fortolkning af §
Fra : Lars K.

Dato : 07-09-03 09:37

Hej

Jeg vil gerne høre jeres mening om denne tekst. Det er en ekstra forsikring
til noget radioudstyr og forhandleren mener han må fratrække 40% af
nyprisen. (jeg har det der hedder PLUS forsikring)

Citat

§ 5 Beregning af erstatning:
Ved totalskade gælder følgende:
12-24 måneder efter købdata erstattes appartet med et tilsvarende. Dog kan
værdien af det nye apparat ikke overstige den oprindelige købspris, som er
anført på forsiden.
24 måneder efter købsdagen reduceres erstatningsgrundlaget med 20 % af den
oprindelige købspris pr. påbegyndt år.

Erstatning kan pr. gang ikke overstige den reducerede erstatningsværdi. Der
kan ikke udbetales kontant erstatning.

Ved reparation gælder følgende:
Der erstattes de faktiske omkostninger til reparation.

Citat slut

Da jeg så har en PLUS forsikring er der tilføjet følgende:

Citat

Erstatningsgrundlaget reduceres ikke ved reparation jf. §5.

citat slut

Det jeg ikke kan forstå er at i § 5 bliver reparationer ikke reduceret, men
det gør totalskade derfor må det jo være ved erstatning ved total skade at
man ikke reducere, eller hvad?

lars

Fra : Rune Wold

Dato : 07-09-03 10:11

Lars K. wrote:

[klip]

> Det jeg ikke kan forstå er at i § 5 bliver reparationer ikke reduceret, men
> det gør totalskade derfor må det jo være ved erstatning ved total skade at
> man ikke reducere, eller hvad?

Den følgeslutning kan du efter min mening ikke lave.
I § 5 står der kun, at de faktiske omkostninger ved reparationen
fratrækkes. Når en genstand er reparareret, kan man i praksis vel ikke
sige, at den får den værdi tilbage, som den havde, før den hændelse
indtrådte, der gjorde, at den måtte repareres.
Det er vel denne værdiforskel, som man udtrykkeligt fastslår, man ikke
fratrækker erstatningsgrundlaget ved PLUS forsikringen.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Lars K.

Dato : 07-09-03 17:36

> [...]
> Det er vel denne værdiforskel, som man udtrykkeligt fastslår, man ikke
> fratrækker erstatningsgrundlaget ved PLUS forsikringen.

Jeg mener at det eneste der står i §5 omkring reparation er at de dåkker de
faktiske omkostninger. Dvs de betaler for en reparation. Det som bliver
beskrevet i PLUS forsikringen er at erstatningsgrundlager ikke reduceres ved
repation jf §5 da jeg mener at det eneste der bliver omtalt omkring
erstatning og reduktion i §5 er ved totalskader må det da være det der
hentydes til!!

/lars

Fra : alexbo

Dato : 07-09-03 11:54

"Lars K." skrev

> [...]
> til noget radioudstyr og forhandleren mener han må fratrække 40% af
> nyprisen. (jeg har det der hedder PLUS forsikring)

Du skriver desværre ikke noget om hvor længe du har haft apparatet, så om
40% er korrekt er ikke nemt at vide.

> Erstatning kan pr. gang ikke overstige den reducerede erstatningsværdi.
Der
> kan ikke udbetales kontant erstatning.
Ovenstående omhandler rep.
Erstatning pr. gang kan jo ikke være totalskade, du kan ikke få flere nye
apparater på en forsikring.

> Ved reparation gælder følgende:
> Der erstattes de faktiske omkostninger til reparation.
Det er for at fortælle at du ikke får erstatning for afsavn i rep.tiden.

> Da jeg så har en PLUS forsikring er der tilføjet følgende:
> Erstatningsgrundlaget reduceres ikke ved reparation jf. §5.
Det betyder at du kan få rep. op til nyværdi, mens du ved totalskade får den
reducerede værdi.

Hvis dit apparat bryder sammen efter 4,? år kan du få 40% af købspris til et
nyt, eller rep op til købspris.

Det lyder måske mærkeligt, men det modvirker at folk smider deres apparat
ned af trappen.
Men omvendt sikrer det, at de kan få det lavet ved ægte fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars K.

Dato : 07-09-03 17:42

> forsikring
>
> Du skriver desværre ikke noget om hvor længe du har haft apparatet, så om
> 40% er korrekt er ikke nemt at vide.

Jeg har haft apparatet i tre år og det har været i stykker før men føreste
gang blev det lavet nogle måneder efter gik det istykker igen og denne gang
blev det dømt totalskadet. og hvis §5 er rigtig nok er de 40% helt sikke
rigtige.

> Det betyder at du kan få rep. op til nyværdi, mens du ved totalskade får
den
> reducerede værdi.

Det er det jeg ikke forstår for hvis jeg ikke havde haft PLUS forsikringen
så kunde jeg jo det samme og derfor mener ejg at denne linje fortælder at
PLUS forsikringer dækker totalbeløbet ved totalskade!!

lars

Fra : alexbo

Dato : 07-09-03 18:38

"Lars K." <lkj@person.dk> skrev

> Det er det jeg ikke forstår for hvis jeg ikke havde haft PLUS forsikringen
> så kunde jeg jo det samme og derfor mener ejg at denne linje fortælder at
> PLUS forsikringer dækker totalbeløbet ved totalskade!!

Nej, § 5 nedsætter erstatningsbeløbet, med 20% pr. påbegyndt år, startende
med år 3.
Det gælder også reparationer.
Det er det nedenstående sætning betyder
"Erstatning kan pr. gang ikke overstige den reducerede erstatningsværdi."

Plusforsikringen ophæver § 5 for reparationers vedkommende
Det er det nedenstående sætning betyder
"Erstatningsgrundlaget reduceres ikke ved reparation jf. §5."

Så hvis dit apparat er totalskadet får du 60% af nypris til et nyt.
Hvis det kan laves, må det koste op til nypris.

Det forvirrer måske at der tales om erstatning, men det er en forsikring, de
erstatter reparationsprisen, de reparerer ikke.

Hvis vi omskriver §5.
Reparationspris må ikke overstige den reducerede værdi.

Plustillægget
Reparationsprisen må godt overstige den reducerede værdi.
Plustillægget ophæver ikke reglen om reducering ved totalskade.

mvh
Alex Christensen