Fart på OS X!
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 07-04-01 21:45

Kig denne MacFixIt tråd, den beskriver hvordan man kan optimere
Mac OS X.

<http://www.macfixit.com/ultimate/Forum35/HTML/001663.html>

Man skal køre kommandoen

sudo update_prebinding -root /

fra Terminal og genstarte. Og det VIRKER helt vildt!

I går installerede jeg Developer Tools pakken, og blev helt bange!

X kørte vildt hurtigt pludselig, det var faktisk mere end brugbart på
min G3/266/224. Ja faktisk tilbragte jeg hele aftenen i X, det kørte
smooooth

Det viser sig at Dev. Tools optimerer systemet (som beskrevet ovenfor),
men man behøver ikke installere Dev. Tools for at få fordelene. Bare kør
kommandoen.

Og det varer nok ikke længe, inden nogen laver et pænt program der kan
dette, så man ikke skal rode med Terminal. Eller det bliver vel en del
af Norton og de andre disk utils.

Mojn, Thomas

--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-04-01 14:22

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Man skal køre kommandoen
>
> sudo update_prebinding -root /
>
> fra Terminal og genstarte. Og det VIRKER helt vildt!

....dårligt for mig. Programmet giver en Segmentation fault og bliver
derfor ikke færdig. Dev. tools er dog blevet installeret, men det gav
dog heller ingen forskel desværre.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-04-01 17:40

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> ...dårligt for mig. Programmet giver en Segmentation fault og bliver
> derfor ikke færdig. Dev. tools er dog blevet installeret, men det gav
> dog heller ingen forskel desværre.

Øv da, well se om de ikke kan hjælpe i tråden på MacFixIt.

Jeg løb tør for disk plads første gang jeg prøvede, men så brugte jeg et
andet tip i tråden på MacFixIT, nemlig at fjerne alle ikke engelske
sprogmoduler. Det gav ca 200 MB mere diskplads, og så virkede det.

Mojn, Thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 08-04-01 19:12

> [...]

> andet tip i tråden på MacFixIT, nemlig at fjerne alle ikke engelske
> sprogmoduler. Det gav ca 200 MB mere diskplads, og så virkede det.

Jeg kørte det og det virkede vist nok godt, mest tydeligt i Finder, før
"sudo" hakkede det nærmest når man ændrede vindue størrelse eller i
ryk., efter "sudo" resizer vinduerne rigtig flot, måske en lille ting,
men som svarede et andet sted (til PC-bekenderen) er det de små
ting/detaljer der gør en Mac dejlig
Classic programmer starter rigtig hurtigt !

Til gengæld kan jeg ikke starte op i ren OS 9 længere...kun uden
udvidelser.. den stopper i opstart billede inden udvidelse ikonerne
kommer frem...

For i øvrigt kan man et sted se om det er "ny rom" i ens iMac ?
(Rubinrød DV+)

--
- Michael
OS X (udtales "OS Tihii" OS X fordi man er glad for det

Fra : Peter Gersmann

Dato : 08-04-01 19:15

In article <1erkafe.o83b2k13za4wcN%kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com>,
kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) wrote:

> "sudo" hakkede det nærmest når man ændrede vindue størrelse eller i
> ryk., efter "sudo"

Eh, sudo er blot kommandoen så du ikke skal være logget på som root. Det
er update_prebinding som gør forskellen.

Næste trin er at proppe redo_prebinding ind i cron - underligt at den
ikke er det som standard.

//Peter Gersmann

Fra : Michael Holm

Dato : 08-04-01 19:24

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Eh, sudo er blot kommandoen så du ikke skal være logget på som root. Det
> er update_prebinding som gør forskellen.

Ja ja, "sudo" var blot ment som en forkortelse for resten

> Næste trin er at proppe redo_prebinding ind i cron - underligt at den
> ikke er det som standard.

fortæl lidt mere...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 19:23

> [...]

> er update_prebinding som gør forskellen.
>
> Næste trin er at proppe redo_prebinding ind i cron - underligt at den

Hvad gør den kommando egentlig?

--
René

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 08-04-01 19:36

rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) writes:

> Hvad gør den kommando egentlig?

Helt generelt, åbn en terminal og skriv "man kommando", eg.
man redo_prebinding

UNIX er med god grund berømt for sin dokumentation.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-01 21:36

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Helt generelt, åbn en terminal og skriv "man kommando", eg.
> man redo_prebinding
>
> UNIX er med god grund berømt for sin dokumentation.

Nu har jeg ikke Mac OS X, så lidt forklaring ville være rart!

Min Linux-boks har desværre ikke en man-side og denne kommando.

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 09-04-01 05:34

In article <1erkg1p.1fbkwlv9335p2N%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Min Linux-boks har desværre ikke en man-side og denne kommando.

What? Du kan ikke skrive:
man [kommando]

Mon ikke det er MS-DOS du har kørende på din boks.

//Peter

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-04-01 17:50

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> What? Du kan ikke skrive:
> man [kommando]
>
> Mon ikke det er MS-DOS du har kørende på din boks.

