Male badeværelsefliser
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 07-09-03 22:29

Jeg går med planer om at renovere et badeværelse fra 80'erne, som er
beklædt med smagløse, gulbrune fliser med et grotesk blomstermønster på
mindst halvdelen af dem.

Desværre er et helt nyt badeværelse ikke inden for økonomisk rækkevidde,
hvorfor jeg har overvejet at
1) male fliserne
2) friske fugerne op
3) male flisegulvet
4) udskifte saniteten (som desværre også er gullig)
5) male badekarret...!!!

Er der nogen derude, som har erfaring med den slags? Jeg er klar over,
at der kræves et kolossalt forarbejde med rensning og affedtning af
fliserne, men hvordan bliver resultatet? Er det holdbart?

Og hvordan med gulvet - er der noget specielt, man skal tage højde for
der?

Endelig mener jeg at have hørt, at et badekar rent faktisk også kan
males - men jeg kan ikke huske med hvad. Er det spraymaling, man bruger
der? Og igen - er det holdbart i længden?

Mvh. JIB

Fra : Stine Frandsen

Dato : 07-09-03 23:06

Hej :)
Jeg har malet fliser i et badeværelse, men kun på væggene.
Jeg spurgte om råd & vejledning i en Sadolin-forretning.
holdbarheden på væggene er god. Holdbarheden på gulvfliser er ikke så god
medmindre i kun går på det uden sko.
Når du maler fliserne, maler du også fugerne :)
Synes selv at resultatet blev rigtig godt.
Stine Frandsen

Fra : thomas andersen

Dato : 08-09-03 09:24

> [...]
> fliserne, men hvordan bliver resultatet? Er det holdbart?
>
> Og hvordan med gulvet - er der noget specielt, man skal tage højde for

Hej Du,

jeg kan ikke hjælpe dig med badekarret, men jeg kan fortælle om mine erf.
med maling af fliser på gulv og væg.
Væggene synes jeg kan give et flot og holdbart resultat, men gulvene skal du
holde dig fra det kan ikke holde.

jeg gjorde som så.

Total afkalkning og afrensning med grundrens, derefter med eddikesyre til at
tage evt. sæberester. Afskylning med koldt vand.
Derefter 2 gange hæftegrunder og til sidst 2 gange Dyrups bad og køkken i
den farve du vil have.
Jeg malede både fliser og fuger da jeg ikke "gad" at tape fugerne til. Jeg
malede med en kort rulle.
Resultatet på væggene ser her efter 1 1/2 år stadig godt ud mens gulvet
nærmaest er slidt af det ærger mig lidt at jeg malede dem.

God arbejdslyst

Thomas

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-09-03 10:27

"thomas andersen" <thomas.andersen@electrolux.dk> wrote in message

> Resultatet på væggene ser her efter 1 1/2 år stadig godt ud mens gulvet
> nærmaest er slidt af det ærger mig lidt at jeg malede dem.

Det er egentlig også gulvet, der bekymrer mig mest - og fliserne i
brusenichen, sæ'fø'lig.
Kan det evt. skyldes utilstrækkelig affedtning/rensning at malingen ikke
vil binde? Er det oliebaseret maling, du har brugt?
Er sliddet på gulvet primært ved bruseren?

Mvh. JIB

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-09-03 11:09

Ups - jeg glemte lige: jeg har også hørt, at malingen skal hærde i 5
dage, før man pjasker med vand på den. Sørgede du for at overholde
dette?

Mvh. JIB

Fra : John Vedsegaard

Dato : 08-09-03 19:11

> [...]
| mindst halvdelen af dem.
|
| Desværre er et helt nyt badeværelse ikke inden for økonomisk rækkevidde,

Det kan du sagtens: Sigma har et produkt (histor kunststofprimer) det lugter
ikke specielt godt men holder, findes i beige eller hvid.

Under alle omstændigheder skal du følge anvisningen på dåsen.

| 2) friske fugerne op

Du maler fugerne samtidig med fliserne.

| 3) male flisegulvet
| 4) udskifte saniteten (som desværre også er gullig)
| 5) male badekarret...!!!

Badekaret kan (mig bekendt) ikke males så det holder det kan emaljeres
(dyrt).
Jeg så for nogle år siden en anden elegant løsning, nemlig et helt nyt
badekar af træ (kostede på det tidspunkt 3600). Men du skal være opmærksom
på at der kan komme til at mangle fliser bag ved.

> [...]
| males - men jeg kan ikke huske med hvad. Er det spraymaling, man bruger
| der? Og igen - er det holdbart i længden?

God arbejdslyst John Vedsegaard
www.taform.dk

---