16 år og dankort
Fra : claus v

Dato : 07-09-03 16:00

hej gruppe min dreng på 16 år har i nordea fået et kort som han kan bruge på
tankstationer / butikker og selvfølgelig i hæveautomater

kan han feks komme i negativ med dette kort hvis han køber stort ind i en
butik og der ikke er dækning på kontoen

er det på nogen måde muligt og hvis det er muligt er det så lovligt fra
bankens side

claus v

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-03 16:03

In article <3f5b476e$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, claus v wrote:
> hej gruppe min dreng på 16 år har i nordea fået et kort som han kan bruge på
> tankstationer / butikker og selvfølgelig i hæveautomater

Det er formodentlig det der VISA der ikke kan overtrækkes.

> kan han feks komme i negativ med dette kort hvis han køber stort ind i en
> butik og der ikke er dækning på kontoen

Hvad står der i kort aftalen med banken?

> er det på nogen måde muligt og hvis det er muligt er det så lovligt fra
> bankens side

Siden det er din dreng, og han kun er 16, så har du vel godkendt
at han har fået kortet ?

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 16:21

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> Siden det er din dreng, og han kun er 16, så har du vel godkendt
> at han har fået kortet ?

Det behøves ikke. Det er uden tvivl Visa Electron vi snakker om, som ikke
kan overtrækkes.
Det er et ganske normalt hævekort som kan bruges i nogle butikke hvis de har
en aftale med Nordea.

Før man kan købe på kortet tjekker den først om der er penge nok på kontoen.
Derfor virker det kun i nogle butikker.

Der skal ingen underskrift være fra forældre ved dette kort.

mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> http://mobil.dontdoit.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : Svend

Dato : 07-09-03 16:20

>hej gruppe min dreng på 16 år har i nordea fået et kort som han kan bruge på
>tankstationer / butikker og selvfølgelig i hæveautomater

Der er ikke tale om et Dankort, da han er 16 år. Der er sansynligvis
tale om et VISA Electron kort.

>kan han feks komme i negativ med dette kort hvis han køber stort ind i en
>butik og der ikke er dækning på kontoen ..er det på nogen måde muligt og
>hvis det er muligt

Et VISA Electron kort er et rent debetkort - og kan ikke overtrækkes.
Saldoen checkes før hver transaktion, så det kan f.eks. ikke benyttes
i en 'fluesmækker', men kun hvis der er en online-terminal til
rådighed.

> er det så lovligt fra bankens side

Lovligheden bygger såvidt jeg ved på, at en ikke-myndig person har fri
råderet over hvad denne har erhvervet ved eget arbejde og/eller ved
gaver. Altså at din søn har ret til at forvalte sine 'egne' penge som
han vil.

Du kan læse mere om kortet, samt Nordeas egne henvisninger her:
http://www.nordea.dk/sitemod/upload/Root/nytunge/108727.pdf

Fra : claus v

Dato : 07-09-03 17:19

> Du kan læse mere om kortet, samt Nordeas egne henvisninger her:
> http://www.nordea.dk/sitemod/upload/Root/nytunge/108727.pdf

tak for svarene nu kan jeg sove roligt

claus v

Fra : Morten Fruergaard