Ny i 2004: Honda V5R - kommer den nu eller~
Fra : Richard

Dato : 07-09-03 20:38

Har nogen set tegn eller hørt seriøse bud på en VFR-afløser med V5-motor
fra Honda til den kommende sæson?

VFR'en er jo ved at være for svag som sportstourer i forhold til de
mange nye konkurrenter i 1.000 cc-klassen, og efter at både Pan European
og nu snart Blackbird er vokset i motorstørrelse er vel "plads" i Hondas
produktlinie til en 1.000cc-afløser for VFR. Eller skulle de hellere
bruge en gadeudgave af V5 MotoGP-motoren til en Fireblade-afløser? Eller
hvad?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : lange

Dato : 08-09-03 09:34

> Har nogen set tegn eller hørt seriøse bud på en VFR-afløser med V5-motor
> fra Honda til den kommende sæson?

Alle de steder jeg kan kunnet læse om det har Honda afvist at der kommer en
V5 på gaden. Begrundelsen er at produktionsprisen vil blive for høj.

Lange
www.vfr.dk

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-09-03 12:55

lange wrote:

> Alle de steder jeg kan kunnet læse om det har Honda afvist at der kommer
> en V5 på gaden. Begrundelsen er at produktionsprisen vil blive for høj.

Og dermed fadlt argumantationen for skiftet til 4-takts GP til jorden...

/Rune

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-09-03 13:17

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> writes:

> Og dermed fadlt argumantationen for skiftet til 4-takts GP til jorden...

Hehe, stadig bitter over det?

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-09-03 13:40

Mikkel Christensen wrote:

> Hehe, stadig bitter over det?

Ja, og det fortsætter indtil de får 2-takterne tilbage!

/Rune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-03 14:15

Rune Larsen wrote:
> Ja, og det fortsætter indtil de får 2-takterne tilbage!

+1

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Richard

Dato : 08-09-03 18:10

Rune Larsen wrote:

> Ja, og det fortsætter indtil de får 2-takterne tilbage!

Hånden på hjertet, har de ikke udlevet deres tid? - der er jo ingen nye
2-taktscykler mere, så de kunne lige så godt lave en løb for mc'er med
turbiner, wankel- eller elmotorer IMHO

Fra : Armand

Dato : 07-09-03 16:21

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en

> Og dermed fadlt argumantationen for skiftet til 4-takts GP til jorden...

Mon ikke at der kommer en replica til banebrug på et tidspunkt :-/
En sådan kan jo fint blive temmeligt dyr og alligevel eftertragtet - se blot
med VFR-RC30'erne i sin tid, for ikke at nævne RC45'erne!!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 08-09-03 18:04

Armand wrote:

> Mon ikke at der kommer en replica til banebrug på et tidspunkt :-/

Jo i det mindste, andet ville da være tosset, skulle jeg mene.

> En sådan kan jo fint blive temmeligt dyr og alligevel eftertragtet - se blot
> med VFR-RC30'erne i sin tid, for ikke at nævne RC45'erne!!

Ja, og vi glemmer så lige NR750'en, ikke ,-)

Iøvrigt var der en RVF750/RC45 til kun ca. 10 kEUR på mobile forleden,
så mere behøver den altså heller ikke koste

Fra : Richard

Dato : 08-09-03 17:59

lange wrote:

> Alle de steder jeg kan kunnet læse om det har Honda afvist at der kommer en
> V5 på gaden. Begrundelsen er at produktionsprisen vil blive for høj.

Ja, det har jeg også set, men de laver jo andre fancy motorer som fx
GW-bokserne. Men krumtap og kombineret motor/cylinderblok til en V5 er
måske også for dyr, hvis den skal op i mod V2'er og række-3'ere som hhv
Aprilia, Duc og Triumph i VFR's segment?

Men det ville være ærgerligt, hvis motoren slet ikke kom på gaden. Vi
trænger til lidt nyt ifht de traditionelle motortyper, ikke? Og den
goodwill, motoren har hentet i MotoGP, er jo betalt - og det er nok en
væsentlig del af del af markedsføringsomkostningerne på en sådan ny
model IMHO

Fra : lange

Dato : 09-09-03 10:46

> [...]
> goodwill, motoren har hentet i MotoGP, er jo betalt - og det er nok en
> væsentlig del af del af markedsføringsomkostningerne på en sådan ny

Personligt er jeg ligeglad med om de erfaringer Honda høster på banen kommer
på gaden i form af en V5'er. Det vigtigste er at erfaringerne vil blive
brugt i udviklingen af de nye modeller uanset motorkonfiguration. For mig er
motoren kun en delmængde af en motorcykel. Resten er mindst lige så vigtigt.

