DX9-sikret og grafikkortvalg
Fra : Hans

Dato : 07-09-03 10:21

Jeg er nået frem til to ting:

1. AGP 8x giver usynligt lidt ekstra performance, og det er derfor
irrelevant.

2. 256 MB ændrer stort set heller ikke ved noget af betydning.

Jeg køber nyt kort en gang om året til mellem 500 - 1500 kr, og derfor skal
kortet ikke være sindssygt fremsikret. Mit spørgsmål er derfor:

Hvornår kommer DX9 alvorligt ind på spilscenen? Dvs. skal jeg satse på et
kort med høj 3D mark 2003 score eller høj 3D mark 2001 score, når det blot
skal virke i et år?

MVH Hans

Fra : Søren Andersen

Dato : 08-09-03 22:40

> 1. AGP 8x giver usynligt lidt ekstra performance, og det er derfor
> irrelevant.
> 2. 256 MB ændrer stort set heller ikke ved noget af betydning.

Stort set enig i begge dine betragtninger her.

> Hvornår kommer DX9 alvorligt ind på spilscenen? Dvs. skal jeg satse på et
> kort med høj 3D mark 2003 score eller høj 3D mark 2001 score, når det blot
> skal virke i et år?

DX9 spillene kan du forvente i en lind strøm fra "nu af" (half-life 2).
Ved ikke hvornår der kommer flere titler, men har set nogle meget lovende
screenshots fra spil der forventes udgivet til næste år. Nogle dog først i
Q2-3, dvs. om et år.

Om du skal satse på det ene eller det andet er jo svært at svare på. Det er
jo ikke sådan at du ikke kan spille dx9 spil på et dx8 kort, du får bare
ikke det fulde udbytte. Forskellen tror jeg dog vil være mindre end da vi
gik fra dx7 til 8 (e.g. gf2 -> gf3).

Hvis vi antager at din budgetramme er max 1500 kr, så er du i den uheldige
situation at du skal vælge mellem generelt sløve dx9 kort eller nogle
rimeligt gode dx8 kort.
Uheldigvis er de bedste kort i prisklassen, nemlig radeon 9500 pro og
geforce4 ti4600 fjernet fra hylderne, eller ligger tilbage med urealistisk
høje prismærker på.
Tilbage er så:
ti4200 / 4800se , som ikke er dx9, men som yder rimeligt og er rigtig
fornuftigt prissat ...
radeon 9600 pro som er lidt dyrere , men som er dx9 men har lavere ydelse
end gf4'erne.
fx 5600, som også er lidt dyrere , har dx9 men også lavere ydelse end
gf4'erne

God fornøjelse med dit valg.

Mvh.
Søren Andersen

Fra : Hans

Dato : 09-09-03 21:13

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis vi antager at din budgetramme er max 1500 kr, så er du i den uheldige
> situation at du skal vælge mellem generelt sløve dx9 kort eller nogle
> rimeligt gode dx8 kort.

Ja, netop, og præcist denne konklusion kan man også drage, når man jævnfører
benchmarks på fx tomshardware, men jeg håbede på, at det ikke var sandt.

> Uheldigvis er de bedste kort i prisklassen, nemlig radeon 9500 pro og
> geforce4 ti4600 fjernet fra hylderne, eller ligger tilbage med urealistisk
> høje prismærker på.

Hvorfor er de væk? Udsolgt?

> [...]
> end gf4'erne.
> fx 5600, som også er lidt dyrere , har dx9 men også lavere ydelse end

Det er egentligt et lidt uheldigt tidspunkt at vælge kort. Jeg tror faktisk,
at det bedste ville være at beherske sine købe-nyt-grafikkort-abstinenser og
lige vente til at et kort, der både behersker dx9 og dx8 spil, dukker op i
denne prisklasse. Jeg har jo alligevel ikke noget dx9-spil endnu, så jeg
burde kunne vente et par måneder.

> God fornøjelse med dit valg.

Tak og tak for vejledningen

MVH Hans

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 09-09-03 16:26

"Hans" <ingenmail@ingenmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> kort med høj 3D mark 2003 score eller høj 3D mark 2001 score, når det

Som Søren skrev, så kommer DX9 med Half-Life 2, som kommer til
sept./nov.

Men jeg vil da nævne at jeg har set en test der beskriver at man, med
lidt held, kan clocke et Radeon 9600 Pro op til ydelser der ligner
Radeon 9700, så det er nok dét jeg ville anbefale.

9600 Pro kan fås til priser omkring 13-1400 kr

Venlig hilsen
Henrik.

Fra : Hans

Dato : 09-09-03 21:17

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Radeon 9700, så det er nok dét jeg ville anbefale.
>
> 9600 Pro kan fås til priser omkring 13-1400 kr

Bestemt ikke noget ringe valg, men bare lidt ærgerligt, at et 9500 pro yder
bedre, men kan ikke købes.

http://www6.tomshardware.com/graphic/20030416/radeon_9600-23.html
http://www6.tomshardware.com/graphic/20030416/radeon_9600-26.html

MVH Hans