Kan denne starte OS 9 ?
Fra : Peter Ursin

Dato : 07-09-03 10:50

Hej,

Kan en Powerbook 1Ghz med superdrive starte op i OS 9?
Der følger kun en dvd med maskinen hvorfra man kan installere os x + os 9 +
programmer.
Jeg har installeret det hele, og classic kører også fint. Hvis jeg vælger
startup disk får jeg mulighed for at vælge system 9 på harddisken, men når
maskinen dernæst starter op kommer der en diskette frem med et spørgsmål.
Er der noget der mangler for at jeg kan boote?

mvh
Peter Ursin

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 07-09-03 12:01

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> maskinen dernæst starter op kommer der en diskette frem med et spørgsmål.
> Er der noget der mangler for at jeg kan boote?

Jeg har ikke en powerbook (hulk, snøft), men under installation af
OS'erne skal man som regel sikre sig, at harddisken er forberedt for
bootning i OS9. Bruger man f.eks. partionering før installation, skal
man hakke af i OS9-diskdrivere.
Kan det være der, at du har overset noget? Selve OSX+OS9 har fra apples
side den hensigt, at OS9 skal køres som classic - man skal selv aktivt
vælge at forberede maskinen på boot i OS9 - udover at vælge startdisk.
Hvis det er diskdriverne må man kunne installere fra CD i sit OS9-miljø?
Iøvrigt har jeg en iBook, som på glimrende vis kan boote i OS9 - vi
kunne bytte, for jeg bruger aldrig OS9?! Evt. porto betaler jeg.
--
Poul

Fra : Peter Ursin

Dato : 07-09-03 14:24

"Poul Skovmand Thingholm" <fjern_pst@phenomen.dk> wrote in message

> [...]
> Iøvrigt har jeg en iBook, som på glimrende vis kan boote i OS9 - vi
> kunne bytte, for jeg bruger aldrig OS9?! Evt. porto betaler jeg.
Det kan faktisk godt være du har fat i noget der. Når jeg kører disk utility
virker det som om startdisken ikke er forberedt på os 9.
Nu skal jeg så bare finde ud af hvordan jeg får installeret os 9 disk
driverne uden at skulle installere helt forfra.

Jeg tror iøvrigt jeg siger pas til dit tilbud om bytning .....så meget
skal jeg egentlig ikke bruge os 9 !

mvh
Peter