/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
privat salg
Fra : Kim Bendtsen


Dato : 07-09-03 14:15

Hej,

efter at have solgt en forstærker har køber henvendt sig og sagt at der
er en defekt ved forstærkeren(Hvilket jeg ikke mener, men er nok denne
sag underordning). Vi har snakket pr tlf, og er kommet frem til at lade
handelen gå tilbage. Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man stillet
hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så ikke
sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende). Beløbet er 800,-
kr er det noget man kan lave en sag ud af, uden alt for meget bøvl, hvis
han vælger at snyde?

Mvh
Kim

 
 
Ukendt (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-09-03 14:47


Kim Bendtsen skrev:
> Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man
> stillet hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så
> ikke sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende).


Skal vi lige prøve at vende den om, overførte
han pengene før du sendte varen?

Bare lige en tanke.



--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html


Kim Bendtsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Bendtsen


Dato : 07-09-03 15:48

Den Sun, 07 Sep 2003 15:47:09 +0200, skrev Gevaldi:

>
> Kim Bendtsen skrev:
>> Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man
>> stillet hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så
>> ikke sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende).
>
>
> Skal vi lige prøve at vende den om, overførte
> han pengene før du sendte varen?
Det er helt i orden, det er jo kun mit synspunkt der kommer frem her, så
stil endelige kritiske spørgsmål!
Ja, han overførte først pengene og derefter sendte jeg forstærkeren.
Jeg kan lige klare nogle af de andre kommentarer med det samme.

>Varen er vel købt som beset. Og så mener jeg ikke du har pligt til, at
>tage varen retur.
Han så aldrig varen da han bor langt væk, og så spurgte han om det var
i orden at jeg bare sendte den til ham, hvor han betalte portoen, det var
ok med mig.

Køber har sendt en mail med formaninger om købelov og at jeg skal give ham
nedslag/udbedre skaden/eller skaffe ham en ny. Dernæst sendte han en mail
om at bringe ufrivillige ind i sagen hvor jeg skulle betale
omkostningen af sådanne.

Men det var mest hvordan jeg var stillet hvis han besluttede sig for at
droppe at sende varen tilbage.. og det er åbentbart ikke særlig godt.

Mvh
Kim

bem (07-09-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 07-09-03 15:54

Kim Bendtsen wrote:

> Men det var mest hvordan jeg var stillet hvis han besluttede sig for
> at droppe at sende varen tilbage.. og det er åbentbart ikke særlig
> godt.
>
> Mvh
> Kim

Lad være med at give ham pengene før du har forstærkeren - hvor svært kan
det være

/Bo


Bertel Lund Hansen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-09-03 16:27

Kim Bendtsen skrev:

>>Varen er vel købt som beset. Og så mener jeg ikke du har pligt til, at
>>tage varen retur.

"Købt som beset" har stort set ingen juridisk betydning.

>Køber har sendt en mail med formaninger om købelov og at jeg skal give ham
>nedslag/udbedre skaden/eller skaffe ham en ny.

Først skal han altså lige bevise at fejlen var til stede før du
sendte varen med posten.

>Dernæst sendte han en mail om at bringe ufrivillige ind i sagen hvor jeg
>skulle betale omkostningen af sådanne.

"Ufrivillige"? Mener du ikke "uvildige"? Det er ikke din
hovedpine.

>Men det var mest hvordan jeg var stillet hvis han besluttede sig for at
>droppe at sende varen tilbage.. og det er åbentbart ikke særlig godt.

Nej. Men foreløbig er det ham der har et problem medmindre du har
lovet at tage varen retur. Det løfte skal du naturligvis holde.
Men hvis der ikke er aftalt andet, så insistér på at du skal have
varen i hænde og undersøge den inden du vil sende penge. Hvis det
f.eks. er tydeligt at han har givet den én med en klaphammer,
skal han jo ingen penge have tilbage.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

alexbo (07-09-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-09-03 18:25


"Kim Bendtsen" skrev

> Men det var mest hvordan jeg var stillet hvis han besluttede sig for at
> droppe at sende varen tilbage.. og det er åbentbart ikke særlig godt.

Du er stillet på samme måde som køber var, da han sendte dig pengene i håb
om, at han så også modtog en vare.

