Skvalderkål.
Fra : Lars Overgaard

Dato : 08-09-03 00:14

Jeg er den lykkelige ejer af en have, hvor den tidligere ejer
intet har foretaget sig i haven de sidste 5-6 år. Derfor kæmper
jeg nu med massive mængder skvalderkål, som jeg bare ikke kan
få bugt med.

Jeg har hørt forskellige mere eller mindre interessante råd,
som skulle aflive kålene en gang for alle, men hvad ville
en klog gøre?

Det følgende er et lille udpluk af de råd, jeg har fået
indtil videre:

Lægge kartofler i bedene.
Strø vejsalt ud i alle bedene.
Dække hele lortet til med plastic, så de bliver kvalt.
Dække bedene til med træflis.
Nappe bladene af kålene for at stresse dem.
Gå fuldstændig agurk med en kæmpe balje round-up.

Hvem kender den smarteste løsning?

Mvh
Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-03 00:29

"Lars Overgaard" <newsuser@linuxnet.dk> skrev
> [...]
> en klog gøre?
>
> Det følgende er et lille udpluk af de råd, jeg har fået

virker på den måde, at når du hypper dine kartofler, bortluger du
skvalderkålen - det er altså ikke dig og ikke kartoflerne, der gør miraklet.
Når skvalderkålen ikke får lov til at gro, går den til sidst ud.

Et tilsvarende råd er at anlægge en græsplæne. Her er det ikke græsset men
plæneklipperen (og ham, der fører den), der tager livet af skvalderkålen.

Endelig kan du tage en greb og grave skidtet op. Under alle omstændigheder
får du sved på panden, før skvalderkålen er væk.

> Strø vejsalt ud i alle bedene.

Dårlig ide, det ødelægger jorden, så intet andet kan gro.

> Dække hele lortet til med plastic, så de bliver kvalt.

Virker i princippet derved, at skvalderkålen ikke får lys (hvis plastiken er
sort), men virker kun indtil du fjerner plastiken for at udnytte jorden til
noget andet.

> Dække bedene til med træflis.

Virkningsløst. Skvalderkålen gror glad op igennem.

> Nappe bladene af kålene for at stresse dem.

Minder om kartoflerne og græsplænen, men er ikke nok.

> Gå fuldstændig agurk med en kæmpe balje round-up.

Samme virkning som vejsaltet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-03 16:26

On Mon, 8 Sep 2003 01:28:50 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Samme virkning som vejsaltet.

Nej, det slår kun det ihjel som bliver ramt. Det 'gemmer' sig ikke i
jorden og tager livet af de planter man måtte sætte dagen efter.

Om man så vil bruge det er der som bekendt delte meninger om - jeg kunne
godt finde på det. Og selvfølgelig sørger man for at overholde
doseringen når man bruger det. Dobbelt dosis virker ikke dobbelt godt -
det koster bare dobbelt så meget.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-03 18:04

Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
......> virker på den måde, at når du hypper dine kartofler, bortluger du
> skvalderkålen - det er altså ikke dig og ikke kartoflerne, der gør
miraklet.

(Vi klipper lige et 'ikke' væk)

En del af virkningen kommer nu fra kartoflerne, ved det at de skygger så
meget at der ikke er basis for vækst af betydning nedenunder.

Men afhængig af ukrudtets natur vil der som regel være frø i jorden til en
del år endnu....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-03 18:50

On Mon, 8 Sep 2003 19:04:28 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>En del af virkningen kommer nu fra kartoflerne, ved det at de skygger så
>meget at der ikke er basis for vækst af betydning nedenunder.

Jojo, men jeg tvivler nu på at kartofler vil skygge for skvalderkål. Det
er nærmere omvendt. Så det er jo en selv som egentlig gør det, ved at
luge indtil kartoflerne er så store at de kan skygge skvalderkålen.

Og så hjælper det jo også gevaldigt at man får gravet jorden igennem
både når man skal sætte kartoflerne, og når de skal op igen.

>Men afhængig af ukrudtets natur vil der som regel være frø i jorden til en
>del år endnu....

Ja, skvalderkål slipper man ikke af med lige på een gang...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-03 21:28

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev > Jojo, men jeg tvivler nu på at
kartofler vil skygge for skvalderkål. Det
> er nærmere omvendt. Så det er jo en selv som egentlig gør det, ved at
> luge indtil kartoflerne er så store at de kan skygge skvalderkålen.

Jeg har heldigvis ingen erfaringer med Skvalderkål, jeg kan forstå det er
slemt. Det må jeg huske når jeg står og plukker Kvikgræs i staudebeddet:
.....nåhh, ikke så slemt endda......

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-09-03 18:54

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Men afhængig af ukrudtets natur vil der som regel være frø i jorden til en
> del år endnu....

Skvalderkål er næppe frøformeret.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-09-03 18:07

On Tue, 9 Sep 2003 19:53:46 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Skvalderkål er næppe frøformeret.

Det kommer jo an på....
For de sætter skam masser af frø. Og det skulle være mærkeligt hvis
disse frø ikke kan spire.

Vi har ikke selv skvalderkål i haven, men på marken ved siden af står de
og blomstrer. Det bekymrer mig lidt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-09-03 08:00

Lars Overgaard wrote:
> [...]
> Dække bedene til med træflis.
> Nappe bladene af kålene for at stresse dem.
> Gå fuldstændig agurk med en kæmpe balje round-up.

Smarteste og smarteste ...
jeg har prøvet det med græs, det virker ikke! Der er kål ude midt i min plæne
og jeg har klippet den omhyggeligt i mange år.
Det eneste der rigtigt virker er knofedt og vedholdenhed, dvs møjsommeligt at
luge hver eneste stump man kan finde.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Lykke

Dato : 08-09-03 08:57

den med flisen duer ikke,
i vores flis, gror denne kål lystigt,
den er faktisk fint bunddække
og ved du, at du kan spise den som salatblade.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-09-03 09:35

Lars Overgaard wrote:

> [...]
>
> Lægge kartofler i bedene.
> Strø vejsalt ud i alle bedene.
> Dække hele lortet til med plastic, så de bliver kvalt.

ikke så godt, da de skal være væk først-

> Nappe bladene af kålene for at stresse dem.
> Gå fuldstændig agurk med en kæmpe balje round-up.
>
> Hvem kender den smarteste løsning?

Svin

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 08-09-03 10:01

scripsit "Peter Ole Kvint"

> Svin

Jaeh, og så er der til kåldolmere bagefter.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Lisa

Dato : 08-09-03 21:59

Det der med at nappe bladene har virket fortræffeligt i vores have....ikke
at vi gjorde det bevidst men vi bruger vores skvalderkål til kaninmad og er
her sidst på sommerne løbet fuldstændig tørt for det, fordi det ikke rigtig
kommer op igen...Jo måske en eller to gange, men planterne blvier mindre og
mindre og er nærmest ikke til at finde mere...
Vores have er iøvrigt også en gammel have, som den forrige ejer ikke passede
i en del år..
mvh Lisa

Fra : Lars Overgaard

Dato : 08-09-03 22:31

In article <slrnblnetc.c2q.newsuser@lars.klasse22>, Lars Overgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg har hørt forskellige mere eller mindre interessante råd,
> som skulle aflive kålene en gang for alle, men hvad ville

Tak til alle for svarene.

Det ser ud som om, jeg ikke kan springe over hvor gærdet er lavest.
Jeg må vist bare svede.

Mvh
Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-09-03 06:26

> Det ser ud som om, jeg ikke kan springe over hvor gærdet er lavest.
> Jeg må vist bare svede.

Nja, hvad med høns? Mine er vældig glade for skidtet. Og en lille indhegning
kunne der vel nok blive til - du kunne måske låne dig frem til hønsene, så
du ikke selv skal ud og investere.

Mvh Maria

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-09-03 07:47

Maria Frederiksen wrote:

> Nja, hvad med høns? Mine er vældig glade for skidtet. Og en lille indhegning
> kunne der vel nok blive til - du kunne måske låne dig frem til hønsene, så
> du ikke selv skal ud og investere.

De smager jo godt og så krummer de ikke i sengen!

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-09-03 16:08

"Lars Overgaard" <newsuser@linuxnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> intet har foretaget sig i haven de sidste 5-6 år. Derfor kæmper
> jeg nu med massive mængder skvalderkål, som jeg bare ikke kan

Hvad med en gasbrænder.

Jeg har ikke prøvet det, men det må da kunne klares på samme måde, som man
fjerner ukrudt mellem fliserne.

mvh
Bendt

Fra : Anette

Dato : 08-09-03 22:12

Bendt Rasmussen <razz2@post.tele.dk> wrote:

> Hvad med en gasbrænder.
>
> Jeg har ikke prøvet det, men det må da kunne klares på samme måde,
> som man fjerner ukrudt mellem fliserne.

Har vi prøvet og det får kun skvalderkålen til at holde en lille pause. Det
meste andet ukrudt giver sig, men ikke skvalderkål på "åbent land"
Ligeså med Round up - dur ikke. Sort plast holder det nede ind til ca 5
sekunder efter man fjerner plasticen- nej pjat , men man skal ikke vente ret
længe før det trives i bedste velgående igen.

Også vi overtog for 6 år siden en forsømt 3500 m2 have bestående af smukke
gamle træer, meterhøje brændenælder og skvalderkål. - og vores erfaring er
at kun greben, solide havehandsker, knofedt og sved i lange baner hjælper på
sigt.
Kartoffelbede hjælper lidt ved netop at skygge og rydde for alt det andet
ukrudt, men det får kun skvalderkålen til at holde pause, mens den ligger og
lurer på hvornår den kan tage fat igen.
Brændenælderne blev "høstet" med le og rødderne gravet op pr håndkraft. De
bliver nu holdt væk af græs og plæneklipper.

God arbejdslyst.

/ Søren og Anette

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 10-09-03 23:43

Hej Lars.
Jeg har i lang tid lagt mærke til, at hvor der er mange eranthis, er der
ikke skvalderkål. Det er i hvert fald et forsøg, jeg er ved at sætte
igang i min egen have (lille og pt næsten helt fri for skvalderkål.
Iøvrigt er det ikke min erfaring, at dens hårdnakkethed skyldes frøene.
Snarere at den mindste rodstump er levedygtig)