan overleve flere døgn under vand. Og selv hvis du gad
ligge på bunden af svømmehallen så længe, ja så slipper man jo ikke af
med æggene af den grund *smil*.

Har selv netop oplevet hvordan en edderkop tog en tur til 23m dybde og
op igen på noget videnskabeligt udstyr. Efter at være vendt tilbage til
overfladen, forsatte den strakt lystigt reperationen af sit spind. De er
seje de kræ...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Kalle

Dato : 09-09-03 18:35

Hejsa

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> op igen på noget videnskabeligt udstyr. Efter at være vendt tilbage til
> overfladen, forsatte den strakt lystigt reperationen af sit spind. De er

Du dykker for sjællent tror jeg

Fra : Jan Birk

Dato : 09-09-03 18:44

Jeg takker mange gange for de mange kommentarer og gode råd. Jeg tror at
min konklusion er, at der ikke er nogen der faktisk ved hvor lang tid
disse lus kan 'holde vejret'.

Jeg vil derfor starte et forsøg, og mangler nu nogle frivillige forsøgs
personer. Any body???

Mange venlige hilsner

Jan Birk

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 09-09-03 19:56

Jeg vil godt være forsøgs kanin, men mine lus er fladlus kan de bruges ? ? ?
?

K.L.Rasmussen