Køber viste dig tillid ved at sende pengene, ville det være helt umuligt at
vise ham den samme tillid.

mvh
Alex Christensen



Bjarne Larsen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Bjarne Larsen


Dato : 07-09-03 15:05

Varen er vel købt som beset. Og så mener jeg ikke du har pligt til, at tage
varen retur.
Hvis du vælger, at gøre som du skriver, og du ikke får forstærkeren retur,
så tror jeg ikke du kan gøre noget ved det.
Jeg har selv handlet lidt igennem tiderne, og hvis i ikke mødes personligt,
så kan du aldrig vide dig sikker !.



"Kim Bendtsen" <lksdf@lksdf.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.09.07.13.14.30.286097@lksdf.dk...
> Hej,
>
> efter at have solgt en forstærker har køber henvendt sig og sagt at der
> er en defekt ved forstærkeren(Hvilket jeg ikke mener, men er nok denne
> sag underordning). Vi har snakket pr tlf, og er kommet frem til at lade
> handelen gå tilbage. Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man stillet
> hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så ikke
> sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende). Beløbet er 800,-
> kr er det noget man kan lave en sag ud af, uden alt for meget bøvl, hvis
> han vælger at snyde?
>
> Mvh
> Kim



Peter G C (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 07-09-03 16:01

In news:3f5b3af9$0$16865$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Bjarne Larsen <e-mail@esenet.dk> typed:
> Varen er vel købt som beset.

Det hjælper ikke sælger noget som helst. Punktum.

> Og så mener jeg ikke du har pligt til,
> at tage varen retur.

Det er ikke korrekt.

> Hvis du vælger, at gøre som du skriver, og du ikke får forstærkeren
> retur, så tror jeg ikke du kan gøre noget ved det.

Jo da!

> Jeg har selv handlet lidt igennem tiderne, og hvis i ikke mødes
> personligt, så kan du aldrig vide dig sikker !.

Det er rigtigt.

Du kan læse mere om køb, helt generelt, her:
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Carsten Holck (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 08-09-03 08:33

Peter G C wrote:
> In news:3f5b3af9$0$16865$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> Bjarne Larsen <e-mail@esenet.dk> typed:
>> Varen er vel købt som beset.
>
> Det hjælper ikke sælger noget som helst. Punktum.
>
Jo, hvis det ikke er et forbrugerkøb, kan reklamationsmulighederne ændres
ved aftale. (men det skal sælger kunne dokumentere)



>> Og så mener jeg ikke du har pligt til,
>> at tage varen retur.
>
> Det er ikke korrekt.
>
>> Hvis du vælger, at gøre som du skriver, og du ikke får forstærkeren
>> retur, så tror jeg ikke du kan gøre noget ved det.
>
> Jo da!

men det bliver besværligt (advokat/retssag) - og kan næppe betale sig.


>
>> Jeg har selv handlet lidt igennem tiderne, og hvis i ikke mødes
>> personligt, så kan du aldrig vide dig sikker !.
>
> Det er rigtigt.
>
> Du kan læse mere om køb, helt generelt, her:
> http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

Og især http://www.fs.dk/sphj/12_kobelov.htm


--
Med venlig hilsen
Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687



bem (07-09-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 07-09-03 15:16

Kim Bendtsen wrote:
> Hej,
>
> efter at have solgt en forstærker har køber henvendt sig og sagt at
> der er en defekt ved forstærkeren(Hvilket jeg ikke mener, men er nok
> denne sag underordning). Vi har snakket pr tlf, og er kommet frem til
> at lade handelen gå tilbage. Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man
> stillet hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så
> ikke sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende). Beløbet
> er 800,- kr er det noget man kan lave en sag ud af, uden alt for
> meget bøvl, hvis han vælger at snyde?

Eftersom det alene er i købers interesse, at handelen går tilbage, så må du
lade køber "tage chancen" og returnere forstærkeren *inden* du overfører
pengene. Det giver også dig den fordel, at du kan konstatere, om køber har
beskadiget den - evt ved uforsvarlig indpakning.
Vil køber ikke gå med til denne procedure, så må handelen jo stå fast.