Hånden på hjertet: Hvornår var det nu man sidste gang med held lavede en
gade version af en GP-racer?

Lange
www.vfr.dk

Fra : Richard

Dato : 09-09-03 15:46

lange wrote:

> [...]
> motoren kun en delmængde af en motorcykel. Resten er mindst lige så vigtigt.

Nu skal vi ikke ind i nærheden af at diskutere smag - så får vi hurtigt
Rittig på nakken - men i mine øjne er motoren den mest interessante
enkeltkomponent på en mc. Meget mere iøjnefaldende end fx en bagsvinger,
der har overtaget et andet design af de indvendige ribber fra en
racercykel

> Hånden på hjertet: Hvornår var det nu man sidste gang med held lavede en
> gade version af en GP-racer?

Tja, VFR var vel - i form af RC24 - et vellykket 2-3' forsøg på at
udnytte Hondas V4-racermotor/tekonologi, eller hur

VTR1000 SP1/2 - er de ikke vellykkede?

Hvor meget af Yamahas R7/OW1 eller hvad den nu hed, der gik igen i R1 og
R6, ved jeg ikke; men mon ikke, der var hentet en del?

Iøvrigt behøver det ikke være end racercykel, motorkonceptet bliver
overført til. Det ærgerer mig bare, at udvalget af motortyper er så
smalt og ensidigt i disse år i fht fx i midt-firserne. Og at fx motorer,
der er designet til at blive gemt væk under en kåbe og ikke blive set,
bliver genbrugt i nye nøgne modeller som det skedet med fx Hornet og Fazer.

Men nu er vi vist for alvor på vej over i det med smag, så her stopper
jeg

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-09-03 21:29

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> Nu skal vi ikke ind i nærheden af at diskutere smag - så får vi hurtigt
> Rittig på nakken

Ha! - så sørger jeg bare for at jage ham ned under en sten (igen) i et par uger

--Kai

Fra : Richard

Dato : 09-09-03 21:50

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Ha! - så sørger jeg bare for at jage ham ned under en sten (igen) i et par uger

Nå, er det det der har holdt ham så længe - håber da han kommer
ordentligt på benene igen

Fra : Armand

Dato : 07-09-03 19:03

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Tja, VFR var vel - i form af RC24 - et vellykket 2-3' forsøg på at
> udnytte Hondas V4-racermotor/tekonologi, eller hur

Der fandtes ikke nogen V4-racer-erfaring på daværende tidspunkt :-|

> Hvor meget af Yamahas R7/OW1 eller hvad den nu hed, der gik igen i R1 og
> R6, ved jeg ikke; men mon ikke, der var hentet en del?

Mnjarh :-/
Den femventilede FZ750 forekom før racer-OW01'eren, ligesom at racer-R7 er
senere end gademodellerne R6 hhv. R1

Bol d'Oren blev i sin tid lanceret som relateret tæt op af Honda's dengang
sejr-rige 16-ventilede RCB1000; men sandheden er nok nærmere at eneste
fællesnævner er de16 ventiler :-/

Den vandkølede RD350 er det eneste eksempel jeg kan komme på, hvor man med
(salgs-)succes har bragt racing-teknologi på gaden - RG 500 er endnu mere
ekstremt replikeret, men man kan vel ikke tale om en decideret salgs-succes
for dens vedkomende :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 10-09-03 19:39

Armand wrote:

> Der fandtes ikke nogen V4-racer-erfaring på daværende tidspunkt :-|

Heller ikke i 500-klassen?

> [...]
> ekstremt replikeret, men man kan vel ikke tale om en decideret salgs-succes

Spørgsmålet er vel, om fx Suzuki havde turdet binde an med en dengang
relativt kompliceret - termisk set - konstruktion som T500, hvis ikke de
havde haft erfaring fra deres 2takts-racere?

Men ud over det rent produktmæssige, interesserer det marketingmæssige
mig nu også; det er kolonorme pengesummer, fabrikkerne binder i halen på
deres racere, så hvorfor de ikke i højere grad overfører det til
gademodeller - mere eller mindre avledt - er mig en gåde. Som senest
Hondas satsning i Superbike, hvor den opnåede goodwill (heller) ikke
blev omsat i nævneværdig grad.

Fra : Armand

Dato : 10-09-03 20:58

> Heller ikke i 500-klassen?

Honda havde ikke genoptaget sit RR-engagement da VF'erne blev lanceret, og
forøvrigt kan man ikke sammenligne V4, når det drejer sig om totakt hhv.
firetakt :- |

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 10-09-03 21:25

Armand wrote:

> Honda havde ikke genoptaget sit RR-engagement da VF'erne blev lanceret, og
> forøvrigt kan man ikke sammenligne V4, når det drejer sig om totakt hhv.
> firetakt :- |

Tja, mente at de havde en 500cc racer med firetakts-V4 dengang; men man
skal ikke tro...
....og jeg gad altså ikke slå det efter denne gang

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-09-03 09:31

Richard wrote:
> Tja, mente at de havde en 500cc racer med firetakts-V4 dengang; men man
> skal ikke tro...
> ...og jeg gad altså ikke slå det efter denne gang

NR500, med ovale stempler? ... den blev sgu aldrig til gademoden
teknologi ...

Holdt de nogensinde et helt løb?

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-09-03 10:47

Hans Joergensen wrote:

> NR500, med ovale stempler? ... den blev sgu aldrig til gademoden
> teknologi ...
>
> Holdt de nogensinde et helt løb?

Mjoo, det mener jeg da at have læst de gjorde. De blev aldrig
konkurrancedygtige, men det kan man jo sige sig selv. Diesel-lort.

--
/Rune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-09-03 11:26

Rune Larsen wrote:
> Mjoo, det mener jeg da at have læst de gjorde. De blev aldrig
> konkurrancedygtige, men det kan man jo sige sig selv. Diesel-lort.

Såså .. de rigtige Diesel-maskiner er da 2takts

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Armand

Dato : 11-09-03 16:10

> Tja, mente at de havde en 500cc racer med firetakts-V4 dengang; men man
> skal ikke tro...
> ...og jeg gad altså ikke slå det efter denne gang

Nu måtte jeg så hellere lige slå efter:
Faktisk er Honda (atter) verdensmester i 500' klassen samme år som VF'erne
lanceredes ('83), og slagtede derved 7 års RG500 dominans!
Selv om det ikke var i første hug at "fast" Freddie Spencer vandt VM'et, så
brugte han kun '82-sæsonen til at køre sig varm. men derfor vil man aligevel
ikke kunne påstå at VF-serien er lanceret på GP-erfaring!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 11-09-03 16:34

Armand wrote:

> Nu måtte jeg så hellere lige slå efter:
> Faktisk er Honda (atter) verdensmester i 500' klassen samme år som VF'erne
> lanceredes ('83), og slagtede derved 7 års RG500 dominans!

VF750'erne blev solgt fra '82, i '83 blev 1100'erne lanceret med
salgsstart i '84 IMHO.

> Selv om det ikke var i første hug at "fast" Freddie Spencer vandt VM'et, så
> brugte han kun '82-sæsonen til at køre sig varm. men derfor vil man aligevel
> ikke kunne påstå at VF-serien er lanceret på GP-erfaring!

Nej, det ville da være en fremskrivning efter den historik

Fra : Armand

Dato : 11-09-03 21:09

> Nej, det ville da være en fremskrivning efter den historik

Tilbage står så blot hvilken motor Honda brugte i deres endurance-racere på
det tidspunkt? Årene umiddelbart forinden havde man jo lanceret Bol d'Or med
relation til RCB1000, så mon at dén fortsat kørte :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-09-03 21:32

lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en

> [...]
> på gaden i form af en V5'er. Det vigtigste er at erfaringerne vil blive
> brugt i udviklingen af de nye modeller uanset motorkonfiguration.

Sjovt nok har Ducati nærmest gjort det modsatte:
De har med forrygende succes udnyttet den tekniske gimmick (tvangs-styrede
ventiler), som igennem ca. 30 år har været fabrikkens kendetegn for deres
gade-motorer, til at pumpe deres GP-motorkonstruktion således at ingen
anden end
verdens største motorcykelproducent kan være med

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 10-09-03 19:30

Armand wrote:

> [...]
> gade-motorer, til at pumpe deres GP-motorkonstruktion således at ingen
> anden end verdens største motorcykelproducent kan være med

Ja, det er flot gjort af Duc. med de formentlig relativt (ifht Yamaha,
Suzuki og Kawasaki) begrænsede ressourser, de har. Et bevis på skomager
bliv ved din læst, fristes man til at sige - selv om netop de anderledes
cykler oftest er resultatet, når fabrikkerne ikke gør det; men tværtimod
skajer lidt ud Som Hondas V4'er i sin tid, Triumph/BSA's 3'er etc.