Mon ikke der menes "man side _for_ denne kommando"?

Lissom der ingen man side er for "alias" i OS X.

Mojn, Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 16:56

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Mon ikke der menes "man side _for_ denne kommando"?
>
> Lissom der ingen man side er for "alias" i OS X.

Det er lige præcis det, som jeg _ville_ skrive! Min Linux (SuSE 7.1
Personal) har ikke en mas-side til kommandoen redo_prebinding.

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-04-01 17:31

In article <1erntei.66uh0biw7utcN%rfn@altavista.net>, rfn@altavista.net
(René Frej Nielsen) wrote:

> Det er lige præcis det, som jeg _ville_ skrive! Min Linux (SuSE 7.1
> Personal) har ikke en mas-side til kommandoen redo_prebinding.

Og? UNIX er ikke bare UNIX (og Linux er det jo sådan set slet ikke).

Redo_prebinding er en Mac OS X kommando, så din tyske Linux har ikke en
man page for den funktion.

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 18:03

> [...]

> Og? UNIX er ikke bare UNIX (og Linux er det jo sådan set slet ikke).
>
> Redo_prebinding er en Mac OS X kommando, så din tyske Linux har ikke en

Prøv at se mit oprindelige spørgsmål herunder:

>Helt generelt, åbn en terminal og skriv "man kommando", eg.
>man redo_prebinding
>
>UNIX er med god grund berømt for sin dokumentation.

Til det svarede jeg:

>Nu har jeg ikke Mac OS X, så lidt forklaring ville være rart!
>
>Min Linux-boks har desværre ikke en man-side [for] denne kommando.

....fordi at jeg ikke havde mulighed for at se den føromtale man-side, da
jeg ikke har Mac OS X. Jeg ville bare lige nævne, at jeg også havde
prøvet i min Linux!

Jeg har dog stadig ikke fået et svar på, hvad kommandoen egentligt gør!

--
René

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 10-04-01 18:09

http://www.google.com/search?q=redo_prebinding

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 23:43

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> http://www.google.com/search?q=redo_prebinding

Tak

--
René

Fra : Hammerhead

Dato : 09-04-01 12:39

> [...]

> er update_prebinding som gør forskellen.
>
> Næste trin er at proppe redo_prebinding ind i cron - underligt at den

Sjovt så brugervenlig Mac'en pludselig er blevet med OS X.... wow. Alle
de sjove kommandoer.

--
=) - Peter - titancity.com

Freedom.

Fra : Karl Antz

Dato : 09-04-01 13:28

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Sjovt så brugervenlig Mac'en pludselig er blevet med OS X.... wow. Alle
> de sjove kommandoer.

et lille fjoget grin må være på sin plads

Men - er situationenen nu egentlig så meget anderledes end før? Jo,
måske - en masse ting som i tidligere Mac-systemer KUN kunne klares ved
at programmere en ny udvidelse eller et nyt kontrolpanel, fordi de lå
dybt begravet i systemsoftwaren eller krævede kroge til at få fat i
denne, kan nu ordnes manuelt hvis man forstår sig på Unix-sprog. Og tro
det eller lad være: der er allerede mange shareware-producenter igang
med at skrive user interfaces til disse kommandoer.

Feks læste jeg først om trikket med at sætte docken et andet sted, da
den kommandolinie blev beskrevet der har denne virkning. Og der gik ikke
tre dage så var der de første to shareware-programmer der hjalp med at
gøre det uden kommandolinie.

Der er flere ting som folk konsekvent synes at glemme:
1) det gamle system var mindst lige så kompliceret som det nye (faktisk
endnu mere pga alle de indgåede kompromis'er) - blot var hele denne
kompleksitet skjult feks. bag den for alle os dødelige så godt som
hermetisk lukkede systemkuffert.
2) Shareware-producenterne har alle dage spillet en overordentlig vigtig
rolle for Mac'en, og Apple har i tidens løb indkorporeret en masse af
deres ideer i selve systemet.
3) Hvis du er hardcore-nørd, har du pludselig masser af muligheder - MEN
DU ER INGENLUNDE TVUNGET til at bruge disse hemmelighedsfulde
krinkelkroge.

Jeg personlig har aldrig kunnet døje en kommandolinie, og jeg har nu i
knap to uger leget særdeles intensivt med OS X uden en eneste gang at
måtte krybe til korset. Eneste undtagelse var da jeg læste om at lave
Terminals vindue transparent, hvilket jeg syntes måtte se særdeles sejt
ud. Så udelukkende for det formål åbnede jeg terminalen, skrev den
kommando som jeg med voldsomme anstrengelser havde kopieret fra min
browser og satte den ind - for vi ved jo alle at copypaste er en
umådelig vanskelig handling som kræver års træning udi computerens mere
arcane hemmeligheder - og kunne så beundre resultatet. Og tro mig - det
ser edderlækkert ud - og kunne næppe gøres så simpelt og så perfelt i OS
9

Iøvrigt: himlen er blå, og det begynder at blive varmere)))))