/Bo


Rasmus (07-09-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 07-09-03 21:05


"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
news:bjfeh3$3te$1@sunsite.dk...
> Kim Bendtsen wrote:
> > Hej,
> >
> > efter at have solgt en forstærker har køber henvendt sig og sagt at
> > der er en defekt ved forstærkeren(Hvilket jeg ikke mener, men er nok
> > denne sag underordning). Vi har snakket pr tlf, og er kommet frem til
> > at lade handelen gå tilbage. Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man
> > stillet hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så
> > ikke sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende). Beløbet
> > er 800,- kr er det noget man kan lave en sag ud af, uden alt for
> > meget bøvl, hvis han vælger at snyde?
>
> Eftersom det alene er i købers interesse, at handelen går tilbage, så må
du
> lade køber "tage chancen" og returnere forstærkeren *inden* du overfører
> pengene. Det giver også dig den fordel, at du kan konstatere, om køber har
> beskadiget den - evt ved uforsvarlig indpakning.
> Vil køber ikke gå med til denne procedure, så må handelen jo stå fast.

Helt klart, jeg ville foreslå køber at han sendte dig forstærkeren så du
selv kunne undersøge hvad der er galt, om det evt. kan betale sig at få den
lavet, eller om han skal have pengene tilbage...., det er vel også sådan en
forretning normalt ville gøre

mvh
Rasmus



Kim Bendtsen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Bendtsen


Dato : 11-09-03 15:26

Den Sun, 07 Sep 2003 15:14:30 +0200, skrev Kim Bendtsen:

> Hej,
>
> efter at have solgt en forstærker har køber henvendt sig og sagt at
> der er en defekt ved forstærkeren(Hvilket jeg ikke mener, men er nok
> denne sag underordning). Vi har snakket pr tlf, og er kommet frem til at
> lade handelen gå tilbage. Nu er mit spørgsmål så, hvordan er man
> stillet hvis jeg overfører de penge + porto til hans konto, og han så
> ikke sender forstærkeren (har ikke tillid til vedkommende). Beløbet er
> 800,- kr er det noget man kan lave en sag ud af, uden alt for meget
> bøvl, hvis han vælger at snyde?
>
> Mvh
> Kim

For god ordens skyld vil jeg lige takke for kommentarerne. Det endte med
at jeg ville betale for portoen for at få forstærkeren sendt tilbage,
så jeg selv kunne se om der var en defekt før han fik pengene tilbage.
Så blev han sur.. så nu vil han selv udbedre fejlen og beholde
forstærkeren. Og igen.. dette har været min version af historien (tm) :)

Mvh
Kim

bem (11-09-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 11-09-03 16:21

Kim Bendtsen wrote:

> For god ordens skyld vil jeg lige takke for kommentarerne. Det endte
> med at jeg ville betale for portoen for at få forstærkeren sendt
> tilbage, så jeg selv kunne se om der var en defekt før han fik
> pengene tilbage. Så blev han sur..

Og du ville endda betale portoen? Du er godt nok flink - hvorfor blev han
sur over det?

> så nu vil han selv udbedre fejlen
> og beholde forstærkeren.

Jamen så var problemet nok ikke større end at han selv kunne ordne det.
Havde han mon bare fortrudt og opfandt derfor fejlen for at få pengene
tilbage? Det blev jo forhindret fordi du villle se forstærkeren før du
sendte pengene.

/Bo






Kim (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 13-09-03 07:28

bem wrote:
> Kim Bendtsen wrote:
>
>
>>For god ordens skyld vil jeg lige takke for kommentarerne. Det endte
>>med at jeg ville betale for portoen for at få forstærkeren sendt
>>tilbage, så jeg selv kunne se om der var en defekt før han fik
>>pengene tilbage. Så blev han sur..
>
>
> Og du ville endda betale portoen? Du er godt nok flink - hvorfor blev han
> sur over det?

Han insiterede på at jeg overførte pengene først, og derefter ville han
sende forstærkeren. Og efter en påmindelse herindefra om hvordan det
fungerer når man returnere varer til en butik, så insisterede jeg på at
han sendte forstærkeren først. Og der var vi ueninge.


> Jamen så var problemet nok ikke større end at han selv kunne ordne det.
> Havde han mon bare fortrudt og opfandt derfor fejlen for at få pengene
> tilbage? Det blev jo forhindret fordi du villle se forstærkeren før du
> sendte pengene.
>
Det kan der vist kun udføres spekulationer omkring.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste