PI
Fra : Holmgaard

Dato : 07-04-01 23:23

Jeg prøvede for sjov at bestemme pi ved ramanujan-borwein-borwein algoritmen
(i VB5).
hvilket også går ganske fint, men jeg kan ikke vise resulatet med vilkårligt
mange decimaler hvilket er temmelilgt uheldigt.
Er der nogen der ved hvordan dette gøres.

VH
Claus

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-04-01 08:57

"Holmgaard" <familien.holmgaard@get2net.dk> wrote in message
> [...]
vilkårligt
> mange decimaler hvilket er temmelilgt uheldigt.
> Er der nogen der ved hvordan dette gøres.

Hvad med at gemme resultatet som en string, hvis du ikke kan få decimaler
nok med den type, du bruger?

Fra : Holmgaard

Dato : 08-04-01 18:55

> [...]
> vilkårligt
>
> Hvad med at gemme resultatet som en string, hvis du ikke kan få decimaler

Jeg bruger double, så der skulle være tilstrækkelgt decimaler i udregningen,
jeg mener afrundingen sker idet jeg sender resultatet til en tekstboks, fil
eller lignende.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-04-01 20:37

Holmgaard skrev:
> [...]
udregningen,
> jeg mener afrundingen sker idet jeg sender resultatet til en tekstboks,

Double har en præcision på ca. 15 betydende cifre, men hvis det er nok for
dig, til at udregne PI med "vilkårligt
mange decimaler", så er det lige til at gå til. F.eks. vil MsgBox X (hvor X
er af typen Double) vise alle betydende cifre.

Umiddelbart lyder "vilkårligt mange decimaler" dog for mig som "betydelig
mere" end 15...

-------
Tomas

Fra : Holmgaard

Dato : 10-04-01 22:37

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er af typen Double) vise alle betydende cifre.
>
> Umiddelbart lyder "vilkårligt mange decimaler" dog for mig som "betydelig

ganske meget mere end 15, brugeren skulle helst selv kunne vælge hvis det er
muligt!!

VH
Claus

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-04-01 07:59

Holmgaard skrev:
> ganske meget mere end 15, brugeren skulle helst selv kunne vælge hvis det
er
> muligt!!

Ja, så er der vel ikke andet at gøre end at lede på nettet efter en eller
anden form for komponent, som kan regne på et vilkårligt antal decimaler
eller selv programmere sig ud af det.

Det burde være muligt at gemme et tal i en tabel af variabel størrelse -
enten ciffer for ciffer, eller også (for at få det hele til at gå lidt
hurtigere) som f.eks. Long's hvor du gemmer 9 cifre ad gangen. En addition
af to tal på 20 cifre vil da kun kræve 3 sub-additioner med Long's mod 20
hvis man gemmer ciffer for ciffer.

Måske er det også værd at kigge på (den så ofte oversete) datatype Decimal,
som har en præcision på 28 betydende cifre.

-------
Tomas