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-01 20:58

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> arcane hemmeligheder - og kunne så beundre resultatet. Og tro mig - det
> ser edderlækkert ud - og kunne næppe gøres så simpelt og så perfelt i OS

Er det kun mig der ser paradokset her Du har brugt komandolinien for
at få komandolinien du ikke bruger/vil bruge til at se lidt pænere ud

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Karl Antz

Dato : 09-04-01 21:18

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Er det kun mig der ser paradokset her Du har brugt komandolinien for
> at få komandolinien du ikke bruger/vil bruge til at se lidt pænere ud

Joda - jeg kan sagtens se paradokset selv) Det der fængede mig der
var ikke så meget kommandolinien men den visuelle effekt af et
gennemsigtigt vindue ovenpå et andet - som netop på denne måde
formodentlig ikke ville kunne lade sig gøre i OS 9.1 ...

Men samtidig var det også ment som en antydning af at man som almindelig
bruger næsten må gribe til absurditeter for at få behov for
kommandolinien.

Ja jeg ved godt at der er en del ting der kan gøres med den - feks den
af mange på Web'et nævnte Rebinding - men som jeg også sagde, er der en
masse shareware-producenter der er i fuld sving med at lave
GUI-programmer for os stakkels dødelige

Men på den anden side må jeg da indrømme at jeg bliver mere og mere
nysgerrig - når man nu kan så meget mere end under DOS så er der måske
ligefrem en mening i at lære noget om det? Det ændrer dog intet ved at
man end ikke på nuværende tidspunkt tvinges til at bruge den - medmindre
man ønsker det.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-04-01 22:21

> [...]

> af mange på Web'et nævnte Rebinding - men som jeg også sagde, er der en
> masse shareware-producenter der er i fuld sving med at lave

Netop. TAK Karl.

Det kommer jo alt sammen, lige nu kan de såkaldte "early adopters" (som
mig) få lov at flippe ud med syge kommandoer i Terminal ... tre dage
efter er der et program med et GUI der kan det samme.

Derfor har jeg droppet at svare fjolser, der kommer med deres åhhh så
kloge "nå, OS X er nok nemt at bruge, hva?" attitude.

De har ret de dage der går, indtil de selv kan finde ud af det, med et
downloaded GUI program. Derefter bliver de bare betegnet som "nåhh ja,
fjolserne".

Mojn, Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-04-01 19:58

In article <1erkafe.o83b2k13za4wcN%kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com>,
kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) wrote:

> For i øvrigt kan man et sted se om det er "ny rom" i ens iMac ?
> (Rubinrød DV+)

Der er "ny ROM" i alle iMac'er.
Min Mac er til gængæld så gammel at den har det bedst med Whiskey.

--
MVH
Martin Edlich (11)

Fra : Michael Holm

Dato : 08-04-01 20:41

> Der er "ny ROM" i alle iMac'er.
> Min Mac er til gængæld så gammel at den har det bedst med Whiskey.
Jamemn jammen, hvordan er det nu med under opstart at holde "alt" nede,
så får man lov at vælge startdisk, på imac rev. b, med 2 partioner (én
med os X og 9.1 / én med os 9.1) sker der ingenting.
På Rubinrød DV+ med én disk med OS X og 9.1, får jeg mulighed for at
vælge en disk (den som sidst blev valgt i Startdisk panelet....)

Der er da noget med at de nye (?) iMac'er har en anderledes ROM (eller
var det noget andet?), hvilket blandt andet gjorde at man skulle havde
en af de nyeste OS 9.04 cd'er hvis man skulle starte dem op fra en CD
(selvfølgelig virkede den CD der fulgte med mac'en - men hvis man ville
havde andet sprog på).

Men der var da også en eller anden der på et tidspunkt skrev at de
mac'er med ny ROM (?) kunne man lave dette dersens tick med at holde alt
nede...... øh ??

--
- Michael
OS X (udtales "OS Tihii" fordi man er glad for det

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-01 23:12

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
> På Rubinrød DV+ med én disk med OS X og 9.1, får jeg mulighed for at
> vælge en disk (den som sidst blev valgt i Startdisk panelet....)

begger er new-world, den sidste er UMA 1.0 bundkort med endnu mindre ROM
på motherbordet (og en nyere version af OF med delvist grafisk
interface)

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-04-01 19:17

On Sat, 7 Apr 2001 22:45:10 +0200, Thomas Boelskifte wrote
(in message <1erimz4.qcgdr6dqcfioN%engineering@boelskifte.dk>):

> [...]

> Og det varer nok ikke længe, inden nogen laver et pænt program der kan
> dette, så man ikke skal rode med Terminal. Eller det bliver vel en del

Ja, det virker, og det er faktisk ret cool at kunne noget med Terminalen.
Først glemte jeg dog det lille mellemrum til sidst før /

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 12-04-01 00:07

> [...]

> Og det varer nok ikke længe, inden nogen laver et pænt program der kan
> dette, så man ikke skal rode med Terminal. Eller det bliver vel en del

Det er så sket nu:

<http://www.codefab.com/unsupported/Xoptimize_v0.1.dmg>

Mojn, Thomas